A&E Gütermann digitaliseert magazijnprocessen met ZetesMedea

Naaigarenfabrikant A&E Gütermann digitaliseert de inventarisatieprocessen in zijn magazijn voor eindproducten in de hoofdvestiging te Gutach im Breisgau (Duitsland). Daartoe implementeert de fabrikant het warehouse execution systeem (WES) ZetesMedea.

A&E Gütermann is een traditionele fabrikant van naaigaren die internationaal actief is. Het bedrijf werd in 1864 door Max Gütermann opgericht en was ooit de grootste zijdegarenproducent ter wereld. Nu maakt het deel uit van het Amerikaanse textielbedrijf Elevate Textiles, Inc.. Met ongeveer 380 medewerkers behaalde A&E Gütermann in 2021 een jaaromzet van 74 miljoen euro.
 
Met een oppervlakte van 12.500m² biedt het magazijn voor eindproducten in Gutach im Breisgau 91.000 voorraadlocaties voor 70.000 verschillende producten. Ongeveer 60 magazijnmedewerkers zorgen voor de goederenbewegingen, waarbij ze nog voornamelijk gebruik maken van papier. Het startsein voor een gefaseerde digitalisering met ZetesMedea, dat bij A&E Gütermann via een interface met het SAP R3 ERP-systeem communiceert, werd in 2022 gegeven. De doorlopende voorraadtelling, voorheen uitgevoerd door teams van twee personen, was het meest geschikt voor de eerste stap naar digitalisering. Het project voor conversie van de inventarisatie was in vier maanden tijd afgerond en A&E Gütermann verwacht dat de investering zichzelf het komende jaar zal terugverdienen.
 
De in SAP gegenereerde tellijsten worden nu digitaal naar ZetesMedea verzonden. Bij A&E Gütermann draait het WES niet alleen als cloudoplossing, maar ook via een app op de Honeywell CT45XP mobiele computers. Gegevens kunnen eenvoudig worden verzameld dankzij de geïntegreerde 2D imager en het inventarisatieproces kan direct vanaf het beginscherm worden gestart. Aangezien papieren lijsten niet meer nodig zijn, kan dit werk nu snel door één medewerker worden uitgevoerd. Zo worden jaarlijks ongeveer 30.000 vellen papier bespaard en halveert de inzet van personeel voor inventarisatie, waardoor andere operators bij het orderpickproces kunnen blijven.
 
Hogere inventarisatiekwaliteit
De medewerker ziet op een 5-inch display naar welke voorraadlocatie hij moet gaan. Nadat de artikelen zijn geteld, wordt de hoeveelheid op de CT45XP ingevoerd en gecontroleerd. Eventuele afwijkingen van het in SAP geboekte voorraadniveau zijn direct zichtbaar en worden meteen aan de medewerker getoond. In dat geval moet het resultaat van de voorraadtelling opnieuw worden gecontroleerd.
Over het algemeen heeft dat tot een aanzienlijke verbetering van de inventarisatiekwaliteit geleid.
 
Automatische archivering is een ander positief effect van het digitale inventarisatieproces met ZetesMedea. Vroeger moesten de records in een map worden verzameld en tien jaar worden bewaard. Nu gebeurt dat in de cloud. Last but not least kunnen nieuwe medewerkers nu sneller aan de slag omdat de instructies van ZetesMedea duidelijk en gemakkelijk te begrijpen zijn. Met zijn cloudgebaseerde webportal biedt ZetesMedea daarnaast een live overzicht van alle lopende orders en hun status, evenals de mogelijkheid om bestellingen toe te wijzen en te prioriteren.
 
Intussen heeft Gütermann ook het ‘put away’-proces van ongeveer 1.400 magazijnartikelen per dag gedigitaliseerd. Ook hier verwacht het bedrijf vergelijkbare positieve effecten en een foutloze operatie.
Foto: Zetes / A&E Gütermann

Recente nieuwsberichten

TGW Systems is verhuisd

TGW Systems BV, leverancier van material handling equipment, heeft zijn intrek genomen in een nieuw kantoor aan de Stadionstraat 2-18 in

4815 NG Breda. De nieuw locatie moet de onderneming naar eigen zeggen de ruimte en mogelijkheden bieden om verder te groeien in de Benelux.

WDP opent kantoor in Parijs en focust op pan-Europese schaalvergroting

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP (Warehouses De Pauw) opent een kantoor in Parijs onder leiding van een nieuwe country manager, François Le Levier (foto). Het kantoor zal de basis vormen voor een lokaal team dat het Franse platform zal beheren en WDP’s positie op de Franse markt verder moet verankeren. François Le Levier heeft meer dan 25 jaar ervaring in commercieel vastgoed en was tot voor kort managing director Industrial & Logistics bij vastgoedonderneming CBRE France.

VDL ETG schakelt Inther Group in voor automatisering magazijn

VDL Enabling Technologies Group (VDL ETG), onderdeel van de Nederlandse VDL Groep en wereldwijd ontwikkelings- en productiebedrijf van componenten voor bedrijven in de hightech-sector, heeft systeemintegrator Inther Group gevraagd om het intralogistieke systeem te leveren voor hun onlangs geopende magazijn op het XL Business Park in Almelo. In dat magazijn zal VDL ETG zijn logistiek centraliseren.

EPC Familia beheert logistiek van apotheken met Easy WMS van Mecalux

De EPC-groep, opgericht in 1919, specialiseert zich sinds 1953 in de distributie van farmaceutische producten en bekleedt daarmee een leiderspositie in Wallonië. Met een honderdtal apotheken die meer dan 300.000 klanten bedienen, verwerkt de farmaceutische groep jaarlijks twee miljoen voorschriften en bedient ze nog eens 7.500 gebruikers van apotheken in rusthuizen.

EPC Familia, onderdeel van de EPC-groep, heeft zijn logistiek gedigitaliseerd met Easy WMS, de warehouse management software van het Spaanse technologiebedrijf Mecalux. Het magazijn van EPC Familia in Ciney, van waaruit elke nacht honderden apotheken in Wallonië worden bevoorraad, kan daardoor voortaan 13.000 SKU’s en 24.000 orderregels per dag verwerken.

Duynie en 9altitudes stimuleren duurzaamheid bij bedrijven

Het in Nederland gevestigde Duynie, onderdeel van de agrarische coöperatie Royal Cosun, richt zich op het creëren van nieuwe waarde uit co-producten uit de voedings-, drank- en bio fuel-industrie. De onderneming is actief in meer dan twintig Europese landen en bedient klanten in de dierenvoeder-, (huisdieren)voeding-, technische en energiemarkten. Voor de digitale oplossingen werkt Duynie samen met 9altitudes, de organisatie met hoofdkantoor in Kortrijk, die bedrijven internationaal ondersteunt bij hun digitale transformatie.

Globalpesca kiest Dematic voor automatisering diepvriesmagazijn

Globalpesca S.p.A. is een Italiaanse leverancier van diepvriesproducten en foodservices voor de hotel-, restaurant- en cateringmarkt. Het familiebedrijf heeft zijn hoofdkantoor in Gravellona Toce, ten noordwesten van Milaan in de regio Piemonte, en bestaat intussen bijna 125 jaar. Om de operationele efficiëntie in zijn nieuwe diepvriesmagazijn te waarborgen, heeft Globalpesca een overeenkomst gesloten met Dematic, dat met zijn automatiseringsoplossing voor meer opslagcapaciteit zal zorgen door de hoogte van het magazijn te benutten.

Giesecke+Devrient bevordert tracking met ultradun Smart Label

Giesecke+Devrient (G+D), een wereldwijd ‘securitytech’-bedrijf met hoofdkantoor in München, heeft het G+D Smart Label gelanceerd, een trackingoplossing die van elk pakket een IoT-apparaat moet maken. Het nieuwe Smart Label is ultradun en net iets groter dan een creditcard. G+D ontwikkelde het label in samenwerking met zijn hardwarepartner Sensos met de bedoeling kosteneffectieve en nauwkeurige locatiebepaling mogelijk te maken voor een reeks toepassingen zoals pakketbezorging en -verzending, vlootbeheer en het monitoren van de beweging van luxegoederen.

Getac lanceert nieuwe generatie ZX10 robuuste 10-inch tablet

Getac, leverancier van robuuste computer- en mobiele video-oplossingen, heeft de nieuwe generatie ZX10 gelanceerd. Deze robuuste 10-inch Android-tablet combineert een lichtgewicht ontwerp met AI-ready prestaties en intuïtieve Android-functionaliteit voor prestaties in het veld. Het toestel is ontworpen voor professionals in sectoren zoals openbare veiligheid, nutsbedrijven en transport & logistiek.

Buck Consultants International stelt nieuwe partner aan

Het logistieke en locatie-adviesbureau Buck Consultants International (BCI) heeft Frank Hofstee in dienst genomen als partner Supply Chain Advice. Frank Hofstee heeft ruime ervaring als leider bij toonaangevende logistieke dienstverleners, hightech- en healthcare-bedrijven.

UPS rondt overname Frigo-Trans en BPL af

UPS heeft de overname van Frigo-Trans en het zusterbedrijf BPL afgerond. Beide bedrijven focussen zich op temperatuur- en tijdsgecontroleerde complexe logistieke oplossingen in de gezondheidszorg in Europa. Met de overname breidt UPS Healthcare de end-to-end mogelijkheden voor zijn klanten verder uit. Zij hebben volgens de dienstverlener een groeiende behoefte aan temperatuur- en tijdsgecontroleerde logistieke oplossingen wereldwijd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.