Vijf tips ter voorbereiding van Black Friday

(Advertorial) Hoe nShift strategische groei mogelijk maakt door bedrijven te helpen op te schalen en te profiteren van toegenomen seizoensgebonden vraag.

Enkele jaren geleden was het nog een shoppingevenement dat beperkt bleef tot Noord-Amerika. Maar vandaag de dag is Black Friday een wereldwijd fenomeen.
nShift-gegevens tonen aan dat Black Friday in 2021 goed was voor 105% meer verzonden pakketjes dan een gemiddelde vrijdag. Waar ter wereld ze zich ook bevinden en wat ze ook willen kopen, klanten verwachten op 25 november korting op hun online aankopen.
Voor online retailers en webshops komt nu het moment om zich voor te bereiden. Black Friday is geen op zichzelf staand shoppingevenement: in veel landen luidt het ook de periode voor kerstinkopen in. Verkopers moeten kunnen voldoen aan de verhoogde vraag en een shoppingervaring bieden die voldoet aan de wensen van klanten. Hoe beter de ervaring van een klant op Black Friday, hoe groter de kans is dat ze later terugkomen voor meer.
De levering van pakketten vormt een belangrijk onderdeel van de online shoppingervaring. Ongeveer 75% van de klanten komt niet terug bij een retailer als de bezorging te wensen overliet (1).  Het feit dat een klant producten met korting koopt, betekent nog niet dat ze bereid zijn om in te leveren op de snelheid of kwaliteit van de bezorging.
Het team van nShift helpt retailers en webshops al vele jaren om op te schalen en zo te voldoen aan de toegenomen vraag. Hieronder vindt u vijf tips om u voor te bereiden op Black Friday.

1. Zorg voor een veerkrachtige supply chain  – Er is maar weinig dat shoppers vervelender vinden dan precies te vinden wat ze willen, om er vervolgens achter te komen dat de levertijd veel te lang is. In tijden van verhoogde vraag moeten bedrijven zorgen voor extra capaciteit in hun transportnetwerk. Hiervoor moeten ze mogelijk gebruikmaken van meerdere vervoerders

2. Laat de klant kiezen uit verschillende bezorgopties  – Nu er steeds meer bedrijven meeliften op het succes van Black Friday, kunnen retailers niet meer op prijs alleen concurreren. Bedrijven kunnen zich onderscheiden door verschillende bezorgopties aan te bieden. Shoppers kunnen dan zelf kiezen hoe en wanneer ze een product willen ontvangen. Het toevoegen van extra bezorgopties kan het aantal conversies met 20% verhogen.

3. Verbeter de communicatie met de klant  – Wanneer de vraag hoog is, bestaat het risico dat de klantenservice wordt overspoeld met zogenaamde WISMO-oproepen ("where is my order?"), waarbij de klant wil weten wat de status van hun bestelling is. Door klanten regelmatige updates te sturen over de leverstatus, kunnen retailers het aantal oproepen met 60% verlagen. Dit zorgt daarnaast voor een betere klantbeleving.  

4. Zorg voor een snel retourproces  – Online shoppers verwachten tegenwoordig dat het retourneren van producten soepel en eenvoudig verloopt. Zo'n 84% van de klanten komt niet terug bij een retailer als het retourproces niet goed in elkaar zat.[2] Het is belangrijk voor bedrijven om een digitaal retourproces te implementeren dat eenvoudig in gebruik is voor klanten, maar dat ook in het magazijn efficiënt in beheer is.

5. Creëer kansen voor remarketing – Retailers en webshops moeten Black Friday zien als een kans om nieuwe vaste klanten voor zich te winnen. Door de bezorging in eigen hand te nemen, kunnen retailers ervoor zorgen dat de merkidentiteit tijdens het hele proces zichtbaar is, waardoor meer loyaliteit ontstaat. Het aanbieden van 'click and collect' als bezorgoptie brengt online shoppers in de fysieke winkel, wat het marketen van nieuwe producten vereenvoudigt.

Als bedrijven succesvol willen zijn in de aanloop naar Black Friday, moeten ze de juiste partner voor leveringsbeheer kiezen. Dit moet een partner zijn die toegang heeft tot een groot aantal vervoerders, die zendingen in realtime kan volgen en die snel kan opschalen om te voldoen aan een grotere vraag.

Lees verder voor meer informatie over hoe wij retailers en webshops kunnen helpen om een end-to-end-ervaring voor levering te implementeren.

Recente nieuwsberichten

Sartorius Stedim Biotech automatiseert nieuwe logistieke vestiging met Jungheinrich

Sartorius Stedim Biotech in Frankrijk is een toonaangevende speler in de biofarmaceutische industrie. Om haar logistieke processen te optimaliseren, de omlooptijden te verkorten en de magazijncapaciteit te vergroten, neemt de onderneming haar intrek in een nieuwe logistieke vestiging bij de hoofdzetel in Aubagne (Frankrijk). Daarbij werd Jungheinrich, leverancier van intralogistiek-oplossingen, in de arm genomen voor de automatisering van de toekomstige vestiging.

BASF rolt OMP Unison Planning uit naar alle petrochemische vestigingen

De petrochemische divisie van chemiereus BASF legt de laatste hand aan de wereldwijde uitrol van OMP’s Unison Planning naar alle regio’s. De uitrol vormt het sluitstuk van een wereldwijd programma om geïntegreerde planningsprestaties te leveren aan de overige productievestigingen van de petrochemische divisie en de aanverwante afdelingen.

Trendrapport van Aptean voor de voedings- en drankensector wijst op belang van cloudadoptie

Softwareleverancier Aptean heeft een trendrapport gepubliceerd voor de voedings- en drankensector in België en Nederland. Het onderzoek, dat in augustus 2023 samen met onderzoeksbureau B2B International werd uitgevoerd, ging bij ruim honderd voedselproducenten en distributeurs in België en Nederland na op welke manier de grootste uitdagingen in de sector nieuwe trends aandrijven en de groeitrajecten van bedrijven beïnvloeden. Er werden vijf belangrijke trends geïdentificeerd die de voedings- en drankenindustrie in 2024 vorm zullen geven. Die trends zijn, samen met de volledige onderzoeksresultaten, beschikbaar in het rapport ‘Aptean’s 2024 Trendrapport voor de voedings- en drankensector voor Nederland en België’.

Katoen Natie ondersteunt e-commerce Intergamma met AutoStore-installatie

Katoen Natie heeft voor Intergamma, de Nederlandse groep boven de doe-het-zelf-keten Gamma, een nieuw gerobotiseerd opslag- en pickingsysteem van AutoStore geïnstalleerd. De investering – een primeur voor Katoen Natie – kadert in een gezamenlijk toekomstproject waarbij beide bedrijven hun tienjarige samenwerking nog eens met vijf jaar hebben verlengd.

Gebrek aan inzicht in voorraden verhoogt druk op retailers

Retailers en winkelmedewerkers hebben 30% van de tijd geen up-to-date inzicht in hun voorraden, zo blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates. Het onderzoek stelt daarnaast vast dat retailers in toenemende mate hun winkelaanbod digitaliseren om de klantervaring te verbeteren en marktaandeel te behouden. Ze doen dat tegelijk om in te spelen op het koopgedrag van de consument. Dat verandert onder invloed van de inflatie.

Colruyt Group en Still ontwikkelen Self Driving Vehicle

Samen met Colruyt Group lanceert material handling fabrikant Still een automatisch rijdende pallettruck voor horizontaal transport. In eerste instantie zullen twee Self Driving Vehicles (SDV’s) het werk van de medewerkers verlichten op de site van Colruyt Group in Dassenveld (Halle). Gaandeweg zullen er steeds meer SDV’s bijkomen. Tegelijk lanceert Still het nieuwe concept voor derden op de markt.

100% support en evolutie zijn het fundament voor een geautomatiseerd magazijn

(Advertorial) Zowel logistiek managers als specialisten in de magazijn automatisering zullen over het volgende wel eens zijn: het opzetten van een compleet nieuw geautomatiseerd warehouse is een fantastische uitdaging. Het proces staat bol van de uitdagingen en na de realisatie is iedereen zo trots als een pauw.

Weleda bouwt duurzaam hoogbouwmagazijn met Kardex Mlog

Weleda is wereldwijd een toonaangevende producent van gecertificeerde natuurcosmetica en antroposofische geneesmiddelen. Met een nieuw logistiek centrum in het Zuid-Duitse Schwäbisch Gmünd centraliseert de onderneming voortaan de internationale en nationale verkoop en delen van de productielogistiek. Op de nieuwe logistieke campus worden eindproducten, maar ook halffabricaten en grond- en hulpstoffen voor de productcategorieën natuurcosmetica en geneesmiddelen opgeslagen, gepickt en wereldwijd verzonden. Ook de verzending van reclamemiddelen en acties lopen straks via het nieuwe logistieke centrum.

TGW gaat voor duurzaamheid met nieuwe generatie Stingray-shuttles

Met de nieuwste generatie Stingray-shuttles – shuttles die bakken, dozen, trays of hangende producten vervoeren – wil TGW Logistics Group naar eigen zeggen hoge prestaties en betrouwbaarheid combineren met een energiebesparende werking en duurzame materialen. Zo zou de afwerking, gemaakt van lokaal gewonnen hout, de nieuwe generatie Stingray-shuttles jaarlijks 25 ton plastic besparen.

Libiao Robotics belooft ongeziene opslagdichtheid in het warehouse

Libiao Robotics, leverancier van intelligente sorteeroplossingen, heeft de wereldwijde lancering en uitrol aangekondigd van een innovatief magazijnautomatiseringssysteem dat hoge doorvoersnelheden en naar eigen zeggen ongeëvenaarde opslagdichtheid belooft. Libiao’s Airrob-systeem richt zich tot bedrijven met intensieve logistieke activiteiten zoals e-commerce, footwear & apparel, cosmetica & farmaceutica, maar ook tot fabrikanten die intensieve opslag van productieonderdelen nodig hebben.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.