Ontwikkelingen in GenAI bepalend voor toekomst van Inkoop

Foto: Unsplash

Volgens een onderzoek van Gartner dat in juli 2024 bij 258 respondenten wereldwijd werd uitgevoerd, geeft 72% van de inkoopmanagers prioriteit aan de integratie van generatieve AI (GenAI) in hun strategieën. Dat toont aan dat inkoopmanagers zich bewust zijn van het potentieel van GenAI om aanzienlijke verbeteringen in efficiëntie en doeltreffendheid te realiseren en bijvoorbeeld ook het contract management proces te verbeteren.

De drie ontwikkelingen in GenAI die volgens Gartner van invloed zullen zijn op inkoop zijn: ‘agentic reasoning’, multimodaliteit en ‘AI agents’.

- Agentic reasoning: ‘Agentic reasoning’ of agent-gericht redeneren in GenAI maakt geavanceerde besluitvormingsprocessen mogelijk die menselijke kennis nabootsen. Daardoor kunnen inkoopfuncties GenAI inzetten om complexe scenario’s te analyseren en sneller en nauwkeuriger weloverwogen beslissingen te nemen.

- Multimodaliteit: Multimodaliteit betreft het vermogen van GenAI om meerdere vormen van data, zoals tekst, afbeeldingen en audio, te verwerken en te integreren. Daardoor kan GenAI intuïtiever worden gebruikt en kan inkoop diverse informatiebronnen verzamelen en analyseren, wat leidt tot uitgebreidere inzichten en beter geïnformeerde strategieën.

- AI agents: AI agents zijn autonome systemen die taken kunnen uitvoeren en beslissingen kunnen nemen in de plaats van menselijke operators. Op het gebied van inkoop zullen die agents inkooptaken en -activiteiten automatiseren, waardoor mensen vrij komen en zich bijgevolg kunnen richten op strategische initiatieven, het oplossen van complexe problemen en uitzonderingen.

Naarmate AI agents meer geïntegreerd raken in de inkooptechnologie, zullen ze volgens Gartner de rol van inkoopprofessionals verschuiven in de richting van strategische besluitvorming, stakeholder-relatiebeheer en innovatie.

Het onderzoek van Gartner geeft drie aanbevelingen als startpunt voor inkoopmanagers om de waarde van GenAI in inkoop te maximaliseren:

- Verdubbel de inspanningen op het gebied van data governance: AI-modellen hebben uitgebreide trainingsdata nodig om effectief te zijn, bijvoorbeeld data over inkoopprocessen die verder gaan dan de basisprestatiecijfers. Zorg ervoor dat reële inkoopdata uit interne en externe bronnen in een gestructureerd formaat worden verzameld, onderzocht en onderhouden om de kwaliteit van de data te waarborgen. Standaardiseer en documenteer besluitvormingsmodellen voor inkoopwaardestromen en investeer in ‘process mining’ om ‘dark data’ over inkoop bloot te leggen en te gebruiken voor meer uitgebreide AI-training.

- Ontwikkel privacystandaarden en neem ze op in contracten: Werk samen met juridische en compliance specialisten om inzicht te krijgen in de privacyrisico’s van AI-data en stel beschermingsmaatregelen voor de organisatie op. Ontwikkel een beleid voor AI-datarechten en verspreid dat naar de belangrijkste leveranciers. Neem standaarden voor gegevensbescherming op als belangrijke criteria bij de beoordeling van leveranciers.

- Verhoog de inkoopdrempels: In de toekomst zullen machine-inkopers gemeengoed worden en een aanzienlijk deel van de traditionele sourcing- en inkoopactiviteiten overnemen. Inkoopteams zullen kleiner worden en worden ingezet om alleen de meest strategische inkoopactiviteiten te beheren, uitzonderingen en speciale gevallen te managen of zakelijke belanghebbenden (of AI-bots) te adviseren over hoe ze zelf kunnen inkopen.

Gartner bundelde alle onderzoeksresultaten in het rapport ‘How Generative AI Progress Will Shape the Future of Procurement’.

Recente nieuwsberichten

Bart Verdonck nieuwe sales manager voor België bij Hardis Group

Hardis Group, leverancier van logistieke software, heeft Bart Verdonck benoemd tot sales manager voor de Belgische markt. Hij brengt een combinatie van praktijkervaring en IT-kennis mee, die hij opdeed als leidinggevende in logistieke operaties en in uiteenlopende sales- en consultancyfuncties.

Descartes neemt 3GTMS over

Descartes Systems Group, actief in het samenbrengen van logistiek-intensieve bedrijven in handel, heeft 3GTMS (3G) overgenomen, een leverancier van oplossingen voor transportbeheer met hoofdkantoor in Columbus, Ohio.

Van Moer Logistics en WorldEx sluiten partnership voor Azië en Europa

De Belgische logistiek dienstverlener Van Moer Logistics gaat een strategisch partnership aan met de wereldwijde logistieke specialist WorldEx. De samenwerking markeert de eerste internationale onderneming van Van Moer, die zijn operationele sites in Antwerpen, Gent, Brussel en Grobbendonk rechtstreeks verbindt met de activa van WorldEx in China, Vietnam en Duitsland.

Vanmarcke bouwt ‘Highfrost’ diepvriesmagazijn

Het Belgische familiebedrijf Vanmarcke bedient sinds 1986 klanten uit de voedingsindustrie en retailsector met flexibele oplossingen voor koel-, diepvries- en droge opslag van levensmiddelen. Op zijn site in Gullegem – bij Kortrijk – gaat het bedrijf een volledig nieuw diepvriesmagazijn bouwen, goed voor een investering van ruim 50 miljoen euro.

Het nieuwe magazijn, dat de naam Highfrost meekrijgt, komt er op een terrein van 2,3 hectare. Het bestaat uit een hoogbouw (85m lengte, 80m breedte en 45m hoogte), een voorbouw (100m lengte en 30m breedte), kantoren en een parkeerterrein. Het nieuwe vriesmagazijn zal de opslagcapaciteit aanzienlijk uitbreiden en jobs creëren voor 30 à 40 extra medewerkers.

Bol bespaart elke drie dagen ‘een voetbalveld aan karton’

Online retailer Bol bouwt zijn bestaande inpakmachines voor bestellingen van één artikel – de zogenoemde mono-inpakmachines – om, waardoor ze veel minder karton en lijm verbruiken. Door een aanpassing in het ontwerp van de doos worden overlappende kartondelen weggelaten. Dankzij de verbeterde techniek wordt 27% minder karton en 60% minder lijm gebruikt. Bovendien wordt 28% CO2-uitstoot per pakket bespaard. Ongeveer een kwart van alle pakketten die dagelijks in het Bol fulfilment center (BFC) in Waalwijk worden verwerkt, worden door mono-inpakmachines ingepakt. De rest van het verpakkingsproces verloopt via geautomatiseerde multi-inpakmachines (voor bestellingen met meerdere artikelen) en middels handmatige verpakking. Bol past de nieuwe ombouwtechnologie toe in samenwerking met fabrikant CMC.

Jungheinrich richt dochteronderneming Uplift Ventures op

Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen, heeft Uplift Ventures opgericht. De missie van de nieuwe dochteronderneming bestaat erin innovatieve groeibedrijven op te bouwen en te investeren in aantrekkelijke start-ups. Jungheinrich ontwikkelt daarmee naar eigen zeggen doelgericht bedrijfsactiviteiten met een hoog groeipotentieel buiten zijn kerntaken. Daarmee wil het bedrijf nieuwe markten en klantengroepen ontsluiten en de digitale transformatie in de logistiek bevorderen.

Jongere generaties gebruiken AI bij het shoppen

Consumenten zijn meer dan ooit klaar om AI toe te laten in hun winkelervaring. Vooral jongere doelgroepen staan open voor geautomatiseerde beslissingen door AI. Dat blijkt uit het zesde Connected Shoppers Report van CRM vendor Salesforce. De verwachtingen van de consument liggen in lijn met de ambities van de retailers. Driekwart is van plan het komende jaar meer te investeren in AI-technologie, vooral met het oog op klantenservice.

Millesima en nShift klinken op Europese ontwikkeling

Millesima, een internationale handelaar in fijne en zeldzame wijnen, wil zijn Europese ontwikkeling versnellen en zijn transportnetwerk in Europa in 2025 versterken. Om die strategie te ondersteunen, heeft de wijnhandelaar het nShift-platform voor bezorgbeheer en -ervaring geïmplementeerd.

Mobiele app van Carrier Transicold biedt realtime zichtbaarheid in koudeketen

Carrier Transicold heeft een mobiele applicatieversie van zijn digitale oplossing Lynx Fleet gelanceerd. De oplossing biedt vlootbeheerders, operators en chauffeurs onderweg realtime inzicht in alle compatibele systemen van Carrier Transicold. De smartphone-app is gratis voor alle Lynx Fleet-gebruikers in Europa en is ontworpen om de operationele efficiëntie van klanten te verbeteren, de kosten te verlagen en de integriteit van de koudeketen te garanderen. Carrier Transicold is onderdeel van Carrier Global Corporation, een toonaangevende speler in intelligente klimaat- en energieoplossingen.

Trova transformeert dieseltruck in elektrische vrachtwagen

Het Belgische bedrijf Trova heeft zijn eerste volledig elektrisch aangedreven vrachtwagen geleverd aan transportbedrijf Ninatrans. Opvallend daarbij is dat het niet om een nieuwe vrachtwagen gaat, maar om een bestaande dieseltruck die werd omgebouwd tot een e-truck. Die doorbraak, gerealiseerd in samenwerking met Flanders Make, Brussels Airport en met de steun van VLAIO, moet aantonen dat de elektrificatie van zwaar wegtransport sneller, betaalbaarder en volledig circulair kan.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.