“We zijn nog maar nauwelijks begonnen met automatiseren”

Door Jan Heijblom, senior sales executive Benelux Exotec

Verwacht wordt dat de markt voor magazijnautomatisering tussen nu en 2027 jaarlijks met circa vijftien procent blijft groeien. Volgens Jan Heijblom, sinds vorige zomer aan de slag bij Exotec als senior sales executive voor de Benelux, komt die groei niet zomaar uit de lucht vallen. Met meer dan twintig jaar ervaring in verschillende internationale sales- en managementfuncties binnen de robotica-, supply chain- en warehousemanagementsector, deelt Jan Heijblom zijn inzichten in de trends die de groei van magazijnautomatisering in 2024 zullen beïnvloeden.

Een onmiskenbare factor in de toekomst van magazijnautomatisering, of de toekomst in het algemeen, is AI. Momenteel wordt AI sporadisch gebruikt om patronen te herkennen en processen te optimaliseren, maar dat is al even bezig. Het komende jaar zal het gebruik van AI in de sector aanzienlijk toenemen, gezien de sterk data driven aard van logistiek en magazijnbeheer.

Hetzelfde geldt voor cybersecurity. Tegenwoordig is men zich in de sector heel goed bewust van de gevaren die ontstaan door allerlei systemen via openbare netwerken met elkaar te verbinden. Bedrijven implementeren uitgebreide beveiligingsmaatregelen en vermijden het delen van gevoelige gegevens. Dat verklaart deels onze keuze om de software die onze Skypod-robots aanstuurt on-site te installeren en bijvoorbeeld niet in de cloud te hosten, al spelen hierbij ook performance-overwegingen.

Standaardoplossingen tegen een scherpe prijs

De opkomst van wereldwijd opererende aanbieders, met name uit Azië, brengt standaardoplossingen tegen scherpe prijzen met zich mee. Lokale fabrikanten moeten zich onderscheiden door iets unieks aan te bieden. Een trend waarop lokale spelers kunnen inspelen is dat bedrijven steeds meer opzoek zijn naar een partner die met één geïntegreerde oplossing de hele end-to-end-flow voor zijn rekening kan nemen.

Magazijnen automatiseren blijft een voortdurende evolutie. Naast orderpicking en sorteren worden steeds meer processen geautomatiseerd, zoals palletbewegingen, inpakken, retourafhandeling, enzovoort. Ook intralogistieke processen worden steeds vaker geautomatiseerd, wat aanzienlijke uitdagingen met zich meebrengt. Als je het zo bekijkt, zijn we nog maar nauwelijks begonnen met magazijnautomatisering.

Enorme toename van spoedorders

De enorme groei van e-commerce is de meest bepalende factor voor de ontwikkeling van magazijnautomatisering. De verwachting naar snelle leveringen oefent druk uit op de supply chain. Deze druk verhoogt tijdens feestdagen. ‘Seizoenrobots’ die je kan huren en nadien terugstuurt vormen de oplossing tijdens piekperiodes. Schaalbaarheid wordt belangrijk in 2024, aangezien magazijnbeheerders flexibiliteit zoeken zonder direct voor volle capaciteit te investeren.

De hoogte in

De behoefte aan snelheid heeft niet alleen invloed op de mate van automatisering, maar ook op hoe je gaat automatiseren. In onze Skypod Systemen zijn alle bins direct benaderbaar, wat veel sneller gaat dan gestapelde bins. Efficiënt ruimtegebruik is een lokale prioriteit, waardoor hoogbouw – en de hoogte in die gebouwen goed benutten - heel belangrijk is geworden. Nieuwbouwprojecten die hier niet adequaat op inspelen, zullen moeite ervaren met het verkrijgen van vergunningen. Magazijnbeheerders willen zo hoog mogelijk opslaan, zodat elke kubieke meter rendeert. Roboticaoplossingen zullen dus ook steeds grotere hoogtes moeten aankunnen. The sky is hier letterlijk the limit!

Recente nieuwsberichten

Zó verleng je de levensduur van je magazijn: 5 tips

(Advertorial) 20 jaar: zo lang zou een magazijn meegaan voor het verouderd is. De levensduur hangt af van het oorspronkelijke ontwerp, de gebruikte materialen, het onderhoud en technologische updates. Maar hoe kunnen we de veroudering van gebouwen en installaties vertragen? En welke technologische, duurzame en innovatieve oplossingen helpen om verval te voorkomen? Met deze vijf tips kan je aan de slag om de levensduur van je magazijn te verlengen en logistieke processen te optimaliseren.

Euronics vereenvoudigt order fulfilment met ZetesMedea ImageID

Euronics Deutschland eG, een toonaangevende Europese retailer in consumentenelektronica, heeft ZetesMedea ImageID geïmplementeerd om de orderverwerking in zijn logistieke centrum in Ditzingen te optimaliseren. Deze machine vision-oplossing registreert en decodeert in één keer meerdere barcodes, serienummers en IMEI-nummers, wat moet zorgen voor meer efficiëntie, minder fouten en snellere verzending.

Van Herk Kaas ondergaat digitale transformatie met Aptean

Van Herk Kaas is een Rotterdams familiebedrijf dat gespecialiseerd is in kaas en zuivel. Onder nieuw leiderschap omarmt het bedrijf nu digitale transformatie om zijn groei en internationale ambities te stimuleren. Daarbij doet Van Herk Kaas een beroep op Aptean Food & Beverage, gebouwd op het Microsoft Dynamics 365 Business Central platform en volledig geïntegreerd met Microsoft AI en Copilot.

Daikin Reefer introduceert Planexia, telematica voor koelcontainers

Daikin Reefer, leverancier van koel- en klimaatbeheersingsoplossingen voor de koelcontainerindustrie en onderdeel van Daikin Industries, kondigt de lancering aan van Planexia. Het betreft een innovatief telematicamerk dat is ontworpen om waarde en geavanceerde functionaliteit te bieden aan de koelcontainerindustrie.

Coborg van Inetum helpt AI-pilots in resultaten om te zetten

Gefragmenteerde data, een lage adoptiegraad en losstaande workflows zorgen er vaak voor dat bedrijven AI-pilots niet kunnen omzetten in resultaten. Om die uitdagingen aan te pakken, ontwikkelde Inetum – een Europese aanbieder van digitale diensten – Coborg. Het betreft een geïntegreerd AI-framework dat bedrijven moet helpen te bepalen waar AI meetbare impact kan hebben, die in workflows te integreren en van pilots naar duurzame resultaten te gaan. M.a.w. Coborg verbindt AI-initiatieven met bedrijfsdoelstellingen en automatiseert datastructuren om de kloof tussen potentieel en praktijk te dichten.

Solid WMS wordt Astro Go WMS

Consafe Logistics, aanbieder van warehouse management-oplossingen, kondigt de rebranding aan van Solid WMS naar Astro Go WMS. De nieuwe naam markeert de volgende stap in de integratie van het Nederlandse, op SaaS gebaseerde WMS in het productportfolio van Consafe Logistics, na de overname in mei 2025.

Bpost lanceert Night Delivery voor levering aan professionals

Bpost lanceerde op 15 oktober 2025 officieel Night Delivery. Met de nieuwe B2B-dienst wordt technisch materiaal voor bedrijven vóór 7 uur ’s ochtends geleverd in bbox-automaten overal in België. Techniekers kunnen zo hun materiaal voor dag en dauw ophalen dicht bij hun woning of bij de locatie van hun eerste interventie. Het resultaat: minder verplaatsingen voor professionals, meer uitgevoerde interventies en een hogere klanttevredenheid. Volgens Bpost zou de nieuwe nachtdienst technici en professionals tot anderhalf uur tijdswinst per dag kunnen opleveren.

Gofo Netherlands breidt uit met twee nieuwe sorteercentra

Gofo, een last-mile-bezorgbedrijf met vestigingen in de VS, Frankrijk, Nederland en Italië, opende zijn eerste sorteercentrum in Amsterdam in april 2025. Recent breidde het bedrijf zijn netwerk in Nederland uit met twee nieuwe sorteercentra. Daarmee vergroot Gofo niet alleen zijn nationale dekking, maar wil het ook de dagelijkse bezorgcapaciteit verhogen en klanten en partners snellere en meer praktische bezorgopties bieden.

Zuivelbedrijf Nöm wordt toekomstbestendig met Kardex Mlog

Het Oostenrijkse zuivelbedrijf Nöm AG, gevestigd in Baden bij Wenen, heeft ongeveer 1.000 artikelen in zijn assortiment en levert aan klanten in heel Europa. De meeste producten gaan naar het oosten van Oostenrijk en naar Noord-Italië. Nu er gemiddeld 2.200 pallets per dag worden verwerkt, heeft het magazijn zijn grenzen bereikt. De bouw van een nieuw verzendmagazijn moet dan ook het dynamisch groeiende bestelvolume en de gestegen eisen aan snelheid en precisie in de supply chain opvangen.

Ceva Logistics rekent op cloud-native oplossingen van Manhattan

Als onderdeel van een wereldwijde strategie gericht op het opbouwen van een toekomstbestendige technologie-stack gaat 3rd party logistics dienstverlener Ceva Logistics cloud-native oplossingen van Manhattan Associates inzetten. Concreet gaat het om de implementatie van Manhattan Active Warehouse Management en Manhattan Active Order Management. Daarmee wil de logistiek dienstverlener veerkrachtiger kunnen inspelen op de veranderende en uiteenlopende behoeften van zijn internationale klantenbestand.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.