Retailers missen meer dan een derde van de verkopen in piekperiodes

Recent onderzoek door Sapio Research in opdracht van Zetes toont aan dat retailers tijdens piekperiodes maar liefst 35% van de door klanten geplande uitgaven mislopen. Dat komt volgens de onderzoekers o.a. doordat aanbiedingen niet efficiënt worden beheerd. Zo ondervond maar liefst 40% van de klanten problemen met een aanbieding en besloot 45% van hen daarom het product niet te kopen. Bovendien was bij een derde van de bevraagde klanten de aanbieding die ze wilden aanschaffen niet meer op voorraad.

Bij de retailers geeft 62% toe dat ze niet beschikken over realtime-informatie over de productbeschikbaarheid. Ook is 72% niet in staat klanten te waarschuwen bij problemen met een bestelling of levering tijdens de piekperiode. Het is volgens Zetes dan ook geen verrassing dat klanten meer en meer gefrustreerd raken en ook al hun andere aankopen achterwege laten, ongeacht of ze in een fysieke winkel of online aan het shoppen zijn.
 
Nog kwam uit het onderzoek naar voren dat klanten 22% meer geneigd zijn om over te gaan tot een aankoop als het mogelijk is items te retourneren. Meer dan een kwart van de bevraagde retailers gaf echter aan dat ze minder goed in staat zijn om geretourneerde items te verwerken in piekperiodes.
Verder vindt 92% van de klanten het belangrijk op de hoogte te worden gehouden van de leveringsstatus, terwijl slechts een derde van de retailers gedetailleerde leveringsinformatie geeft tijdens piekperiodes.
Klanten met weinig tijd die in een piekperiode een fysieke winkel bezoeken, vinden bovendien dat de processen en systemen ogenschijnlijk niet op elkaar zijn afgestemd en tekortschieten. 47% van de winkelmedewerkers moet namelijk de klant alleen achterlaten als ze in het winkelmagazijn de voorraad moeten controleren.
 
Volgens Zetes staan retailers steeds meer onder druk om tijdens piekperiodes te presteren. “Opruimacties en aanbiedingen zijn erg belangrijk om klanten te trekken. Retailers die niet kunnen garanderen dat hun prijzen en aanbiedingen up-to-date zijn en dat de voorraadinformatie in alle kanalen consistent is, lopen niet alleen omzet mis, maar het kan ook hun retailer- en merkreputatie ernstig schaden. Ze moeten ervoor zorgen dat hun prijs- en etikettensystemen zowel in de winkel als online op elkaar afgestemd zijn en dat de gegevens beschikbaar en juist zijn”, luidt het.
 
Het onderzoek werd in januari 2018 uitgevoerd bij meer dan 2030 consumenten en senior executives bij ruim 120 grote retailers in Europa.

Recente nieuwsberichten

Haven van Rotterdam neemt DCSA’s Track & Trace-standaard in gebruik

Digital Container Shipping Association (DCSA), een onafhankelijke non-profitorganisatie die standaardisatie en digitale innovatie in de containervaart stimuleert, heeft aangekondigd dat de haven van Rotterdam de eerste grote haven is die de Track & Trace (T&T)-standaard van DCSA opneemt in zijn havencommunicatiesysteem (Portbase). Die integratie moet ervoor zorgen dat het traceren en de zichtbaarheid van containers in een van de drukste havens ter wereld aanzienlijk worden verbeterd.

TransFollow lanceert app voor transportbeheer onderweg

TransFollow, aanbieder van digitale oplossingen voor het elektronisch beheren van transporten en transportdocumenten, stelt TransFollow Drive voor. Met die nieuwe mobiele applicatie kunnen chauffeurs hun dagelijkse opdrachten beheren door belangrijke mijlpalen vast te leggen, hun locatie te delen, uitzonderingen te melden en transportdocumenten digitaal te verwerken. Die realtime gegevensuitwisseling tussen de chauffeurs en hun backoffice moet ervoor zorgen dat verladers, transportbedrijven en andere partijen in de logistieke sector volledige zichtbaarheid op hun transporten krijgen.

Onderzoek naar digitale transformatie en GenAI in de supply chain

Hoe gaan supply chain leiders om met de realiteit van vandaag? Een antwoord daarop kunnen we vinden in ‘Supply Chain Horizons 2025’. Het rapport geeft de bevindingen weer van een onderzoek dat in januari en februari 2025 werd uitgevoerd door onderzoeksbureau Vanson Bourne in opdracht van Logility, een leverancier van AI-first software voor supply chain management. Vanson Bourne bevroeg 500 besluitvormers die verantwoordelijk zijn voor de supply chain van hun organisatie. Alle bedrijven die aan het onderzoek deelnamen, hebben een omzet van minimaal 500 miljoen dollar en vertegenwoordigen de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, de Midden-Europese DACH-landen, Australië en India.

Zes stappen naar een cost-to-serve-model

Om inzicht te krijgen in de werkelijke kosten en winstgevendheid van de supply chain, zouden chief supply chain officers (CSCO’s) een cost-to-serve (CTS)-model in zes stappen moeten toepassen. Zo klinkt het althans bij onderzoeks- en adviesbureau Gartner. Aan de hand van dat stappenmodel kunnen ondernemingen hun indirecte en overheadkosten toewijzen op basis van de complexiteit die met elke afzonderlijke klant en elk afzonderlijk product gepaard gaat.

Is jouw bedrijf klaar voor automatisering?

(Advertorial) In een markt die zo snel verandert als de logistiek, kan het uitstellen van beslissingen je duur komen te staan. Toch wachten veel kleine en middelgrote bedrijven met het automatiseren van hun magazijn, vaak gebaseerd op aannames die achterhaald zijn. Waar grote bedrijven automatisering al lang hebben omarmd, zien kleinere organisaties het nog te vaak als een luxe in plaats van een noodzaak.

Meten is weten: de veiligheidsinspectie als bescherming van medewerkers én productiviteit

(Advertorial) De laadperrons van vandaag zijn drukker dan ooit. Nu de wereldbevolking de 8 miljard passeert, worden er meer producten dan ooit tevoren verhandeld. Onderzoek in de VS wees uit dat er in 2022 bijna 20 miljard ton goederen werd verzonden, waarvan het grootste gedeelte langs het laadperron is gegaan.

FedEx huurt logistieke ruimte op Prologis Park Schiphol

Prologis heeft 20.000m² logistieke ruimte op Prologis Park Schiphol verhuurd aan FedEx.

De faciliteit, gelegen op 8km van de Nederlandse luchthaven, werd in 1999 gebouwd, maar is gemoderniseerd om te voldoen aan de huidige energie-efficiëntie standaarden. Het magazijn beschikt over volledig elektrische kantoorwerkzaamheden en is door Prologis geüpgraded om te beantwoorden aan de specifieke operationele behoeften van FedEx. Tot de verbeteringen behoren de installatie van energiezuinige ledverlichting, een gerenoveerde kantoorruimte en vernieuwde sanitaire voorzieningen en extra structurele aanpassingen om efficiënte werkprocessen te ondersteunen.

Food retailer Rewe optimaliseert logistiek centrum met Witron

Bij de Duitse Rewe Groep is een grootschalig initiatief aan de gang waarbij de supermarktketen zijn netwerk van magazijnen optimaliseert om op lange termijn de klanten van de Rewe-winkels sneller en efficiënter van producten te voorzien. Als onderdeel van dat initiatief wordt het nationale logistieke centrum van Rewe in Neu-Isenburg uitgerust met innovatieve technologie. Daarvoor werkt de foodretailer samen met de Witron-groep, die instaat voor de implementatie van het volledig geautomatiseerde OPM-systeem. In de toekomst zal het logistieke centrum in Neu-Isenburg 2.200 winkels bevoorraden met 16.700 verschillende droge producten en op een piekdag meer dan 640.000 dozen picken.

Het nieuwe project komt er in navolging van een eerdere realisatie van Witron in het logistieke centrum van Rewe in Henstedt-Ulzburg.

Jungheinrich neemt All Exeptional in de arm voor transport binnen België

Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen, heeft All Exeptional geselecteerd als nieuwe transportpartner voor het vervoer van zijn toestellen binnen België. De samenwerking werd op 1 april 2025 aangevat.

New Era kiest Katoen Natie voor omnichannel fulfilment in Europa

New Era, een internationaal lifestylemerk met diepe wortels in sport en cultuur, heeft officieel zijn Europese logistieke operatie gelanceerd in samenwerking met Katoen Natie Consumer Goods and Industry. De nieuwe activiteiten vinden plaats op het logistieke platform van Katoen Natie in Kallo, vlak bij de haven van Antwerpen, en vormen een aanvulling op New Era’s bestaande Europese supply chain. De nieuwe logistieke setup moet het merk positioneren voor een verbeterde service en snellere toegang tot belangrijke markten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.