Belgische bedrijven volop overtuigd na digitale innovatie

Maar liefst 87% van de bedrijven die voor digitale innovatie kiest, komt tot de vaststelling dat die investering meteen rendement oplevert. Dat blijkt uit de SAP Technobarometer, een onderzoek dat Ipsos – in opdracht van SAP – bij meer dan 130 Belgische bedrijven voerde. De SAP Technobarometer peilt naar de actuele situatie bij bedrijven op het gebied van digitale innovatie en transformatie. SAP polste naar de manier waarop Belgische bedrijfsleiders ermee omgaan en wat digitale innovatie voor hen betekent.

Niet minder dan 87% van de beleidsbepalers bij bedrijven stelde na het doorvoeren van een digitale innovatie dat er tastbare resultaten waren voor het bedrijf. De meest aangehaalde factor voor digitale innovatie is een verhoging van de efficiëntie (55%). Versnellen van het productieproces (26%) en kosten besparen (19%) zijn de andere belangrijke redenen om op verdere digitalisering in te zetten.
Volgens SAP tonen de resultaten bovendien een positieve evolutie ten opzichte van de resultaten uit 2018. Toen was slechts 43% van de Belgische bedrijven met digitale transformatie bezig. Dat cijfer is nu gestegen naar 77%.
 
In Vlaanderen geeft 56% van de bedrijven aan dat ze nieuwe digitale projecten hebben geïmplementeerd; in Brussel en Wallonië slechts 21%. Daartegenover staat dat 31% van de bedrijven in Brussel en Wallonië aangeeft, binnen dit en twee jaar, plannen te hebben om te digitaliseren. Slechts 15% van de Vlaamse bedrijven heeft plannen. Opmerkelijk is dat 48% in Brussel en Wallonië zegt geen plannen te hebben.
Met betrekking tot hun digitale concurrentiepositie zegt één bedrijf op vier voor te liggen op de concurrentie. Bijna 60% zegt gelijke tred te houden en slechts 16% geeft aan achter te lopen op hun sectorgenoten. 
 
Voor 91% van de Belgische bedrijfsleiders staat digitale innovatie in de eerste plaats voor cloud oplossingen. Een resultaat dat in lijn ligt met dat van de vorige editie. Opvallend is echter de stijging van Big Data. In 2018 scoorde alles wat met data te maken had, tussen de 30 en 40%. Vandaag is dat cijfer gestegen naar 77%. 
 
Hoewel bedrijfsleiders overtuigd blijken van digitale innovaties, moeten uiteraard de nodige middelen worden vrijgemaakt. En daar blijkt het schoentje nog vaak te knellen, want 40% van de bedrijven haalt aan dat een beperkt budget hen ervan weerhoudt in de nieuwste digitale technologie te investeren. Naast financiële middelen zijn ook een gebrek aan bekwame mensen (14%) en tijd (14%) de vaakst opgeworpen redenen om niet voor een digitale innovatie te kiezen.
 
Over digitale innovatie wordt bij heel wat bedrijven vaak op het allerhoogste niveau beslist. De CIO (63%) en CEO (50%) zetten het vaakst hun schouders onder digitale innovatie. Wat opvalt, is dat – na het implementeren van de eerste digitale oplossingen – het draagvlak voor soortgelijke projecten groeit. Het aantal CIO’s dat digitale innovatie verder wil doorvoeren, stijgt zo naar 68%, bij CEO’s naar 53%.

Recente nieuwsberichten

PGS Group en maatwerkbedrijf AJR produceren samen pallets

PGS Group, gespecialiseerd in houten pallets – nieuw en gereconditioneerd – en in reverse logistics-diensten, is een strategische samenwerking aangegaan met het maatwerkbedrijf Atelier Jean Regniers (AJR) in Wallonië. AJR draagt bij aan inclusief werk door ongeveer 300 medewerkers in te zetten voor productie- en commerciële opdrachten op het gebied van detergenten, kantoor- en schoolartikelen, textielproductie, maar ook door verpakkingsdiensten te leveren en werk in externe bedrijven aan te bieden. Het palletatelier produceert voornamelijk op maat gemaakte oplossingen voor de regio en Noord-Frankrijk.

Still voegt compacte reachtruck aan portfolio toe

Still, leverancier van intralogistieke oplossingen, breidt zijn portfolio van reachtrucks uit met de FXR 14C-16C, een compacte aanvulling op de krachtige reachtruck FM-X. De nieuwkomer moet bedrijven met bescheiden eisen aan hun magazijntrucks, maar met een grote behoefte aan compactheid, veiligheid en zuinigheid, een slim alternatief bieden om de magazijnprocessen te optimaliseren.

Kardex Mlog bouwt shuttlemagazijn voor Duits elektronicabedrijf

Kardex Mlog zal als hoofdaannemer een shuttlemagazijn met één gang en ruim 4.400 opslaglocaties voor kleingoedbakken bouwen voor Fischer Elektronik in Lüdenscheid, Duitsland. De elektronicaspecialist koos voor het schaalbare shuttlesysteem van Rocket Solution. Begin juni 2026, slechts vier maanden na de start van de bouw, moet het magazijn operationeel zijn.

Marks & Spencer geeft grootse automatiseringsopdracht aan TGW Logistics

De Britse retailer Marks & Spencer (M&S) en TGW Logistics, leverancier van oplossingen voor material handling, hebben een contract getekend voor een samenwerkingsproject. Het betreft een van de meest omvangrijke opdrachten in de 55-jarige geschiedenis van TGW Logistics. In Daventry (Northamptonshire, VK) zal tegen het voorjaar van 2029 een nieuw, toekomstbestendig distributiecentrum voor voedingsmiddelen met twee temperatuurzones worden voltooid. Robots zullen er cruciale taken uitvoeren, van transport tot opslag en orderverzameling tot het samenstellen van rolcontainers, en zo maximale efficiëntie mogelijk maken.

Dematic implementeert AutoStore voor Belgische ziekenhuizen

Maria Middelares vzw, een non-profit medische organisatie, heeft Dematic als leverancier van intelligente logistieke automatisering geselecteerd om het eerste AutoStore-systeem voor de Belgische zorgsector te implementeren. Vanuit een nieuw logistiek centrum zal het systeem de twee Maria Middelares-ziekenhuizen in Gent en Deinze, evenals de twee medische centra in Aalter en Gentbrugge bevoorraden. Maria Middelares telt in beide ziekenhuizen meer dan 400 artsen en 2.500 medewerkers.

ICO krijgt eerste volautomatische parkeergarage met meerdere verdiepingen in Europa

De bouw van Europa’s eerste volautomatische parkeergarage met meerdere verdiepingen gaat binnenkort van start bij ICO (International Car Operators) in de haven van Zeebrugge. Het project is het resultaat van een samenwerking tussen drie partijen: ICO, Stow Group en Ceratec.

WDP vergroot logistieke cluster langs E19 in Mechelen

WDP, ontwikkelaar van en investeerder in logistiek vastgoed, breidt zijn aanwezigheid langs de E19 in Mechelen, tussen Antwerpen en Brussel, verder uit. De add-on acquisitie, omvat een totale oppervlakte van ongeveer 25.000m², met een verhuurbare oppervlakte van ruim 12.000m² en bijkomend ongeveer 4.000m² buitenopslag.

Siemens en Capgemini breiden samenwerking uit

Siemens en Capgemini breiden hun strategische samenwerking uit om samen AI-gestuurde digitale oplossingen te creëren voor productontwikkeling, productie en operaties. De oplossingen hebben artificiële intelligentie al van bij de start volledig in hun kern verankerd, in plaats van het slechts achteraf als extra functie toe te voegen. De partners richten zich op zestien toepassingsgebieden die tastbare resultaten kunnen opleveren op het vlak van productie-efficiëntie, time-to-market, kwaliteit, duurzaamheid en meer.

Optioryx zorgt voor warehouseoptimalisering met Pulse en Flux

Softwarebedrijf Optioryx uit Gent levert Warehouse Optimization Software (WOS) die magazijnen moet helpen hun efficiëntie te verhogen, kosten te verlagen en meer uit hun bestaande middelen te halen. Optioryx is ontwikkeld als een laag die boven eender welk magazijnbeheersysteem (WMS) werkt en vult de ontbrekende intelligentie aan met AI-aangedreven oplossingen voor orderpicking, slotting, verpakkingsoptimalisering en mobiele datacaptatie.

Geekplus evolueert naar onbemande logistiek met Robot Arm Picking Station

Geekplus, wereldwijd leverancier van magazijnrobotica, heeft zijn nieuwe Robot Arm Picking Station gelanceerd. Het betreft een end-to-end onbemande pickingoplossing die een grote sprong voorwaarts betekent in de evolutie van gedeeltelijke automatisering naar ‘full-process intelligence’.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.