APS-oplossing zorgt voor stroomlijning productieprocessen en verhoging opbrengst bij Bridgestone

(Advertorial)Zelfs de grootste bandenproducenten ter wereld stuiten bij hun productieproces soms op kuilen en hobbels op de weg. Als deze producenten winstgevend willen blijven, is het essentieel dat de productieprocessen in de hele supply chain soepel en naadloos verlopen. In de uiterst complexe bandenproductiesector, waarbinnen agressieve concurrentie heerst, zijn het continu kunnen leveren van een breed gamma aan producten van wereldklasse en het aanbieden van uitmuntende service de sleutelfactoren bij het houden van voorsprong op de concurrentie en het genereren van succes.

Brisa Bridgestone, de op zes na grootste bandenproducent in Europa en de grootste bandenfabrikant van Turkije, heeft een stevige positie verworven als een van de wereldleiders in de bandenfabricagesector. Brisa is opgericht in 1988 als joint venture tussen Bridgestone Corporation of Japan en Sabanci Group. Het bedrijf produceert en verkoopt een uitgebreid assortiment banden, met als merken Bridgestone en Lassa. Het productiebedrijf van Brisa Bridgestone in Kocaeli (361.000 vierkante meter) is de grootste bandenfabriek onder één dak ter wereld, en wereldwijd een van de belangrijkste productiefaciliteiten voor Bridgestone Corporation.

Uitdagingen

Het interessante is dat juist de kracht van Brisa Bridgestone – het enorme volume en de grote verscheidenheid aan producten en klanten – uit een oogpunt van planning en productie aanzienlijke problemen opleverde.
 
De totale structuur van het productienetwerk van Brisa bestaat uit drie onderling verbonden productieafdelingen; het eindproduct van de ene afdeling vormt het ingangsmateriaal van de volgende. Hoewel elk van deze productieafdelingen haar eigen unieke, interne plannings- en fabricageprocessen kent, moeten de afdelingen zodanig samenwerken dat de juiste producten op de juiste tijd aan de juiste klanten worden geleverd, waarbij ook nog eens de insteltijd, de transporttijd voor onderdelen en de voorraadniveaus zo beperkt mogelijk moeten blijven.
 
De productie van Brisa Bridgestone verliep echter niet volgens plan omdat het – vanwege de complexiteit, de beperkingen en het gebrek aan coördinatie tussen de productieprocessen van het bedrijf – voor de planningsafdeling van Brisa Bridgestone heel problematisch was om een hanteerbaar productieschema te genereren en te onderhouden. Dit had als gevolg dat in elk van de drie productieafdelingen de productie geregeld werd onderbroken, wat de benutting van de productiecapaciteit en de algehele efficiëntie niet ten goede kwam.
 
Bovendien probeerde de verkoopafdeling van Brisa Bridgestone het productieproces te vereenvoudigen door orders te consolideren, om zo de productieverscheidenheid binnen planningscycli te verminderen. Dit leverde echter geen bevredigende oplossing op, omdat het de concurrentiepositie van Brisa Bridgestone verslechterde en leidde tot minder mogelijkheden om aan de specifieke eisen van afzonderlijke klanten te voldoen.
 
De kern van het probleem was dat de planningsafdeling van Brisa Bridgestone handmatige planning combineerde met planningtools die intern waren ontwikkeld. Deze tools waren niet in staat één naadloos productieplan te genereren waarmee de productieprocessen van Brisa Bridgestone konden worden gestroomlijnd en geoptimaliseerd. Als gevolg daarvan werd het bedrijf doorlopend geconfronteerd met onrealistische deadlines en soms zelfs met ontevreden klanten.

Oplossing

In het besef dat er dringend een allesomvattende, volledig geautomatiseerde APS-oplossing (Advanced Planning and Scheduling) nodig was, wendde Brisa Bridgestone zich tot ICRON.
 
De APS-oplossing van ICRON voor bandenfabrikanten is een robuust, flexibel platform dat zich gemakkelijk met bestaande systemen laat integreren voor geoptimaliseerde prestaties bij strategische planning en realtime-productieprocessen in de hele leveringsketen, waaronder materiaalbeheer, productiebewerkingen, magazijnopslag voor gereed product, logistiek en distributie.
 
Toen Brisa Bridgestone eenmaal had besloten de APS-oplossing van ICRON te implementeren, opende het zijn deuren voor het team van ICRON-experts. Deze experts maakten een grondige analyse van het bestaande planningssysteem van de bandenfabriek en integreerden de unieke elementen van dat systeem in de APS-oplossing van ICRON.
 
De ICRON-experts maakten gebruik van ICRON’s GSAMS (Graphical Scheduling Algorithm Modeling System), waarin een uitgebreide bibliotheek van standaardplanningsalgoritmen die ICRON in de loop der jaren heeft ontwikkeld, wordt gecombineerd met de mogelijkheid tot het ontwikkelen van nieuwe algoritmes. Hiermee konden de experts snel een aangepast, gebruikersvriendelijk platform configureren en implementeren dat perfect aansluit bij alle planningsvereisten van Brisa Bridgestone.
 
De veelzijdige architectuur van de APS-oplossing van ICRON maakte het mogelijk, rekening te houden met de complexiteit van de volledige productieomgeving van Brisa Bridgestone, waarmee het volgende kon worden bereikt: 1) optimaliseren van de afzonderlijke planningsprocessen van de drie productieafdelingen van Brisa Bridgestone; 2) coördineren van de processen van deze afzonderlijke eenheden voor optimale, algehele samenwerking en productiviteit in de hele leveringsketen.
 
Het APS-platform van ICRON heeft voor Brisa Bridgestone ook een grotere flexibiliteit mogelijk gemaakt. Het planningsteam van Brisa Bridgestone heeft nu een volledig zicht op alle processen, inclusief realtime-controle, waardoor het kan reageren op de voorspelbaar onvoorspelbare schommelingen in vraag en aanbod in de bandenfabricagesector en snel bij elk scenario de optimale plannen kan genereren.
 
Na de implementatie van de APS-oplossing van ICRON is het volledige bandenfabricageproces van Brisa Bridgestone getransformeerd. Er is meer productieflexibiliteit, productiviteit en winstgevendheid tot stand gebracht. En er zijn nog meer tastbare voordelen gerealiseerd, waaronder:
 

  • De insteltijden en voorraadniveaus zijn geminimaliseerd.
  • De benutting van de productiecapaciteit is met 10% gestegen.
  • De productieafdeling kan circa 15% meer diverse orders aan en de verkoopafdeling hoeft geen orders meer te consolideren.
  • De productiekosten zijn aanzienlijk gedaald.
  • De klanttevredenheid is met meer dan 10% gestegen.
  • De verkoopopbrengst is al in het eerste jaar met 5% gestegen. 
 
 
ICRON is een toonaangevende softwareleverancier op gebied van Advanced Planning,
Scheduling & Optimization oplossingen. ICRON helpt klanten om hun “end-to-end” supply chain activiteiten te verbeteren en te optimaliseren.

Waarom ICRON

De plannings- en supply chain problemen en uitdagingen zijn voor ieder bedrijf uniek qua complexiteit en uitdagingen, maar er is een eenvoudige oplossing: ICRON. Het op algoritmen gebaseerde “Advanced Planning & Scheduling” (APS) software platform van ICRON is in staat om bedrijfsbreed een totale integratie en optimalisatie door te voeren, resulterende in een verbetering van de efficiëntie, de flexibiliteit en de winstgevendheid.
 
Op welk niveau van het “Supply Chain Optimization Maturity Model” uw organisatie zich ook bevindt, ICRON’s schaalbare platform zal altijd 100 procent passen bij de actuele wensen, eisen en ontwikkelstadium van uw organisatie. En als de business toeneemt en meer volwasser wordt, zal ICRON’s software platform geleidelijk mee opschalen, meer features toevoegen om zodoende tegemoet te komen aan de hogere geëvolueerde standaarden. Het door ICRON gehanteerde “maturity based” prijsmodel is ontwikkeld om op continue basis optimaal waarde te leveren waarbij altijd sprake is van een “Return on Investment”.    
 
http://www.icrontech.com

Recente nieuwsberichten

Gofo Netherlands voorziet hub van sorteermachine met dubbele dwarsband

Gofo, een aanbieder van last-mile bezorging in de Verenigde Staten, Frankrijk, Nederland en Italië, heeft in zijn hub in Amsterdam (die in april 2025 werd geopend) een sorteermachine met dubbele dwarsband geïnstalleerd. Met het systeem wil het bedrijf de flexibiliteit en efficiëntie van zijn Nederlandse netwerk verbeteren, zodat het tegemoet kan komen aan de vraag tijdens het piekseizoen. De eerste resultaten zouden alvast een meetbare verbetering in de sorteersnelheid en -nauwkeurigheid bevestigen.

AWG plukt vruchten van magazijnautomatisering door Witron

Het Amerikaanse Associated Wholesale Grocers (AWG) is een ledencoöperatie waarin 1.100 winkeleigenaren meer dan 3.400 supermarkten exploiteren in 33 Amerikaanse staten. Daarbij zorgen ze voor een gezamenlijke jaaromzet van meer dan 25 miljard dollar. Naast de toenemende productdiversiteit en marktvolatiliteit, zetten het aanhoudende tekort aan geschoolde arbeidskrachten in magazijnen, stijgende transportkosten en strengere regelgeving het distributiemodel erg onder druk. Als antwoord op die uitdagingen besloot AWG zijn distributienetwerk te automatiseren en de activiteiten zo efficiënt mogelijk te optimaliseren. Verschillende leveranciers van geautomatiseerde systemen werden grondig geanalyseerd; uiteindelijk werd gekozen voor Witron uit Parkstein (Duitsland).

Swiss Post versterkt pakketnetwerk en logistiek met EAE Solutions

Omdat het aantal pakketten blijft toenemen en klantverwachtingen zich blijven ontwikkelen, investeert Swiss Post in de modernisering van zijn logistieke netwerk. De drie belangrijkste pakketcentra van het Zwitserse nationale postbedrijf vormen al meer dan twintig jaar de kern van de bedrijfsvoering. Als onderdeel van zijn langetermijnstrategie vernieuwt en vervangt Swiss Post verschillende sorteerfaciliteiten om de capaciteit uit te breiden, de efficiëntie te verbeteren en duurzame groei te ondersteunen. Daarvoor doet het bedrijf een beroep op systeemintegrator EAE Solutions.

Linde presenteert nieuwe automatiseringsoplossingen

In zijn Linde Experience Hub in Aschaffenburg (Duitsland) heeft Linde Material Handling verschillende nieuwe automatiseringsoplossingen gedemonstreerd die het portfolio moeten versterken. Blikvanger tijdens de Linde Automation Summit was een prototype van de Linde E-Matic, de eerste geautomatiseerde contragewichttruck voor buitengebruik. Deze heftruck met een hefcapaciteit tot 2,3 ton wordt in 2027 op de markt verwacht. De truck is uitgerust met een sideshift, lithium-ionbatterijen en de nodige navigatie- en veiligheidstechnologie. In een eerste fase zal de truck focussen op horizontaal transport, waarna hij gaandeweg meer taken, zoals het zijdelings laden en lossen van vrachtwagens, op zich zal nemen. De preprojecten bij geselecteerde klanten zullen worden meegenomen in de verdere ontwikkeling en serieproductie.

Tailormade Logistics versterkt positie in Zuid-Europa door overnames

De Belgische logistiek dienstverlener Tailormade Logistics, met hoofdkantoor in Gent, zet een volgende stap in zijn groei door de activiteiten verder te zetten die tot nu toe werden uitgevoerd door HSV Expeditie en Hansbeeks Snelvervoer, twee gespecialiseerde transportbedrijven met een sterke focus op Spanje en Portugal. Met deze strategische uitbreiding versterkt Tailormade Logistics (TML) zijn dienstverlening naar Zuid-Europa, wat het een logische volgende stap noemt na de sterke aanwezigheid in Frankrijk.

Active Ants neemt eerste robotarm met AI in gebruik

Als fulfilmentaanbieder verwerkt Active Ants – onderdeel van de 3PL-divisie van Bpostgroup – online bestellingen van webshops in zijn geautomatiseerde warehouses (opslag, pick & pack, verzending en retourbeheer). Het bedrijf experimenteert daarbij volop met technologie en robotica. Zo heeft het in het Active Ants-warehouse in Dorsten (Duitsland) met succes een eerste AI-gestuurde robotarm voor orderpicking in gebruik genomen.

Opname logistiek vastgoed stabiliseert volgens JLL

De opname van logistiek vastgoed normaliseert zich na de piek tijdens de COVID-pandemie. Dat blijkt uit de ‘Q3 Market Dynamics for Industrial & Logistics’ van Jones Lang Lasalle (JLL), gespecialiseerd in commercieel vastgoed.

Dynamisch pallets opslaan: ga je voor een shuttlesysteem of verrijdbare stellingen?

(Advertorial) Het maximaliseren van de palletopslagcapaciteit is een cruciale uitdaging voor veel magazijnen. Een eeuwig dilemma daarbij is dat meer compacte opslag altijd ten koste van verkeersruimte én flexibiliteit gaat. Vooral bij een beperkt vloeroppervlak en een groeiende voorraad is het essentieel om het juiste opslagsysteem te kiezen. Twee populaire oplossingen zijn het pallet shuttlesysteem en verrijdbare palletstellingen. Beide systemen verhogen de opslagcapaciteit aanzienlijk, maar ze verschillen in toegankelijkheid, flexibiliteit en efficiëntie. De keuze hangt verder af van factoren zoals producttype, omloopsnelheid, beschikbare ruimte en veiligheidsvereisten. In dit blog bespreken we de voor- en nadelen van beide opties, zodat u kunt bepalen welke oplossing beter bij uw toepassing past.

Veiligheidsplan voor magazijn en laadperrons: dé vergeten prioriteit

(Advertorial) Het is weer die tijd van het jaar waarin iedereen druk bezig is met plannen, begrotingen en prestatiedoelstellingen. Logischerwijze gaat daarbij veel aandacht uit naar productiviteit en efficiëntie. Orders moeten sneller verwerkt worden, doorlooptijden korter, marges hoger. Helaas raakt één cruciaal aspect soms een beetje ondergesneeuwd: veilig werken in het magazijn en op de laadperrons. Juist daar gebeuren de meeste incidenten, vaak met grote gevolgen voor medewerkers en bedrijfscontinuïteit en dat blijkt ook uit de bekende rapporten van de Arbeidsinspectie.

PGS Group en maatwerkbedrijf AJR produceren samen pallets

PGS Group, gespecialiseerd in houten pallets – nieuw en gereconditioneerd – en in reverse logistics-diensten, is een strategische samenwerking aangegaan met het maatwerkbedrijf Atelier Jean Regniers (AJR) in Wallonië. AJR draagt bij aan inclusief werk door ongeveer 300 medewerkers in te zetten voor productie- en commerciële opdrachten op het gebied van detergenten, kantoor- en schoolartikelen, textielproductie, maar ook door verpakkingsdiensten te leveren en werk in externe bedrijven aan te bieden. Het palletatelier produceert voornamelijk op maat gemaakte oplossingen voor de regio en Noord-Frankrijk.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.