Gebrek aan inzicht in voorraden verhoogt druk op retailers

Retailers en winkelmedewerkers hebben 30% van de tijd geen up-to-date inzicht in hun voorraden, zo blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates. Het onderzoek stelt daarnaast vast dat retailers in toenemende mate hun winkelaanbod digitaliseren om de klantervaring te verbeteren en marktaandeel te behouden. Ze doen dat tegelijk om in te spelen op het koopgedrag van de consument. Dat verandert onder invloed van de inflatie.

Nauwkeurig inzicht in de bedrijfsvoorraad wint aan belang. “Als retailers over nauwkeurige gegevens beschikken, kunnen ze hun medewerkers van bruikbare inzichten voorzien, zodat ze waarde kunnen toevoegen aan het unieke kooptraject van elke klant”, aldus Henri Seroux, senior VP bij Manhattan Associates, op de jaarlijkse gebruikersconferentie Exchange.

Uit een bevraging bij meer dan duizend managers van organisaties met een jaaromzet van meer dan 100 miljoen euro bleek echter dat retailers gemiddeld slechts 70% van de tijd een nauwkeurig zicht hebben op de voorraad in hun hele bedrijf. Dat inzicht is volgens Henri Seroux belangrijk in een tijd waarin consumenten verwachten dat alle contactpunten naadloos verbonden en gepersonaliseerd zijn. Denk aan het online retourneren van producten die in een fysieke winkel werden aangekocht, of het ophalen of retourneren van online aangekochte items in een winkel. “Als je geen zicht op je voorraad hebt, loop je het risico dat voorraad niet wordt verkocht, moet worden afgeprijsd of in het ergste geval moet worden weggegooid.”

Feilloze klantenervaring

Het is intussen duidelijk dat consumenten graag via verschillende kanalen producten kopen. Zo begint 84% zijn kooptraject online. Toch geeft 16% van de bevraagde retailers aan dat de winkel- en onlineactiviteiten van hun organisatie nog steeds gescheiden zijn.

Een interessante vaststelling is dat sociale media de favoriete kanalen zijn voor vier op de tien consumenten. Bij jongere consumenten ligt dat cijfer nog hoger, met een piek van 55% in de leeftijdsgroep tussen 25 en 34 jaar. De verwachting is dat retailers hier de komende jaren sterk op zullen inspelen. “Retailers boeken vooruitgang op het gebied van de naadloze omnichannelervaring”, aldus retailanalist Natalie Berg. “Naarmate de rol van de fysieke winkel zich verder ontwikkelt voorbij het transactionele, zal de rol van de medewerkers ook verder moeten gaan. Winkelpersoneel zal meer moeten doen dan alleen assisteren bij de verkoop.”

Duurzaamheid versus kosten

De stijgende kosten voor ons levensonderhoud hebben volgens de studie van Manhattan een duidelijke invloed op het duurzaamheidsvraagstuk. Slechts 45% van de consumenten vindt duurzaamheid een belangrijke factor bij het kiezen van een winkel, tegenover 50% in 2022. De studie vond plaats bij volwassenen. Jongere generaties houden in vergelijking met oudere consumenten vaker rekening met de inspanningen van een retailer op het gebied van milieu of duurzaamheid.

Uit het wereldwijde onderzoek kwam België als een van de meest prijsbewuste landen uit de bus. Bij een directe keuze tussen lagere kosten en duurzaamheid kiezen Belgische consumenten in vrijwel alle gevallen voor de eerste optie. Dat geldt zowel voor goedkopere levering, een goedkoper merk, als voor een goedkoper product.

“In het huidige economische klimaat heeft betaalbaarheid duidelijk voorrang op duurzaamheid”, aldus nog Henri Seroux. “Omnichannel commerce en supply chain beter samenbrengen helpt om de economische last voor consumenten te verlichten, maar ook om de langetermijnimpact van ongeremd consumentengedrag op onze planeet te verkleinen.”

Foto: Pixabay

Recente nieuwsberichten

Lowpad vernieuwt management

Lowpad, aanbieder van AMR-oplossingen, heeft zijn managementteam gewijzigd. Zo is Erik van Leeuwenstijn er sinds 1 februari 2025 in dienst als CEO. Hij heeft meer dan 30 jaar ervaring in de logistieke sector, o.a. in leidinggevende functies bij Swisslog en Reesink.

Bouw van Panattoni Park in Sas van Gent gestart

De bouw van het Panattoni Park in Sas van Gent is officieel van start gegaan. Het multifunctionele logistieke gebouw wordt aan de grens tussen Nederland en België gebouwd en zal een oppervlakte van ongeveer 34.000m² beslaan. Het park komt op een brownfield-locatie te staan die het terrein was van de voormalige glasfabriek in Sas van Gent. Het terrein wordt volledig gesaneerd en het nieuwe, aardgasvrije gebouw zal voldoen aan de duurzaamheidseisen van het BREEAM-NL Excellent label.

Exotec pakt uit met Next Gen Skypod-systeem

Exotec, gespecialiseerd in magazijnrobotica, heeft zijn Next Gen Skypod gelanceerd. Deze nieuwe generatie van de Skypod bevat diverse ontwerpverbeteringen ten opzichte van haar voorganger, zoals een compactere Skypod-robot, een werkstation voor robot-naar-robot-picking en een compactere opslag. Bijzonder is ook dat deze robots onder de rekken door kunnen rijden. Die innovaties, in combinatie met nieuwe softwarefuncties, zouden de doorvoer op het werkstation met vijftig procent verbeteren en voor een dertig procent hogere opslagdichtheid zorgen.

Linde MH lanceert nieuwe software voor intralogistieke automatisering

Met zijn nieuwe ‘MATIC:move’-software wil Linde Material Handling bedrijven helpen hun intralogistiek sneller en kosteneffectiever te automatiseren. De software zal worden geïmplementeerd in de volledig geautomatiseerde Linde L-MATIC core truck, die nog in februari 2025 op de markt komt.

Supply Chain Innovations 2025 komt met leukste lesuur economie

Maakt geld gelukkig? Zegt uw voorkeur van koekjes echt iets over wie u bent? En bepaalt de lengte van de rok van de vrouw wat er ’s avonds wordt gegeten? U krijgt het antwoord op donderdag 20 maart 2025 in Antwerp Expo tijdens Supply Chain Innovations.

GenAI creëert frictie in supply chain organisaties

Terwijl maar liefst 72% van de supply chain organisaties gebruik maakt van generatieve AI (GenAI), ondervinden de meeste bedrijven slechts middelmatige resultaten op het vlak van productiviteit en ROI, zo blijkt uit een rapport van onderzoeks- en adviesbureau Gartner. De productiviteitswinst die individuele medewerkers met een kantoorfunctie dankzij het gebruik van GenAI optekenen, vertaalt zich niet naar een hogere productiviteit op teamniveau, stellen de onderzoekers vast. Bovendien leidt de invoering van GenAI tools bij veel medewerkers tot groeiende ongerustheid, wat zelfs een negatief effect op hun productiviteit heeft.

Samenwerking voor duurzamere vloeibare bulklogistiek

In Nederland heeft transportbedrijf Mega-Inliner International Group uit Valkenswaard een strategisch partnership gesloten met logistiek dienstverlener Baetsen-Group. Met de samenwerking willen beide partners de logistieke industrie voor niet-gevaarlijke vloeibare bulk duurzamer maken en innovatie bevorderen.

Mahle Aftermarket ontwikkelt autodiagnose-tool met Getac

Fabrikant van auto-onderdelen Mahle Aftermarket heeft Getac als technologiepartner gekozen om zijn wereldwijde activiteiten te ondersteunen en proactief bij te dragen aan de manier waarop het bedrijf innovatie door technologie wil bevorderen. Getac, wereldwijde leverancier van robuuste mobiele technologie en intelligente video-oplossingen, werkt samen met Mahle Aftermarket aan de ontwikkeling van een nieuwe autodiagnose-tool. De tool draait op het Android besturingssysteem en wordt ondersteund door volledig robuuste hardware.

Ravas sluit partnership met Deense Scanvaegt Systems

Ravas Europe BV, de Nederlandse producent en leverancier van mobiele weegsystemen uit Zaltbommel, heeft een samenwerkingsakkoord gesloten met het Deense bedrijf Scanvaegt Systems. Het partnership maakt van Scanvaegt Systems een officiële partner voor de mobiele weegoplossingen van Ravas in Zweden en Noorwegen.

OMP versterkt leiderschapsteam

Supply chain IT-bedrijf OMP, met zetel in het Antwerpse Wommelgem, heeft de structuur van zijn leiderschap gewijzigd. Het gaat om de tweede verandering in korte tijd aan de top bij OMP. Op 1 november 2024 volgde Paul Vanvuchelen (foto) er al Anita Van Looveren op als CEO.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.