BCI voorspelt boom van 250 nieuwe batterijfabrieken in Europa

In de komende tien jaar zullen in Europa meer dan 250 nieuwe vestigingen van batterijproducenten en hun toeleveranciers worden opgericht. Dat concludeert internationaal adviesbureau Buck Consultants International in een analyse van de toekomstige Europese batterijenmarkt. “Aangezien nieuwe elektrische voertuigen steeds meer worden verplicht en in combinatie met de wens om minder afhankelijk te worden van Chinese batterijproducenten, zal de noodzaak om batterijen lokaal te produceren leiden tot een golf van nieuwe productiefaciliteiten en distributiecentra van batterijproducenten en hun leveranciers in Europa”, aldus het adviesbureau.

De wereldwijde markt voor batterijen zal de komende vijf jaar naar verwachting met 800 procent groeien, met een toenemend aandeel dat in Europa wordt geproduceerd (voornamelijk lithium-ion). “Aangezien er een aanzienlijke kloof bestaat tussen de Europese ambities op het gebied van elektrische voertuigen enerzijds en de huidige productiecapaciteit voor batterijen anderzijds, verwachten we een golf van nieuwe fabrieken. Niet alleen van de batterijfabrikanten zelf, zoals CATL, BYD, LG en Panasonic, maar ook van hun toeleveranciers, de producenten van bijvoorbeeld anoden, kathoden, separatoren en batterijmanagementsystemen”, zegt René Buck, CEO van Buck Consultants International (BCI).
 
Eisen
Op basis van zijn wereldwijde locatieadviespraktijk onderkent BCI zeven belangrijke locatievereisten voor bedrijven in de batterijwaardeketen:
 
- toegang tot grondstoffen;
- nabijheid van klanten;
- beschikbaarheid van energie, bij voorkeur uit hernieuwbare bronnen;
- beschikbaarheid van locaties, soms tot 300ha;
- competentie en beschikbaarheid van arbeidskrachten;
- economische stimuleringsmaatregelen;
- medewerking van de autoriteiten om de productietijd te verkorten.
 
Incentives
Wat stimulerende maatregelen betreft, heeft de VS het voortouw genomen met hoge incentives en belastingkredieten in het kader van de Inflation Reduction Act van president Biden. “De reactie van Europa met IPCEI (Important Project of Common European Interest) wordt momenteel door batterijbedrijven als minder aantrekkelijk gezien”, aldus BCI. IPCEI is een Europees programma voor de ontwikkeling van een concurrentiële, innovatieve en duurzame waardeketen voor batterijen in de EU, waarbij nationale regeringen bedrijven kunnen stimuleren om batterijfabrieken te bouwen, als uitzondering op de maximumregels voor overheidssteun.
 
Voordelen
Voor Europese toeleveranciers aan de batterijbedrijven en logistiek dienstverleners is dit een gigantische nieuwe markt. “Steden en regio’s die zich tot batterij-hotspots willen ontplooien, moeten een gedetailleerd Battery Cluster Development Plan maken”, aldus Eric Mekenkamp, principal consultant bij Buck Consultants International. “Een succesvol businessplan begint bij een analyse van wat de regio werkelijk te bieden heeft voor verschillende partijen in de hele waardeketen. Het plan moet onder andere technologische samenwerkingsmogelijkheden met universiteiten bevatten, een realistische arbeidsmarktanalyse, een overzicht van kleine en grote locaties voor potentiële investeerders en een op maat gemaakt marketingplan gericht op specifieke doelgroepen.”
Foto: Pixabay

Recente nieuwsberichten

Domino lanceert nieuw CO2-lasercodeersysteem voor drankenproductie

Domino Printing Sciences, een wereldwijde aanbieder van printoplossingen voor variabele data, heeft zijn portfolio van lasercodeeroplossingen uitgebreid met het Dx1060i CO2-lasercodeersysteem. Het nieuwe CO2-lasercodeersysteem heeft een vermogen van 100Watt en is ontworpen om drankenproducenten te helpen grotere, complexere ontwerpen duidelijk en snel te coderen op plastic, glas en andere uitdagende ondergronden voor dranken. Zodoende moet hun productie soepel verlopen en kunnen ze tegelijkertijd complexere codeereisen verwerken.

EyeOn International brengt wijziging in bestuur aan

Vanaf 1 januari 2026 trekt EyeOn-medeoprichter Freek Aertsen zich terug uit de dagelijkse gang van zaken binnen het bedrijf. Ruim 25 jaar geleden richtte hij samen met Loek Lemmens en Andries Mulder het bedrijf actief in supply chain planning en forecasting op.

Customs Support Group deelt douanetrends voor 2026

Na een turbulent 2025, waarin import- en exportheffingen in vrijwel elke sector een veelbesproken onderwerp waren, is één ding duidelijk voor 2026: onzekerheid blijft de enige constante. Dat voorspelt Customs Support Group, een toonaangevende onafhankelijke aanbieder van douane- en handelsoplossingen. “Geopolitieke spanningen, handelsgeschillen, nieuwe regelgeving en een fragiele wereldeconomie zullen de internationale handel blijven vormgeven – en de rol van douanebeheer veranderen”, klinkt het. De organisatie identificeert vijf belangrijke trends voor 2026, gebaseerd op klantprojecten, marktontwikkelingen en wetswijzigingen.

JLL maakt balans op van professionele vastgoedsector

JLL (Jones Lang LaSalle), gespecialiseerd in commercieel vastgoed, geeft een overzicht van de grote trends van 2025 op de Belgische professionele vastgoedmarkt. Daarbij wordt de markt opgedeeld in drie sectoren: de kantoormarkt, de retailmarkt en de markt van logistiek en semi-industrieel vastgoed. Voor die laatste zijn dit de belangrijkste bevindingen.

Volvo Trucks introduceert 14-tons Volvo FL Electric voor stadsdistributie

Volvo Trucks breidt zijn aanbod van elektrische vrachtwagens verder uit. Waar recent nog een elektrische truck voor de lange afstand werd aangekondigd, laat de vrachtwagenconstructeur nu weten dat de Volvo FL Electric beschikbaar komt in een 14-tons instapversie met een nieuwe accuconfiguratie. De batterij-elektrische middelzware vrachtwagen zou ideaal zijn voor binnenstedelijk transport.

Dematic integreert pallet-AS/RS in uitbreiding voor Velilla

Het Spaanse familiebedrijf Velilla ontwerpt, produceert en distribueert al ruim 75 jaar technische werkkledij en is actief in meer dan 70 internationale markten.

Omdat het leidende merk van de Velilla Group enkele jaren geleden zijn catalogus en verkoopvolume wenste uit te breiden, werd een geautomatiseerde palletopslag- en -ophaaloplossing (AS/RS) geïnstalleerd waarmee Velilla de capaciteit op een schaalbare manier kon vergroten. Dankzij de strategische uitbreidingsplannen en de daaruit voortvloeiende geleidelijke groei van het bedrijf, vereisten de langetermijnplannen voor het magazijn een extra fase om aan de groeiende omzet te voldoen. Dematic, leverancier van intelligente logistieke automatisering, rondde onlangs de derde fase van de grootschalige integratie van magazijnautomatisering voor Velilla af.

Drylock schakelt Körber in voor nieuw duurzaam warehouse

Drylock Technologies, een wereldspeler op het vlak van producten voor persoonlijke hygiëne, zoals luiers, dameshygiëne- en incontinentiemateriaal, bouwt een nieuw geautomatiseerd high-density warehouse op zijn productiesite in Hrádek nad Nisou, Tsjechië. Daarbij doet Drylock opnieuw een beroep op de supply chain oplossingen van Körber. Als oplossingsarchitect is Körber verantwoordelijk voor de coördinatie van de engineering en het toezicht op de naadloze integratie van structurele componenten, automatisering en softwaresystemen.

“China is het kloppend hart van logistieke innovatie”

“Als je de toekomst van material handling wil vormgeven, moet je daar zijn waar het elke dag opnieuw wordt uitgevonden – en dat is China.” Zo luidt de kerngedachte achter de China-strategie van Inther Group bij monde van beide CEO’s Martijn Herder en Paul Hermsen. De full-service systeemintegrator met hoofdkantoor in het Nederlandse Venray (foto) koos voor een sterke aanwezigheid in China en schakelde nog een versnelling hoger door er samen met Yugasum een joint venture voor hardware-productie te starten.

RFID-tags op bekers en eetgerei zorgen voor automatische waarborg op Gentse Winterfeesten

De organisatie achter de Gentse Winterfeesten werkte in 2024 al met herbruikbare bekers en eetgerei, maar dit jaar wordt voor het eerst de volledige stroom daarvan digitaal opgevolgd. Dankzij de RFID-technologie van Aucxis worden alle materialen traceerbaar gemaakt en wordt de waarborg voortaan volledig automatisch terugbetaald.

Bpostgroup verandert in Bnode

Bpostgroup neemt voortaan de naam Bnode aan als nieuwe corporate brand, ondersteund door drie commerciële merken: Paxon voor de 3PL-activiteiten, Landmark Global voor de cross-border activiteiten en Bpost voor de last mile in de Benelux. Volgens Chris Peeters, CEO van Bnode en Bpost, “weerspiegelt de nieuwe merkarchitectuur de strategische herpositionering van een postoperator met logistieke capaciteiten naar een logistieke speler die ook postdiensten aanbiedt”.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.