Transport- en logistieke sector bloedt

Ook Febetra (de Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs) constateert uit een bevraging bij haar leden dat het coronavirus zware gevolgen heeft voor de transport- en logistieke sector. Waar transporteurs gemiddeld 48,49% omzetdaling kennen, is dat voor logistieke dienstverleners 40,98%. Het zijn voornamelijk de kleinere bedrijven, tot 20 motorvoertuigen, die zwaarder geïmpacteerd worden. Geografisch gezien lijden het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en het Waalse Gewest het meest.

Bovendien is geen enkele subsector vrij van impact. Alles wat niet-essentieel vervoer betreft, krijgt zware tot zeer zware klappen. Bijvoorbeeld autovervoer dat aan 82,30% van de omzet moet inboeten. “Een onhoudbare situatie”, aldus de federatie.
 
Over het algemeen zit 23,93% van alle medewerkers in de transport- en logistieke sector nu tijdelijk zonder werk. Dat uit zich het sterkst bij de groep chauffeurs, waarbij 27,09% momenteel niet aan de slag kan. Wanneer er dieper wordt ingegaan op de verdeling van die chauffeurs, zien we voornamelijk dezelfde trends als bij de omzet. Het zijn in eerste instantie de bedrijven met 2 tot 5 motorvoertuigen die de meeste chauffeurs thuis houden, terwijl dat minder sterk het geval is bij bedrijven met meer dan 20 motorvoertuigen.
 
Op het vlak van werkloosheid per subactiviteit kent het ‘autovervoer’ de hoogste cijfers, gevolgd door de categorie ‘andere’. Enkel ‘vervoer onder geleide temperatuur’ toont opvallend lagere cijfers dan de andere subactiviteiten. Dat is wellicht omdat het om transport gaat dat slechts in mindere mate door het coronavirus wordt beïnvloed.
 
Het staat buiten kijf dat de bevraagde ondernemingen verregaande maatregelen treffen om hun medewerkers tijdens hun werkzaamheden zo goed mogelijk te beschermen. Naast de overheidsinstructies (beschermingsmateriaal, social distancing, thuiswerk) opteren velen voor informatiecampagnes, desinfecteren van de vrachtwagen of kantoren, gebruik van plexiglaswanden, … “Dat is voor veel bedrijven echter geen evidentie,” weet de federatie, “zeker wanneer het over beschermingsmateriaal gaat.”
Toch is dat in sommige gevallen niet voldoende en zijn er bijkomende maatregelen nodig om het voortbestaan van het bedrijf te garanderen. Van alle respondenten riep 66,81% maatregelen m.b.t. het personeel in. Een kleiner aandeel van de respondenten (30,64%) voelde zich genoodzaakt financiële maatregelen in te roepen.
Hoewel een groot aantal van de respondenten een beroep doet op uitzonderlijke maatregelen die de overheid voorziet, kunnen de procedures nog gestroomlijnd worden.
 
Al die elementen samen leiden tot onzekerheid in de sector. Een respondent gaf aan dat “besprekingen over nieuwe projecten volledig zijn stopgezet, klanten zenuwachtig reageren en een slechte combinatie van trajecten aangezien veel mogelijkheden wegvallen”. Dat geeft een goed beeld van de huidige situatie. Dit gecombineerd met een grote kans op liquiditeitsproblemen laat vervoerders zich afvragen of ze deze periode heelhuids zullen doorkomen.
 
“De situatie is ernstig, maar niet hopeloos”, meent Febetra. “De overheid kan dan ook enkele maatregelen aannemen om de situatie in en na de lockdown dragelijker te maken. Het openstellen van bandencentrales en herstelplaatsen is een makkelijk gegeven. Het uitstellen van de stijging van de Vlaamse kilometerheffing op 1 juli is ook een schoolvoorbeeld van een eenvoudig te nemen maatregel. Bovendien wordt onze sector gekenmerkt door leasings en rentings. Daarvoor heeft de overheid geen ondersteunende maatregelen aangenomen. Ook dat zou al een eerste grote stap in de goede richting zijn.”
 
De transportsector, gekenmerkt door Europese wetgeving en een internationaal karakter, zag veel binnengrenzen van de Europese Unie sluiten. “Grenscontroles (inclusief levensgevaarlijke situaties), talloze attesten, gebrek aan communicatie, enz., getuigen van een totaal gebrek aan transparantie en daadkracht”, meent Febetra. De vervoerdersfederatie verwacht dan ook dat de Europese Unie haar meerwaarde toont door regelgevingen te harmoniseren. “Des te meer in tijden van crisis”, klinkt het.

Infographic: Febetra

Recente nieuwsberichten

Gofo Netherlands voorziet hub van sorteermachine met dubbele dwarsband

Gofo, een aanbieder van last-mile bezorging in de Verenigde Staten, Frankrijk, Nederland en Italië, heeft in zijn hub in Amsterdam (die in april 2025 werd geopend) een sorteermachine met dubbele dwarsband geïnstalleerd. Met het systeem wil het bedrijf de flexibiliteit en efficiëntie van zijn Nederlandse netwerk verbeteren, zodat het tegemoet kan komen aan de vraag tijdens het piekseizoen. De eerste resultaten zouden alvast een meetbare verbetering in de sorteersnelheid en -nauwkeurigheid bevestigen.

AWG plukt vruchten van magazijnautomatisering door Witron

Het Amerikaanse Associated Wholesale Grocers (AWG) is een ledencoöperatie waarin 1.100 winkeleigenaren meer dan 3.400 supermarkten exploiteren in 33 Amerikaanse staten. Daarbij zorgen ze voor een gezamenlijke jaaromzet van meer dan 25 miljard dollar. Naast de toenemende productdiversiteit en marktvolatiliteit, zetten het aanhoudende tekort aan geschoolde arbeidskrachten in magazijnen, stijgende transportkosten en strengere regelgeving het distributiemodel erg onder druk. Als antwoord op die uitdagingen besloot AWG zijn distributienetwerk te automatiseren en de activiteiten zo efficiënt mogelijk te optimaliseren. Verschillende leveranciers van geautomatiseerde systemen werden grondig geanalyseerd; uiteindelijk werd gekozen voor Witron uit Parkstein (Duitsland).

Swiss Post versterkt pakketnetwerk en logistiek met EAE Solutions

Omdat het aantal pakketten blijft toenemen en klantverwachtingen zich blijven ontwikkelen, investeert Swiss Post in de modernisering van zijn logistieke netwerk. De drie belangrijkste pakketcentra van het Zwitserse nationale postbedrijf vormen al meer dan twintig jaar de kern van de bedrijfsvoering. Als onderdeel van zijn langetermijnstrategie vernieuwt en vervangt Swiss Post verschillende sorteerfaciliteiten om de capaciteit uit te breiden, de efficiëntie te verbeteren en duurzame groei te ondersteunen. Daarvoor doet het bedrijf een beroep op systeemintegrator EAE Solutions.

Linde presenteert nieuwe automatiseringsoplossingen

In zijn Linde Experience Hub in Aschaffenburg (Duitsland) heeft Linde Material Handling verschillende nieuwe automatiseringsoplossingen gedemonstreerd die het portfolio moeten versterken. Blikvanger tijdens de Linde Automation Summit was een prototype van de Linde E-Matic, de eerste geautomatiseerde contragewichttruck voor buitengebruik. Deze heftruck met een hefcapaciteit tot 2,3 ton wordt in 2027 op de markt verwacht. De truck is uitgerust met een sideshift, lithium-ionbatterijen en de nodige navigatie- en veiligheidstechnologie. In een eerste fase zal de truck focussen op horizontaal transport, waarna hij gaandeweg meer taken, zoals het zijdelings laden en lossen van vrachtwagens, op zich zal nemen. De preprojecten bij geselecteerde klanten zullen worden meegenomen in de verdere ontwikkeling en serieproductie.

Tailormade Logistics versterkt positie in Zuid-Europa door overnames

De Belgische logistiek dienstverlener Tailormade Logistics, met hoofdkantoor in Gent, zet een volgende stap in zijn groei door de activiteiten verder te zetten die tot nu toe werden uitgevoerd door HSV Expeditie en Hansbeeks Snelvervoer, twee gespecialiseerde transportbedrijven met een sterke focus op Spanje en Portugal. Met deze strategische uitbreiding versterkt Tailormade Logistics (TML) zijn dienstverlening naar Zuid-Europa, wat het een logische volgende stap noemt na de sterke aanwezigheid in Frankrijk.

Active Ants neemt eerste robotarm met AI in gebruik

Als fulfilmentaanbieder verwerkt Active Ants – onderdeel van de 3PL-divisie van Bpostgroup – online bestellingen van webshops in zijn geautomatiseerde warehouses (opslag, pick & pack, verzending en retourbeheer). Het bedrijf experimenteert daarbij volop met technologie en robotica. Zo heeft het in het Active Ants-warehouse in Dorsten (Duitsland) met succes een eerste AI-gestuurde robotarm voor orderpicking in gebruik genomen.

Opname logistiek vastgoed stabiliseert volgens JLL

De opname van logistiek vastgoed normaliseert zich na de piek tijdens de COVID-pandemie. Dat blijkt uit de ‘Q3 Market Dynamics for Industrial & Logistics’ van Jones Lang Lasalle (JLL), gespecialiseerd in commercieel vastgoed.

Dynamisch pallets opslaan: ga je voor een shuttlesysteem of verrijdbare stellingen?

(Advertorial) Het maximaliseren van de palletopslagcapaciteit is een cruciale uitdaging voor veel magazijnen. Een eeuwig dilemma daarbij is dat meer compacte opslag altijd ten koste van verkeersruimte én flexibiliteit gaat. Vooral bij een beperkt vloeroppervlak en een groeiende voorraad is het essentieel om het juiste opslagsysteem te kiezen. Twee populaire oplossingen zijn het pallet shuttlesysteem en verrijdbare palletstellingen. Beide systemen verhogen de opslagcapaciteit aanzienlijk, maar ze verschillen in toegankelijkheid, flexibiliteit en efficiëntie. De keuze hangt verder af van factoren zoals producttype, omloopsnelheid, beschikbare ruimte en veiligheidsvereisten. In dit blog bespreken we de voor- en nadelen van beide opties, zodat u kunt bepalen welke oplossing beter bij uw toepassing past.

Veiligheidsplan voor magazijn en laadperrons: dé vergeten prioriteit

(Advertorial) Het is weer die tijd van het jaar waarin iedereen druk bezig is met plannen, begrotingen en prestatiedoelstellingen. Logischerwijze gaat daarbij veel aandacht uit naar productiviteit en efficiëntie. Orders moeten sneller verwerkt worden, doorlooptijden korter, marges hoger. Helaas raakt één cruciaal aspect soms een beetje ondergesneeuwd: veilig werken in het magazijn en op de laadperrons. Juist daar gebeuren de meeste incidenten, vaak met grote gevolgen voor medewerkers en bedrijfscontinuïteit en dat blijkt ook uit de bekende rapporten van de Arbeidsinspectie.

PGS Group en maatwerkbedrijf AJR produceren samen pallets

PGS Group, gespecialiseerd in houten pallets – nieuw en gereconditioneerd – en in reverse logistics-diensten, is een strategische samenwerking aangegaan met het maatwerkbedrijf Atelier Jean Regniers (AJR) in Wallonië. AJR draagt bij aan inclusief werk door ongeveer 300 medewerkers in te zetten voor productie- en commerciële opdrachten op het gebied van detergenten, kantoor- en schoolartikelen, textielproductie, maar ook door verpakkingsdiensten te leveren en werk in externe bedrijven aan te bieden. Het palletatelier produceert voornamelijk op maat gemaakte oplossingen voor de regio en Noord-Frankrijk.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.