Succesfactoren bij retrofit: het totaalplaatje telt

(Advertorial)De coronapandemie en de noodzaak van veerkrachtige toeleveringsketens stimuleren de vraag naar retrofitoplossingen in de material handling-sector. Retrofit is een groeimarkt. TGW voert vandaag bijna vijf keer zoveel retrofitprojecten per jaar uit als tien jaar geleden.

“Er zijn de afgelopen vijf jaar veel meer installaties verkocht, en die hebben nu een upgrade nodig. Anderzijds zijn bedrijven zich steeds meer bewust dat ze de concurrentie alleen voor kunnen blijven als ze zich perfect aanpassen aan de behoeften van hun klanten. Systeembeheerders erkennen ook dat het nakomen van leveringsbeloftes en het opzetten van een veerkrachtige toeleveringsketen steeds belangrijker wordt. Tot slot heeft de coronapandemie in sommige sectoren geleid tot een abrupte opkomst van e-commerce”, stelt Markus Kammerhofer, Head of Retrofit Sales bij TGW Logistics Group.

20219279299131_markus-kammerhofer.jpg

Stilstand vermijden

Een retrofit omvat in de eerste plaats het aanpassen en uitbreiden van materiaalstroomsystemen om systeembeheerders in staat te stellen optimaal aan de behoeften van de klanten te voldoen. Vandaag kunnen bedrijven zich geen inefficiënties veroorloven, laat staan stilstand. Lange doorlooptijden zijn een concurrentienadeel in de huidige wereld van performante logistiek.
 
“Als een bedrijf te lang wacht met moderniseren, bestaat de kans dat reserveonderdelen uitgeput zijn of dat de technologie niet meer beschikbaar is. Een fundamenteel onderdeel van onze retrofitprojecten is het toepassen van de nieuwste technologie en deze zo lang mogelijk up-to-date houden.”
 
Er zijn twee opties bij moderniseringsprojecten: een big bang of een stapsgewijze aanpak. Deze laatste optie wordt steeds belangrijker omdat bedrijven niet het risico willen lopen dat er iets misgaat met de big bang-aanpak. Bovendien nemen steeds minder bedrijven fabrieksvakanties, wat betekent dat het systeem met zo weinig mogelijk onderbrekingen moet draaien. “We hebben klanten die in het centrale warehouse op één dag meerdere miljoenen euro’s aan inkomsten genereren. In dergelijke gevallen is elk uur dat het intralogistieke systeem stilstaat van belang. Deze bedrijven spreiden moderniseringsprojecten over een half jaar of langer, en wij werken aan het systeem terwijl het draait. Kleinere retrofits kunnen dan weer in een paar weekends worden uitgevoerd,” aldus Kammerhofer. 
 
Bij elk retrofitproject zijn nauwkeurige analyses en een perfecte, gedetailleerde planning van essentieel belang. “Eerst analyseren we de huidige stand van de technologie en de omstandigheden ter plaatse en luisteren we naar de wensen van de klant. Het maken van een functionele specificatie is daarbij verplicht. De documentatie van het bestaande systeem kan als basis dienen voor de nieuwe procesbeschrijving. Als de materiaalstroomsystemen vervangen moeten worden, moet ook rekening gehouden worden met de interfaces met de ondergeschikte systemen, zoals de PLC (programmable logic controller). In ieder geval moet een doordacht omschakelplan ontwikkeld worden om de beschikbaarheid van de goederen te garanderen.”

20219279304998_retrofit.jpeg

Voordelen van retrofit

Alleen al het upgraden van de software naar de allernieuwste versie verhoogt de functionaliteit. Nieuwe warehousemanagementsystemen zorgen voor een betere connectiviteit met andere systemen, zoals productie-uitvoerings- , supply chainmanagement-  en enterprise resource planningsystemen, waardoor een meer continue datastroom mogelijk is. Het doel is altijd de realtime uitwisseling van informatie over de gehele waardeketen. Dat is een voorwaarde voor bedrijven om hun sourcing en materiaalstroom zo efficiënt mogelijk te kunnen beheersen.
 
TGW krijgt steeds meer de vraag om autonome technologieën, zoals automatisch geleide voertuigen of robots, in het totale systeem te integreren. Zij bieden meer flexibiliteit en schaalbaarheid. State-of-the-art warehousemanagementsystemen bieden ook touchscreenbediening. Dat is zeer intuïtief, en de opleiding van de medewerkers is eenvoudig. Dit geldt ook voor de zoomoptie van de systeemvisualisatie. Gebruikers kunnen inzoomen tot op het sensorniveau van het systeem om bijvoorbeeld defecte componenten te vinden. Ook na een retrofit is het onderhoud eenvoudiger, omdat er moderne componenten in het systeem zijn verwerkt.
 
Maar het belangrijkste is en blijft om sneller dan de concurrentie aan de wensen van de eindklant te voldoen. “Als je niet kunt inspelen op nieuwe behoeften, verlies je klanten. Vroeger was een klant tevreden met één levering van 100 orderregels. Vandaag wil die klant hetzelfde volume op tien verschillende locaties, en op tien verschillende tijdstippen. Waarom? Omdat dit gebruikelijk is bij grote B2C-platforms en de klant ook in zijn eigen bedrijf van die flexibiliteit wil laten profiteren. Daarom moet de systeembeheerder naar het totaalplaatje kijken, en in dat geval loont de investering in een retrofit snel.”

202192793130884_retrofit-cmms.jpeg

Recente nieuwsberichten

Eén op tien truckchauffeurs dommelde ooit al in achter het stuur

Maar liefst 90% van alle verkeersongevallen wordt veroorzaakt door menselijk gedrag, waarbij vermoeidheid een belangrijke factor is. Dat staat te lezen in een communiqué van Webfleet, dat op de Dag van de Vrachtwagenchauffeur (12 december) werd verspreid. Tussen de 10% en 25% van de verkeersongevallen heeft te maken met een vermoeide bestuurder. Tien procent van de chauffeurs geeft zelfs aan ooit in slaap te zijn gevallen achter het stuur. “Die zorgwekkende cijfers benadrukken de noodzaak om het werk van chauffeurs veiliger en eenvoudiger te maken”, aldus Webfleet, de dochteronderneming van Bridgestone die oplossingen voor wagenparkbeheer levert.

Manutan wisselt van integrator voor modernisering AutoStore

Aanbieder van automatiseringsoplossingen Dematic heeft recent de modernisering van een AutoStore-systeem voltooid voor Manutan, een Frans familieconcern dat apparatuur en werkbenodigdheden voor bedrijven, handelaren en lokale overheden in Europa levert. Manutan koos voor Dematic als integrator voor zijn bestaande AutoStore-oplossing met 60.000 bakken en 68 robots, op de logistieke locatie Gonesse, net buiten Parijs.

Atlas Copco Airpower transformeert productie met all-in-one-softwaresuite

Atlas Copco is een Zweedse multinational die wereldwijd actief is in de ontwikkeling van industriële B2B-toepassingen en producten, zoals compressoren, vacuümoplossingen, generatoren, pompen en elektrische gereedschappen. Atlas Copco Airpower in Wilrijk vormt de wereldwijde hoofdzetel van de compressorenafdeling en is met zijn ruim 3500 medewerkers, die compressoren ontwikkelen, produceren en distribueren, meteen ook de grootste fabriek van de groep. De kernelementen van de compressoren worden bij de Airtec-divisie vervaardigd in een ‘smart factory’.

Baoli introduceert nieuwe pallettruck voor binnentoepassingen

Baoli, aanbieder van robuuste industriële voertuigen en onderdeel van de Kion Group, lanceert met de Baoli KBP 14-20 een nieuwe, compacte pallettruck met Li-Ion-batterij.

Onze industrie slachtoffer van complexe regelgeving?

Audit- en adviesbureau Deloitte heeft een scorekaart ontwikkeld die inzicht biedt in de concurrentiekracht van de Europese industrie. Die analyse brengt niet alleen de huidige situatie in kaart, maar benadrukt ook zowel de uitdagingen als de kansen voor de sector.

De 5 grote uitdagingen van koel- en vrieshuizen

(Advertorial) Bedrijven in de koel- en vriessector werken al tientallen jaren aan de optimale complexe supply chain, die nodig is om producten gekoeld te houden, tot en met de eindbestemming. Uiteraard blijven er altijd risicovolle situaties, met ernstige financiële veiligheidsgevolgen als ze niet worden aangepakt.

Sector logistiek en transport blijft aanwerven

Volgens de nieuwste tewerkstellingsbarometer van ManpowerGroup zal de wervingsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het eerste kwartaal van 2025 stevig blijven. Meer dan één op de twee werkgevers in deze sector (53%) die in oktober 2024 werden bevraagd, verwachten tegen eind maart 2025 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 13% aangeeft het te willen verkleinen. Tot slot verwacht 34% van de bevraagde werkgevers geen verandering.

Exotec automatiseert magazijnen in de zorg in Frankrijk

Roboticabedrijf Exotec, gespecialiseerd in de bouw van robotoplossingen voor warehouses, kondigt aan dat het de warehouses van twee grote spelers in de Franse zorgsector automatiseert: Hartmann en de Hygie31 Group, moederbedrijf van Dhygietal. Volgens de robotbouwer markeert die samenwerking een belangrijke stap in de modernisering van de logistieke processen in de gezondheidszorg.

SBM focust op traceerbaarheid en serialisatie met ZetesAtlas

SBM Formulation is een Frans bedrijf dat is gespecialiseerd in het formuleren en verpakken van gewasbeschermingsmiddelen. Met 100 tot 150 medewerkers, afhankelijk van het seizoen, verwerkt het bedrijf jaarlijks ongeveer 20.000 ton aan producten, met pieken tot 3000 ton per maand. Tijdens perioden van grote vraag, vooral van december tot maart, voert SBM de productie op om de landbouwsector te bevoorraden voor het zaaien in het voorjaar.

Sector logistiek en transport blijft aanwerven

Volgens de nieuwste tewerkstellingsbarometer van ManpowerGroup zal de wervingsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het eerste kwartaal van 2025 stevig blijven. Meer dan één op de twee werkgevers in deze sector (53%) die in oktober 2024 werden bevraagd, verwachten tegen eind maart 2025 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 13% aangeeft het te willen verkleinen. Tot slot verwacht 34% van de bevraagde werkgevers geen verandering.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.