Transport- en logistieke sector bloedt

Ook Febetra (de Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs) constateert uit een bevraging bij haar leden dat het coronavirus zware gevolgen heeft voor de transport- en logistieke sector. Waar transporteurs gemiddeld 48,49% omzetdaling kennen, is dat voor logistieke dienstverleners 40,98%. Het zijn voornamelijk de kleinere bedrijven, tot 20 motorvoertuigen, die zwaarder geïmpacteerd worden. Geografisch gezien lijden het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en het Waalse Gewest het meest.

Bovendien is geen enkele subsector vrij van impact. Alles wat niet-essentieel vervoer betreft, krijgt zware tot zeer zware klappen. Bijvoorbeeld autovervoer dat aan 82,30% van de omzet moet inboeten. “Een onhoudbare situatie”, aldus de federatie.
 
Over het algemeen zit 23,93% van alle medewerkers in de transport- en logistieke sector nu tijdelijk zonder werk. Dat uit zich het sterkst bij de groep chauffeurs, waarbij 27,09% momenteel niet aan de slag kan. Wanneer er dieper wordt ingegaan op de verdeling van die chauffeurs, zien we voornamelijk dezelfde trends als bij de omzet. Het zijn in eerste instantie de bedrijven met 2 tot 5 motorvoertuigen die de meeste chauffeurs thuis houden, terwijl dat minder sterk het geval is bij bedrijven met meer dan 20 motorvoertuigen.
 
Op het vlak van werkloosheid per subactiviteit kent het ‘autovervoer’ de hoogste cijfers, gevolgd door de categorie ‘andere’. Enkel ‘vervoer onder geleide temperatuur’ toont opvallend lagere cijfers dan de andere subactiviteiten. Dat is wellicht omdat het om transport gaat dat slechts in mindere mate door het coronavirus wordt beïnvloed.
 
Het staat buiten kijf dat de bevraagde ondernemingen verregaande maatregelen treffen om hun medewerkers tijdens hun werkzaamheden zo goed mogelijk te beschermen. Naast de overheidsinstructies (beschermingsmateriaal, social distancing, thuiswerk) opteren velen voor informatiecampagnes, desinfecteren van de vrachtwagen of kantoren, gebruik van plexiglaswanden, … “Dat is voor veel bedrijven echter geen evidentie,” weet de federatie, “zeker wanneer het over beschermingsmateriaal gaat.”
Toch is dat in sommige gevallen niet voldoende en zijn er bijkomende maatregelen nodig om het voortbestaan van het bedrijf te garanderen. Van alle respondenten riep 66,81% maatregelen m.b.t. het personeel in. Een kleiner aandeel van de respondenten (30,64%) voelde zich genoodzaakt financiële maatregelen in te roepen.
Hoewel een groot aantal van de respondenten een beroep doet op uitzonderlijke maatregelen die de overheid voorziet, kunnen de procedures nog gestroomlijnd worden.
 
Al die elementen samen leiden tot onzekerheid in de sector. Een respondent gaf aan dat “besprekingen over nieuwe projecten volledig zijn stopgezet, klanten zenuwachtig reageren en een slechte combinatie van trajecten aangezien veel mogelijkheden wegvallen”. Dat geeft een goed beeld van de huidige situatie. Dit gecombineerd met een grote kans op liquiditeitsproblemen laat vervoerders zich afvragen of ze deze periode heelhuids zullen doorkomen.
 
“De situatie is ernstig, maar niet hopeloos”, meent Febetra. “De overheid kan dan ook enkele maatregelen aannemen om de situatie in en na de lockdown dragelijker te maken. Het openstellen van bandencentrales en herstelplaatsen is een makkelijk gegeven. Het uitstellen van de stijging van de Vlaamse kilometerheffing op 1 juli is ook een schoolvoorbeeld van een eenvoudig te nemen maatregel. Bovendien wordt onze sector gekenmerkt door leasings en rentings. Daarvoor heeft de overheid geen ondersteunende maatregelen aangenomen. Ook dat zou al een eerste grote stap in de goede richting zijn.”
 
De transportsector, gekenmerkt door Europese wetgeving en een internationaal karakter, zag veel binnengrenzen van de Europese Unie sluiten. “Grenscontroles (inclusief levensgevaarlijke situaties), talloze attesten, gebrek aan communicatie, enz., getuigen van een totaal gebrek aan transparantie en daadkracht”, meent Febetra. De vervoerdersfederatie verwacht dan ook dat de Europese Unie haar meerwaarde toont door regelgevingen te harmoniseren. “Des te meer in tijden van crisis”, klinkt het.

Infographic: Febetra

Recente nieuwsberichten

Volvo Trucks introduceert 14-tons Volvo FL Electric voor stadsdistributie

Volvo Trucks breidt zijn aanbod van elektrische vrachtwagens verder uit. Waar recent nog een elektrische truck voor de lange afstand werd aangekondigd, laat de vrachtwagenconstructeur nu weten dat de Volvo FL Electric beschikbaar komt in een 14-tons instapversie met een nieuwe accuconfiguratie. De batterij-elektrische middelzware vrachtwagen zou ideaal zijn voor binnenstedelijk transport.

Dematic integreert pallet-AS/RS in uitbreiding voor Velilla

Het Spaanse familiebedrijf Velilla ontwerpt, produceert en distribueert al ruim 75 jaar technische werkkledij en is actief in meer dan 70 internationale markten.

Omdat het leidende merk van de Velilla Group enkele jaren geleden zijn catalogus en verkoopvolume wenste uit te breiden, werd een geautomatiseerde palletopslag- en -ophaaloplossing (AS/RS) geïnstalleerd waarmee Velilla de capaciteit op een schaalbare manier kon vergroten. Dankzij de strategische uitbreidingsplannen en de daaruit voortvloeiende geleidelijke groei van het bedrijf, vereisten de langetermijnplannen voor het magazijn een extra fase om aan de groeiende omzet te voldoen. Dematic, leverancier van intelligente logistieke automatisering, rondde onlangs de derde fase van de grootschalige integratie van magazijnautomatisering voor Velilla af.

Drylock schakelt Körber in voor nieuw duurzaam warehouse

Drylock Technologies, een wereldspeler op het vlak van producten voor persoonlijke hygiëne, zoals luiers, dameshygiëne- en incontinentiemateriaal, bouwt een nieuw geautomatiseerd high-density warehouse op zijn productiesite in Hrádek nad Nisou, Tsjechië. Daarbij doet Drylock opnieuw een beroep op de supply chain oplossingen van Körber. Als oplossingsarchitect is Körber verantwoordelijk voor de coördinatie van de engineering en het toezicht op de naadloze integratie van structurele componenten, automatisering en softwaresystemen.

“China is het kloppend hart van logistieke innovatie”

“Als je de toekomst van material handling wil vormgeven, moet je daar zijn waar het elke dag opnieuw wordt uitgevonden – en dat is China.” Zo luidt de kerngedachte achter de China-strategie van Inther Group bij monde van beide CEO’s Martijn Herder en Paul Hermsen. De full-service systeemintegrator met hoofdkantoor in het Nederlandse Venray (foto) koos voor een sterke aanwezigheid in China en schakelde nog een versnelling hoger door er samen met Yugasum een joint venture voor hardware-productie te starten.

RFID-tags op bekers en eetgerei zorgen voor automatische waarborg op Gentse Winterfeesten

De organisatie achter de Gentse Winterfeesten werkte in 2024 al met herbruikbare bekers en eetgerei, maar dit jaar wordt voor het eerst de volledige stroom daarvan digitaal opgevolgd. Dankzij de RFID-technologie van Aucxis worden alle materialen traceerbaar gemaakt en wordt de waarborg voortaan volledig automatisch terugbetaald.

Bpostgroup verandert in Bnode

Bpostgroup neemt voortaan de naam Bnode aan als nieuwe corporate brand, ondersteund door drie commerciële merken: Paxon voor de 3PL-activiteiten, Landmark Global voor de cross-border activiteiten en Bpost voor de last mile in de Benelux. Volgens Chris Peeters, CEO van Bnode en Bpost, “weerspiegelt de nieuwe merkarchitectuur de strategische herpositionering van een postoperator met logistieke capaciteiten naar een logistieke speler die ook postdiensten aanbiedt”.

SaaS WMS: feiten en ervaringen uit de praktijk

(Advertorial) Veel bedrijven overwegen een overstap naar een SaaS-gebaseerd WMS, maar twijfelen over veiligheid, controle en flexibiliteit.

Transform your procurement strategy: Elevate with insight

(Advertorial) Are you driving sustainability and resilience as procurement, setting industry benchmarks? To what extent is your procurement organisation automated and integrated, working with real-time insights, to drive significant value and innovation? What about your supplier and contract management, and the role AI can fulfil to support you?🔍

Ontdek hoe AI nieuwe niveaus van efficiëntie en nauwkeurigheid in uw toeleveringsketen kan ontsluiten

Magazijnen worden slimmer, sneller en veerkrachtiger, en AI staat centraal in deze evolutie. Ons nieuwste rapport, “AI: het belangrijkste in uw magazijn”, onderzoekt hoe kunstmatige intelligentie elk aspect van magazijnbeheer transformeert.

AI helpt postbedrijven tijdens recordpiekperiode

Nu het aantal pakketten tijdens het piekseizoen nieuwe hoogten bereikt, wenden postbedrijven zich steeds vaker tot AI om het hoofd te bieden aan de toenemende druk op nauwkeurigheid, personeelsbezetting en operationele kosten. Daarbij maken ze bij het sorteren gebruik van AI-gebaseerde softwaresuites zoals Minerva van Lockheed Martin.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.