APS-oplossing zorgt voor stroomlijning productieprocessen en verhoging opbrengst bij Bridgestone

(Advertorial)Zelfs de grootste bandenproducenten ter wereld stuiten bij hun productieproces soms op kuilen en hobbels op de weg. Als deze producenten winstgevend willen blijven, is het essentieel dat de productieprocessen in de hele supply chain soepel en naadloos verlopen. In de uiterst complexe bandenproductiesector, waarbinnen agressieve concurrentie heerst, zijn het continu kunnen leveren van een breed gamma aan producten van wereldklasse en het aanbieden van uitmuntende service de sleutelfactoren bij het houden van voorsprong op de concurrentie en het genereren van succes.

Brisa Bridgestone, de op zes na grootste bandenproducent in Europa en de grootste bandenfabrikant van Turkije, heeft een stevige positie verworven als een van de wereldleiders in de bandenfabricagesector. Brisa is opgericht in 1988 als joint venture tussen Bridgestone Corporation of Japan en Sabanci Group. Het bedrijf produceert en verkoopt een uitgebreid assortiment banden, met als merken Bridgestone en Lassa. Het productiebedrijf van Brisa Bridgestone in Kocaeli (361.000 vierkante meter) is de grootste bandenfabriek onder één dak ter wereld, en wereldwijd een van de belangrijkste productiefaciliteiten voor Bridgestone Corporation.

Uitdagingen

Het interessante is dat juist de kracht van Brisa Bridgestone – het enorme volume en de grote verscheidenheid aan producten en klanten – uit een oogpunt van planning en productie aanzienlijke problemen opleverde.
 
De totale structuur van het productienetwerk van Brisa bestaat uit drie onderling verbonden productieafdelingen; het eindproduct van de ene afdeling vormt het ingangsmateriaal van de volgende. Hoewel elk van deze productieafdelingen haar eigen unieke, interne plannings- en fabricageprocessen kent, moeten de afdelingen zodanig samenwerken dat de juiste producten op de juiste tijd aan de juiste klanten worden geleverd, waarbij ook nog eens de insteltijd, de transporttijd voor onderdelen en de voorraadniveaus zo beperkt mogelijk moeten blijven.
 
De productie van Brisa Bridgestone verliep echter niet volgens plan omdat het – vanwege de complexiteit, de beperkingen en het gebrek aan coördinatie tussen de productieprocessen van het bedrijf – voor de planningsafdeling van Brisa Bridgestone heel problematisch was om een hanteerbaar productieschema te genereren en te onderhouden. Dit had als gevolg dat in elk van de drie productieafdelingen de productie geregeld werd onderbroken, wat de benutting van de productiecapaciteit en de algehele efficiëntie niet ten goede kwam.
 
Bovendien probeerde de verkoopafdeling van Brisa Bridgestone het productieproces te vereenvoudigen door orders te consolideren, om zo de productieverscheidenheid binnen planningscycli te verminderen. Dit leverde echter geen bevredigende oplossing op, omdat het de concurrentiepositie van Brisa Bridgestone verslechterde en leidde tot minder mogelijkheden om aan de specifieke eisen van afzonderlijke klanten te voldoen.
 
De kern van het probleem was dat de planningsafdeling van Brisa Bridgestone handmatige planning combineerde met planningtools die intern waren ontwikkeld. Deze tools waren niet in staat één naadloos productieplan te genereren waarmee de productieprocessen van Brisa Bridgestone konden worden gestroomlijnd en geoptimaliseerd. Als gevolg daarvan werd het bedrijf doorlopend geconfronteerd met onrealistische deadlines en soms zelfs met ontevreden klanten.

Oplossing

In het besef dat er dringend een allesomvattende, volledig geautomatiseerde APS-oplossing (Advanced Planning and Scheduling) nodig was, wendde Brisa Bridgestone zich tot ICRON.
 
De APS-oplossing van ICRON voor bandenfabrikanten is een robuust, flexibel platform dat zich gemakkelijk met bestaande systemen laat integreren voor geoptimaliseerde prestaties bij strategische planning en realtime-productieprocessen in de hele leveringsketen, waaronder materiaalbeheer, productiebewerkingen, magazijnopslag voor gereed product, logistiek en distributie.
 
Toen Brisa Bridgestone eenmaal had besloten de APS-oplossing van ICRON te implementeren, opende het zijn deuren voor het team van ICRON-experts. Deze experts maakten een grondige analyse van het bestaande planningssysteem van de bandenfabriek en integreerden de unieke elementen van dat systeem in de APS-oplossing van ICRON.
 
De ICRON-experts maakten gebruik van ICRON’s GSAMS (Graphical Scheduling Algorithm Modeling System), waarin een uitgebreide bibliotheek van standaardplanningsalgoritmen die ICRON in de loop der jaren heeft ontwikkeld, wordt gecombineerd met de mogelijkheid tot het ontwikkelen van nieuwe algoritmes. Hiermee konden de experts snel een aangepast, gebruikersvriendelijk platform configureren en implementeren dat perfect aansluit bij alle planningsvereisten van Brisa Bridgestone.
 
De veelzijdige architectuur van de APS-oplossing van ICRON maakte het mogelijk, rekening te houden met de complexiteit van de volledige productieomgeving van Brisa Bridgestone, waarmee het volgende kon worden bereikt: 1) optimaliseren van de afzonderlijke planningsprocessen van de drie productieafdelingen van Brisa Bridgestone; 2) coördineren van de processen van deze afzonderlijke eenheden voor optimale, algehele samenwerking en productiviteit in de hele leveringsketen.
 
Het APS-platform van ICRON heeft voor Brisa Bridgestone ook een grotere flexibiliteit mogelijk gemaakt. Het planningsteam van Brisa Bridgestone heeft nu een volledig zicht op alle processen, inclusief realtime-controle, waardoor het kan reageren op de voorspelbaar onvoorspelbare schommelingen in vraag en aanbod in de bandenfabricagesector en snel bij elk scenario de optimale plannen kan genereren.
 
Na de implementatie van de APS-oplossing van ICRON is het volledige bandenfabricageproces van Brisa Bridgestone getransformeerd. Er is meer productieflexibiliteit, productiviteit en winstgevendheid tot stand gebracht. En er zijn nog meer tastbare voordelen gerealiseerd, waaronder:
 

  • De insteltijden en voorraadniveaus zijn geminimaliseerd.
  • De benutting van de productiecapaciteit is met 10% gestegen.
  • De productieafdeling kan circa 15% meer diverse orders aan en de verkoopafdeling hoeft geen orders meer te consolideren.
  • De productiekosten zijn aanzienlijk gedaald.
  • De klanttevredenheid is met meer dan 10% gestegen.
  • De verkoopopbrengst is al in het eerste jaar met 5% gestegen. 
 
 
ICRON is een toonaangevende softwareleverancier op gebied van Advanced Planning,
Scheduling & Optimization oplossingen. ICRON helpt klanten om hun “end-to-end” supply chain activiteiten te verbeteren en te optimaliseren.

Waarom ICRON

De plannings- en supply chain problemen en uitdagingen zijn voor ieder bedrijf uniek qua complexiteit en uitdagingen, maar er is een eenvoudige oplossing: ICRON. Het op algoritmen gebaseerde “Advanced Planning & Scheduling” (APS) software platform van ICRON is in staat om bedrijfsbreed een totale integratie en optimalisatie door te voeren, resulterende in een verbetering van de efficiëntie, de flexibiliteit en de winstgevendheid.
 
Op welk niveau van het “Supply Chain Optimization Maturity Model” uw organisatie zich ook bevindt, ICRON’s schaalbare platform zal altijd 100 procent passen bij de actuele wensen, eisen en ontwikkelstadium van uw organisatie. En als de business toeneemt en meer volwasser wordt, zal ICRON’s software platform geleidelijk mee opschalen, meer features toevoegen om zodoende tegemoet te komen aan de hogere geëvolueerde standaarden. Het door ICRON gehanteerde “maturity based” prijsmodel is ontwikkeld om op continue basis optimaal waarde te leveren waarbij altijd sprake is van een “Return on Investment”.    
 
http://www.icrontech.com

Recente nieuwsberichten

Laden en lossen: risico’s en oplossingen op het laadperron

(Advertorial) Het laadperron is een onmisbare schakel in de logistieke keten, maar ook een plek waar de veiligheid vaak onder druk staat. Dagelijks gebeuren er incidenten waarbij heftrucks, vrachtwagens en medewerkers betrokken zijn. Hoewel veel bedrijven vertrouwen op routine, is juist de wijze waarop de trailer aan een perron wordt gekoppeld een vaak risicovol.

Transport & Logistics 2025: ontmoeten, verbinden, vooruitgaan

(Advertorial) In een sector die draait om samenwerking, is netwerken minstens zo belangrijk als kennis. Tijdens Transport & Logistics 2025 ontdekt u niet alleen de nieuwste trends, maar ontmoet u vooral de mensen die ze waarmaken. Drie dagen lang vormt Antwerp Expo het kloppend hart van de logistieke community.

Axfood neemt Witron in de arm voor nieuw logistiek centrum

De Zweedse supermarktketen Axfood is van plan een nieuw, volautomatisch logistiek centrum te bouwen in Frillesås, in de gemeente Kungsbacka. Het centrum, dat in 2030 klaar moet zijn, zal zorgen voor meer capaciteit en efficiëntie voor de toekomstige groei van de retailgroep in Zuid-Zweden. Als automatiseringspartner voor de nieuwe faciliteit werd gekozen voor Witron, met wie Axfood intussen een intentieverklaring ondertekende. Axfood en Witron werken al enkele jaren samen. Zo leverde Witron eerder al de automatiseringsoplossing voor het automatische logistieke centrum van de groep in Bålsta.

Groninger zet dubbel in op Kardex Mlog voor meegroeiende logistiek

Familiebedrijf Groninger uit het Zuid-Duitse Crailsheim levert als machinebouwer oplossingen voor het vullen en inpakken van kwetsbare producten voor de farmaceutische, zelfzorg- en cosmeticasector. Voor het nieuwe logistieke centrum van Groninger heeft Kardex Mlog een pallet- en kleingoedmagazijn gebouwd voor de productie- en reserveonderdelenlogistiek. Het volledig geautomatiseerde hoogbouwmagazijn met meer dan 3.000 palletplekken vormt een duo met een Bakken Shuttle System.

Bausch + Lomb kiest TGW Logistics voor automatisering van DC

Bausch + Lomb behoort tot de toonaangevende producenten van oogheelkundige technologie, waaronder contactlenzen, chirurgische instrumenten en geneesmiddelen. De healthcare specialist is actief in meer dan honderd landen en heeft ongeveer 13.500 mensen in dienst.

TVH breidt trainingscentrum TVH University uit

TVH, een wereldspeler in de markt van onderdelen en toebehoren voor heftrucks, industriële voertuigen en bouw- en landbouwmachines, heeft in het hoofdkwartier in Waregem nieuwe faciliteiten geopend voor zijn trainingscentrum TVH University, dat praktijkgerichte technische opleidingen biedt voor industriële voertuigen.

Modern douanemanagement schept ruimte voor hogere marges

Customs Support Group (CSG), een van de grootste onafhankelijke leverancier van douane- en handelsoplossingen in Europa, en Boston Consulting Group (BCG) presenteren een onderzoek waaruit blijkt dat douaneverplichtingen niet langer slechts draaien om het uitvoeren van regelgeving, maar dat deze een krachtige stimulans voor groei en marges kunnen betekenen. In 2024 inden douaneautoriteiten wereldwijd tussen de 600 en 900 miljard dollar aan douanerechten. Dat bedrag staat gelijk aan bijna één procent van het wereldwijde, economische verkeer. Tegelijkertijd neemt de complexiteit toe door nieuwe sancties, strengere regels over de oorsprong, CO2-regelgeving en dynamische invoerrechten.

Inefficiënte magazijnen belemmeren groei van handelsbedrijven

Belgische handelsbedrijven verwachten groei in 2025, maar kostenbeheersing blijft cruciaal. Door druk op de marges zetten bedrijven in op efficiëntieverbetering, geoptimaliseerde inkoopstrategieën en de automatisering van interne processen. Dat blijkt uit de sectoranalyse van de KMO Barometer 2025, die onderzoeksbureau Markteffect in opdracht van softwareontwikkelaar Exact bij 500 kmo’s uitvoerde. Tegelijk geeft 44% aan te investeren in automatisering, maar magazijn- en voorraadprocessen blijven opvallend inefficiënt.

Element Logic introduceert Automation as a Service: een flexibel abonnementsmodel voor magazijnautomatisering

(Advertorial) Geen hoge investeringen, wel gegarandeerde prestaties, schaalbaarheid en duurzaamheid. Ontdek hoe AaaS jouw bedrijf laat groeien.

Bedrijvencontactdagen: ontmoet BITO voor uw magazijninrichting.

(Advertorial) Bezoek BITO Systems in Hal 4 op stand 4235 tijdens de Bedrijvencontactdagen in Antwerp Expo op 1 & 2 oktober. Van eerste rek voor starters tot robotica en automatisering voor groeiende bedrijven: ons team adviseert je graag.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.