A&E Gütermann digitaliseert magazijnprocessen met ZetesMedea

Naaigarenfabrikant A&E Gütermann digitaliseert de inventarisatieprocessen in zijn magazijn voor eindproducten in de hoofdvestiging te Gutach im Breisgau (Duitsland). Daartoe implementeert de fabrikant het warehouse execution systeem (WES) ZetesMedea.

A&E Gütermann is een traditionele fabrikant van naaigaren die internationaal actief is. Het bedrijf werd in 1864 door Max Gütermann opgericht en was ooit de grootste zijdegarenproducent ter wereld. Nu maakt het deel uit van het Amerikaanse textielbedrijf Elevate Textiles, Inc.. Met ongeveer 380 medewerkers behaalde A&E Gütermann in 2021 een jaaromzet van 74 miljoen euro.
 
Met een oppervlakte van 12.500m² biedt het magazijn voor eindproducten in Gutach im Breisgau 91.000 voorraadlocaties voor 70.000 verschillende producten. Ongeveer 60 magazijnmedewerkers zorgen voor de goederenbewegingen, waarbij ze nog voornamelijk gebruik maken van papier. Het startsein voor een gefaseerde digitalisering met ZetesMedea, dat bij A&E Gütermann via een interface met het SAP R3 ERP-systeem communiceert, werd in 2022 gegeven. De doorlopende voorraadtelling, voorheen uitgevoerd door teams van twee personen, was het meest geschikt voor de eerste stap naar digitalisering. Het project voor conversie van de inventarisatie was in vier maanden tijd afgerond en A&E Gütermann verwacht dat de investering zichzelf het komende jaar zal terugverdienen.
 
De in SAP gegenereerde tellijsten worden nu digitaal naar ZetesMedea verzonden. Bij A&E Gütermann draait het WES niet alleen als cloudoplossing, maar ook via een app op de Honeywell CT45XP mobiele computers. Gegevens kunnen eenvoudig worden verzameld dankzij de geïntegreerde 2D imager en het inventarisatieproces kan direct vanaf het beginscherm worden gestart. Aangezien papieren lijsten niet meer nodig zijn, kan dit werk nu snel door één medewerker worden uitgevoerd. Zo worden jaarlijks ongeveer 30.000 vellen papier bespaard en halveert de inzet van personeel voor inventarisatie, waardoor andere operators bij het orderpickproces kunnen blijven.
 
Hogere inventarisatiekwaliteit
De medewerker ziet op een 5-inch display naar welke voorraadlocatie hij moet gaan. Nadat de artikelen zijn geteld, wordt de hoeveelheid op de CT45XP ingevoerd en gecontroleerd. Eventuele afwijkingen van het in SAP geboekte voorraadniveau zijn direct zichtbaar en worden meteen aan de medewerker getoond. In dat geval moet het resultaat van de voorraadtelling opnieuw worden gecontroleerd.
Over het algemeen heeft dat tot een aanzienlijke verbetering van de inventarisatiekwaliteit geleid.
 
Automatische archivering is een ander positief effect van het digitale inventarisatieproces met ZetesMedea. Vroeger moesten de records in een map worden verzameld en tien jaar worden bewaard. Nu gebeurt dat in de cloud. Last but not least kunnen nieuwe medewerkers nu sneller aan de slag omdat de instructies van ZetesMedea duidelijk en gemakkelijk te begrijpen zijn. Met zijn cloudgebaseerde webportal biedt ZetesMedea daarnaast een live overzicht van alle lopende orders en hun status, evenals de mogelijkheid om bestellingen toe te wijzen en te prioriteren.
 
Intussen heeft Gütermann ook het ‘put away’-proces van ongeveer 1.400 magazijnartikelen per dag gedigitaliseerd. Ook hier verwacht het bedrijf vergelijkbare positieve effecten en een foutloze operatie.
Foto: Zetes / A&E Gütermann

Recente nieuwsberichten

Domino lanceert nieuw CO2-lasercodeersysteem voor drankenproductie

Domino Printing Sciences, een wereldwijde aanbieder van printoplossingen voor variabele data, heeft zijn portfolio van lasercodeeroplossingen uitgebreid met het Dx1060i CO2-lasercodeersysteem. Het nieuwe CO2-lasercodeersysteem heeft een vermogen van 100Watt en is ontworpen om drankenproducenten te helpen grotere, complexere ontwerpen duidelijk en snel te coderen op plastic, glas en andere uitdagende ondergronden voor dranken. Zodoende moet hun productie soepel verlopen en kunnen ze tegelijkertijd complexere codeereisen verwerken.

EyeOn International brengt wijziging in bestuur aan

Vanaf 1 januari 2026 trekt EyeOn-medeoprichter Freek Aertsen zich terug uit de dagelijkse gang van zaken binnen het bedrijf. Ruim 25 jaar geleden richtte hij samen met Loek Lemmens en Andries Mulder het bedrijf actief in supply chain planning en forecasting op.

Customs Support Group deelt douanetrends voor 2026

Na een turbulent 2025, waarin import- en exportheffingen in vrijwel elke sector een veelbesproken onderwerp waren, is één ding duidelijk voor 2026: onzekerheid blijft de enige constante. Dat voorspelt Customs Support Group, een toonaangevende onafhankelijke aanbieder van douane- en handelsoplossingen. “Geopolitieke spanningen, handelsgeschillen, nieuwe regelgeving en een fragiele wereldeconomie zullen de internationale handel blijven vormgeven – en de rol van douanebeheer veranderen”, klinkt het. De organisatie identificeert vijf belangrijke trends voor 2026, gebaseerd op klantprojecten, marktontwikkelingen en wetswijzigingen.

JLL maakt balans op van professionele vastgoedsector

JLL (Jones Lang LaSalle), gespecialiseerd in commercieel vastgoed, geeft een overzicht van de grote trends van 2025 op de Belgische professionele vastgoedmarkt. Daarbij wordt de markt opgedeeld in drie sectoren: de kantoormarkt, de retailmarkt en de markt van logistiek en semi-industrieel vastgoed. Voor die laatste zijn dit de belangrijkste bevindingen.

Volvo Trucks introduceert 14-tons Volvo FL Electric voor stadsdistributie

Volvo Trucks breidt zijn aanbod van elektrische vrachtwagens verder uit. Waar recent nog een elektrische truck voor de lange afstand werd aangekondigd, laat de vrachtwagenconstructeur nu weten dat de Volvo FL Electric beschikbaar komt in een 14-tons instapversie met een nieuwe accuconfiguratie. De batterij-elektrische middelzware vrachtwagen zou ideaal zijn voor binnenstedelijk transport.

Dematic integreert pallet-AS/RS in uitbreiding voor Velilla

Het Spaanse familiebedrijf Velilla ontwerpt, produceert en distribueert al ruim 75 jaar technische werkkledij en is actief in meer dan 70 internationale markten.

Omdat het leidende merk van de Velilla Group enkele jaren geleden zijn catalogus en verkoopvolume wenste uit te breiden, werd een geautomatiseerde palletopslag- en -ophaaloplossing (AS/RS) geïnstalleerd waarmee Velilla de capaciteit op een schaalbare manier kon vergroten. Dankzij de strategische uitbreidingsplannen en de daaruit voortvloeiende geleidelijke groei van het bedrijf, vereisten de langetermijnplannen voor het magazijn een extra fase om aan de groeiende omzet te voldoen. Dematic, leverancier van intelligente logistieke automatisering, rondde onlangs de derde fase van de grootschalige integratie van magazijnautomatisering voor Velilla af.

Drylock schakelt Körber in voor nieuw duurzaam warehouse

Drylock Technologies, een wereldspeler op het vlak van producten voor persoonlijke hygiëne, zoals luiers, dameshygiëne- en incontinentiemateriaal, bouwt een nieuw geautomatiseerd high-density warehouse op zijn productiesite in Hrádek nad Nisou, Tsjechië. Daarbij doet Drylock opnieuw een beroep op de supply chain oplossingen van Körber. Als oplossingsarchitect is Körber verantwoordelijk voor de coördinatie van de engineering en het toezicht op de naadloze integratie van structurele componenten, automatisering en softwaresystemen.

“China is het kloppend hart van logistieke innovatie”

“Als je de toekomst van material handling wil vormgeven, moet je daar zijn waar het elke dag opnieuw wordt uitgevonden – en dat is China.” Zo luidt de kerngedachte achter de China-strategie van Inther Group bij monde van beide CEO’s Martijn Herder en Paul Hermsen. De full-service systeemintegrator met hoofdkantoor in het Nederlandse Venray (foto) koos voor een sterke aanwezigheid in China en schakelde nog een versnelling hoger door er samen met Yugasum een joint venture voor hardware-productie te starten.

RFID-tags op bekers en eetgerei zorgen voor automatische waarborg op Gentse Winterfeesten

De organisatie achter de Gentse Winterfeesten werkte in 2024 al met herbruikbare bekers en eetgerei, maar dit jaar wordt voor het eerst de volledige stroom daarvan digitaal opgevolgd. Dankzij de RFID-technologie van Aucxis worden alle materialen traceerbaar gemaakt en wordt de waarborg voortaan volledig automatisch terugbetaald.

Bpostgroup verandert in Bnode

Bpostgroup neemt voortaan de naam Bnode aan als nieuwe corporate brand, ondersteund door drie commerciële merken: Paxon voor de 3PL-activiteiten, Landmark Global voor de cross-border activiteiten en Bpost voor de last mile in de Benelux. Volgens Chris Peeters, CEO van Bnode en Bpost, “weerspiegelt de nieuwe merkarchitectuur de strategische herpositionering van een postoperator met logistieke capaciteiten naar een logistieke speler die ook postdiensten aanbiedt”.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.