Retailers missen meer dan een derde van de verkopen in piekperiodes

Recent onderzoek door Sapio Research in opdracht van Zetes toont aan dat retailers tijdens piekperiodes maar liefst 35% van de door klanten geplande uitgaven mislopen. Dat komt volgens de onderzoekers o.a. doordat aanbiedingen niet efficiënt worden beheerd. Zo ondervond maar liefst 40% van de klanten problemen met een aanbieding en besloot 45% van hen daarom het product niet te kopen. Bovendien was bij een derde van de bevraagde klanten de aanbieding die ze wilden aanschaffen niet meer op voorraad.

Bij de retailers geeft 62% toe dat ze niet beschikken over realtime-informatie over de productbeschikbaarheid. Ook is 72% niet in staat klanten te waarschuwen bij problemen met een bestelling of levering tijdens de piekperiode. Het is volgens Zetes dan ook geen verrassing dat klanten meer en meer gefrustreerd raken en ook al hun andere aankopen achterwege laten, ongeacht of ze in een fysieke winkel of online aan het shoppen zijn.
 
Nog kwam uit het onderzoek naar voren dat klanten 22% meer geneigd zijn om over te gaan tot een aankoop als het mogelijk is items te retourneren. Meer dan een kwart van de bevraagde retailers gaf echter aan dat ze minder goed in staat zijn om geretourneerde items te verwerken in piekperiodes.
Verder vindt 92% van de klanten het belangrijk op de hoogte te worden gehouden van de leveringsstatus, terwijl slechts een derde van de retailers gedetailleerde leveringsinformatie geeft tijdens piekperiodes.
Klanten met weinig tijd die in een piekperiode een fysieke winkel bezoeken, vinden bovendien dat de processen en systemen ogenschijnlijk niet op elkaar zijn afgestemd en tekortschieten. 47% van de winkelmedewerkers moet namelijk de klant alleen achterlaten als ze in het winkelmagazijn de voorraad moeten controleren.
 
Volgens Zetes staan retailers steeds meer onder druk om tijdens piekperiodes te presteren. “Opruimacties en aanbiedingen zijn erg belangrijk om klanten te trekken. Retailers die niet kunnen garanderen dat hun prijzen en aanbiedingen up-to-date zijn en dat de voorraadinformatie in alle kanalen consistent is, lopen niet alleen omzet mis, maar het kan ook hun retailer- en merkreputatie ernstig schaden. Ze moeten ervoor zorgen dat hun prijs- en etikettensystemen zowel in de winkel als online op elkaar afgestemd zijn en dat de gegevens beschikbaar en juist zijn”, luidt het.
 
Het onderzoek werd in januari 2018 uitgevoerd bij meer dan 2030 consumenten en senior executives bij ruim 120 grote retailers in Europa.

Recente nieuwsberichten

Canal de Navarrés voldoet aan de Europese Tobacco Products Directives met Zetes

Canal de Navarrés is een familiebedrijf uit Valencia (Spanje) dat ambachtelijke sigaren produceert. Net als voor veel andere kleine bedrijven, vormde de implementatie van de Europese Tobacco Products Directives (TPD) regelgeving ook voor Canal de Navarrés een grote uitdaging. De sigarenproducent zocht een technologische oplossing om aan de strenge wettelijke eisen te voldoen zonder afbreuk te doen aan zijn ambachtelijke productiemethoden. Vanwege het handmatige karakter van het productieproces waren operationele continuïteit en gebruikersgemak de cruciale factoren. De oplossing werd gevonden bij Zetes.

Yusen Logistics zet 165 Shelf-To-Person robots van Geek+ in

Geek+, een internationale speler op het vlak van mobiele robotica en intelligente automatisering, heeft van de Britse warehouse integrator Logistex de opdracht gekregen 165 Shelf-to-Person robots in te zetten in het bijna 111.500 vierkante meter grote fulfilment center van Yusen Logistics in Northampton (VK). Het project is voorzien voor B2B- en B2C-operaties met meerdere gebruikers voor gekoelde en niet-gekoelde activiteiten.

Scallog bouwt autonome logistieke robot met smeermiddelvrije kunststof glijlagers van Igus

Het Franse bedrijf Scallog, ontwikkelaar en bouwer van robotautomatiseringssystemen voor warehouses en distributiecentra, heeft een autonome robot ontwikkeld die schappen tot 600 kilogram in logistieke magazijnen kan transporteren. De robot, die luistert naar de naam ‘Boby’, kan zelfstandig schapinhoud naar het pickstation transporteren en zo tot 600 picks per uur verwerken. Meerdere robots kunnen ook in een zwerm werken, waardoor de automatiseringscapaciteit flexibel kan worden opgeschaald. Volgens Scallog leidt dat tot een productiviteitsstijging van 40%.

Sereact introduceert op AI gebaseerde robotica

Het in Stuttgart gevestigde softwarebedrijf Sereact heeft een oplossing ontwikkeld die het orderpickingproces verder moet optimaliseren, daar waar traditionele automatiseringstechnologie tegen haar grenzen aanloopt. De oplossing bestaat uit AI-software en robotica: robots begrijpen hun omgeving situationeel, ontwikkelen oplossingsstrategieën voor een efficiënt pick-and-place-proces en voeren deze autonoom uit.

Kmart kiest Vanderlande om nieuwe omnichannel faciliteit te automatiseren

De Kmart Group staat voor een van de meest iconische retailmerken van Australië. De groep bedient wekelijks miljoenen klanten in meer dan 450 Kmart en Target winkels in Australië en Nieuw-Zeeland, maar ook via zijn online platforms en mobiele apps. De groeiambities van Kmart op de lange termijn zijn gericht op die omnichannelaanpak. Om zijn nieuwe logistieke faciliteit in het Moorebank Intermodal Precinct in Sydney te automatiseren, heeft Kmart Vanderlande in de arm genomen.

Autodoc automatiseert met TGW Logistics

Autodoc, een van Europa’s grootste online retailers voor auto-onderdelen en -accessoires, heeft TGW Logistics opdracht gegeven een sterk geautomatiseerd magazijnsysteem te bouwen in de Tsjechische stad Cheb. Als onderdeel van een brownfield-project ondergaat het bestaande gebouw van Autodoc er een renovatie en wordt het voorzien van moderne automatiseringstechnologie. Na de ingebruikname zal Autodoc tot 50.000 bestellingen per dag kunnen verwerken, een volume dat momenteel nog over drie verschillende locaties wordt verdeeld.

Nieuwe barcodelezers van Brady beloven 99,995% nauwkeurigheid

Brady Corporation, producent en leverancier van oplossingen voor industriële identificatie, lanceert een reeks industriële barcodelezers met een leesnauwkeurigheid van 99,995%. De drie barcodelezers, de V4500, V3200 en V2200, zijn ontwikkeld om de datanauwkeurigheid te verbeteren en kunnen data delen via de meeste gangbare industriële protocollen.

Negatieve bezorgervaringen bij e-shoppen tasten klantenvertrouwen aan

E-commerce in de Benelux blijft groeien, maar Belgische en Nederlandse consumenten stellen steeds hogere eisen aan de thuisbezorging van hun aankopen. Dat blijkt uit recent onderzoek in opdracht van Descartes. Zo geeft 39% van de bevraagden aan het afgelopen jaar meer online aankopen te hebben gedaan en verwacht 45% dat in de toekomst een groter deel van hun aankopen thuisbezorgd zal worden. Tegelijkertijd blijkt dat slechte bezorgervaringen directe gevolgen hebben: 28% van de consumenten verliest het vertrouwen in de bezorgdienst na een incident en 16% bestelt vervolgens niet meer bij dezelfde retailer.

Deze dock leveller is geen dock leveller

(Advertorial) Voor we dit raadsel oplossen, staan we even stil bij het ontstaan en een omschrijving van dit veel toegepaste product. In de VS, zo rond het midden van de vorige eeuw, verdrong het wegvervoer de trein als voornaamste transportmiddel voor consumentengoederen, vooral door de opkomst van het moderne en uitgebreide Amerikaanse wegenstelsel. In plaats van goederen uit een wagon te lossen, moest een ‘opstap’ worden ontwikkeld, want het bleek niet altijd handig om zware goederen door middel van een schuine plaat naar het vloerniveau te rijden (sinds de jaren ’30 met een handpallettruck). Zo ontstonden de eerste laadperrons, die het niveauverschil een stuk kleiner maakten. Toch bleef het schipperen, aangezien vrachtwagens nog steeds allerlei verschillende afmetingen hadden. Begin jaren ’50 deed een nieuwe uitvinding zijn intrede: de dock leveller. In die dagen niet veel meer dan een scharnierende stalen oprit met een lip die de verbinding maakte tussen het laadperron en de laadvloer van de vrachtwagen. De dock leveller is werd een cruciaal hulpmiddel, met een tijdelijke en veilige overbrugging als hoofdtaak.

Transport- en logistieke sector verwacht vertraging in aanwervingen

Volgens de nieuwste jobbarometer van ManpowerGroup zal de aanwervingsactiviteit in de sector transport en logistiek in het derde kwartaal van 2025 sterk vertragen. Van de werkgevers die in april in deze sector werden bevraagd, verwacht 40% hun personeelsbestand tegen eind september 2025 uit te breiden, terwijl 34% aangeeft het te willen verminderen. De overige 26% van de respondenten voorziet geen verandering.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.