Wegvervoerders willen digitale samenwerking

Transporeon heeft in mei 2019 voor de tweede keer sinds 2018 een markt- en bedrijfsontwikkelingsenquête uitgevoerd bij meer dan 1.000 Europese wegvervoerders. De resultaten werden samengevat in het rapport ‘Capacity, Pricing & Technology: 2019 European Road Transportation Survey’. Volgens het rapport slaagde meer dan driekwart van de respondenten erin om in 2018 zijn omzet te verhogen. De verwachtingen voor dit jaar zijn iets voorzichtiger. In lijn met de huidige hoge vervoersprijzen (bron: Transport Market Monitor) verwacht 69% van de vervoerders dat hun diensten nog duurder zullen worden. Ruim driekwart (77%) van de deelnemers verwelkomt de digitalisering van logistieke transportprocessen. Dat is een stijging van 10% vergeleken met de resultaten van vorig jaar.

Ondanks de economische neergang blijven de Europese vervoerders optimistisch over de toekomst. Ook de prognose van de prijsontwikkeling veranderde nauwelijks. Net als vorig jaar verwacht de meerderheid een prijsstijging tussen de 1% en 5%. Ook zoals vorig jaar is dat volgens de meeste respondenten te wijten aan het tekort aan chauffeurs (54%). Volgens 16% van de bevraagde vertegenwoordigers van de Europese industrie, zal de Brexit waarschijnlijk ook de evolutie van de vervoersprijzen in 2019 beïnvloeden.
 
Volgens de onderzoekers kunnen de verwachte prijsstijgingen te maken hebben met de stijging van de brandstofprijzen. “De meerderheid van de vervoerders (59%) beschouwt de evolutie van de diesel- en brandstofprijs als de meest invloedrijke factor voor de bedrijfsontwikkeling dit jaar. Op de tweede plaats staat verontrusting over de algemene economische evolutie (57%). Het chauffeurstekort, een thema dat de gesprekken bij het eerste onderzoek in 2018 domineerde, heeft dit jaar aan belang ingeboet”, zegt Thomas Einsiedler, chief product officer bij Transporeon.
 
Verder toont het onderzoek aan dat 92% van de vervoerders werkt met verladers op basis van vaste contracten en vaste transporttarieven, maar tegelijkertijd ook offertes indient op de spotmarkt voor ad-hoc-transporten. De meeste respondenten (55%) ontvangen driekwart van hun opdrachten via de contractmarkt en een kwart via de spotmarkt. Een vijfde (21%) is evenveel betrokken bij beide markten en 12% genereert het grootste deel van zijn omzet via kortetermijnoffertes. 
 
Een duidelijke meerderheid van de vervoerders (77%) verwacht dat hun eigen bedrijfssituatie zal verbeteren naarmate de digitalisering vordert, wat 10% meer is dan vorig jaar. Voor 62% van de respondenten, optimaliseren online procedures de samenwerking met rederijen. De helft van de vervoerders verwacht geautomatiseerd betalingsverkeer. Meer dan een derde van de bevraagden (35%) beschouwt end-to-end zichtbaarheid en de mogelijkheid om transporten te volgen en te traceren/op te sporen, als een belangrijke digitale dienst. 
 
Vervoerders zijn zich ervan bewust dat tenderplatformen, zoals Ticontract, de concurrentie versterken. Tegelijkertijd bevestigen ze echter de voordelen van die cloudgebaseerde oplossing, zoals het netwerken met potentiële nieuwe klanten (38%). Daarnaast is de helft van de respondenten het eens met de stelling dat platformen voor e-sourcing het tenderprocess gemakkelijker en efficiënter maken. Ongeacht hun steun voor de digitale transformatie wil 89% van alle deelnemers aan het onderzoek graag real-time feedback over het concurrentievermogen van hun online offertes. Op die manier zouden ze zich aan belangrijke partners kunnen aanpassen en ook hun eigen prestaties beter kunnen beoordelen.

Grafiek: Transporeon

Recente nieuwsberichten

Transform your procurement strategy: Elevate with insight

(Advertorial) Are you driving sustainability and resilience as procurement, setting industry benchmarks? To what extent is your procurement organisation automated and integrated, working with real-time insights, to drive significant value and innovation? What about your supplier and contract management, and the role AI can fulfil to support you?🔍

Ontdek hoe AI nieuwe niveaus van efficiëntie en nauwkeurigheid in uw toeleveringsketen kan ontsluiten

Magazijnen worden slimmer, sneller en veerkrachtiger, en AI staat centraal in deze evolutie. Ons nieuwste rapport, “AI: het belangrijkste in uw magazijn”, onderzoekt hoe kunstmatige intelligentie elk aspect van magazijnbeheer transformeert.

AI helpt postbedrijven tijdens recordpiekperiode

Nu het aantal pakketten tijdens het piekseizoen nieuwe hoogten bereikt, wenden postbedrijven zich steeds vaker tot AI om het hoofd te bieden aan de toenemende druk op nauwkeurigheid, personeelsbezetting en operationele kosten. Daarbij maken ze bij het sorteren gebruik van AI-gebaseerde softwaresuites zoals Minerva van Lockheed Martin.

Realtime simulatietool moet beladingsgraad optimaliseren

Twaalf transportbedrijven gaan met het distributienetwerk Netwerk Benelux (NBX) onderzoek doen naar hun optimale beladingsgraad. Het doel is om gezamenlijke capaciteit (transport-, magazijn- en personele capaciteit) zo efficiënt en duurzaam mogelijk te laten verlopen door middel van een dynamische planning. Technische Universiteit Eindhoven biedt daarbij ondersteuning met een realtime simulatietool waarbij capaciteitsbeheerfunctionaliteit beter wordt geïntegreerd en andere tools, zoals planningssoftware, chauffeursapplicaties en transportation management systemen (TMS), beter worden benut.

CLog 3.0: COOP en Witron starten derde bouwfase

De Noorse supermarktketen COOP Norge SA werkt al meer dan tien jaar samen met systeemintegrator Witron. Die samenwerking uit zich in het full-range logistieke centrum nabij de luchthaven Gardermoen in Oslo. De faciliteit heeft een oppervlakte van 84.000 vierkante meter en levert momenteel aan 1.200 winkels meer dan 13.000 verschillende droge, verse en diepvriesproducten. Centraal staat het OPM-systeem van Witron, met 42 COM-machines die in alle temperatuurzones worden ingezet.

Bijna 70% van expediteurs en douaneagenten vindt technologie essentieel voor groei

Descartes Systems Group, wereldwijd leverancier van on-demand SaaS-oplossingen voor logistiek-intensieve bedrijven in commerce, heeft de resultaten bekendgemaakt van zijn Global Forwarder/Broker Benchmark Study bij meer dan 400 bedrijven. Daaruit blijkt dat de sector te maken krijgt met een combinatie van onzekerheid en technologische opportuniteiten. Zo horen de wereldwijde instabiliteit (60%), wijzigende tarieven (42%) en de prijsdruk (61%) bij de grootste uitdagingen die expediteurs en douaneagenten in de komende vijf jaar verwachten.

Montea verwerft voormalige Euro Shoe-site in Beringen

De Belgische beursgenoteerde vastgoedgroep Montea breidt zijn aanwezigheid in het Limburgse Beringen uit met de acquisitie van de voormalige Euro Shoe-site. De strategische locatie langs de E313 en de E314 zorgt niet alleen voor een goede verbinding met Antwerpen, Luik en Brussel over de weg, maar biedt ook rechtstreekse toegang tot het Albertkanaal, wat bijdraagt aan de multimodale ontsluiting van de site.

Zes op de tien magazijnen gebruiken AI

Gebaseerd op een enquête bij ruim 2.000 logistieke leiders blijkt dat automatisering en AI snel terrein winnen. De gemiddelde terugverdientijd ligt tussen twee en drie jaar, terwijl de vraag naar hoogopgeleide magazijnmedewerkers verder blijft stijgen. De enquête kadert binnen een onderzoek van Mecalux, ontwikkelaar van geautomatiseerde opslagoplossingen, WMS en opslagsystemen, en het MIT Intelligent Logistics Systems (ILS) Lab van het Center for Transportation and Logistics.

TGW Logistics investeert 50 miljoen euro extra in hoofdkantoor

TGW Logistics, leverancier van intralogistieke oplossingen, investeert nog eens 50 miljoen euro in de uitbreiding van zijn productiecapaciteit op het hoofdkantoor in Marchtrenk (Oostenrijk). Concreet zal tegen de tweede helft van 2028 een vijf verdiepingen tellend gebouw 14.000 vierkante meter extra bruikbare ruimte opleveren. Het bedrijf streeft ernaar zijn omzet tegen 2030 te verdubbelen tot meer dan twee miljard euro. “De investering in ons hoofdkantoor in Marchtrenk vormt daarvoor de infrastructurele basis”, aldus CEO Henry Puhl.

‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ moet logistiek in Nederland helpen verbeteren

Hoe ga je als logistiek bedrijf om met files, personeelstekort en de druk om te moeten verduurzamen? Hoe zorg je voor vollere wagens, betere routes, minder CO2-uitstoot en betere marges? Omdat die vragen leven in de sector, zette het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het programma ‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ op. Het programma begeleidt bedrijven individueel om grip te krijgen op hun logistieke processen, wat hen moet helpen klaarstomen voor de toekomst. Sinds de opstart eind september 2025 nemen al meer dan dertig bedrijven aan het programma deel.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.