Succesfactoren bij retrofit: het totaalplaatje telt

(Advertorial)De coronapandemie en de noodzaak van veerkrachtige toeleveringsketens stimuleren de vraag naar retrofitoplossingen in de material handling-sector. Retrofit is een groeimarkt. TGW voert vandaag bijna vijf keer zoveel retrofitprojecten per jaar uit als tien jaar geleden.

“Er zijn de afgelopen vijf jaar veel meer installaties verkocht, en die hebben nu een upgrade nodig. Anderzijds zijn bedrijven zich steeds meer bewust dat ze de concurrentie alleen voor kunnen blijven als ze zich perfect aanpassen aan de behoeften van hun klanten. Systeembeheerders erkennen ook dat het nakomen van leveringsbeloftes en het opzetten van een veerkrachtige toeleveringsketen steeds belangrijker wordt. Tot slot heeft de coronapandemie in sommige sectoren geleid tot een abrupte opkomst van e-commerce”, stelt Markus Kammerhofer, Head of Retrofit Sales bij TGW Logistics Group.

20219279299131_markus-kammerhofer.jpg

Stilstand vermijden

Een retrofit omvat in de eerste plaats het aanpassen en uitbreiden van materiaalstroomsystemen om systeembeheerders in staat te stellen optimaal aan de behoeften van de klanten te voldoen. Vandaag kunnen bedrijven zich geen inefficiënties veroorloven, laat staan stilstand. Lange doorlooptijden zijn een concurrentienadeel in de huidige wereld van performante logistiek.
 
“Als een bedrijf te lang wacht met moderniseren, bestaat de kans dat reserveonderdelen uitgeput zijn of dat de technologie niet meer beschikbaar is. Een fundamenteel onderdeel van onze retrofitprojecten is het toepassen van de nieuwste technologie en deze zo lang mogelijk up-to-date houden.”
 
Er zijn twee opties bij moderniseringsprojecten: een big bang of een stapsgewijze aanpak. Deze laatste optie wordt steeds belangrijker omdat bedrijven niet het risico willen lopen dat er iets misgaat met de big bang-aanpak. Bovendien nemen steeds minder bedrijven fabrieksvakanties, wat betekent dat het systeem met zo weinig mogelijk onderbrekingen moet draaien. “We hebben klanten die in het centrale warehouse op één dag meerdere miljoenen euro’s aan inkomsten genereren. In dergelijke gevallen is elk uur dat het intralogistieke systeem stilstaat van belang. Deze bedrijven spreiden moderniseringsprojecten over een half jaar of langer, en wij werken aan het systeem terwijl het draait. Kleinere retrofits kunnen dan weer in een paar weekends worden uitgevoerd,” aldus Kammerhofer. 
 
Bij elk retrofitproject zijn nauwkeurige analyses en een perfecte, gedetailleerde planning van essentieel belang. “Eerst analyseren we de huidige stand van de technologie en de omstandigheden ter plaatse en luisteren we naar de wensen van de klant. Het maken van een functionele specificatie is daarbij verplicht. De documentatie van het bestaande systeem kan als basis dienen voor de nieuwe procesbeschrijving. Als de materiaalstroomsystemen vervangen moeten worden, moet ook rekening gehouden worden met de interfaces met de ondergeschikte systemen, zoals de PLC (programmable logic controller). In ieder geval moet een doordacht omschakelplan ontwikkeld worden om de beschikbaarheid van de goederen te garanderen.”

20219279304998_retrofit.jpeg

Voordelen van retrofit

Alleen al het upgraden van de software naar de allernieuwste versie verhoogt de functionaliteit. Nieuwe warehousemanagementsystemen zorgen voor een betere connectiviteit met andere systemen, zoals productie-uitvoerings- , supply chainmanagement-  en enterprise resource planningsystemen, waardoor een meer continue datastroom mogelijk is. Het doel is altijd de realtime uitwisseling van informatie over de gehele waardeketen. Dat is een voorwaarde voor bedrijven om hun sourcing en materiaalstroom zo efficiënt mogelijk te kunnen beheersen.
 
TGW krijgt steeds meer de vraag om autonome technologieën, zoals automatisch geleide voertuigen of robots, in het totale systeem te integreren. Zij bieden meer flexibiliteit en schaalbaarheid. State-of-the-art warehousemanagementsystemen bieden ook touchscreenbediening. Dat is zeer intuïtief, en de opleiding van de medewerkers is eenvoudig. Dit geldt ook voor de zoomoptie van de systeemvisualisatie. Gebruikers kunnen inzoomen tot op het sensorniveau van het systeem om bijvoorbeeld defecte componenten te vinden. Ook na een retrofit is het onderhoud eenvoudiger, omdat er moderne componenten in het systeem zijn verwerkt.
 
Maar het belangrijkste is en blijft om sneller dan de concurrentie aan de wensen van de eindklant te voldoen. “Als je niet kunt inspelen op nieuwe behoeften, verlies je klanten. Vroeger was een klant tevreden met één levering van 100 orderregels. Vandaag wil die klant hetzelfde volume op tien verschillende locaties, en op tien verschillende tijdstippen. Waarom? Omdat dit gebruikelijk is bij grote B2C-platforms en de klant ook in zijn eigen bedrijf van die flexibiliteit wil laten profiteren. Daarom moet de systeembeheerder naar het totaalplaatje kijken, en in dat geval loont de investering in een retrofit snel.”

202192793130884_retrofit-cmms.jpeg

Recente nieuwsberichten

Corneel Geerts neemt nieuw magazijn in Venlo in gebruik

Corneel Geerts Transportgroup heeft zijn nieuwe CO₂-neutrale vestiging in Venlo (NL) officieel in gebruik genomen. Het nieuwe gebouw bevindt zich op een terrein van 1,2 hectare, vlak naast de autosnelweg, en beschikt over ruime kantoren en 6.000m² magazijnruimte, goed voor 8.000 palletplaatsen. Met een vrije hoogte van 12,5 meter moet de site niet alleen extra capaciteit bieden, maar ook zorgen voor maximale efficiëntie en flexibiliteit voor de toekomst.

Zalando kiest Nomagic om robotica in warehouses uit te breiden

Online retailer voor mode en lifestyle Zalando heeft Nomagic, leverancier van AI-aangedreven robotica voor warehouses en de fulfilment-sector, geselecteerd om de operational excellence in zijn fulfilmentcentra te versterken en medewerkers bij hun dagelijkse taken te ondersteunen. De samenwerking bouwt voort op een bewezen staat van dienst, waarbij de AI-aangedreven robotoplossingen van Nomagic aanzienlijke efficiëntieverbeteringen en betrouwbaarheid opleveren in bestaande implementaties.

Nieuwe COO bij Manhattan Associates

Manhattan Associates heeft Greg Betz aangesteld als chief operating officer (COO). Greg Betz heeft meer dan twintig jaar ervaring in het leiden van complexe wereldwijde organisaties.

Jungheinrich stelt elektrische handpallettruck AME 18 voor

Met de AME 18 lanceert Jungheinrich een compacte en krachtige elektrische handpallettruck voor de interne materiaalstromen. De handpallettruck is het resultaat van een nauwe ontwikkelingssamenwerking tussen de Jungheinrich-vestigingen in Norderstedt en Qingpu en is speciaal ontwikkeld voor de eisen van moderne logistieke processen.

DHL Express rust site in Keulen uit met SPOX-sorteerder van Vanderlande

DHL Express Duitsland gaat zijn nieuwe faciliteit in Keulen voorzien van de SPOX-sorteermachine van Vanderlande. Het is de eerste keer dat dit nieuwe type sorteermachine in een DHL-faciliteit wordt geïnstalleerd.

FlexBins AutoStore-systeem live bij QLS

QLS, de Nederlandse logistiek dienstverlener voor webshops, heeft als eerste het nieuwe FlexBins-systeem van AutoStore in gebruik genomen. De implementatie werd gerealiseerd door Lalesse Logistic Solutions.

PostNL test toepassing van robots in de bezorging

PostNL voert momenteel een reeks experimenten uit met verschillende types robots, zoals robothonden en service- en humanoïde robots. Daarmee onderzoekt het Nederlandse postbedrijf hoe robotica kan bijdragen aan de pakketbezorging met als doel de bezorger te ondersteunen en de dienstverlening met technologische innovatie te verbeteren. De tests worden uitgevoerd in samenwerking met Smartrobot Solutions.

Europese logistieke vastgoedmarkt kent structurele schaarste

Volgens een recente whitepaper van Prologis Research, getiteld Persistent Supply Constraints Position Europe For Value Growth, kampt de Europese logistieke vastgoedmarkt, met een omvang van 500 miljard euro, met een structureel tekort van meer dan 150 miljard euro. Over het hele continent zorgen aanhoudende obstakels zoals vergunningstrajecten, beperkte +grondbeschikbaarheid, arbeidskrapte en uitdagingen in het stroomnet ervoor dat het aanbod de vraag niet kan bijhouden.

Zó verleng je de levensduur van je magazijn: 5 tips

(Advertorial) 20 jaar: zo lang zou een magazijn meegaan voor het verouderd is. De levensduur hangt af van het oorspronkelijke ontwerp, de gebruikte materialen, het onderhoud en technologische updates. Maar hoe kunnen we de veroudering van gebouwen en installaties vertragen? En welke technologische, duurzame en innovatieve oplossingen helpen om verval te voorkomen? Met deze vijf tips kan je aan de slag om de levensduur van je magazijn te verlengen en logistieke processen te optimaliseren.

Euronics vereenvoudigt order fulfilment met ZetesMedea ImageID

Euronics Deutschland eG, een toonaangevende Europese retailer in consumentenelektronica, heeft ZetesMedea ImageID geïmplementeerd om de orderverwerking in zijn logistieke centrum in Ditzingen te optimaliseren. Deze machine vision-oplossing registreert en decodeert in één keer meerdere barcodes, serienummers en IMEI-nummers, wat moet zorgen voor meer efficiëntie, minder fouten en snellere verzending.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.