Scania Parts Logistics vaart duurzame koers met binnenvaart

Scania Parts Logistics staat in voor de wereldwijde distributie van alle Scania-reserveonderdelen. Vanuit het distributiecentrum in Oudsbergen worden dagelijks gemiddeld 30.000 orderlijnen naar Scania Business Units en dealers over de hele wereld verstuurd. Na een grondige analyse van de maritieme exportflow door

Multimodaal.Vlaanderen (VIL) blijkt dat Scania Parts Logistics de containers die vanuit Oudsbergen via de haven van Antwerpen vertrekken, perfect via de Haven Genk en het Albertkanaal kan verschepen. Dat zou 47% minder CO2-uitstoot opleveren in vergelijking met de vrachtwagen. 

Ook zou het 1600 vrachtwagenritten minder over de E313 betekenen, minstens 10% kostenbesparing op het transport Oudsbergen-Antwerpen opleveren én zorgen voor optimalisering in het magazijn.
 
Uit de analyse die Multimodaal.Vlaanderen uitvoerde, blijkt dat driekwart van de exportcontainers die vanuit Oudsbergen per truck vertrekken, in aanmerking komen voor modal shift naar de barge op basis van het ‘ICY’-concept (Inland Container Yard). Dat betekent dat de lege container niet in Antwerpen wordt opgehaald, maar direct aan de binnenvaartterminal in Genk, waardoor de rit met een lege container vanuit Antwerpen wordt uitgespaard. De geladen containers vertrekken dan vanuit de Haven Genk met de barge naar de deepsea terminal in de Antwerpse haven.
 
Scania start met de zendingen naar Brazilië via MSC, goed voor 400 containers per jaar. Vervolgens worden de andere bestemmingen uit de VIL-analyse stap voor stap onderzocht en waar mogelijk overgezet. Het totale potentieel voor de barge bedraagt een 800-tal containers per jaar.
De totale CO2-besparing voor de 800 containers bedraagt 85 ton, ofwel 47% minder dan via de weg. De mobiliteitswinst op de E313 en de ring rond Antwerpen telt dubbel door: de shift van 800 containers betekent 1600 uitgespaarde ritten van en naar Antwerpen, goed voor 168.000 km minder over de weg.
 
Het project zou een kostenbesparing van ruim 10% op het traject Oudsbergen-Antwerpen opleveren. Die besparing zou in de realiteit nog hoger liggen gezien de positieve neveneffecten van de modal shift. Door de lege containers ’s avonds aan te voeren en ’s ochtends geladen op te halen, slaagt Scania erin de workload tussen de dag- en de nachtploeg beter te balanceren. Ook op het vlak van douaneformaliteiten is er sprake van optimalisering. Door te werken met het pick & drop-systeem worden de containers na het ophalen meteen doorgevoerd naar de transitvrije zone in Haven Genk. Daardoor kan Scania de exportdocumenten zonder tijdsdruk klaarmaken.

Recente nieuwsberichten

Hermes Fulfilment zet AMR’s in voor intern pallettransport

Als een van Duitslands grootste fulfilment dienstverleners verzorgt Hermes Fulfilment het volledige verzendproces voor de retailers en platformpartners van de Otto Group. Met een productassortiment van ongeveer een miljoen artikelen beheert Hermes Fulfilment de opslag, verpakking en retourverwerking. Het bedrijf heeft ongeveer 8.000 mensen in dienst en verwerkt jaarlijks ongeveer 500 miljoen artikelen. In zijn streven naar automatisering van de intralogistieke processen introduceert Hermes Fulfilment nu voor het eerst autonome mobiele robots (AMR’s) in zijn logistieke centrum in Löhne, Duitsland. De AMR’s staan in voor het interne transport van grote pallets met verzamelde goederen binnen de 100.000m² grote faciliteit.

Jungheinrich realiseert geautomatiseerd centraal magazijn voor Wicke

De Duitse onderneming Wicke is een internationale fabrikant van industriële wielen, banden en assen en levert o.a. aan Jungheinrich. Om zijn aanhoudende groei te ondersteunen, investeert het bedrijf in een hypermoderne magazijninfrastructuur in Sprockhövel, Duitsland. Daarvoor doet het op zijn beurt een beroep op Jungheinrich, die voor een totaaloplossing zorgt. Het nieuwe hoogbouwmagazijn in silo-uitvoering moet de intralogistieke processen van Wicke optimaliseren en de materiaalstroom van halffabricaten en eindproducten tussen het magazijn en de productie verbeteren.

Bunzl kiest Reflex WMS om Europese groei te versnellen

Bunzl Continental Europe (BCE) bundelt zo’n vijftig bedrijven die gespecialiseerd zijn in de distributie van non-foodproducten aan professionals. Het aanbod gaat van verpakkings-, schoonmaak-, hygiëne-, catering- en retailproducten tot veiligheidskleding en medische en ziekenhuisbenodigdheden. Als onderdeel van de Bunzl Group is BCE actief in zeventien landen in Europa en het Midden-Oosten. Om haar Europese groei te versnellen, zet de onderneming het warehouse management systeem Reflex WMS in voor het logistieke beheer van acht magazijnen, verspreid over vijf hoofdvestigingen. Op termijn wil Bunzl de software van Reflex, een business unit van Hardis Group, in twintig tot dertig magazijnen implementeren.

Manhattan en Shopify zorgen samen voor naadloze omnichannel winkelervaring

Manhattan Associates, aanbieder van oplossingen voor supply chain commerce, laat weten dat er nu een connector-app voor Manhattan Active Order Management beschikbaar is in de Shopify App Store. De app moet retailers helpen hun online verkoop te maximaliseren en de beste klantenservice en orderverwerking te bieden. Daartoe biedt de connector-app directe connectiviteit met de realtime netwerkvoorraad, inzicht in de orderverwerkingsstatus en betalingsverwerking. Daarnaast biedt de app ondersteuning voor orderintegratie met Shop Pay als betaalmethode.

Eutraco begeleid door Wanaka Partners bij ‘sale and leaseback’ van hoogbouwmagazijn

Logistiek dienstverlener Eutraco heeft de ‘sale and leaseback’ afgerond van zijn nieuwe, volledig geautomatiseerde hoogbouwmagazijn in Roeselare.

Het distributiecentrum biedt een operationeel oppervlak van 21.650m² en beschikt over een opslagcapaciteit voor 47.000 pallets, wat efficiëntie en grote volumes aan logistieke activiteiten mogelijk moet maken. Het moderne magazijn werd ontwikkeld in samenwerking met MG Real Estate.

Inetum ontwikkelt AI-oplossing voor tenderanalyse

Inetum, een Europese speler in digitale diensten met hoofdzetel in Huizingen, lanceert een nieuwe AI-gedreven managementtool die tenderprocessen tot 30% sneller zou laten verlopen. De tool analyseert dossiers automatisch en geeft ambtenaren meer ruimte om weloverwogen beslissingen te nemen.

Körber bouwt hightechfabriek in Porto

Körber Business Area Supply Chain, onderdeel van de internationale technologiegroep Körber, start met de bouw van een nieuwe productievestiging in Portugal. De fabriek komt er in het Ermida Industrial Park in Santo Tirso, in de buurt van Porto.

Ciblex digitaliseert logistieke processen en transport met Zetes

Ciblex, actief in het expresvervoer van kleine pakketten en onderdeel van de Walden Express International Group, is een samenwerking aangegaan met Zetes om een grootschalige digitale transformatie te realiseren voor betere traceerbaarheid en hogere efficiëntie van de logistieke operatie.

Manhattan Associates transformeert Enterprise Selling met Enterprise Promise & Fulfill

Nog nieuws van Manhattan Associates is de lancering van Enterprise Promise & Fulfill, een cloud-native oplossing die een nieuwe wending moet geven aan traditioneel orderbeheer. De oplossing breidt bestaande ERP-systemen uit met functionaliteit om voorraadinzicht in intelligente ordertoezegging te maximaliseren en fulfilment te optimaliseren. De oplossing richt zich op het verbeteren van het bestaande ERP-landschap van de klant en is bedoeld om een aantal fundamentele uitdagingen op te lossen waar B2B-verkopers mee te maken hebben, zoals beperkt inzicht in de voorraad, handmatige afhandeling van uitzonderingen, onnauwkeurige toezeggingen, gefragmenteerde orderorkestratie en stijgende orderverwerkingskosten.

Manhattan Active beschikbaar op Google Cloud Marketplace

Manhattan Associates heeft een uitgebreide go-to-market-samenwerking aangekondigd met Google Cloud. De Manhattan Active-oplossingen zijn voortaan beschikbaar op Google Cloud Marketplace, wat klanten moet helpen hun digitale transformatie te versnellen en hun supply chain commerce-oplossingen snel in te zetten, te beheren en te ontwikkelen op de wereldwijde infrastructuur van Google Cloud.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.