Transuniverse Forwarding gaat voor intermodaal vervoer
Mede door het groeiende tekort aan chauffeurs in Europa dreigt een capaciteitstekort te ontstaan in het wegvervoer. Daarnaast willen steeds meer klanten hun CO2-voetafdruk verminderen. Daarom heeft Transuniverse besloten volop in te zetten op intermodaal vervoer.
Om die intermodale plannen uit te bouwen, heeft de groepagespecialist uit Wondelgem Luc Genot aangesteld. Voor hij in oktober vorig jaar bij het bedrijf aan de slag ging, was hij actief bij NMBS Logistics (nu Lineas) en Planisfer, een ‘broker’ van spoorgerelateerde logistieke diensten.
De eerste verbinding die Luc Genot zal opzetten, is een dienst voor volle vrachten op Milaan in Italië, waar Transuniverse een preferentiële partner heeft. Er wordt gestart met volle vrachten omdat ze minder tijdsgevoelig zijn dan groepagezendingen en Transuniverse eerst ervaring wil opdoen.
Voor de dienst op Italië koopt Transuniverse dertig ‘highcube palletwide’ 45 voetcontainers bij Unit 45. Samen met de aanpassing van de organisatie en van de IT-systemen bedraagt de investering 300.000 euro.
De spooroperator is nog niet gekozen, maar de onderhandelingen zijn lopende.
Transuniverse verwacht dat de dienst operationeel zal zijn tegen de levering van de containers binnen een drietal maanden. Wel wordt benadrukt dat de intermodale dienst op Italië het wegvervoer op Italië aanvult en niet vervangt. “Wij zullen opleggers blijven inzetten. Het is een extra dienst die we de klanten aanbieden. Zij zullen kunnen kiezen in functie van de prijzen, de leadtimes en de CO2-voetafdruk.”
Na de dienst op Italië plant Transuniverse Forwarding verbindingen op andere landen. In eerste instantie zullen dat Zuid-Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Roemenië en Spanje zijn.