Artificiële intelligentie drukt stempel op online winkelen

Uit de Q1 Shopping Index van Salesforce, een analyse van het online winkelgedrag van 500 miljoen consumenten, blijkt dat het eerste kwartaal van dit jaar de eerste keer in de recente geschiedenis was dat onderzoeksresultaten over online winkelen niet werden gedomineerd door mobiel. Mobiel blijft uiteraard een belangrijke motor voor commerciële groei en innovatie, maar de Q1-gegevens van Salesforce brachten o.a. nieuw shoppergedrag over bezoekduur en artificiële intelligentie (AI) aan het licht.

In het eerste kwartaal van 2019 groeide het verkeer naar e-commercesites van retailers minder hard dan normaal. In tegenstelling tot de verkeersgroei van 10% die Salesforce tijdens het vakantieseizoen van 2018 waarnam, steeg het online verkeer in het eerste kwartaal met slechts 2%. Tegelijkertijd nam de gemiddelde bezoekduur met meer dan 30% af, van gemiddeld 6 minuten en 30 seconden in 2014 naar 4 minuten en 12 seconden in 2019.

Volgens Salesforce hebben klanten steeds minder tijd en zijn ze snel afgeleid. Daarom moeten retailers hun website optimaliseren zodat mensen sneller vinden wat ze zoeken, wat kan met AI. De onderzoeksresultaten laten zien dat retailers daarin geslaagd zijn: er wordt minder tijd op een site besteed en er wordt meer geld uitgegeven. De digitale omzet groeide 12% jaar-op-jaar, doordat consumenten per bezoek 10% meer uitgeven, de zogenaamde ‘shopper spend’. Sterker nog, een hogere winkelbesteding was de belangrijkste reden voor groei van de digitale handel in het eerste kwartaal van dit jaar.

Volgens de onderzoekers is die toegenomen ‘shopper spend’ in het eerste kwartaal te danken aan intelligente, met name aan AI-aangedreven productaanbevelingen. Zo blijkt dat 16% van de klanten wereldwijd met dergelijke productaanbevelingen in aanraking kwamen en dat degenen die de aanbevelingen opvolgden, 26% meer besteedden.
Nog volgens de onderzoekers omarmt een groeiend aantal retailers AI gedurende de hele levenscyclus van de klant met uitstekende resultaten. Gepersonaliseerde productaanbevelingen zijn een essentieel onderdeel van een intelligente online winkelervaring en veel retailers bouwen aan dat succes om ook op andere gebieden kennis over AI te ontwikkelen, bijvoorbeeld bij klantenservice.

Wat de implicaties van de Brexit betreft, is het volgens de onderzoekers mogelijk dat de economische gevolgen al in gang zijn gezet in e-commerce. De groei van de handel in het Verenigd Koninkrijk stagneerde; dit jaar bedroeg de groei nog geen 0,5%, terwijl het jaar ervoor de verkopen nog met 4% waren gestegen. Die gegevens suggereren dat economische onzekerheid in het VK kan leiden tot een lager consumentenvertrouwen en minder aankopen.

De Q1 Shopping Index analyseert het koopgedrag van meer dan 500 miljoen consumenten over de hele wereld, met een focus op de VS, Canada, het VK, Duitsland, Frankrijk, Australië/Nieuw-Zeeland, Spanje en de Scandinavische landen als belangrijke markten.

Recente nieuwsberichten

Wibra verhuist DC naar grotere locatie in Apeldoorn

Discountwinkelketen Wibra verhuist zijn huidige distributieactiviteiten naar een nieuw, groter distributiecentrum op Bedrijvenpark Ecofactorij in Apeldoorn, Nederland. De sleuteloverdracht vond plaats op 1 september 2025. De eigenlijke verhuizing staat gepland in het eerste kwartaal van 2026, na verbouwing en inrichting van het pand. Het hoofdkantoor blijft in Epe, waar ook de roots van het bedrijf liggen.

Addverb ontwikkelt fabrieksautomatisering met Siemens Xcelerator

Addverb Technologies, een toonaangevend Indiaas bedrijf dat robotica en innovatieve oplossingen voor magazijnautomatisering levert, gebruikt software uit het Siemens Xcelerator-portfolio van Siemens Digital Industries Software om sneller en efficiënter intelligente automatiseringsoplossingen te leveren en om zijn automatiseringsaanbod wereldwijd naar diverse sectoren uit te breiden.

Colruyt Group en VDL testen 350 bar waterstoftrucks in H2Haul-project

Colruyt Group en VDL Enabling Transport Solutions (VDL ETS) zetten een volgende stap in de verduurzaming van vrachtwagentransport met de inzet van 350 bar waterstoftrucks binnen het Europese H2Haul R&D project. Als eindgebruiker test Colruyt Group de voertuigen intensief in zijn dagelijkse logistieke operaties om de praktische toepasbaarheid van waterstoftechnologie in de vrachtwagentransportsector aan te tonen.

Positieve tewerkstellingsvooruitzichten in transport en logistiek

Volgens de nieuwste Werkbarometer van ManpowerGroup blijven de aanwervingsvooruitzichten in de sector Transport en Logistiek duidelijk positief voor het vierde kwartaal van 2025. Van de werkgevers die in juli werden bevraagd, is 36% van plan hun personeelsbestand tegen eind december uit te breiden, terwijl 11% een daling verwacht. Ruim vier op de tien respondenten (42%) voorzien geen verandering.

SKF Tsjechië automatiseert onderdelenmagazijn met Jungheinrich

SKF Lubrication Systems CZ s.r.o, gespecialiseerd in automatische smeersystemen, vervangt zijn bestaande handmatige magazijnprocessen en smallegangentrucks op zijn site in Tsjechië door een modern, volledig geautomatiseerd logistiek systeem van Jungheinrich. De transformatie wordt in twee fasen uitgevoerd terwijl de productie blijft doorgaan.

Kruidvat en Trekpleister werken met robotoplossingen van Geekplus

De AS Watson Group, een van de grootste retailers op het gebied van gezondheid en schoonheid ter wereld, heeft zijn samenwerking met Geekplus, ontwikkelaar van robotoplossingen voor orderverwerking, uitgebreid. De samenwerking behelst de implementatie van een omvangrijke oplossing voor orderverwerking ter ondersteuning van de Nederlandse retailers Kruidvat en Trekpleister.

Sligro Food Group schakelt opnieuw Pcdata in voor logistieke optimalisering

Na een succesvolle eerste samenwerking hebben Pcdata en Sligro Food Group opnieuw de krachten gebundeld. In 2024 implementeerde Pcdata al een retouremballage sorteersysteem. Deze keer werd gekozen voor de optimalisering van het orderverzamelproces binnen een van de bezorgservice-locaties en het centraal distributiecentrum van Sligro.

ODTH gaat voor gefaseerde magazijnautomatisering met Movu Robotics

Logistiek dienstverlener ODTH First Class Logistics en Movu Robotics, onderdeel van de Stow Group, hebben de eerste fase afgerond van een grootschalig automatiseringsproject op de ODTH-site in Rumst. Het resultaat is een transformatie van een traditioneel magazijn naar een softwaregestuurd, high-density logistiek centrum.

Transport & Logistics 2025: Het kloppend hart van de sector

(Advertorial) Wie telt in de logistieke, transport- en maritieme wereld, komt op 14, 15 of 16 oktober naar Antwerp Expo. Tijdens Transport & Logistics 2025 ontmoet u meer dan 15.000 professionals: van supply chain managers en expediteurs tot logistiek vastgoedontwikkelaars, rederijen en innovatieve start-ups. Het is dé plek waar beslissingsnemers, beleidsmakers en pioniers samenkomen om kennis te delen en nieuwe samenwerkingen te smeden.

BITO zoekt talent – Become a BIT of us!

(Advertorial) BITO zoekt een Technisch Commercieel Adviseur met ervaring in technische verkoop. Werk mee aan slimme logistieke oplossingen die bedrijven vooruithelpen en zet jouw expertise in binnen een sterk internationaal team!

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.