4 Goede redenen om uw verpakkingsproces te automatiseren

(Advertorial) Het uitgangspunt
Verpakkingen spelen een essentiële rol in de logistiek, niet alleen in het magazijn, maar vooral bij de verzending van de producten naar hun eindbestemming. Een goede verpakking beschermt, is herbruikbaar en moet het retourproces vergemakkelijken. Daarnaast moet de verpakking gemakkelijk in gebruik zijn tijdens het orderpicken. Vergeet ook zeker niet de invloed van een verpakking op klanttevredenheid en bedrijfsimago.

Een verpakkingsproces is vaak handmatig en tijdrovend. Daardoor kan het een knelpunt vormen met een negatief effect op de efficiency. Om ervoor te zorgen dat het magazijn goed rendeert, zowel in snelheid als kwaliteit, kan het automatiseren van een verpakkingsproces een relevante oplossing zijn. Daarnaast moet een geautomatiseerde machine een oplossing bieden voor de vaak voorkomende loze ruimte in het pakket of voor het vastklemmen van de producten, zodat ze niet verschuiven tijdens de verzending.
 
Er zijn 4 goede redenen om uw verpakkingsprocessen te automatiseren. We zetten ze op een rijtje:
 
1. Meer productiviteit
Elke logistieke organisatie wil maximaal presteren en snel kunnen reageren op een bestelling. Verpakken is vaak nog een proces van handmatige handelingen en dat kost tijd.
Door het verpakkingsproces te automatiseren, kunnen reactietijden flink ingekort worden en kan het orderpicken langer doorgaan, tot vlak voor de vertrektijden van de vervoerders. De stroom aan pakketten wordt gelijkmatiger verdeeld en maakt zelfs last-minute bestellingen mogelijk. Zo wordt het verpakkingsproces efficiënter.  
 
2. Kostenvoordelen
Een verpakkingsproces bestaat uit 3 delen: dozen bij elkaar krijgen, de producten plaatsen en vastzetten en tenslotte het sluiten. Elk van deze stappen heeft bijbehorende kosten. Het is belangrijk om een onderscheid te maken tussen de kosten van een handmatig proces en die van een automatisch proces.
 
Handmatig verpakken genereert twee kostenposten:
- kosten van het personeel
- kosten van de verbruiksmateriaal: kartonnen dozen, plakband, wig- of vulmaterialen enz.
 
Bij een verpakkingsmachine is de onderverdeling:
- de totale aanschafkosten van de machine inclusief onderhoud, reserveonderdelen en energieverbruik,
- kosten van de verbruiksmateriaal: kartonnen dozen, lijm enz.
 
Door automatisering kan men medewerkers toewijzen aan activiteiten, die meer  waarde toevoegen zoals orderpicken. Dat brengt een onmiddellijke voordeel in
kwaliteit en productiviteit. Verder wordt er veel minder verpakkingsmateriaal gebruikt en kan de vrijgekomen ruimte voor andere activiteiten worden gebruikt.
 
3. Een goede verpakking zorgt voor een tevreden klant
Een kwalitatief goede verpakking heeft een grote impact op de klanttevredenheid.
Beschadigde pakketten of producten en veel te grote dozen zijn nu eenmaal zaken die een klant onnodig irriteren met als gevolg dat de volgende keer een andere webshop de voorkeur krijgt.  
 
Met een geautomatiseerde oplossing kunnen bijvoorbeeld fixaties worden aangebracht of steviger deksels worden toegepast. Machines kunnen dozen op maat maken waardoor er minder loze ruimte wordt verzonden.
Er zijn verpakkingsmachines waarmee boodschappen of bedrijfskleuren op een deksel kunnen worden geprint en dat maakt de ontvangst een stuk aangenamer.
 
4. Lagere verzendvolumes / duurzamer verpakken
Het is een groot voordeel als de afmeting van een pakket kan worden afgestemd op de producten die verzonden worden. Onnodig grote pakketten brengen immers ongewenste situaties met zich mee:
- extra pallets nodig in het magazijn
- teveel transportruimte moeten inkopen
- producten die niet goed beschermd zijn, botsen tegen elkaar op in het pakket en raken mogelijk beschadigd
- een matige indruk bij de eindklant
 
Verpakkingsmachines passen de hoogte van een doos aan op de hoogte van de aanwezige producten. De doos wordt op maat gesneden en vervolgens gesloten. Het doel is om zo efficiënt mogelijk te verzenden door de loze ruimte in de dozen te reduceren en door meer pakketten per vrachtwagenrit te kunnen versturen. De dozen moeten tegelijkertijd compatibel blijven met zowel pick-then-pack- als pick-and-pack-processen.
 
Doordat er minder vrachtwagenritten nodig zijn voor hetzelfde aantal bestellingen, kan men besparen op brandstof en uitstoot. Naast deze duurzaamheidsvoordelen, leidt het aanpassen van de dozen ook tot lagere transportkosten.

Meer informatie: www.savoye.com

20221011142010460_photo-savoye-x-active-ants-5-low-res.jpg

Recente nieuwsberichten

Domino lanceert nieuw CO2-lasercodeersysteem voor drankenproductie

Domino Printing Sciences, een wereldwijde aanbieder van printoplossingen voor variabele data, heeft zijn portfolio van lasercodeeroplossingen uitgebreid met het Dx1060i CO2-lasercodeersysteem. Het nieuwe CO2-lasercodeersysteem heeft een vermogen van 100Watt en is ontworpen om drankenproducenten te helpen grotere, complexere ontwerpen duidelijk en snel te coderen op plastic, glas en andere uitdagende ondergronden voor dranken. Zodoende moet hun productie soepel verlopen en kunnen ze tegelijkertijd complexere codeereisen verwerken.

EyeOn International brengt wijziging in bestuur aan

Vanaf 1 januari 2026 trekt EyeOn-medeoprichter Freek Aertsen zich terug uit de dagelijkse gang van zaken binnen het bedrijf. Ruim 25 jaar geleden richtte hij samen met Loek Lemmens en Andries Mulder het bedrijf actief in supply chain planning en forecasting op.

Customs Support Group deelt douanetrends voor 2026

Na een turbulent 2025, waarin import- en exportheffingen in vrijwel elke sector een veelbesproken onderwerp waren, is één ding duidelijk voor 2026: onzekerheid blijft de enige constante. Dat voorspelt Customs Support Group, een toonaangevende onafhankelijke aanbieder van douane- en handelsoplossingen. “Geopolitieke spanningen, handelsgeschillen, nieuwe regelgeving en een fragiele wereldeconomie zullen de internationale handel blijven vormgeven – en de rol van douanebeheer veranderen”, klinkt het. De organisatie identificeert vijf belangrijke trends voor 2026, gebaseerd op klantprojecten, marktontwikkelingen en wetswijzigingen.

JLL maakt balans op van professionele vastgoedsector

JLL (Jones Lang LaSalle), gespecialiseerd in commercieel vastgoed, geeft een overzicht van de grote trends van 2025 op de Belgische professionele vastgoedmarkt. Daarbij wordt de markt opgedeeld in drie sectoren: de kantoormarkt, de retailmarkt en de markt van logistiek en semi-industrieel vastgoed. Voor die laatste zijn dit de belangrijkste bevindingen.

Volvo Trucks introduceert 14-tons Volvo FL Electric voor stadsdistributie

Volvo Trucks breidt zijn aanbod van elektrische vrachtwagens verder uit. Waar recent nog een elektrische truck voor de lange afstand werd aangekondigd, laat de vrachtwagenconstructeur nu weten dat de Volvo FL Electric beschikbaar komt in een 14-tons instapversie met een nieuwe accuconfiguratie. De batterij-elektrische middelzware vrachtwagen zou ideaal zijn voor binnenstedelijk transport.

Dematic integreert pallet-AS/RS in uitbreiding voor Velilla

Het Spaanse familiebedrijf Velilla ontwerpt, produceert en distribueert al ruim 75 jaar technische werkkledij en is actief in meer dan 70 internationale markten.

Omdat het leidende merk van de Velilla Group enkele jaren geleden zijn catalogus en verkoopvolume wenste uit te breiden, werd een geautomatiseerde palletopslag- en -ophaaloplossing (AS/RS) geïnstalleerd waarmee Velilla de capaciteit op een schaalbare manier kon vergroten. Dankzij de strategische uitbreidingsplannen en de daaruit voortvloeiende geleidelijke groei van het bedrijf, vereisten de langetermijnplannen voor het magazijn een extra fase om aan de groeiende omzet te voldoen. Dematic, leverancier van intelligente logistieke automatisering, rondde onlangs de derde fase van de grootschalige integratie van magazijnautomatisering voor Velilla af.

Drylock schakelt Körber in voor nieuw duurzaam warehouse

Drylock Technologies, een wereldspeler op het vlak van producten voor persoonlijke hygiëne, zoals luiers, dameshygiëne- en incontinentiemateriaal, bouwt een nieuw geautomatiseerd high-density warehouse op zijn productiesite in Hrádek nad Nisou, Tsjechië. Daarbij doet Drylock opnieuw een beroep op de supply chain oplossingen van Körber. Als oplossingsarchitect is Körber verantwoordelijk voor de coördinatie van de engineering en het toezicht op de naadloze integratie van structurele componenten, automatisering en softwaresystemen.

“China is het kloppend hart van logistieke innovatie”

“Als je de toekomst van material handling wil vormgeven, moet je daar zijn waar het elke dag opnieuw wordt uitgevonden – en dat is China.” Zo luidt de kerngedachte achter de China-strategie van Inther Group bij monde van beide CEO’s Martijn Herder en Paul Hermsen. De full-service systeemintegrator met hoofdkantoor in het Nederlandse Venray (foto) koos voor een sterke aanwezigheid in China en schakelde nog een versnelling hoger door er samen met Yugasum een joint venture voor hardware-productie te starten.

RFID-tags op bekers en eetgerei zorgen voor automatische waarborg op Gentse Winterfeesten

De organisatie achter de Gentse Winterfeesten werkte in 2024 al met herbruikbare bekers en eetgerei, maar dit jaar wordt voor het eerst de volledige stroom daarvan digitaal opgevolgd. Dankzij de RFID-technologie van Aucxis worden alle materialen traceerbaar gemaakt en wordt de waarborg voortaan volledig automatisch terugbetaald.

Bpostgroup verandert in Bnode

Bpostgroup neemt voortaan de naam Bnode aan als nieuwe corporate brand, ondersteund door drie commerciële merken: Paxon voor de 3PL-activiteiten, Landmark Global voor de cross-border activiteiten en Bpost voor de last mile in de Benelux. Volgens Chris Peeters, CEO van Bnode en Bpost, “weerspiegelt de nieuwe merkarchitectuur de strategische herpositionering van een postoperator met logistieke capaciteiten naar een logistieke speler die ook postdiensten aanbiedt”.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.