Belgische CEO’s vertrouwen in groei van hun bedrijf

Op het World Economic Forum in Davos heeft PwC de resultaten van zijn jaarlijkse Global CEO Survey voorgesteld. Meer dan 2300 CEO’s werden voor het onderzoek geïnterviewd. De resultaten benadrukken een gunstig vooruitzicht voor de economie en de eigen onderneming, maar een grote bezorgdheid over ontwikkelingen zoals geopolitieke dreiging, overregulering, infrastructuur, de snelheid van technologische verandering, de beschikbaarheid van vaardigheden, en sociale instabiliteit.

Voor de Belgische CEO’s zijn Duitsland (44%), de VS (44%), China (29%), het Verenigd Koninkrijk (18%) en Nederland (18%) de vijf landen met de grootste groeivooruitzichten volgend jaar.
Wat de vorm van deze groei betreft, duidt 85% van de Belgische CEO’s organische groei aan als voornaamste activiteit om winst te genereren (versus 79% wereldwijd), gevolgd door kostenbesparing (76% versus 62%) en samenwerking met ondernemers en startups (44% versus 28%). De Belgische resultaten volgen daarmee de trends in buurland Duitsland (kostenbesparing 88% en samenwerking 56%).
 
De top 3 bedreigingen wereldwijd voor groei zijn: onzekere economie (82%), overregulering (80%) en de beschikbaarheid van cruciale vaardigheden (77%). In België wordt geopolitieke onzekerheid als grootste dreiging genoemd (91%), eveneens gevolgd door onzekere economische groei (85%) en overregulering (85%).
Meer dan zijn buitenlandse collega, is de Belgische CEO bezorgd over: de snelheid van technologische veranderingen (82% versus 70% wereldwijd), cyberbedreigingen (76% versus 61%), sociale instabiliteit (74% versus 68%), volatiele energiekosten (74% versus 49%), stijgende belastingdruk (71% versus 68%), veranderend consumentengedrag (71% versus 65%), de paraatheid om op een crisis te reageren (68% versus 59%), terrorisme (68% versus 54%), en klimaatverandering en milieuschade (68% versus 50%). Ook infrastructuur en transport (47%) zijn bekommernissen van de Belgische CEO’s.
 
Niet alleen is het menselijk kapitaal prioriteit, steeds meer CEO's wereldwijd (52%) zijn van plan om het personeelsbestand dit jaar te verhogen. Daartegenover zijn voor 29% van de Belgische CEO's automatisering en andere technologieën de voornaamste reden voor een eventuele inkrimping van het personeelsbestand, en voor de overige 71% is dat alleszins een factor. Dat is opmerkelijk meer dan de respectieve 25% en 55% van het globale gemiddelde.
CEO’s beschouwen specifieke vaardigheden als leiderschap (72%), creativiteit en innovatie (62%) en emotionele intelligentie (49%) als zeer belangrijk. Die bekwaamheden zijn moeilijk te vinden en –voorlopig – moeilijk vervangbaar door machines. 88% van de Belgische CEO’s (versus 77% wereldwijd) heeft het moeilijk om creatieve en innovatieve talenten te vinden, en 66% (versus 52% wereldwijd) vindt moeilijk digitale vaardigheden.
 
In vergelijking met het West-Europese gemiddelde, ontwikkelen meer CEO’s in België aangepaste ‘people strategies’ om nieuw talent aan te trekken (88% versus 78%). Meer Belgische bedrijfsleiders voegen digitale training toe aan leerprogramma's (88% versus 69% in West-Europa) en onderzoeken hoe mens en machine kunnen samenwerken (76% versus 51% in West-Europa). 94% van de Belgische CEO’s – versus 79% wereldwijd – vindt digitale vaardigheden belangrijk voor het bedrijf.
 
Gebrek aan vertrouwen in het bedrijfsleven is een voortdurende dreiging en 69% van de CEO’s meent dat het moeilijker geworden is voor bedrijven om vertrouwen te winnen en te behouden in het digitale tijdperk. Twee op drie Belgische CEO’s (68%) denkt dat onzekerheid over de toepassing van belastingen op digitale handel een negatieve invloed heeft op het vertrouwen in hun branche. Dat is opmerkelijk meer dan de 46% van het wereldwijde resultaat. CEO’s noemen cyber security, inbreuken op data privacy en IT-storingen de grootste technologische bedreigingen voor het vertrouwen van stakeholders.
Maar vertrouwen is niet alleen een risico, ook een opportuniteit. Tweederde van de CEO's (64%) denkt dat de manier waarop ze gegevens beheren hen in de toekomst zal onderscheiden.
 
Bij de Belgische CEO’s is er een hoge mate van internationalisme. Ruim driekwart van de Belgische CEO’s heeft ooit een jaar of langer in het buitenland gewerkt voor een internationale opdracht, versus slechts 53% wereldwijd. In Duitsland en het Verenigd Koninkrijk bedraagt dat percentage respectievelijk 46% en 53%.
Bijna een op vier CEO’s in België (24%) is in eigen land geboren (versus 17% in West-Europa). In buurland Nederland is dat slechts 3%. Belgische CEO’s combineren dus een ruime internationale ervaring met een sterke lokale verankering.

Recente nieuwsberichten

Laden en lossen: risico’s en oplossingen op het laadperron

(Advertorial) Het laadperron is een onmisbare schakel in de logistieke keten, maar ook een plek waar de veiligheid vaak onder druk staat. Dagelijks gebeuren er incidenten waarbij heftrucks, vrachtwagens en medewerkers betrokken zijn. Hoewel veel bedrijven vertrouwen op routine, is juist de wijze waarop de trailer aan een perron wordt gekoppeld een vaak risicovol.

Transport & Logistics 2025: ontmoeten, verbinden, vooruitgaan

(Advertorial) In een sector die draait om samenwerking, is netwerken minstens zo belangrijk als kennis. Tijdens Transport & Logistics 2025 ontdekt u niet alleen de nieuwste trends, maar ontmoet u vooral de mensen die ze waarmaken. Drie dagen lang vormt Antwerp Expo het kloppend hart van de logistieke community.

Axfood neemt Witron in de arm voor nieuw logistiek centrum

De Zweedse supermarktketen Axfood is van plan een nieuw, volautomatisch logistiek centrum te bouwen in Frillesås, in de gemeente Kungsbacka. Het centrum, dat in 2030 klaar moet zijn, zal zorgen voor meer capaciteit en efficiëntie voor de toekomstige groei van de retailgroep in Zuid-Zweden. Als automatiseringspartner voor de nieuwe faciliteit werd gekozen voor Witron, met wie Axfood intussen een intentieverklaring ondertekende. Axfood en Witron werken al enkele jaren samen. Zo leverde Witron eerder al de automatiseringsoplossing voor het automatische logistieke centrum van de groep in Bålsta.

Groninger zet dubbel in op Kardex Mlog voor meegroeiende logistiek

Familiebedrijf Groninger uit het Zuid-Duitse Crailsheim levert als machinebouwer oplossingen voor het vullen en inpakken van kwetsbare producten voor de farmaceutische, zelfzorg- en cosmeticasector. Voor het nieuwe logistieke centrum van Groninger heeft Kardex Mlog een pallet- en kleingoedmagazijn gebouwd voor de productie- en reserveonderdelenlogistiek. Het volledig geautomatiseerde hoogbouwmagazijn met meer dan 3.000 palletplekken vormt een duo met een Bakken Shuttle System.

Bausch + Lomb kiest TGW Logistics voor automatisering van DC

Bausch + Lomb behoort tot de toonaangevende producenten van oogheelkundige technologie, waaronder contactlenzen, chirurgische instrumenten en geneesmiddelen. De healthcare specialist is actief in meer dan honderd landen en heeft ongeveer 13.500 mensen in dienst.

TVH breidt trainingscentrum TVH University uit

TVH, een wereldspeler in de markt van onderdelen en toebehoren voor heftrucks, industriële voertuigen en bouw- en landbouwmachines, heeft in het hoofdkwartier in Waregem nieuwe faciliteiten geopend voor zijn trainingscentrum TVH University, dat praktijkgerichte technische opleidingen biedt voor industriële voertuigen.

Modern douanemanagement schept ruimte voor hogere marges

Customs Support Group (CSG), een van de grootste onafhankelijke leverancier van douane- en handelsoplossingen in Europa, en Boston Consulting Group (BCG) presenteren een onderzoek waaruit blijkt dat douaneverplichtingen niet langer slechts draaien om het uitvoeren van regelgeving, maar dat deze een krachtige stimulans voor groei en marges kunnen betekenen. In 2024 inden douaneautoriteiten wereldwijd tussen de 600 en 900 miljard dollar aan douanerechten. Dat bedrag staat gelijk aan bijna één procent van het wereldwijde, economische verkeer. Tegelijkertijd neemt de complexiteit toe door nieuwe sancties, strengere regels over de oorsprong, CO2-regelgeving en dynamische invoerrechten.

Inefficiënte magazijnen belemmeren groei van handelsbedrijven

Belgische handelsbedrijven verwachten groei in 2025, maar kostenbeheersing blijft cruciaal. Door druk op de marges zetten bedrijven in op efficiëntieverbetering, geoptimaliseerde inkoopstrategieën en de automatisering van interne processen. Dat blijkt uit de sectoranalyse van de KMO Barometer 2025, die onderzoeksbureau Markteffect in opdracht van softwareontwikkelaar Exact bij 500 kmo’s uitvoerde. Tegelijk geeft 44% aan te investeren in automatisering, maar magazijn- en voorraadprocessen blijven opvallend inefficiënt.

Element Logic introduceert Automation as a Service: een flexibel abonnementsmodel voor magazijnautomatisering

(Advertorial) Geen hoge investeringen, wel gegarandeerde prestaties, schaalbaarheid en duurzaamheid. Ontdek hoe AaaS jouw bedrijf laat groeien.

Bedrijvencontactdagen: ontmoet BITO voor uw magazijninrichting.

(Advertorial) Bezoek BITO Systems in Hal 4 op stand 4235 tijdens de Bedrijvencontactdagen in Antwerp Expo op 1 & 2 oktober. Van eerste rek voor starters tot robotica en automatisering voor groeiende bedrijven: ons team adviseert je graag.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.