Trends in supply chain en commerce voor 2025

Foto: Pixabay

“Supply chain en commerce veranderen snel, waardoor het voor merken moeilijk is om trends te voorspellen. Toch hebben die trends vaak een grote invloed op de focus van R&D-teams en innovatiecycli”, aldus Manhattan Associates. “Crisissen, conflicten en verstoorde handelsroutes hebben de kwetsbaarheid van wereldwijde handelsnetwerken en supply chains in 2024 blootgelegd. In 2025 worden veerkracht en wendbaarheid net zo belangrijk – of zelfs belangrijker – dan kostenoptimalisering.” Terwijl Manhattan vooruit kijkt naar dit jaar, deelt het hier zes gebieden die volgens het technologiebedrijf cruciaal zijn voor supply chain en commerce-professionals in 2025.

Inzet van GenAI-chatbots

Volgens Manhattan worden traditionele chatbots in 2025 grotendeels vervangen door geavanceerde GenAI-chatbots. Die chatbots kunnen meer dan 50% van de klantvragen verwerken. Geavanceerde digitale assistenten kunnen, met toegang tot gedetailleerde aankoopgeschiedenissen van klanten, complexe problemen oplossen en proactief oplossingen voorstellen. Dat verbetert de klantervaring aanzienlijk en verlaagt de kosten van de helpdesk.

Die verschuiving moet ervoor zorgen dat menselijke klantendienstmedewerkers zich meer kunnen richten op interacties met waarde, zoals gepersonaliseerd advies, complexe retouren en proactieve relatieopbouw. “Terwijl AI routinematige vragen zal afhandelen, zullen mensen de empathische en persoonlijke ‘touch’ bieden, waardoor er een hybride klantervaringsmodel ontstaat dat efficiëntie en ervaringen optimaliseert”, meent Manhattan.

Rol van GenAI bij hyperpersonalisatie

Een tweede trend die Manhattan ziet: in 2025 kunnen we een drastische verschuiving verwachten in de manier waarop retailers met klanten omgaan, aangestuurd door geavanceerde AI ‘companions’. In plaats van generieke aanbevelingen te doen, wordt hyperpersonalisatie de norm. AI companions onthouden de maten van klanten, waarschuwen hen voor aanbiedingen van artikelen die ze hebben bekeken en stellen producten voor op basis van eerdere aankoopgeschiedenis. Dat diepgaande begrip van individuele consumenten moet niet alleen de winkelervaring verbeteren, maar ook kansen creëren voor gerichte ‘upselling’ en ‘cross-selling’, wat leidt tot een hogere ‘customer lifetime value’.

Retourkosten worden de standaard

Verder verwacht Manhattan Associates dat het in 2025 gebruikelijker wordt dat consumenten betalen voor het retourneren van goederen. Dat zet online winkels ertoe aan hun winkelsystemen daarop aan te passen. Gezien de hoge kosten voor ‘reverse logistics’ zullen retailers retourkosten in hun systemen integreren om de margedruk te verlichten. Volgens Manhattan zal die verschuiving consumenten aanmoedigen bewuster te winkelen en retailers stimuleren om het retourpercentage te verlagen en duurzamere bedrijfsmodellen te implementeren.

“Door winkelsystemen te optimaliseren kunnen retailers hun voorraad beter beheren en het retourproces stroomlijnen. De introductie van retourkosten zal bedrijven er bijvoorbeeld toe aanzetten hun productbeschrijvingen te verbeteren. Dat helpt de consument een beter beeld te vormen van het product. Die veranderingen leiden uiteindelijk tot verantwoordelijker consumentengedrag en verhogen tegelijkertijd de operationele efficiëntie”, aldus het technologiebedrijf.

Handelsbarrières en economische complexiteit

Geopolitieke onzekerheden en economische schommelingen leiden tot veranderende benaderingen van productie en handel. Dat zal leiden tot een herstructurering van wereldwijde supply chain-netwerken en -processen. Om kritieke hulpbronnen (chips, grondstoffen, energie) veilig te stellen en te blijven voldoen aan de veeleisende verwachtingen van de consument, wijst Manhattan erop dat er meer samenwerking tussen bedrijven en overheden nodig is. Omdat douanerechten en import-/exportcontroles de complexiteit en kosten van internationale handel vergroten, zal er meer nadruk komen te liggen op wendbare en flexibele supply chain-netwerken en -processen die zich aan die uitdagingen kunnen aanpassen.

‘Composable’ architecturen en supply chains

De term ‘composable architectuur’ werd rond 2020 door Gartner bedacht en is de afgelopen vier jaar in een stroomversnelling geraakt. De ‘composable supply chain’ is daarop gevolgd en is gebaseerd op het vermogen om verschillende functionele bouwstenen op dezelfde vloeiende en coherente manier met elkaar te verbinden. Of het nu gaat om transportbeheer, magazijnactiviteiten of strategische planning, elke module kan à la carte worden gekozen en geïntegreerd op basis van de specifieke behoeften van het bedrijf.

“Die modulaire aanpak maakt het mogelijk een op maat gemaakte supply chain te creëren, aangepast aan voortdurend veranderende contexten, terwijl de traditionele technologische silo’s tussen uitvoeringsoplossingen (magazijn en transport) en planningsoplossingen worden afgebroken”, aldus Manhattan.

Wees altijd op alles voorbereid

Tot slot wijst Manhattan erop dat retailers altijd voorbereid moeten zijn op drukke periodes en mogelijke verstoringen. “Door de kracht van AI, machine learning en de cloud te benutten, kunnen retailers de nauwkeurigheid van hun voorspellingen vergroten op basis van historische verkoopgegevens, huidige trends en de marktdynamiek”, klinkt het. “Het optimaliseren van de inventaris en voorraadniveaus met realtime inzicht kan tekorten of overstock situaties voorkomen. Uiteindelijk worden vraagvoorspelling, voorraadaanvulling en -toewijzing verenigd om de beschikbaarheid van producten, tijdige leveringen, klanttevredenheid en dus omzetgroei te garanderen.”

Daarnaast is het volgens Manhattan Associates absoluut noodzakelijk om de omnichannel-klantervaring te verbeteren. “Door een naadloze winkelervaring te bieden via ‘in-store’, online en mobiele kanalen kunnen retailers voldoen aan verwachte of veranderende eisen van klanten en verstoringen snel verhelpen. Het actief delen van informatie over productlocaties, beschikbaarheid, orderstatus, vertragingen of verstoringen zal niet alleen de verkoop stimuleren, maar ook de klantloyaliteit versterken.”

Recente nieuwsberichten

Toolstation kiest GXO als logistieke partner in Nederland

Pure-play logistiek dienstverlener GXO Logistics gaat in Nederland samenwerken met Toolstation, een leverancier van bouwmaterialen en gereedschap voor vakmensen en doe-het-zelvers. Voor Toolstation is het de eerste keer dat het activiteiten in Nederland uitbesteedt.

China Cargo Airlines vliegt voortaan tussen Liege Airport en Hefei

Met de komst van een nieuwe luchtvaartmaatschappij blijft de luchthaven van Luik zijn rol als belangrijk logistiek knooppunt in Europa uitbreiden. China Cargo Airlines legt sinds 23 mei 2025 een nieuwe cargoroute af tussen Liege Airport (LGG) en de Chinese luchthaven Hefei Xinqiao International Airport (HFE). De service wordt voortaan drie keer per week uitgevoerd met de Boeing 777 Freighter (B777F). Daarmee krijgt Hefei, een snel groeiend industrieel centrum in Oost-China, nu directe toegang tot het hart van Europa.

Prologis investeert ruim 6,4 miljard euro in Frankrijk

Logistiek vastgoedontwikkelaar Prologis heeft aangekondigd dat het meer dan 6,4 miljard euro gaat investeren in Frankrijk. De investering zal de ontwikkeling van nieuwe logistieke faciliteiten en datacenters in het hele land ondersteunen.

Eurocaution lanceert borgverzekeringssysteem voor transporteurs

Door de wet van 15 juli 2013 betreffende het goederenvervoer over de weg is elke transporteur verplicht over een borgstelling te beschikken van 9.000 euro voor het eerste voertuig en 5.000 euro voor elk bijkomend voertuig. Lange tijd was de bankwaarborg de standaardoplossing. De Deposito- en Consignatiekas bood een alternatief voor de bankwaarborg.

Eurocaution, een Luxemburgse makelaar en gespecialiseerde ondertekenaar op het gebied van financiële garanties, richt zich nu tot de Belgische markt met een nieuwe oplossing: E-Cautio.transport.

Metzger Autoteile bouwt logistiek centrum met Kardex Mlog

Het Zuid-Duitse familiebedrijf Metzger Autoteile levert al 45 jaar hoogwaardige voertuigonderdelen, elektronicaonderdelen en nicheproducten aan de groothandel in meer dan 55 landen. Het bedrijf heeft Kardex Mlog als hoofdaannemer aangetrokken voor de bouw van een automatisch hoogbouwmagazijn met vijf gangen en ongeveer 6.000 palletplaatsen evenals voor de uitbreiding van het AutoStore-systeem met ongeveer 80.000 bakken. Het project omvat daarnaast een omvangrijk transportsysteem voor pallets en bakken, meerdere orderverzamelstations en de implementatie van het WMS Kardex Control Center voor de besturing van het complete magazijn. Metzger Autoteile wil dat de software niet alleen de nieuwe oplossingen gaat beheren, maar ook het bestaande systeem volledig vervangt.

Eutraco kiest Körber Supply Chain voor magazijnautomatisering

In zijn streven naar volledige magazijnautomatisering heeft logistiek dienstverlener Eutraco gekozen voor Körber Supply Chain als automatiseringspartner voor een distributiecentrum in Krommebeek, Roeselare. De door Körber ontworpen oplossing maakt volledige automatisering van de palletverwerking mogelijk, vanaf het automatisch lossen bij aankomst tot de automatische opslag en het afleveren bij de laadperrons voor uitgaande distributie.

Panasonic en VNC Automotive vergroten voertuigconnectiviteit

In samenwerking met VNC Automotive, een Brits softwarebedrijf dat is gespecialiseerd in voertuigconnectiviteit, heeft de divisie Panasonic Connect Mobile Solutions de oplossing Toughbook Screen Mirroring gelanceerd. Die technologie dupliceert het scherm van een Toughbook-tablet of -laptop rechtstreeks op het OEM-touchscreen van een voertuig, zonder dat extra schermen of montagematerialen nodig zijn.

Jungheinrich boost flexibiliteit met nieuwe huurformule

Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen, heeft Full Flex Rental gelanceerd. Dat is een nieuwe huurformule die kmo’s moet helpen hun heftruckvloot snel en flexibel aan te passen aan markt- en bedrijfsontwikkelingen.

Christophe Campe krijgt nieuwe topfunctie bij Chep

Chep, leverancier van supply chain-oplossingen en een toonaangevende wereldspeler in herbruikbare logistieke ladingdragers, heeft de Belg Christophe Campe aangesteld als hoofd van de Automotive-divisie voor Europa en Noord-Amerika. Hij volgt Murray Gilder op, die recent is gestart als country general manager voor het Verenigd Koninkrijk en Ierland.

Manhattan Associates onthult Agentic AI-innovaties

Technologiebedrijf Manhattan Associates heeft uitgebreide Agentic AI-ondersteuning binnen de Manhattan Active-oplossingen aangekondigd. Die ondersteuning omvat onder meer intelligente, autonome digitale agents die de uitvoering, optimalisering en gebruikerservaring van supply chain commerce moeten transformeren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.