WDP breidt vastgoedportefeuille in Roemenië uit
Logistiek vastgoedbedrijf WDP verwerft in Roemenië een portefeuille bestaande uit 136.374m² verhuurbare oppervlakte aan bestaande activa en een ruim perceel voor toekomstige ontwikkeling met een potentieel van meer dan 300.000m² GLA (gross leasable area, in het Nederlands: bruto verhuurbare oppervlakte) in Groot Boekarest, Constanta en Targu Mures. Het gaat om een investering van ongeveer 110 miljoen euro. De portefeuille bestaat uit drie ‘Class A warehouses’ en ‘light industrial’ panden, die aan diverse huurders zijn verhuurd. De verkoper is een joint venture tussen Globalworth en Global Vision, toonaangevende vastgoedinvesteerders in Centraal- en Oost-Europa.
De locatie in Groot-Boekarest (Chitila) heeft een verhuurbare oppervlakte van meer dan 76.994m² en vormt dankzij zijn ligging een strategische aanvulling op WDP’s huidige infrastructuur in Dragomiresti.
In Constanta, de grootste haven aan de Zwarte Zee en een cruciaal strategisch knooppunt, verwerft WDP twee bestaande panden van in totaal 41.117m², alsook een ruim perceel voor ontwikkeling in het Constanta Business Park met een potentieel van meer dan 300.000m² GLA. Deze site grenst direct aan het havengebied en kan op het spoornet worden aangesloten. De bouwvergunning voor een derde warehouse is intussen rond en de ontwikkeling kan worden opgestart van zodra er een prelease-overeenkomst is gesloten.
In Targu Mures (foto), in het hart van Transsylvanië, versterkt WDP zijn aanwezigheid in het noorden van Roemenië met een locatie van 18.263m². De regio fungeert als een cruciaal logistiek knooppunt en profiteert van de recente aansluiting op het groeiende snelwegennetwerk van Roemenië.
“Dankzij deze transactie groeit onze Roemeense aanwezigheid tot ongeveer 2,0 miljoen vierkante meter bruto verhuurbare oppervlakte – een marktaandeel van meer dan 25%”, vertelt Jeroen Biermans, country manager WDP Romania. “De strategische grondreserve in Constanta positioneert WDP voor langetermijngroei te midden van de geplande regionale infrastructuurinvesteringen, goed voor een bedrag van ongeveer 10 miljard euro. We hebben het dan onder meer over investeringen in haventerminals en logistieke mogelijkheden, veiligheid en aanwezigheid van de NAVO, nieuwe snelwegen en de voorbereiding op de toetreding tot de Schengenzone. Zo wordt de rol die de regio speelt bij de diversificatie van wereldwijde handelsroutes en toegang tot de Zwarte Zee verder versterkt.”