Trends in supply chain en commerce voor 2025

Foto: Pixabay

“Supply chain en commerce veranderen snel, waardoor het voor merken moeilijk is om trends te voorspellen. Toch hebben die trends vaak een grote invloed op de focus van R&D-teams en innovatiecycli”, aldus Manhattan Associates. “Crisissen, conflicten en verstoorde handelsroutes hebben de kwetsbaarheid van wereldwijde handelsnetwerken en supply chains in 2024 blootgelegd. In 2025 worden veerkracht en wendbaarheid net zo belangrijk – of zelfs belangrijker – dan kostenoptimalisering.” Terwijl Manhattan vooruit kijkt naar dit jaar, deelt het hier zes gebieden die volgens het technologiebedrijf cruciaal zijn voor supply chain en commerce-professionals in 2025.

Inzet van GenAI-chatbots

Volgens Manhattan worden traditionele chatbots in 2025 grotendeels vervangen door geavanceerde GenAI-chatbots. Die chatbots kunnen meer dan 50% van de klantvragen verwerken. Geavanceerde digitale assistenten kunnen, met toegang tot gedetailleerde aankoopgeschiedenissen van klanten, complexe problemen oplossen en proactief oplossingen voorstellen. Dat verbetert de klantervaring aanzienlijk en verlaagt de kosten van de helpdesk.

Die verschuiving moet ervoor zorgen dat menselijke klantendienstmedewerkers zich meer kunnen richten op interacties met waarde, zoals gepersonaliseerd advies, complexe retouren en proactieve relatieopbouw. “Terwijl AI routinematige vragen zal afhandelen, zullen mensen de empathische en persoonlijke ‘touch’ bieden, waardoor er een hybride klantervaringsmodel ontstaat dat efficiëntie en ervaringen optimaliseert”, meent Manhattan.

Rol van GenAI bij hyperpersonalisatie

Een tweede trend die Manhattan ziet: in 2025 kunnen we een drastische verschuiving verwachten in de manier waarop retailers met klanten omgaan, aangestuurd door geavanceerde AI ‘companions’. In plaats van generieke aanbevelingen te doen, wordt hyperpersonalisatie de norm. AI companions onthouden de maten van klanten, waarschuwen hen voor aanbiedingen van artikelen die ze hebben bekeken en stellen producten voor op basis van eerdere aankoopgeschiedenis. Dat diepgaande begrip van individuele consumenten moet niet alleen de winkelervaring verbeteren, maar ook kansen creëren voor gerichte ‘upselling’ en ‘cross-selling’, wat leidt tot een hogere ‘customer lifetime value’.

Retourkosten worden de standaard

Verder verwacht Manhattan Associates dat het in 2025 gebruikelijker wordt dat consumenten betalen voor het retourneren van goederen. Dat zet online winkels ertoe aan hun winkelsystemen daarop aan te passen. Gezien de hoge kosten voor ‘reverse logistics’ zullen retailers retourkosten in hun systemen integreren om de margedruk te verlichten. Volgens Manhattan zal die verschuiving consumenten aanmoedigen bewuster te winkelen en retailers stimuleren om het retourpercentage te verlagen en duurzamere bedrijfsmodellen te implementeren.

“Door winkelsystemen te optimaliseren kunnen retailers hun voorraad beter beheren en het retourproces stroomlijnen. De introductie van retourkosten zal bedrijven er bijvoorbeeld toe aanzetten hun productbeschrijvingen te verbeteren. Dat helpt de consument een beter beeld te vormen van het product. Die veranderingen leiden uiteindelijk tot verantwoordelijker consumentengedrag en verhogen tegelijkertijd de operationele efficiëntie”, aldus het technologiebedrijf.

Handelsbarrières en economische complexiteit

Geopolitieke onzekerheden en economische schommelingen leiden tot veranderende benaderingen van productie en handel. Dat zal leiden tot een herstructurering van wereldwijde supply chain-netwerken en -processen. Om kritieke hulpbronnen (chips, grondstoffen, energie) veilig te stellen en te blijven voldoen aan de veeleisende verwachtingen van de consument, wijst Manhattan erop dat er meer samenwerking tussen bedrijven en overheden nodig is. Omdat douanerechten en import-/exportcontroles de complexiteit en kosten van internationale handel vergroten, zal er meer nadruk komen te liggen op wendbare en flexibele supply chain-netwerken en -processen die zich aan die uitdagingen kunnen aanpassen.

‘Composable’ architecturen en supply chains

De term ‘composable architectuur’ werd rond 2020 door Gartner bedacht en is de afgelopen vier jaar in een stroomversnelling geraakt. De ‘composable supply chain’ is daarop gevolgd en is gebaseerd op het vermogen om verschillende functionele bouwstenen op dezelfde vloeiende en coherente manier met elkaar te verbinden. Of het nu gaat om transportbeheer, magazijnactiviteiten of strategische planning, elke module kan à la carte worden gekozen en geïntegreerd op basis van de specifieke behoeften van het bedrijf.

“Die modulaire aanpak maakt het mogelijk een op maat gemaakte supply chain te creëren, aangepast aan voortdurend veranderende contexten, terwijl de traditionele technologische silo’s tussen uitvoeringsoplossingen (magazijn en transport) en planningsoplossingen worden afgebroken”, aldus Manhattan.

Wees altijd op alles voorbereid

Tot slot wijst Manhattan erop dat retailers altijd voorbereid moeten zijn op drukke periodes en mogelijke verstoringen. “Door de kracht van AI, machine learning en de cloud te benutten, kunnen retailers de nauwkeurigheid van hun voorspellingen vergroten op basis van historische verkoopgegevens, huidige trends en de marktdynamiek”, klinkt het. “Het optimaliseren van de inventaris en voorraadniveaus met realtime inzicht kan tekorten of overstock situaties voorkomen. Uiteindelijk worden vraagvoorspelling, voorraadaanvulling en -toewijzing verenigd om de beschikbaarheid van producten, tijdige leveringen, klanttevredenheid en dus omzetgroei te garanderen.”

Daarnaast is het volgens Manhattan Associates absoluut noodzakelijk om de omnichannel-klantervaring te verbeteren. “Door een naadloze winkelervaring te bieden via ‘in-store’, online en mobiele kanalen kunnen retailers voldoen aan verwachte of veranderende eisen van klanten en verstoringen snel verhelpen. Het actief delen van informatie over productlocaties, beschikbaarheid, orderstatus, vertragingen of verstoringen zal niet alleen de verkoop stimuleren, maar ook de klantloyaliteit versterken.”

Recente nieuwsberichten

Zó verleng je de levensduur van je magazijn: 5 tips

(Advertorial) 20 jaar: zo lang zou een magazijn meegaan voor het verouderd is. De levensduur hangt af van het oorspronkelijke ontwerp, de gebruikte materialen, het onderhoud en technologische updates. Maar hoe kunnen we de veroudering van gebouwen en installaties vertragen? En welke technologische, duurzame en innovatieve oplossingen helpen om verval te voorkomen? Met deze vijf tips kan je aan de slag om de levensduur van je magazijn te verlengen en logistieke processen te optimaliseren.

Euronics vereenvoudigt order fulfilment met ZetesMedea ImageID

Euronics Deutschland eG, een toonaangevende Europese retailer in consumentenelektronica, heeft ZetesMedea ImageID geïmplementeerd om de orderverwerking in zijn logistieke centrum in Ditzingen te optimaliseren. Deze machine vision-oplossing registreert en decodeert in één keer meerdere barcodes, serienummers en IMEI-nummers, wat moet zorgen voor meer efficiëntie, minder fouten en snellere verzending.

Van Herk Kaas ondergaat digitale transformatie met Aptean

Van Herk Kaas is een Rotterdams familiebedrijf dat gespecialiseerd is in kaas en zuivel. Onder nieuw leiderschap omarmt het bedrijf nu digitale transformatie om zijn groei en internationale ambities te stimuleren. Daarbij doet Van Herk Kaas een beroep op Aptean Food & Beverage, gebouwd op het Microsoft Dynamics 365 Business Central platform en volledig geïntegreerd met Microsoft AI en Copilot.

Daikin Reefer introduceert Planexia, telematica voor koelcontainers

Daikin Reefer, leverancier van koel- en klimaatbeheersingsoplossingen voor de koelcontainerindustrie en onderdeel van Daikin Industries, kondigt de lancering aan van Planexia. Het betreft een innovatief telematicamerk dat is ontworpen om waarde en geavanceerde functionaliteit te bieden aan de koelcontainerindustrie.

Coborg van Inetum helpt AI-pilots in resultaten om te zetten

Gefragmenteerde data, een lage adoptiegraad en losstaande workflows zorgen er vaak voor dat bedrijven AI-pilots niet kunnen omzetten in resultaten. Om die uitdagingen aan te pakken, ontwikkelde Inetum – een Europese aanbieder van digitale diensten – Coborg. Het betreft een geïntegreerd AI-framework dat bedrijven moet helpen te bepalen waar AI meetbare impact kan hebben, die in workflows te integreren en van pilots naar duurzame resultaten te gaan. M.a.w. Coborg verbindt AI-initiatieven met bedrijfsdoelstellingen en automatiseert datastructuren om de kloof tussen potentieel en praktijk te dichten.

Solid WMS wordt Astro Go WMS

Consafe Logistics, aanbieder van warehouse management-oplossingen, kondigt de rebranding aan van Solid WMS naar Astro Go WMS. De nieuwe naam markeert de volgende stap in de integratie van het Nederlandse, op SaaS gebaseerde WMS in het productportfolio van Consafe Logistics, na de overname in mei 2025.

Bpost lanceert Night Delivery voor levering aan professionals

Bpost lanceerde op 15 oktober 2025 officieel Night Delivery. Met de nieuwe B2B-dienst wordt technisch materiaal voor bedrijven vóór 7 uur ’s ochtends geleverd in bbox-automaten overal in België. Techniekers kunnen zo hun materiaal voor dag en dauw ophalen dicht bij hun woning of bij de locatie van hun eerste interventie. Het resultaat: minder verplaatsingen voor professionals, meer uitgevoerde interventies en een hogere klanttevredenheid. Volgens Bpost zou de nieuwe nachtdienst technici en professionals tot anderhalf uur tijdswinst per dag kunnen opleveren.

Gofo Netherlands breidt uit met twee nieuwe sorteercentra

Gofo, een last-mile-bezorgbedrijf met vestigingen in de VS, Frankrijk, Nederland en Italië, opende zijn eerste sorteercentrum in Amsterdam in april 2025. Recent breidde het bedrijf zijn netwerk in Nederland uit met twee nieuwe sorteercentra. Daarmee vergroot Gofo niet alleen zijn nationale dekking, maar wil het ook de dagelijkse bezorgcapaciteit verhogen en klanten en partners snellere en meer praktische bezorgopties bieden.

Zuivelbedrijf Nöm wordt toekomstbestendig met Kardex Mlog

Het Oostenrijkse zuivelbedrijf Nöm AG, gevestigd in Baden bij Wenen, heeft ongeveer 1.000 artikelen in zijn assortiment en levert aan klanten in heel Europa. De meeste producten gaan naar het oosten van Oostenrijk en naar Noord-Italië. Nu er gemiddeld 2.200 pallets per dag worden verwerkt, heeft het magazijn zijn grenzen bereikt. De bouw van een nieuw verzendmagazijn moet dan ook het dynamisch groeiende bestelvolume en de gestegen eisen aan snelheid en precisie in de supply chain opvangen.

Ceva Logistics rekent op cloud-native oplossingen van Manhattan

Als onderdeel van een wereldwijde strategie gericht op het opbouwen van een toekomstbestendige technologie-stack gaat 3rd party logistics dienstverlener Ceva Logistics cloud-native oplossingen van Manhattan Associates inzetten. Concreet gaat het om de implementatie van Manhattan Active Warehouse Management en Manhattan Active Order Management. Daarmee wil de logistiek dienstverlener veerkrachtiger kunnen inspelen op de veranderende en uiteenlopende behoeften van zijn internationale klantenbestand.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.