Zes stappen naar een cost-to-serve-model

Figuur: © Gartner (April 2025)

Om inzicht te krijgen in de werkelijke kosten en winstgevendheid van de supply chain, zouden chief supply chain officers (CSCO’s) een cost-to-serve (CTS)-model in zes stappen moeten toepassen. Zo klinkt het althans bij onderzoeks- en adviesbureau Gartner. Aan de hand van dat stappenmodel kunnen ondernemingen hun indirecte en overheadkosten toewijzen op basis van de complexiteit die met elke afzonderlijke klant en elk afzonderlijk product gepaard gaat.

“Veel bedrijven zien differentiatie van diensten of productkenmerken over het hoofd wanneer ze de winstgevendheid van hun transacties berekenen”, zegt Marco Sandrone, VP analist bij de Supply Chain afdeling van Gartner. “Dat kan zorgen voor een misleidende perceptie van de winstgevendheid in een tijd waarin leiderschap steunt op de supply chain-functie om de levensvatbaarheid van producten en klanten te verduidelijken te midden van groeiende economische onzekerheid.”

Uit onderzoek van Gartner is gebleken dat traditionele accountingmethoden de kosten voor het ondersteunen van klanten en producten verwaarlozen vanwege de complexiteit die deze activiteiten genereren in de bedrijfsactiviteiten.

“Veel CSCO’s vermoeden wel dat sommige van hun producten en klanten niet winstgevend zijn, maar ze missen een gestructureerde aanpak om het probleem te definiëren en op te lossen,” zegt Marco Sandrone. “Om een duurzaam en aanpasbaar supply chain CTS-model te creëren, moeten uitdagingen op het vlak van data, modellering en technologische beperkingen worden overwonnen, terwijl de doelstellingen van stakeholders en de bedrijfsstrategie geheroriënteerd moeten worden op een duidelijker beeld van winstgevendheid.”

Om de invoering van een supply chain CTS-model te ondersteunen, heeft Gartner een meerstappenplan opgesteld dat CSCO’s kunnen implementeren (zie figuur).

Stap 1: Breng de kostencomponenten in kaart

De eerste stap bestaat erin de kostenstructuur van de organisatie te ontleden om de kosten te bepalen die traditioneel over transacties worden verdeeld op basis van inkomsten of fysieke volumes. Werk samen met het financiële team om inzichten en steun voor het initiatief te krijgen. Concentreer je op het identificeren van indirecte kosten zoals logistiek, opslag, verwerking en value-added services.

Stap 2: Maak afspraken over de scope

Succesvolle bedrijven kiezen vaak voor een gefaseerde, op pilots gebaseerde aanpak van CTS, beginnend bij een specifiek segment zoals een land of een productlijn, en richten zich in eerste instantie op een kleinere subset van directe product- en supply chain-kosten.

Stap 3: Koppel de kostencomponenten aan kostendrijvers

Om de toewijzing van supply chain-kosten beter af te stemmen op de werkelijke kostendrijvers, moet je de factoren die elke kostencomponent beïnvloeden goed begrijpen. Samenwerking met functionele experts is cruciaal om die relaties effectief in kaart te brengen. Door kostencomponenten te koppelen aan hun drivers kunnen organisaties de nauwkeurigheid van hun kostentoewijzing en hun besluitvormingsprocessen verbeteren.

Stap 4: Modelleer een benadering van de werkelijke kosten per activiteit

Het kwantificeren van de kosten per activiteit is een uitdaging, maar essentieel voor de CTS-analyse. Directe uitgaven, zoals direct-naar-de-klant transportkosten, zijn gemakkelijker te identificeren, terwijl indirecte kosten op veronderstellingen gebaseerde schattingen vereisen omdat er geen direct verband is tussen het kostenelement en een specifieke klant of product. Om de kosten per activiteit te definiëren is het essentieel om een tijdsframe vast te stellen voor het verzamelen van data, waarbij de focus vaak op het voorgaande kalenderjaar ligt.

Stap 5: Ontdek de werkelijke winstgevendheid op transactieniveau

CSCO’s moeten samenwerken met de financiële afdeling om een uitgebreide lijst van verkooptransacties van het afgelopen kalenderjaar te verzamelen. Voeg de werkelijke kosten samen om de ware winstgevendheid van elke factuurtransactie te achterhalen. CTS-modellen kunnen een meer genuanceerde benadering bieden om marges te definiëren door rekening te houden met de complexiteit die wordt veroorzaakt door klantgedrag en producteigenschappen.

Stap 6: Gebruik de resultaten om de bedrijfsprestaties te verbeteren

Met werkelijke data over de klant en de winstgevendheid van het product in de hand kunnen CSCO’s:

- het verkoopteam helpen bij het onderhandelen met nieuwe klanten of het heronderhandelen van onrendabele contracten;

- gegevens over producten gebruiken om het productportfolio te optimaliseren;

- markt- of kanaalgegevens gebruiken om strategische beslissingen te sturen;

- kostengegevens weergeven als percentage van de brutoverkoop voor strategische discussies;

- de kosten per eenheid benadrukken voor operationele verbeteringen (bv. logistiek en transport).

Klanten van Gartner kunnen meer lezen op Create Cost-to-Serve Model in 6 Steps, Part 1 — Scope Data Analysis en Create Cost-to-Serve Model in 6 Steps, Part 2 — Unveil the True Profitability. Niet-klanten vinden meer informatie op Supply Chain Costs

Recente nieuwsberichten

Vijf goede redenen om over te schakelen op HVLS ventilatoren

(Advertorial) Allereerst, wat is een HVLS ventilator? De afkorting staat voor High Volume, Low Speed. Ze zijn uitgerust met extra grote bladen en draaien op een rustige snelheid rond. Je zou denken dat de omwentelsnelheid hoger kan, maar niets is minder waar. In combinatie met het speciale profiel van de bladen, zorgt deze snelheid juist voor een verplaatsing van de meeste lucht over het grootste gebied, tegen de laagste kosten.

Woolworths vertrouwt op Knapp voor e-grocery fulfilment

De Australische supermarktketen Woolworths heeft een beroep gedaan op systeemintegrator Knapp voor de bouw van het eerste volledig geautomatiseerde central fulfilment centre (CFC) van Woolworths in Western Sydney. De 22.000m² grote site in Auburn maakt gebruik van de E-Grocer-oplossing van Knapp en moet voor een belangrijke ommezwaai zorgen in de manier waarop boodschappen aan klanten worden geleverd. Het CFC zou de online capaciteit in Western Sydney met meer dan vijftig procent vergroten en kan tot 60.000 online bestellingen per week verwerken. Dankzij de Knapp Pick-it-Easy Robot stations kan het Woolworths-team in Auburn de bestellingen van klanten efficiënter en nauwkeuriger verzamelen.

WDP ontwikkelt duurzaam DC van 54.000m² in Roemenië

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP zal starten met de ontwikkeling van een nieuw, duurzaam distributiecentrum van ongeveer 54.000m² in het WDP Park Bucharest-Ștefănești in Roemenië. Deze ontwikkeling, gericht op een BREEAM Outstanding certificering, wordt gerealiseerd voor een bestaande klant en moet de verdere uitbouw weerspiegelen van WDP’s samenwerking met een internationale retailer. De ontwikkeling maakt gebruik van WDP’s grondbank en gaat gepaard met een investeringsbedrag van ongeveer veertig miljoen euro. Na de oplevering eind 2026 zal de nieuwbouw op lange termijn worden verhuurd op basis van een vast triple-net-huurcontract van minstens vijftien jaar.

JBT Marel stuurt wereldwijde distributie aan met SAP S/4HANA en EWM

JBT Marel is wereldwijd actief als leverancier van apparatuur, technologie en services voor de voedingsmiddelenindustrie. Om te kunnen blijven voldoen aan de groeiende vraag naar reserveonderdelen, heeft JBT Marel een nieuw global distribution center in Eindhoven geopend. Die klimaatneutrale hub wordt volledig aangestuurd door SAP S/4HANA en SAP Extended Warehouse Management (EWM). Daarmee zet JBT Marel een volgende stap in zijn wereldwijde digitale transformatie.

OneMed schakelt TGW Logistics in voor fulfilment center

OneMed is een van de grootste leveranciers van medische producten in Zweden. Als onderdeel van de Asker Healthcare Group verkoopt het bedrijf een assortiment van ongeveer 30.000 producten, van speciale artikelen voor laboratoria en diagnostiek tot verbandmateriaal en chirurgische kleding. Automatisering speelt een cruciale rol bij het garanderen van een betrouwbare en tijdige levering van essentiële medische producten aan ziekenhuizen, zorginstellingen en particuliere zorgverleners. Daarom heeft het healthcare bedrijf TGW Logistics in de arm genomen om in Göteborg een hoogwaardig fulfilment center te bouwen. De oplevering van het project is gepland voor het najaar van 2026.

PGS zet samen met Eutraco e-truck in voor lokaal transport

Met meer dan vijftig vestigingen in twaalf landen en ongeveer duizend medewerkers levert PGS Group nieuwe en tweedehandse houten pallets en aanverwante reverse logistics diensten. Het volledige aanbod en het Europese netwerk maken PGS een belangrijke logistieke partner in de verpakkingssector. PGS Group zet nu een volgende, strategische stap in de verduurzaming van de palletsector: na de zomervakantie zal een eerste volledig elektrische vrachtwagen worden ingezet om vanuit de sites in Snaaskerke en Lichtervelde de klanten in de regio met afgewerkte pallets te beleveren. Op de terugweg wordt telkens, vanuit de zagerij in Zulte, hout meegenomen om de productiesites te bevoorraden. Op die manier maakt PGS naar eigen zeggen de elektrische ‘supply-cirkel’ rond.

Distrilog neemt Transport Michiels over

Transport- en logistiek bedrijf Distrilog neemt per 1 juli 2025 het familiebedrijf Transport Michiels officieel over. Transport Michiels, met hoofdkantoor in Hulshout, is gespecialiseerd in uitzonderlijk en buitenmaats transport. Met die strategische acquisitie breidt Distrilog zijn aanbod uit naar de niche-transportmarkt.

Linde MH voltooit vernieuwing van gamma autonome magazijntrucks

Linde Material Handling (MH) brengt nieuwe geautomatiseerde voertuigen op de markt en rondt daarmee de volledige vernieuwing van zijn productassortiment af. Blikvangers zijn de combi-smallegangentruck Linde K-Matic k, de reachtruck Linde R-Matic k en de contragewichtstapelaar Linde L-Matic AC k met vrijdragende vorken.

Crown presenteert nieuwe elektrische pallettruck voor krappe ruimtes

Material handling leverancier Crown lanceert een nieuwe meelooppallettruck die deel uitmaakt van zijn WJ 50-serie. Met een gewicht van 159,5 kilogram (inclusief batterij) voor het model van 1,2 ton en 162,5 kilogram voor het model van 1,5 ton, kan deze elektrische pallettruck lasten tot 1500 kilogram verwerken. Het compacte ontwerp en de grote wendbaarheid moeten ervoor zorgen dat de WJ 50-serie inzetbaar is in krappe ruimtes. De WJ 50-serie zou met name geschikt zijn voor trucktransport en bezorging aan huis, maar ook voor gebruik in groot- en detailhandel.

B-Close sluit partnership met material handling fabrikant OMG

Veel bedrijven kampen met ruimtegebrek in hun magazijn, terwijl de logistieke druk toeneemt. Tegelijk wordt de diversiteit aan ladingen, in vorm, gewicht en kwetsbaarheid, steeds groter. Daarom breidt B-Close, actief in de verdeling en het onderhoud van A-merkheftrucks, zijn aanbod verder uit met maatwerkoplossingen. Daartoe sloot het bedrijf een exclusief partnership voor België en Luxemburg met de Italiaanse machinefabrikant OMG.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.