Transport- en logistieke sector bloedt

Ook Febetra (de Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs) constateert uit een bevraging bij haar leden dat het coronavirus zware gevolgen heeft voor de transport- en logistieke sector. Waar transporteurs gemiddeld 48,49% omzetdaling kennen, is dat voor logistieke dienstverleners 40,98%. Het zijn voornamelijk de kleinere bedrijven, tot 20 motorvoertuigen, die zwaarder geïmpacteerd worden. Geografisch gezien lijden het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en het Waalse Gewest het meest.

Bovendien is geen enkele subsector vrij van impact. Alles wat niet-essentieel vervoer betreft, krijgt zware tot zeer zware klappen. Bijvoorbeeld autovervoer dat aan 82,30% van de omzet moet inboeten. “Een onhoudbare situatie”, aldus de federatie.
 
Over het algemeen zit 23,93% van alle medewerkers in de transport- en logistieke sector nu tijdelijk zonder werk. Dat uit zich het sterkst bij de groep chauffeurs, waarbij 27,09% momenteel niet aan de slag kan. Wanneer er dieper wordt ingegaan op de verdeling van die chauffeurs, zien we voornamelijk dezelfde trends als bij de omzet. Het zijn in eerste instantie de bedrijven met 2 tot 5 motorvoertuigen die de meeste chauffeurs thuis houden, terwijl dat minder sterk het geval is bij bedrijven met meer dan 20 motorvoertuigen.
 
Op het vlak van werkloosheid per subactiviteit kent het ‘autovervoer’ de hoogste cijfers, gevolgd door de categorie ‘andere’. Enkel ‘vervoer onder geleide temperatuur’ toont opvallend lagere cijfers dan de andere subactiviteiten. Dat is wellicht omdat het om transport gaat dat slechts in mindere mate door het coronavirus wordt beïnvloed.
 
Het staat buiten kijf dat de bevraagde ondernemingen verregaande maatregelen treffen om hun medewerkers tijdens hun werkzaamheden zo goed mogelijk te beschermen. Naast de overheidsinstructies (beschermingsmateriaal, social distancing, thuiswerk) opteren velen voor informatiecampagnes, desinfecteren van de vrachtwagen of kantoren, gebruik van plexiglaswanden, … “Dat is voor veel bedrijven echter geen evidentie,” weet de federatie, “zeker wanneer het over beschermingsmateriaal gaat.”
Toch is dat in sommige gevallen niet voldoende en zijn er bijkomende maatregelen nodig om het voortbestaan van het bedrijf te garanderen. Van alle respondenten riep 66,81% maatregelen m.b.t. het personeel in. Een kleiner aandeel van de respondenten (30,64%) voelde zich genoodzaakt financiële maatregelen in te roepen.
Hoewel een groot aantal van de respondenten een beroep doet op uitzonderlijke maatregelen die de overheid voorziet, kunnen de procedures nog gestroomlijnd worden.
 
Al die elementen samen leiden tot onzekerheid in de sector. Een respondent gaf aan dat “besprekingen over nieuwe projecten volledig zijn stopgezet, klanten zenuwachtig reageren en een slechte combinatie van trajecten aangezien veel mogelijkheden wegvallen”. Dat geeft een goed beeld van de huidige situatie. Dit gecombineerd met een grote kans op liquiditeitsproblemen laat vervoerders zich afvragen of ze deze periode heelhuids zullen doorkomen.
 
“De situatie is ernstig, maar niet hopeloos”, meent Febetra. “De overheid kan dan ook enkele maatregelen aannemen om de situatie in en na de lockdown dragelijker te maken. Het openstellen van bandencentrales en herstelplaatsen is een makkelijk gegeven. Het uitstellen van de stijging van de Vlaamse kilometerheffing op 1 juli is ook een schoolvoorbeeld van een eenvoudig te nemen maatregel. Bovendien wordt onze sector gekenmerkt door leasings en rentings. Daarvoor heeft de overheid geen ondersteunende maatregelen aangenomen. Ook dat zou al een eerste grote stap in de goede richting zijn.”
 
De transportsector, gekenmerkt door Europese wetgeving en een internationaal karakter, zag veel binnengrenzen van de Europese Unie sluiten. “Grenscontroles (inclusief levensgevaarlijke situaties), talloze attesten, gebrek aan communicatie, enz., getuigen van een totaal gebrek aan transparantie en daadkracht”, meent Febetra. De vervoerdersfederatie verwacht dan ook dat de Europese Unie haar meerwaarde toont door regelgevingen te harmoniseren. “Des te meer in tijden van crisis”, klinkt het.

Infographic: Febetra

Recente nieuwsberichten

Laden en lossen: risico’s en oplossingen op het laadperron

(Advertorial) Het laadperron is een onmisbare schakel in de logistieke keten, maar ook een plek waar de veiligheid vaak onder druk staat. Dagelijks gebeuren er incidenten waarbij heftrucks, vrachtwagens en medewerkers betrokken zijn. Hoewel veel bedrijven vertrouwen op routine, is juist de wijze waarop de trailer aan een perron wordt gekoppeld een vaak risicovol.

Transport & Logistics 2025: ontmoeten, verbinden, vooruitgaan

(Advertorial) In een sector die draait om samenwerking, is netwerken minstens zo belangrijk als kennis. Tijdens Transport & Logistics 2025 ontdekt u niet alleen de nieuwste trends, maar ontmoet u vooral de mensen die ze waarmaken. Drie dagen lang vormt Antwerp Expo het kloppend hart van de logistieke community.

Axfood neemt Witron in de arm voor nieuw logistiek centrum

De Zweedse supermarktketen Axfood is van plan een nieuw, volautomatisch logistiek centrum te bouwen in Frillesås, in de gemeente Kungsbacka. Het centrum, dat in 2030 klaar moet zijn, zal zorgen voor meer capaciteit en efficiëntie voor de toekomstige groei van de retailgroep in Zuid-Zweden. Als automatiseringspartner voor de nieuwe faciliteit werd gekozen voor Witron, met wie Axfood intussen een intentieverklaring ondertekende. Axfood en Witron werken al enkele jaren samen. Zo leverde Witron eerder al de automatiseringsoplossing voor het automatische logistieke centrum van de groep in Bålsta.

Groninger zet dubbel in op Kardex Mlog voor meegroeiende logistiek

Familiebedrijf Groninger uit het Zuid-Duitse Crailsheim levert als machinebouwer oplossingen voor het vullen en inpakken van kwetsbare producten voor de farmaceutische, zelfzorg- en cosmeticasector. Voor het nieuwe logistieke centrum van Groninger heeft Kardex Mlog een pallet- en kleingoedmagazijn gebouwd voor de productie- en reserveonderdelenlogistiek. Het volledig geautomatiseerde hoogbouwmagazijn met meer dan 3.000 palletplekken vormt een duo met een Bakken Shuttle System.

Bausch + Lomb kiest TGW Logistics voor automatisering van DC

Bausch + Lomb behoort tot de toonaangevende producenten van oogheelkundige technologie, waaronder contactlenzen, chirurgische instrumenten en geneesmiddelen. De healthcare specialist is actief in meer dan honderd landen en heeft ongeveer 13.500 mensen in dienst.

TVH breidt trainingscentrum TVH University uit

TVH, een wereldspeler in de markt van onderdelen en toebehoren voor heftrucks, industriële voertuigen en bouw- en landbouwmachines, heeft in het hoofdkwartier in Waregem nieuwe faciliteiten geopend voor zijn trainingscentrum TVH University, dat praktijkgerichte technische opleidingen biedt voor industriële voertuigen.

Modern douanemanagement schept ruimte voor hogere marges

Customs Support Group (CSG), een van de grootste onafhankelijke leverancier van douane- en handelsoplossingen in Europa, en Boston Consulting Group (BCG) presenteren een onderzoek waaruit blijkt dat douaneverplichtingen niet langer slechts draaien om het uitvoeren van regelgeving, maar dat deze een krachtige stimulans voor groei en marges kunnen betekenen. In 2024 inden douaneautoriteiten wereldwijd tussen de 600 en 900 miljard dollar aan douanerechten. Dat bedrag staat gelijk aan bijna één procent van het wereldwijde, economische verkeer. Tegelijkertijd neemt de complexiteit toe door nieuwe sancties, strengere regels over de oorsprong, CO2-regelgeving en dynamische invoerrechten.

Inefficiënte magazijnen belemmeren groei van handelsbedrijven

Belgische handelsbedrijven verwachten groei in 2025, maar kostenbeheersing blijft cruciaal. Door druk op de marges zetten bedrijven in op efficiëntieverbetering, geoptimaliseerde inkoopstrategieën en de automatisering van interne processen. Dat blijkt uit de sectoranalyse van de KMO Barometer 2025, die onderzoeksbureau Markteffect in opdracht van softwareontwikkelaar Exact bij 500 kmo’s uitvoerde. Tegelijk geeft 44% aan te investeren in automatisering, maar magazijn- en voorraadprocessen blijven opvallend inefficiënt.

Element Logic introduceert Automation as a Service: een flexibel abonnementsmodel voor magazijnautomatisering

(Advertorial) Geen hoge investeringen, wel gegarandeerde prestaties, schaalbaarheid en duurzaamheid. Ontdek hoe AaaS jouw bedrijf laat groeien.

Bedrijvencontactdagen: ontmoet BITO voor uw magazijninrichting.

(Advertorial) Bezoek BITO Systems in Hal 4 op stand 4235 tijdens de Bedrijvencontactdagen in Antwerp Expo op 1 & 2 oktober. Van eerste rek voor starters tot robotica en automatisering voor groeiende bedrijven: ons team adviseert je graag.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.