Succesfactoren bij retrofit: het totaalplaatje telt
(Advertorial)De coronapandemie en de noodzaak van veerkrachtige toeleveringsketens stimuleren de vraag naar retrofitoplossingen in de material handling-sector. Retrofit is een groeimarkt. TGW voert vandaag bijna vijf keer zoveel retrofitprojecten per jaar uit als tien jaar geleden.
“Er zijn de afgelopen vijf jaar veel meer installaties verkocht, en die hebben nu een upgrade nodig. Anderzijds zijn bedrijven zich steeds meer bewust dat ze de concurrentie alleen voor kunnen blijven als ze zich perfect aanpassen aan de behoeften van hun klanten. Systeembeheerders erkennen ook dat het nakomen van leveringsbeloftes en het opzetten van een veerkrachtige toeleveringsketen steeds belangrijker wordt. Tot slot heeft de coronapandemie in sommige sectoren geleid tot een abrupte opkomst van e-commerce”, stelt Markus Kammerhofer, Head of Retrofit Sales bij TGW Logistics Group.
Stilstand vermijden
Een retrofit omvat in de eerste plaats het aanpassen en uitbreiden van materiaalstroomsystemen om systeembeheerders in staat te stellen optimaal aan de behoeften van de klanten te voldoen. Vandaag kunnen bedrijven zich geen inefficiënties veroorloven, laat staan stilstand. Lange doorlooptijden zijn een concurrentienadeel in de huidige wereld van performante logistiek.
“Als een bedrijf te lang wacht met moderniseren, bestaat de kans dat reserveonderdelen uitgeput zijn of dat de technologie niet meer beschikbaar is. Een fundamenteel onderdeel van onze retrofitprojecten is het toepassen van de nieuwste technologie en deze zo lang mogelijk up-to-date houden.”
Er zijn twee opties bij moderniseringsprojecten: een big bang of een stapsgewijze aanpak. Deze laatste optie wordt steeds belangrijker omdat bedrijven niet het risico willen lopen dat er iets misgaat met de big bang-aanpak. Bovendien nemen steeds minder bedrijven fabrieksvakanties, wat betekent dat het systeem met zo weinig mogelijk onderbrekingen moet draaien. “We hebben klanten die in het centrale warehouse op één dag meerdere miljoenen euro’s aan inkomsten genereren. In dergelijke gevallen is elk uur dat het intralogistieke systeem stilstaat van belang. Deze bedrijven spreiden moderniseringsprojecten over een half jaar of langer, en wij werken aan het systeem terwijl het draait. Kleinere retrofits kunnen dan weer in een paar weekends worden uitgevoerd,” aldus Kammerhofer.
Bij elk retrofitproject zijn nauwkeurige analyses en een perfecte, gedetailleerde planning van essentieel belang. “Eerst analyseren we de huidige stand van de technologie en de omstandigheden ter plaatse en luisteren we naar de wensen van de klant. Het maken van een functionele specificatie is daarbij verplicht. De documentatie van het bestaande systeem kan als basis dienen voor de nieuwe procesbeschrijving. Als de materiaalstroomsystemen vervangen moeten worden, moet ook rekening gehouden worden met de interfaces met de ondergeschikte systemen, zoals de PLC (programmable logic controller). In ieder geval moet een doordacht omschakelplan ontwikkeld worden om de beschikbaarheid van de goederen te garanderen.”
Voordelen van retrofit
Alleen al het upgraden van de software naar de allernieuwste versie verhoogt de functionaliteit. Nieuwe warehousemanagementsystemen zorgen voor een betere connectiviteit met andere systemen, zoals productie-uitvoerings- , supply chainmanagement- en enterprise resource planningsystemen, waardoor een meer continue datastroom mogelijk is. Het doel is altijd de realtime uitwisseling van informatie over de gehele waardeketen. Dat is een voorwaarde voor bedrijven om hun sourcing en materiaalstroom zo efficiënt mogelijk te kunnen beheersen.
TGW krijgt steeds meer de vraag om autonome technologieën, zoals automatisch geleide voertuigen of robots, in het totale systeem te integreren. Zij bieden meer flexibiliteit en schaalbaarheid. State-of-the-art warehousemanagementsystemen bieden ook touchscreenbediening. Dat is zeer intuïtief, en de opleiding van de medewerkers is eenvoudig. Dit geldt ook voor de zoomoptie van de systeemvisualisatie. Gebruikers kunnen inzoomen tot op het sensorniveau van het systeem om bijvoorbeeld defecte componenten te vinden. Ook na een retrofit is het onderhoud eenvoudiger, omdat er moderne componenten in het systeem zijn verwerkt.
Maar het belangrijkste is en blijft om sneller dan de concurrentie aan de wensen van de eindklant te voldoen. “Als je niet kunt inspelen op nieuwe behoeften, verlies je klanten. Vroeger was een klant tevreden met één levering van 100 orderregels. Vandaag wil die klant hetzelfde volume op tien verschillende locaties, en op tien verschillende tijdstippen. Waarom? Omdat dit gebruikelijk is bij grote B2C-platforms en de klant ook in zijn eigen bedrijf van die flexibiliteit wil laten profiteren. Daarom moet de systeembeheerder naar het totaalplaatje kijken, en in dat geval loont de investering in een retrofit snel.”