Trends in supply chain en commerce voor 2025

Foto: Pixabay

“Supply chain en commerce veranderen snel, waardoor het voor merken moeilijk is om trends te voorspellen. Toch hebben die trends vaak een grote invloed op de focus van R&D-teams en innovatiecycli”, aldus Manhattan Associates. “Crisissen, conflicten en verstoorde handelsroutes hebben de kwetsbaarheid van wereldwijde handelsnetwerken en supply chains in 2024 blootgelegd. In 2025 worden veerkracht en wendbaarheid net zo belangrijk – of zelfs belangrijker – dan kostenoptimalisering.” Terwijl Manhattan vooruit kijkt naar dit jaar, deelt het hier zes gebieden die volgens het technologiebedrijf cruciaal zijn voor supply chain en commerce-professionals in 2025.

Inzet van GenAI-chatbots

Volgens Manhattan worden traditionele chatbots in 2025 grotendeels vervangen door geavanceerde GenAI-chatbots. Die chatbots kunnen meer dan 50% van de klantvragen verwerken. Geavanceerde digitale assistenten kunnen, met toegang tot gedetailleerde aankoopgeschiedenissen van klanten, complexe problemen oplossen en proactief oplossingen voorstellen. Dat verbetert de klantervaring aanzienlijk en verlaagt de kosten van de helpdesk.

Die verschuiving moet ervoor zorgen dat menselijke klantendienstmedewerkers zich meer kunnen richten op interacties met waarde, zoals gepersonaliseerd advies, complexe retouren en proactieve relatieopbouw. “Terwijl AI routinematige vragen zal afhandelen, zullen mensen de empathische en persoonlijke ‘touch’ bieden, waardoor er een hybride klantervaringsmodel ontstaat dat efficiëntie en ervaringen optimaliseert”, meent Manhattan.

Rol van GenAI bij hyperpersonalisatie

Een tweede trend die Manhattan ziet: in 2025 kunnen we een drastische verschuiving verwachten in de manier waarop retailers met klanten omgaan, aangestuurd door geavanceerde AI ‘companions’. In plaats van generieke aanbevelingen te doen, wordt hyperpersonalisatie de norm. AI companions onthouden de maten van klanten, waarschuwen hen voor aanbiedingen van artikelen die ze hebben bekeken en stellen producten voor op basis van eerdere aankoopgeschiedenis. Dat diepgaande begrip van individuele consumenten moet niet alleen de winkelervaring verbeteren, maar ook kansen creëren voor gerichte ‘upselling’ en ‘cross-selling’, wat leidt tot een hogere ‘customer lifetime value’.

Retourkosten worden de standaard

Verder verwacht Manhattan Associates dat het in 2025 gebruikelijker wordt dat consumenten betalen voor het retourneren van goederen. Dat zet online winkels ertoe aan hun winkelsystemen daarop aan te passen. Gezien de hoge kosten voor ‘reverse logistics’ zullen retailers retourkosten in hun systemen integreren om de margedruk te verlichten. Volgens Manhattan zal die verschuiving consumenten aanmoedigen bewuster te winkelen en retailers stimuleren om het retourpercentage te verlagen en duurzamere bedrijfsmodellen te implementeren.

“Door winkelsystemen te optimaliseren kunnen retailers hun voorraad beter beheren en het retourproces stroomlijnen. De introductie van retourkosten zal bedrijven er bijvoorbeeld toe aanzetten hun productbeschrijvingen te verbeteren. Dat helpt de consument een beter beeld te vormen van het product. Die veranderingen leiden uiteindelijk tot verantwoordelijker consumentengedrag en verhogen tegelijkertijd de operationele efficiëntie”, aldus het technologiebedrijf.

Handelsbarrières en economische complexiteit

Geopolitieke onzekerheden en economische schommelingen leiden tot veranderende benaderingen van productie en handel. Dat zal leiden tot een herstructurering van wereldwijde supply chain-netwerken en -processen. Om kritieke hulpbronnen (chips, grondstoffen, energie) veilig te stellen en te blijven voldoen aan de veeleisende verwachtingen van de consument, wijst Manhattan erop dat er meer samenwerking tussen bedrijven en overheden nodig is. Omdat douanerechten en import-/exportcontroles de complexiteit en kosten van internationale handel vergroten, zal er meer nadruk komen te liggen op wendbare en flexibele supply chain-netwerken en -processen die zich aan die uitdagingen kunnen aanpassen.

‘Composable’ architecturen en supply chains

De term ‘composable architectuur’ werd rond 2020 door Gartner bedacht en is de afgelopen vier jaar in een stroomversnelling geraakt. De ‘composable supply chain’ is daarop gevolgd en is gebaseerd op het vermogen om verschillende functionele bouwstenen op dezelfde vloeiende en coherente manier met elkaar te verbinden. Of het nu gaat om transportbeheer, magazijnactiviteiten of strategische planning, elke module kan à la carte worden gekozen en geïntegreerd op basis van de specifieke behoeften van het bedrijf.

“Die modulaire aanpak maakt het mogelijk een op maat gemaakte supply chain te creëren, aangepast aan voortdurend veranderende contexten, terwijl de traditionele technologische silo’s tussen uitvoeringsoplossingen (magazijn en transport) en planningsoplossingen worden afgebroken”, aldus Manhattan.

Wees altijd op alles voorbereid

Tot slot wijst Manhattan erop dat retailers altijd voorbereid moeten zijn op drukke periodes en mogelijke verstoringen. “Door de kracht van AI, machine learning en de cloud te benutten, kunnen retailers de nauwkeurigheid van hun voorspellingen vergroten op basis van historische verkoopgegevens, huidige trends en de marktdynamiek”, klinkt het. “Het optimaliseren van de inventaris en voorraadniveaus met realtime inzicht kan tekorten of overstock situaties voorkomen. Uiteindelijk worden vraagvoorspelling, voorraadaanvulling en -toewijzing verenigd om de beschikbaarheid van producten, tijdige leveringen, klanttevredenheid en dus omzetgroei te garanderen.”

Daarnaast is het volgens Manhattan Associates absoluut noodzakelijk om de omnichannel-klantervaring te verbeteren. “Door een naadloze winkelervaring te bieden via ‘in-store’, online en mobiele kanalen kunnen retailers voldoen aan verwachte of veranderende eisen van klanten en verstoringen snel verhelpen. Het actief delen van informatie over productlocaties, beschikbaarheid, orderstatus, vertragingen of verstoringen zal niet alleen de verkoop stimuleren, maar ook de klantloyaliteit versterken.”

Recente nieuwsberichten

PGS Group en maatwerkbedrijf AJR produceren samen pallets

PGS Group, gespecialiseerd in houten pallets – nieuw en gereconditioneerd – en in reverse logistics-diensten, is een strategische samenwerking aangegaan met het maatwerkbedrijf Atelier Jean Regniers (AJR) in Wallonië. AJR draagt bij aan inclusief werk door ongeveer 300 medewerkers in te zetten voor productie- en commerciële opdrachten op het gebied van detergenten, kantoor- en schoolartikelen, textielproductie, maar ook door verpakkingsdiensten te leveren en werk in externe bedrijven aan te bieden. Het palletatelier produceert voornamelijk op maat gemaakte oplossingen voor de regio en Noord-Frankrijk.

Still voegt compacte reachtruck aan portfolio toe

Still, leverancier van intralogistieke oplossingen, breidt zijn portfolio van reachtrucks uit met de FXR 14C-16C, een compacte aanvulling op de krachtige reachtruck FM-X. De nieuwkomer moet bedrijven met bescheiden eisen aan hun magazijntrucks, maar met een grote behoefte aan compactheid, veiligheid en zuinigheid, een slim alternatief bieden om de magazijnprocessen te optimaliseren.

Kardex Mlog bouwt shuttlemagazijn voor Duits elektronicabedrijf

Kardex Mlog zal als hoofdaannemer een shuttlemagazijn met één gang en ruim 4.400 opslaglocaties voor kleingoedbakken bouwen voor Fischer Elektronik in Lüdenscheid, Duitsland. De elektronicaspecialist koos voor het schaalbare shuttlesysteem van Rocket Solution. Begin juni 2026, slechts vier maanden na de start van de bouw, moet het magazijn operationeel zijn.

Marks & Spencer geeft grootse automatiseringsopdracht aan TGW Logistics

De Britse retailer Marks & Spencer (M&S) en TGW Logistics, leverancier van oplossingen voor material handling, hebben een contract getekend voor een samenwerkingsproject. Het betreft een van de meest omvangrijke opdrachten in de 55-jarige geschiedenis van TGW Logistics. In Daventry (Northamptonshire, VK) zal tegen het voorjaar van 2029 een nieuw, toekomstbestendig distributiecentrum voor voedingsmiddelen met twee temperatuurzones worden voltooid. Robots zullen er cruciale taken uitvoeren, van transport tot opslag en orderverzameling tot het samenstellen van rolcontainers, en zo maximale efficiëntie mogelijk maken.

Dematic implementeert AutoStore voor Belgische ziekenhuizen

Maria Middelares vzw, een non-profit medische organisatie, heeft Dematic als leverancier van intelligente logistieke automatisering geselecteerd om het eerste AutoStore-systeem voor de Belgische zorgsector te implementeren. Vanuit een nieuw logistiek centrum zal het systeem de twee Maria Middelares-ziekenhuizen in Gent en Deinze, evenals de twee medische centra in Aalter en Gentbrugge bevoorraden. Maria Middelares telt in beide ziekenhuizen meer dan 400 artsen en 2.500 medewerkers.

ICO krijgt eerste volautomatische parkeergarage met meerdere verdiepingen in Europa

De bouw van Europa’s eerste volautomatische parkeergarage met meerdere verdiepingen gaat binnenkort van start bij ICO (International Car Operators) in de haven van Zeebrugge. Het project is het resultaat van een samenwerking tussen drie partijen: ICO, Stow Group en Ceratec.

WDP vergroot logistieke cluster langs E19 in Mechelen

WDP, ontwikkelaar van en investeerder in logistiek vastgoed, breidt zijn aanwezigheid langs de E19 in Mechelen, tussen Antwerpen en Brussel, verder uit. De add-on acquisitie, omvat een totale oppervlakte van ongeveer 25.000m², met een verhuurbare oppervlakte van ruim 12.000m² en bijkomend ongeveer 4.000m² buitenopslag.

Siemens en Capgemini breiden samenwerking uit

Siemens en Capgemini breiden hun strategische samenwerking uit om samen AI-gestuurde digitale oplossingen te creëren voor productontwikkeling, productie en operaties. De oplossingen hebben artificiële intelligentie al van bij de start volledig in hun kern verankerd, in plaats van het slechts achteraf als extra functie toe te voegen. De partners richten zich op zestien toepassingsgebieden die tastbare resultaten kunnen opleveren op het vlak van productie-efficiëntie, time-to-market, kwaliteit, duurzaamheid en meer.

Optioryx zorgt voor warehouseoptimalisering met Pulse en Flux

Softwarebedrijf Optioryx uit Gent levert Warehouse Optimization Software (WOS) die magazijnen moet helpen hun efficiëntie te verhogen, kosten te verlagen en meer uit hun bestaande middelen te halen. Optioryx is ontwikkeld als een laag die boven eender welk magazijnbeheersysteem (WMS) werkt en vult de ontbrekende intelligentie aan met AI-aangedreven oplossingen voor orderpicking, slotting, verpakkingsoptimalisering en mobiele datacaptatie.

Geekplus evolueert naar onbemande logistiek met Robot Arm Picking Station

Geekplus, wereldwijd leverancier van magazijnrobotica, heeft zijn nieuwe Robot Arm Picking Station gelanceerd. Het betreft een end-to-end onbemande pickingoplossing die een grote sprong voorwaarts betekent in de evolutie van gedeeltelijke automatisering naar ‘full-process intelligence’.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.