Wegvervoerders willen digitale samenwerking

Transporeon heeft in mei 2019 voor de tweede keer sinds 2018 een markt- en bedrijfsontwikkelingsenquête uitgevoerd bij meer dan 1.000 Europese wegvervoerders. De resultaten werden samengevat in het rapport ‘Capacity, Pricing & Technology: 2019 European Road Transportation Survey’. Volgens het rapport slaagde meer dan driekwart van de respondenten erin om in 2018 zijn omzet te verhogen. De verwachtingen voor dit jaar zijn iets voorzichtiger. In lijn met de huidige hoge vervoersprijzen (bron: Transport Market Monitor) verwacht 69% van de vervoerders dat hun diensten nog duurder zullen worden. Ruim driekwart (77%) van de deelnemers verwelkomt de digitalisering van logistieke transportprocessen. Dat is een stijging van 10% vergeleken met de resultaten van vorig jaar.

Ondanks de economische neergang blijven de Europese vervoerders optimistisch over de toekomst. Ook de prognose van de prijsontwikkeling veranderde nauwelijks. Net als vorig jaar verwacht de meerderheid een prijsstijging tussen de 1% en 5%. Ook zoals vorig jaar is dat volgens de meeste respondenten te wijten aan het tekort aan chauffeurs (54%). Volgens 16% van de bevraagde vertegenwoordigers van de Europese industrie, zal de Brexit waarschijnlijk ook de evolutie van de vervoersprijzen in 2019 beïnvloeden.
 
Volgens de onderzoekers kunnen de verwachte prijsstijgingen te maken hebben met de stijging van de brandstofprijzen. “De meerderheid van de vervoerders (59%) beschouwt de evolutie van de diesel- en brandstofprijs als de meest invloedrijke factor voor de bedrijfsontwikkeling dit jaar. Op de tweede plaats staat verontrusting over de algemene economische evolutie (57%). Het chauffeurstekort, een thema dat de gesprekken bij het eerste onderzoek in 2018 domineerde, heeft dit jaar aan belang ingeboet”, zegt Thomas Einsiedler, chief product officer bij Transporeon.
 
Verder toont het onderzoek aan dat 92% van de vervoerders werkt met verladers op basis van vaste contracten en vaste transporttarieven, maar tegelijkertijd ook offertes indient op de spotmarkt voor ad-hoc-transporten. De meeste respondenten (55%) ontvangen driekwart van hun opdrachten via de contractmarkt en een kwart via de spotmarkt. Een vijfde (21%) is evenveel betrokken bij beide markten en 12% genereert het grootste deel van zijn omzet via kortetermijnoffertes. 
 
Een duidelijke meerderheid van de vervoerders (77%) verwacht dat hun eigen bedrijfssituatie zal verbeteren naarmate de digitalisering vordert, wat 10% meer is dan vorig jaar. Voor 62% van de respondenten, optimaliseren online procedures de samenwerking met rederijen. De helft van de vervoerders verwacht geautomatiseerd betalingsverkeer. Meer dan een derde van de bevraagden (35%) beschouwt end-to-end zichtbaarheid en de mogelijkheid om transporten te volgen en te traceren/op te sporen, als een belangrijke digitale dienst. 
 
Vervoerders zijn zich ervan bewust dat tenderplatformen, zoals Ticontract, de concurrentie versterken. Tegelijkertijd bevestigen ze echter de voordelen van die cloudgebaseerde oplossing, zoals het netwerken met potentiële nieuwe klanten (38%). Daarnaast is de helft van de respondenten het eens met de stelling dat platformen voor e-sourcing het tenderprocess gemakkelijker en efficiënter maken. Ongeacht hun steun voor de digitale transformatie wil 89% van alle deelnemers aan het onderzoek graag real-time feedback over het concurrentievermogen van hun online offertes. Op die manier zouden ze zich aan belangrijke partners kunnen aanpassen en ook hun eigen prestaties beter kunnen beoordelen.

Grafiek: Transporeon

Recente nieuwsberichten

Laden en lossen: risico’s en oplossingen op het laadperron

(Advertorial) Het laadperron is een onmisbare schakel in de logistieke keten, maar ook een plek waar de veiligheid vaak onder druk staat. Dagelijks gebeuren er incidenten waarbij heftrucks, vrachtwagens en medewerkers betrokken zijn. Hoewel veel bedrijven vertrouwen op routine, is juist de wijze waarop de trailer aan een perron wordt gekoppeld een vaak risicovol.

Transport & Logistics 2025: ontmoeten, verbinden, vooruitgaan

(Advertorial) In een sector die draait om samenwerking, is netwerken minstens zo belangrijk als kennis. Tijdens Transport & Logistics 2025 ontdekt u niet alleen de nieuwste trends, maar ontmoet u vooral de mensen die ze waarmaken. Drie dagen lang vormt Antwerp Expo het kloppend hart van de logistieke community.

Axfood neemt Witron in de arm voor nieuw logistiek centrum

De Zweedse supermarktketen Axfood is van plan een nieuw, volautomatisch logistiek centrum te bouwen in Frillesås, in de gemeente Kungsbacka. Het centrum, dat in 2030 klaar moet zijn, zal zorgen voor meer capaciteit en efficiëntie voor de toekomstige groei van de retailgroep in Zuid-Zweden. Als automatiseringspartner voor de nieuwe faciliteit werd gekozen voor Witron, met wie Axfood intussen een intentieverklaring ondertekende. Axfood en Witron werken al enkele jaren samen. Zo leverde Witron eerder al de automatiseringsoplossing voor het automatische logistieke centrum van de groep in Bålsta.

Groninger zet dubbel in op Kardex Mlog voor meegroeiende logistiek

Familiebedrijf Groninger uit het Zuid-Duitse Crailsheim levert als machinebouwer oplossingen voor het vullen en inpakken van kwetsbare producten voor de farmaceutische, zelfzorg- en cosmeticasector. Voor het nieuwe logistieke centrum van Groninger heeft Kardex Mlog een pallet- en kleingoedmagazijn gebouwd voor de productie- en reserveonderdelenlogistiek. Het volledig geautomatiseerde hoogbouwmagazijn met meer dan 3.000 palletplekken vormt een duo met een Bakken Shuttle System.

Bausch + Lomb kiest TGW Logistics voor automatisering van DC

Bausch + Lomb behoort tot de toonaangevende producenten van oogheelkundige technologie, waaronder contactlenzen, chirurgische instrumenten en geneesmiddelen. De healthcare specialist is actief in meer dan honderd landen en heeft ongeveer 13.500 mensen in dienst.

TVH breidt trainingscentrum TVH University uit

TVH, een wereldspeler in de markt van onderdelen en toebehoren voor heftrucks, industriële voertuigen en bouw- en landbouwmachines, heeft in het hoofdkwartier in Waregem nieuwe faciliteiten geopend voor zijn trainingscentrum TVH University, dat praktijkgerichte technische opleidingen biedt voor industriële voertuigen.

Modern douanemanagement schept ruimte voor hogere marges

Customs Support Group (CSG), een van de grootste onafhankelijke leverancier van douane- en handelsoplossingen in Europa, en Boston Consulting Group (BCG) presenteren een onderzoek waaruit blijkt dat douaneverplichtingen niet langer slechts draaien om het uitvoeren van regelgeving, maar dat deze een krachtige stimulans voor groei en marges kunnen betekenen. In 2024 inden douaneautoriteiten wereldwijd tussen de 600 en 900 miljard dollar aan douanerechten. Dat bedrag staat gelijk aan bijna één procent van het wereldwijde, economische verkeer. Tegelijkertijd neemt de complexiteit toe door nieuwe sancties, strengere regels over de oorsprong, CO2-regelgeving en dynamische invoerrechten.

Inefficiënte magazijnen belemmeren groei van handelsbedrijven

Belgische handelsbedrijven verwachten groei in 2025, maar kostenbeheersing blijft cruciaal. Door druk op de marges zetten bedrijven in op efficiëntieverbetering, geoptimaliseerde inkoopstrategieën en de automatisering van interne processen. Dat blijkt uit de sectoranalyse van de KMO Barometer 2025, die onderzoeksbureau Markteffect in opdracht van softwareontwikkelaar Exact bij 500 kmo’s uitvoerde. Tegelijk geeft 44% aan te investeren in automatisering, maar magazijn- en voorraadprocessen blijven opvallend inefficiënt.

Element Logic introduceert Automation as a Service: een flexibel abonnementsmodel voor magazijnautomatisering

(Advertorial) Geen hoge investeringen, wel gegarandeerde prestaties, schaalbaarheid en duurzaamheid. Ontdek hoe AaaS jouw bedrijf laat groeien.

Bedrijvencontactdagen: ontmoet BITO voor uw magazijninrichting.

(Advertorial) Bezoek BITO Systems in Hal 4 op stand 4235 tijdens de Bedrijvencontactdagen in Antwerp Expo op 1 & 2 oktober. Van eerste rek voor starters tot robotica en automatisering voor groeiende bedrijven: ons team adviseert je graag.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.