AI in je magazijn: sneller, slimmer, foutloos

(Advertorial) AI is overal, maar wat betekent het concreet voor magazijnbeheer? Hoe helpen zelflerende systemen bij snellere orderverwerking en flexibele schaalbaarheid, met minimale fouten? Ontdek hoe AI en robotica ook jouw magazijn morgen al kunnen optimaliseren.

Slimmer magazijn, minder fouten: hoe AI het verschil maakt

AI is overal, en vandaag of morgen ook in jouw magazijn. Bedrijven wereldwijd investeren steeds vaker in AI-gestuurde robotica om kosten te verlagen, werkprocessen te optimaliseren en sneller in te spelen op een steeds complexere supply chain. Louis Esquerre-Pourtere, Hoofd R&D bij Exotec, bekijkt hoe AI vandaag al magazijnbeheer efficiënter, nauwkeuriger en flexibeler maakt.

Van klassiek magazijnbeheer naar slimme automatisering

De Belgische markt voor AI-gestuurde industriële robotica wordt in 2025 geschat op 112,5 miljoen dollar, met een verwachte jaarlijkse groei van 23,5%. Die opmars is geen toeval: traditionele systemen kunnen de snelheid en complexiteit van de moderne logistiek steeds moeilijker bijbenen. Klanten verwachten kortere levertijden en foutloze leveringen aan een lage prijs, waardoor bedrijven noodgedwongen inzetten op technologie die snelheid én precisie combineert.

Robots die meer doen dan herhalen

Moderne magazijnrobots zijn meer dan bewegende dozen: dankzij AI en deep learning kunnen ze zelfstandig navigeren, obstakels herkennen, en realtime beslissingen nemen. Zo kunnen Skypod robots bijvoorbeeld autonoom goederen oppikken en transporteren binnen het magazijn, zonder vaste paden, botsingen of handmatige aansturing. Dit versnelt de orderpicking en vermindert het aantal fouten aanzienlijk.

Voorspellende algoritmen helpen daarnaast om voorraadniveaus in balans te houden en beter te anticiperen op verstoringen in de keten, zoals schommelingen in de vraag of leveringsproblemen.

Machine learning als motor van vooruitgang

Een van de krachtigste toepassingen van AI in het magazijn is machine learning. Dankzij zelflerende algoritmes verbeteren de robots continu hun prestaties op basis van ervaring. Zo kunnen de Skypods zelfstandig visuele content analyseren: ze herkennen producten, tellen voorraden en bepalen nauwkeurig de positie van items binnen bakken. Maar daar stopt het niet. Het systeem regelt ook automatisch de volgorde waarin producten worden verzameld, gebufferd en aangeleverd aan de inpakstations, precies in de volgorde die nodig is voor verzending. Deze geavanceerde sequencing- en bufferingtechnologie maakt handmatige sortering overbodig, verkort de verwerkingstijd en verhoogt de nauwkeurigheid.

Dat draagt niet alleen bij aan slimmere en efficiëntere processen, maar ook aan een duurzamer magazijn, waarin mens en machine naadloos samenwerken.

De nieuwste generatie van robots die werken met AI zijn bovendien flexibel: ze zijn snel te integreren in een bestaande magazijninfrastructuur zonder lange implementatietijd of complexe herstructurering. Doordat elke robot autonoom werkt, kunnen bedrijven hun vloot eenvoudig uitbreiden in functie van veranderende behoeften, of het nu gaat om piekperiodes of snelle groei.

De toekomst is autonoom

Wie vandaag investeert in AI-gedreven systemen, maakt zijn supply chain toekomstbestendig. Zonder intelligente automatisering lopen bedrijven het risico op hogere kosten, lagere efficiëntie en verminderde concurrentiekracht. Terwijl handmatige processen het risico op fouten en stilstand vergroten, bieden AI-oplossingen schaalbaarheid, snelheid en betrouwbaarheid. De ideale aanvulling dus op werknemers die in het magazijn andere taken kunnen vervullen die minder fysiek belastend en interessanter zijn.

AI is niet langer optioneel in modern magazijnbeheer. Het is een noodzakelijke hefboom om te kunnen blijven voldoen aan de eisen van een steeds veeleisendere markt.

Benieuwd hoe AI en automatisering jouw magazijn efficiënter en flexibeler kunnen maken? Neem contact op met Exotec voor een specifieke analyse van jouw magazijn, afgestemd op de noden van jullie bedrijf.

Recente nieuwsberichten

Transport- en logistieke sector verwacht vertraging in aanwervingen

Volgens de nieuwste jobbarometer van ManpowerGroup zal de aanwervingsactiviteit in de sector transport en logistiek in het derde kwartaal van 2025 sterk vertragen. Van de werkgevers die in april in deze sector werden bevraagd, verwacht 40% hun personeelsbestand tegen eind september 2025 uit te breiden, terwijl 34% aangeeft het te willen verminderen. De overige 26% van de respondenten voorziet geen verandering.

Colruyt-vrachtwagens tanken biodiesel als overgangsbrandstof

In zijn streven naar algemeen Zero Emission Transport (ZET) wil Colruyt Group het eigen vrachtvervoer tegen 2030 zero-emissie maken met batterij-elektrische of waterstof-elektrische voertuigen die niets uitstoten. Tegen 2035 moet dan de volgende stap gezet zijn: al het goederenvervoer uitgevoerd voor en door Colruyt Group verloopt dan volledig op groene elektriciteit en groene waterstof. Daartoe zette de retailgroep de laatste tijd opnieuw enkele belangrijke stappen. Zo gingen of gaan binnenkort twintig nieuwe vrachtwagens op elektriciteit de weg op, werden twee waterstoftrucks aangekocht en werden recent nog twee vrachtwagens op waterstof in gebruik genomen binnen het Europese H2Haul-project. Voor de overblijvende eigen vrachtwagens die in de transitieperiode nog op fossiele brandstof rijden, werd een alternatief gezocht en gevonden: een overschakeling naar HVO100. Die biodiesel wordt gezien als een overgangsbrandstof en de shift betekent voor Colruyt Group een versnelling in de geplande uitstootreductie. HVO100 wordt vanaf nu door partner DATS 24 aangeboden – in eerste instantie specifiek voor de Colruyt Group-vrachtwagens – en dat aan twee fuchsia roze pompen bij de distributiecentra in Halle en Ollignies.

Eram Group kiest Dematic voor automatisering distributiecentrum

Eram Group is een familiebedrijf dat in Frankrijk is gevestigd en internationaal actief is. De modedivisie van de groep wil de stromen van verschillende schoenmerken – waaronder Gémo, Eram, Bocage en Mellow Yellow – consolideren in een nieuwe logistieke faciliteit van 40.000m² in Chemillé-en-Anjou. Die faciliteit vormt een cruciaal onderdeel van de bedrijfsstrategie om een ​​groot deel van de B2B- en B2C-opslag- en distributieactiviteiten te optimaliseren en te moderniseren. Om het nieuwe distributiecentrum in het departement Maine-et-Loire te automatiseren, koos Eram Group voor Dematic, onderdeel van de Kion Group. Het project start in 2025 en zal ongeveer zestien maanden in beslag nemen.

WDP investeert 30 miljoen in uitbreiding foodlogistiek

Logistiek vastgoedbedrijf WDP versterkt zijn logistieke portefeuille met de aankoop van vijf urban distributiesites bestemd voor de B2B-belevering van foodprofessionals. De sites, verspreid over België, omvatten een totale verhuurbare oppervlakte van 25.000 vierkante meter, gelegen op een gezamenlijke totale oppervlakte van ongeveer 75.000 vierkante meter. De transactie, met een totale vastgoedwaarde van dertig miljoen euro, werd gerealiseerd via een inbreng in natura.

Jungheinrich presenteert nieuwe ETV 3i reachtruckserie

Jungheinrich heeft zijn nieuwe serie elektrische reachtrucks ETV 3i voorgesteld. De compacte trucks hebben een draagvermogen van 1,4 tot 2,5 ton en zijn speciaal geoptimaliseerd voor toepassingen met een gemiddelde tot hoge intensiteit. Hun batterijcapaciteit tot 690 Ah moet er voor zorgen dat de trucks ook probleemloos drieploegendiensten aankunnen.

Qimarox lanceert machine om verticale buffersystemen te legen

Qimarox, fabrikant en leverancier van material handling componenten voor OEM’s en systeemintegrators, heeft een nieuwe machine gelanceerd om verticale buffers te legen. De Qimarox PR15 bestaat uit een verticaal verplaatsbare conveyor, gemonteerd op de productlift PRmk1, in combinatie met de verticale transporteur PRmk5. Die combinatie maakt het mogelijk 1500 producten per uur te verwerken.

Priority Software releaset aiERP

Priority Software, leverancier van ERP- en bedrijfsbeheersoftware, kondigt de release van aiERP aan. De nieuwe V25.0 release omvat een aanzienlijke uitbreiding van het platform en integreert AI-mogelijkheden in ieder aspect van bedrijfsbeheer, klantenservice en meer.

Volvo Trucks introduceert automatische snelheidsbeperking

Volvo Trucks introduceert Safety Zones, een digitale service waarmee het mogelijk wordt vrachtwagens automatisch langzamer te laten rijden in bepaalde vooraf ingestelde gebieden, zoals in een haven, bij een logistiek centrum of in gebieden met veel mensen en verkeer zoals stadsgebieden en rond scholen. Het belangrijkste doel is de verkeersveiligheid te vergroten, maar ook minder schadegevallen op het eigen terrein en minder stress voor chauffeurs die erop kunnen vertrouwen dat ze niet per ongeluk de snelheidslimiet overschrijden, behoren tot de voordelen van de nieuwe service.

Drie aandachtspunten als het gaat om onderhoud aan dockapparatuur

(Advertorial) In ons vorige blog schreven we over het belang van onderhoud aan de dockapparatuur. We zagen dat preventief onderhoud onnodige kosten voorkomt en zorgt voor een veiligere werkomgeving.

Juni blog WarehouseTotaal

(Advertorial) In de wereld van logistiek en magazijn draait het om efficiëntie, snelheid en optimale ruimtebenutting. Opslagsystemen spelen daarin een centrale rol. Waar traditionele of statische opslagsystemen jarenlang de overhand in een magazijn hadden, zien we een duidelijke verschuiving naar dynamische opslagsystemen. Maar wat zijn precies de verschillen, en waarom kiezen steeds meer bedrijven voor deze moderne oplossingen?

Traditionele vs. dynamische opslagsystemen

Traditionele opslagsystemen bestaan meestal uit vaste stellingen waarin pallets, bakken of dozen handmatig of met een heftruck worden geplaatst en opgehaald. Ze zijn oersterk, betrouwbaar en relatief betaalbaar. Echter, bij grotere voorraden, steeds frequenter orderpicken of beperkte ruimtes schieten deze systemen vaker tekort door bijvoorbeeld de langere loopafstanden, inefficiënte gangpaden en onnodige handelingen. Dynamische opslagsystemen bieden hier een passend antwoord op. Ze maken gebruik van zwaartekracht, mechanisering of verrijdbare wagens om goederen compacter op te slaan of ze te verplaatsen richting de orderpicker. Denk bijvoorbeeld aan verticale opslagmachines, verrijdbare palletstellingen of doorrolstellingen. Er is nog een bepaalde mate hoeveelheid handmatige arbeid nodig, dus deze oplossingen kunnen niet onder de geavanceerdere, volautomatische systemen geschaard worden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.