“We zijn nog maar nauwelijks begonnen met automatiseren”

Door Jan Heijblom, senior sales executive Benelux Exotec

Verwacht wordt dat de markt voor magazijnautomatisering tussen nu en 2027 jaarlijks met circa vijftien procent blijft groeien. Volgens Jan Heijblom, sinds vorige zomer aan de slag bij Exotec als senior sales executive voor de Benelux, komt die groei niet zomaar uit de lucht vallen. Met meer dan twintig jaar ervaring in verschillende internationale sales- en managementfuncties binnen de robotica-, supply chain- en warehousemanagementsector, deelt Jan Heijblom zijn inzichten in de trends die de groei van magazijnautomatisering in 2024 zullen beïnvloeden.

Een onmiskenbare factor in de toekomst van magazijnautomatisering, of de toekomst in het algemeen, is AI. Momenteel wordt AI sporadisch gebruikt om patronen te herkennen en processen te optimaliseren, maar dat is al even bezig. Het komende jaar zal het gebruik van AI in de sector aanzienlijk toenemen, gezien de sterk data driven aard van logistiek en magazijnbeheer.

Hetzelfde geldt voor cybersecurity. Tegenwoordig is men zich in de sector heel goed bewust van de gevaren die ontstaan door allerlei systemen via openbare netwerken met elkaar te verbinden. Bedrijven implementeren uitgebreide beveiligingsmaatregelen en vermijden het delen van gevoelige gegevens. Dat verklaart deels onze keuze om de software die onze Skypod-robots aanstuurt on-site te installeren en bijvoorbeeld niet in de cloud te hosten, al spelen hierbij ook performance-overwegingen.

Standaardoplossingen tegen een scherpe prijs

De opkomst van wereldwijd opererende aanbieders, met name uit Azië, brengt standaardoplossingen tegen scherpe prijzen met zich mee. Lokale fabrikanten moeten zich onderscheiden door iets unieks aan te bieden. Een trend waarop lokale spelers kunnen inspelen is dat bedrijven steeds meer opzoek zijn naar een partner die met één geïntegreerde oplossing de hele end-to-end-flow voor zijn rekening kan nemen.

Magazijnen automatiseren blijft een voortdurende evolutie. Naast orderpicking en sorteren worden steeds meer processen geautomatiseerd, zoals palletbewegingen, inpakken, retourafhandeling, enzovoort. Ook intralogistieke processen worden steeds vaker geautomatiseerd, wat aanzienlijke uitdagingen met zich meebrengt. Als je het zo bekijkt, zijn we nog maar nauwelijks begonnen met magazijnautomatisering.

Enorme toename van spoedorders

De enorme groei van e-commerce is de meest bepalende factor voor de ontwikkeling van magazijnautomatisering. De verwachting naar snelle leveringen oefent druk uit op de supply chain. Deze druk verhoogt tijdens feestdagen. ‘Seizoenrobots’ die je kan huren en nadien terugstuurt vormen de oplossing tijdens piekperiodes. Schaalbaarheid wordt belangrijk in 2024, aangezien magazijnbeheerders flexibiliteit zoeken zonder direct voor volle capaciteit te investeren.

De hoogte in

De behoefte aan snelheid heeft niet alleen invloed op de mate van automatisering, maar ook op hoe je gaat automatiseren. In onze Skypod Systemen zijn alle bins direct benaderbaar, wat veel sneller gaat dan gestapelde bins. Efficiënt ruimtegebruik is een lokale prioriteit, waardoor hoogbouw – en de hoogte in die gebouwen goed benutten - heel belangrijk is geworden. Nieuwbouwprojecten die hier niet adequaat op inspelen, zullen moeite ervaren met het verkrijgen van vergunningen. Magazijnbeheerders willen zo hoog mogelijk opslaan, zodat elke kubieke meter rendeert. Roboticaoplossingen zullen dus ook steeds grotere hoogtes moeten aankunnen. The sky is hier letterlijk the limit!

Recente nieuwsberichten

Intelligente software verhoogt efficiëntie en vermindert handwerk in foodretail

(Advertorial) De foodretail staat onder constante druk door de toenemende complexiteit van producten, snellere leveringen en hoge verwachtingen van klanten . Efficiënte full case-handling vraagt daarom om krachtige oplossingen waarbij slimme software de sleutel vormt.

Transport & Logistics 2025: Het kloppend hart van de sector

(Advertorial) Wie telt in de logistieke, transport- en maritieme wereld, komt op 14, 15 of 16 oktober naar Antwerp Expo. Tijdens Transport & Logistics 2025 ontmoet u meer dan 15.000 professionals: van supply chain managers en expediteurs tot logistiek vastgoedontwikkelaars, rederijen en innovatieve start-ups. Het is dé plek waar beslissingsnemers, beleidsmakers en pioniers samenkomen om kennis te delen en nieuwe samenwerkingen te smeden.

Dexion België presenteert MOVO verrijdbare palletstellingen op Transport & Logistics Antwerpen 2025

(Advertorial) Dexion België is opnieuw aanwezig op Transport & Logistics Antwerpen, hét toonaangevende evenement voor transport, distributie en warehousing in België. Van 14 tot en met 16 oktober 2025 kunnen bezoekers Dexion vinden in Antwerp Expo, Hal 1 – stand 1.12, waar MOVO, Dexions verrijdbare palletstelling, centraal staat.

Uw gratis tickets voor Demand Driven Days: Twee dagen leren over en ervaren van Demand Driven MRP!

(Advertorial) DDDays is hét evenement voor planners en supply chain managers die op zoek zijn naar meer intelligente planning processen. Leer over een nieuwe planningsaanpak door middel van concrete implementaties waar DDMRP en AI elkaar ontmoeten en samenwerken.

WDP ontwikkelt DC van 32.000m² in Boekarest

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP start met de ontwikkeling van een distributiecentrum van ongeveer 32.000m² in het WDP Park Bucharest – Ștefănești, voor FAN Courier Group, een toonaangevende koerier en logistiek dienstverlener in Roemenië. FAN Courier Group is een bestaande klant van WDP in Roemenië (Timișoara) en versterkt met dit project zijn partnership met het vastgoedbedrijf. De nieuwbouw zal de parcel activiteiten van FAN Courier Group ondersteunen.

Knapp automatiseert productiebevoorrading van SICK

Met de automatisering van de productiebevoorrading in de SICK-vestiging in Kunsziget, Hongarije, zetten Knapp en SICK een nieuwe stap in hun technologische samenwerking. Het gebruik van autonome mobiele Open Shuttle-robots in combinatie met een geautomatiseerd opslag- en ophaalsysteem garandeert een just-in-time bevoorrading van de productie en flexibele interne transporten. Een end-to-end SAP EWM-oplossing van Knapp zorgt voor de digitalisering van de interne productielogistiek en voor transparantie in het voorraadbeheer.

Rossmann kent inhoud van dozen dankzij Lydia Voice

Om zijn orderpickprocessen te optimaliseren maakt de Duitse drogisterijketen Rossmann gebruik van een eigen ontwikkelde oplossing. In samenwerking met EPG (Ehrhardt Partner Group), leverancier van de supply chain execution suite EPG One, heeft Rossmann het WIIEB-besturingssysteem geïmplementeerd. Dat systeem maakt gebruik van een intelligent algoritme om de optimale verdeling van artikelen in rolcontainers te berekenen op basis van parameters zoals productgrootte, gewicht en inhoud. Medewerkers ontvangen orderpickinstructies via Put-to-Light-displays en de spraakgestuurde oplossing Lydia Voice. Het WIIEB-systeem zorgt voor volledige transparantie door precies aan te geven welke artikelen in welke container zijn geplaatst. Dat optimaliseert niet alleen het laden, maar maakt ook een duidelijke etikettering mogelijk, wat vooral belangrijk is bij het transport van gevaarlijke stoffen.

‘AntOn by Jungheinrich’, nieuwe naam in heftruckwereld

Onder het merk ‘AntOn by Jungheinrich’ start Jungheinrich met de verkoop van een nieuw portfolio trucks voor het instapsegment. De lancering begint met de elektrische vorkheftrucks CBH 2.5 en 3.0 en de handpallettruck PTL 1.5.

UnisonIQ van OMP transformeert supply chain planning

OMP heeft de beschikbaarheid aangekondigd van UnisonIQ, een nieuw AI-orkestratieframework dat besluitvorming in de supply chain moet transformeren door middel van synergie tussen mens en AI. UnisonIQ is geïntegreerd in het Unison Planning-platform van OMP en biedt inzichtelijke, ‘always-on’ agents die gebruikmaken van Unison Companion, een generatieve AI-gebaseerde assistent, en toonaangevende AI-engines.

Laden en lossen: risico’s en oplossingen op het laadperron

(Advertorial) Het laadperron is een onmisbare schakel in de logistieke keten, maar ook een plek waar de veiligheid vaak onder druk staat. Dagelijks gebeuren er incidenten waarbij heftrucks, vrachtwagens en medewerkers betrokken zijn. Hoewel veel bedrijven vertrouwen op routine, is juist de wijze waarop de trailer aan een perron wordt gekoppeld een vaak risicovol.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.