Agrifirm kiest voor binnenvaart
Binnen de Royal Agrifirm Group zet Nuscience Belgium een volgende belangrijke stap richting duurzaam transport. De nieuwe exportfabriek voor concentraten in Grobbendonk zal een groot deel van zijn export in containers via de vlakbij gelegen DLCT-terminal per binnenschip naar de Antwerpse haven vervoeren. Terminaluitbater Van Moer Logistics en het adviesbureau Multimodaal.Vlaanderen binnen VIL overtuigden Agrifirm om voor de 2500 20-voet exportcontainers de multimodale oplossing te kiezen.
“Als de containers leeg zouden worden opgehaald in Antwerpen, worden geladen en weer teruggestuurd over de E313 en de Ring van Antwerpen, zou dat resulteren in 275.000 wegkilometers”, klinkt het bij Multimodaal.Vlaanderen.
Bij de multimodale oplossing worden twee voordelen gecombineerd: enerzijds de korte afstand vanaf de productievestiging tot aan de binnenvaartterminal (1km) en anderzijds het op voorhand beladen van de containers zodat vrachtwagens deze efficiënt kunnen aan- en afvoeren naar de terminal.
Bij de multimodale keuze worden nog slechts 6.500 kilometers over de weg gereden, met een globale besparing van 268.500 kilometers (-97.6%) als resultaat. Dit bovenop een groot deel van de aanvoer van grondstoffen (soja- en raapzaadschroot) die al geruime tijd via de binnenvaart werden aangevoerd.
Naast de uitgespaarde wegkilometers is voor Agrifirm ook de maatschappelijke impact erg relevant. Door gebruik te maken van de binnenvaart wordt liefst 66% minder CO2 uitgestoten, wat voor Agrifirm een sterk argument is. “Naast de standaard KPI’s monitoren we ook de ecologische impact van onze transporten, het aantal wegtransporten en de ‘root cause’ ervan. De standaard aanbieding naar klanten is steeds intermodaal transport”, klinkt het.
Van Moer Logistics zal als strategische partner de shuttles tussen Agrifirm en DLCT voorzien, de overslag op de terminal organiseren en de goederen vervolgens naar de Antwerpse haven varen.