Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Over het onderzoek

Het Capgemini Research Institute heeft 1100 leidinggevenden bevraagd die werkzaam zijn bij organisaties, actief 11 sectoren, met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar in 14 landen, waaronder Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, India, Japan, Nederland, Noorwegen, Singapore, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De enquête vond plaats in mei en juni 2024. De bevraagde leidinggevenden bevinden zich op directieniveau en hoger en vertegenwoordigen diverse functies.

Foto: Pixabay

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

De ‘early adopters’ plukken nu al de vruchten, variërend van een verbeterde operationele efficiëntie en klantervaring tot een verhoogde verkoop. Zo noteren organisaties gemiddeld een verbetering van 6,7% in klantbetrokkenheid en tevredenheid gerealiseerd in het afgelopen jaar in die domeinen waar de technologie werd getest of ingezet.

“Generatieve AI begint het bedrijfsleven te transformeren. Organisaties zien al concrete groei in omzet, en de inzet van generatieve AI versnelt ook innovatie”, aldus Pascal Brier, chief innovation officer bij Capgemini en lid van het Group Executive Committee. “Als gevolg daarvan richten bedrijven zich niet alleen meer op kostenoptimalisering, maar verkennen ze actief nieuwe manieren om de mogelijkheden van deze technologie te benutten en waarde te creëren.”

Van AI-chatbot naar multi-agentsysteem

Bijna driekwart van de organisaties (74%) is het ermee eens dat generatieve AI hen helpt bij het stimuleren van omzet en innovatie. Naarmate de AI-technologie vordert, zal deze overgaan van de rol van ondersteunend hulpmiddel naar die van onafhankelijke agent met een verhoogde uitvoeringscapaciteit, waardoor organisaties hun manier van zakendoen kunnen herzien en meer waarde kunnen halen uit hun AI-investeringen. Dit potentieel voor waardecreatie heeft bijgedragen aan de opkomst van multi-agentsystemen, een snel evoluerende technologie met het potentieel meer innovatie te stimuleren. Multi-agentsystemen worden gedefinieerd als technologie die is ontworpen om zelfstandig te functioneren, te plannen, te reflecteren, hogere doelen na te streven en complexe workflows uit te voeren met minimale of beperkte directe menselijke supervisie. Dergelijke systemen vertonen eigenschappen die traditioneel uitsluitend bij menselijke operatoren worden aangetroffen, waaronder besluitvorming, planning en het aanpassen van uitvoeringstechnieken op basis van input, vooraf bepaalde doelen en omgevingsfactoren.

Het rapport wijst op een hoog niveau van vertrouwen in AI-agenten voor specifieke taken zoals het genereren van professionele e-mails, coderen en data-analyse. Het onthult echter ook dat leiders zich bewust zijn van de noodzaak om dit vertrouwen en de ethische transparantie in de ontwikkeling en implementatie te behouden.

Ook toename in publieke generatieve AI-tools

De versnelling van generatieve AI in de afgelopen twaalf maanden blijft niet beperkt tot het bedrijfsniveau, aangezien recente technologische ontwikkelingen publieke tools toegankelijker hebben gemaakt voor niet-experts. Als gevolg daarvan, hoewel er een toename is in het gebruik, heeft slechts 3% van de organisaties een verbod opgelegd op het gebruik van publieke generatieve AI-tools op de werkplek. Bijna alle organisaties (97%) staan toe dat medewerkers generatieve AI op een of andere manier gebruiken, waarbij meer dan de helft specifieke richtlijnen oplegt die medewerkers moeten volgen.

Geconfronteerd met de snelle adoptie van generatieve AI, merkt het rapport op dat organisaties met een gevoel van verantwoordelijkheid moeten handelen. “Duidelijke kaders om beslissingen genomen door multi-agentsystemen te valideren, zijn essentieel om transparantie en verantwoordelijkheid in de bedrijfsvoering te waarborgen en om de toekomstige risico’s die publieke tools voor hun organisatie kunnen vormen te mitigeren”, klinkt het.

Het volledige rapport kunt u hier bekijken.

Recente nieuwsberichten

Migros Verteilbetrieb breidt OPM-systeem uit met Witron

De nationale logistieke divisie van de Zwitserse food retailer Migros Verteilbetrieb AG (MVB) breidt haar geautomatiseerde distributiecentrum voor droge goederen in Suhr uit met Witron. Daarbij zullen 14 extra COM-machines in de bestaande oplossing worden geïntegreerd terwijl het logistieke centrum operationeel blijft. De ruimte die daarvoor nodig is, wordt gebouwd op het dak van het logistieke centrum, dat grenst aan Migros in Suhr, zodat er geen extra ruimte hoeft te worden afgesloten voor de uitbreiding. Voorzien wordt dat MVB vanaf het derde kwartaal van 2027 dagelijks bijna 132.000 extra dozen volautomatisch op winkelpallets zal kunnen verzamelen. De vestiging in Suhr zal dan op een piekdag meer dan 560.000 dozen verzamelen met behulp van in totaal 47 COM-machines in combinatie met de DPS- en ATS-oplossingen van Witron.

Eric Mekenkamp benoemd tot partner bij Buck Consultants International

Eric Mekenkamp (foto) werkt sinds 2020 als principal consultant bij logistiek en locatie-adviesbureau Buck Consultants International (BCI).

ICT Group neemt Modality over

ICT Group, leverancier van industriële technologische oplossingen, kondigt de overname aan van 100% van de aandelen van Modality Software Solutions.

Bosch Home Comfort automatiseert productiebevoorrading met AMR’s

De Bosch Home Comfort Group is leverancier van duurzame en energiezuinige oplossingen voor verwarming, koeling en proceswarmte. Momenteel automatiseert de groep stapsgewijs de productielogistiek in zijn vestiging in Wernau, nabij Stuttgart. Daarbij is een sleutelrol weggelegd voor de autonomous mobile robots (AMR) Soto van Magazino, een dochteronderneming van Jungheinrich. De eerste Soto is er sinds halverwege 2024 in gebruik en in 2025 zullen alle drie de bestelde en geleverde robots in reguliere dienst worden genomen.

Chefs Culinar optimaliseert routeplanning met Descartes

Chefs Culinar GmbH & Co. KG is een bezorggroothandel voor gastronomie, horeca en catering met hoofdzetel in Schleswig-Holstein (Duitsland). In de loop van de jaren is het bedrijf uitgegroeid tot een totaalleverancier voor grootverbruikers en heeft het zijn activiteiten in heel Europa uitgebreid. Om te kunnen beantwoorden aan de steeds complexere klanteneisen (gepersonaliseerde bestellingen, digitale bestelprocessen, snelle, flexibele en betrouwbare levering, transparantie en traceerbaarheid, en duurzame oplossingen) en bijgevolg aan de grote uitdagingen wat betreft routeplanning en bezorging, doet Chefs Culinar een beroep op Descartes Systems Group. Daarbij integreert Chefs Culinar Descartes Route Planner software als centraal besturingssysteem voor alle stappen van de routeplanning en koppelt deze aan zijn ERP- en telematicasystemen.

Domino lanceert Dx-Serie lasercodeersystemen voor drankenindustrie

Met de lancering van de Dx-Serie brengt Domino Printing Sciences (Domino) een nieuwe generatie CO2-lasercodeersystemen op de markt om drankenfabrikanten voor te bereiden op toekomstige codeervereisten met hoge resolutie, zonder productieverlies. De lasers van de Dx-Serie zouden tot 30% sneller coderen dan CO2-codeersystemen van de vorige generatie, zonder dat de codeerkwaliteit afneemt. Ze zijn ook geoptimaliseerd voor gebruik in de veeleisende omgevingen van de drankenproductie.

Manhattan Associates heeft nieuwe CEO

De raad van bestuur van Manhattan Associates heeft Eric Clark (foto) aangesteld als nieuwe chief executive officer. Eric Clark zal ook toetreden tot het bestuur van het technologiebedrijf. Voormalig president en CEO Eddie Capel blijft in dienst van Manhattan als executive vicevoorzitter van de raad van bestuur. In die rol zal hij ondersteuning bieden bij de CEO-transitie en speciale projecten.

Investeringen in België hoger dan vóór corona

Maar liefst 90% van de Belgische bedrijven meldde in 2024 digitale technologieën te hebben geïntroduceerd. Dat is het op één na hoogste percentage van alle EU-landen en veel meer dan gemiddeld in de EU. Dat blijkt uit de nationale resultaten van het investeringsonderzoek van de Europese Investeringsbank Groep (EIB), de kredietinstelling van de EU voor langlopende leningen. Uit de onderzoeksresultaten blijkt ook dat Belgische bedrijven ver vooroplopen in het gebruik van het Internet of Things (IoT). Met ongeveer 65% laat België de andere EU-landen op dit vlak ver achter zich.

LKQ bedient Benelux en Frankrijk vanuit sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum in Berkel en Rodenijs

(Advertorial) Vanuit het gloednieuwe centrale distributiecentrum in Berkel en Rodenijs belevert LKQ sinds eind 2023 zijn klanten in de Benelux en Frankrijk. LKQ is de grootste distributeur van producten en diensten in de automotive aftermarket en marktleider in Nederland en België.

Lowpad vernieuwt management

Lowpad, aanbieder van AMR-oplossingen, heeft zijn managementteam gewijzigd. Zo is Erik van Leeuwenstijn er sinds 1 februari 2025 in dienst als CEO. Hij heeft meer dan 30 jaar ervaring in de logistieke sector, o.a. in leidinggevende functies bij Swisslog en Reesink.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.