Onderzoek naar digitale transformatie en GenAI in de supply chain

Foto: Unsplash

Hoe gaan supply chain leiders om met de realiteit van vandaag? Een antwoord daarop kunnen we vinden in ‘Supply Chain Horizons 2025’. Het rapport geeft de bevindingen weer van een onderzoek dat in januari en februari 2025 werd uitgevoerd door onderzoeksbureau Vanson Bourne in opdracht van Logility, een leverancier van AI-first software voor supply chain management. Vanson Bourne bevroeg 500 besluitvormers die verantwoordelijk zijn voor de supply chain van hun organisatie. Alle bedrijven die aan het onderzoek deelnamen, hebben een omzet van minimaal 500 miljoen dollar en vertegenwoordigen de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, de Midden-Europese DACH-landen, Australië en India.

De hoofddoelstelling van het onderzoek was om supply chain leiders inzicht te geven in hoe ze presteren ten opzichte van hun collega's, hoe de supply chain gemeenschap transformationele technologieën omarmt (of niet) en welke investeringen – of dat nu tijd, dollars of middelen zijn – ze prioriteit zouden moeten geven voor 2026 en daarna.

We lijsten de belangrijkste bevindingen van het onderzoek hier op:

Van de respondenten zegt 63% dat ze volledig klaar zijn met het optimaliseren van hun activiteiten met moderne technologieën in hun supply chain.

Allemaal zeggen ze dat orderverwerking hen voor een uitdaging stelt. De prognosenauwkeurigheid bedraagt gemiddeld 48%, de OTIF is 52% en de winstgevendheid (brutomarge) is gemiddeld 18% bij alle respondenten.

Respondenten noteerden ook een gemiddelde voorraadrotatie van 52 dagen, waardoor er letterlijk geld op de plank blijft liggen. Van de respondenten heeft 71% volledig bekostigde digitale transformatie-initiatieven gepland voor hun supply chain in de komende 1-3 jaar; maar 35% zegt dat het opbouwen van een business case voor supply chain-technologie een uitdaging is.

Ruim de helft van de deelnemers (52%) beweert dat het gebruik van legacy/on-premise oplossingen de supply chain prestaties en winstgevendheid in de weg staat. Van degenen die on-premise oplossingen gebruiken, is 39% van plan in de komende 12 maanden over te stappen naar de cloud.

Verder gebruikt 97% van de respondenten nu GenAI, maar slechts 33% maakt gebruik van supply chain-specifieke GenAI-applicaties.

Ook zegt 42% dat de implementatie van GenAI een prioriteit is voor 2025. Nog eens 42% ziet het als een initiatief voor de langere termijn (tot 2028).

Volgens de respondenten zijn de GenAI usecases met het meeste potentieel onder andere: transport/logistiek (39%), risicobeheer (34%), leveranciersbeheer/inkoop (31%), datamanagement (31%) en voorraadoptimalisering (31%).

Van degenen die GenAI voor de supply chain gebruiken, gelooft 99% dat het kan helpen om personeelstekorten in de keten te beperken. Eén op vijf denkt dat het zal resulteren in personeelsvermindering.

Domeinen waar supply chain leiders de grootste voordelen van GenAI verwachten, zijn gelijkmatig gespreid over verschillende opties: end-to-end zichtbaarheid verbeteren (38%), duurzaamheid vergroten/afval verminderen (37%), efficiëntie verhogen/handmatige taken automatiseren (30%), relaties met leveranciers/samenwerking verbeteren (30%).

Het volledige onderzoeksrapport kunt u hier downloaden: Supply Chain Horizons 2025 Market Report | Logility White Paper

Recente nieuwsberichten

Lidl investeert 122 miljoen euro in logistieke site in Herentals

Met het bereiken van het hoogste punt heeft supermarktketen Lidl de ruwbouwfase van zijn nieuwe distributiecentrum in Herentals zo goed als voltooid. Lidl investeert in totaal 122 miljoen euro in het project van 43.000 vierkante meter – vergelijkbaar met vijf voetbalvelden – langs de E313. Het complex is het zesde distributiecentrum van Lidl in ons land en komt er op de voormalige Henrad-site, waar vroeger radiatoren van de band rolden. Het distributiecentrum moet niet alleen erg duurzaam worden, maar ook meteen het meest toekomstgerichte logistieke knooppunt van de supermarktketen in België.

Kuehne+Nagel breidt activiteiten op Liege Airport uit

Logistiek dienstverlener Kuehne+Nagel gaat zijn activiteiten op Liege Airport (LGG) verder uitbreiden met de ondersteuning van Atlas Air Worldwide, de wereldwijde dienstverlener op het gebied van uitbestede luchtvaartlogistiek. Met die uitbreiding vergroot ook Atlas zijn aanwezigheid op de luchthaven van Luik, waar het nog namens andere klanten actief is.

Rhenus neemt resterende aandelen Wijnands Groep over

De Rhenus Groep, een wereldwijde speler op het gebied van logistiek en supply chain management, heeft de resterende twintig procent van de aandelen in Wijnands Bulk Care overgenomen. Daarmee is de volledige overname van het bedrijf afgerond. Deze stap volgt op de initiële overname van tachtig procent van de aandelen in Wijnands in 2021.

Jungheinrich en Merantix gaan samen AI bevorderen

Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen, heeft een strategisch partnership gesloten met Merantix, een AI-groep die zich richt op investeringen, ontwikkeling en groei op het gebied van artificiële intelligentie. Tot de Merantix Group behoort Merantix Capital, een durfkapitaalbedrijf dat meewerkt aan de integratie van AI-toepassingen in diverse sectoren. De nieuwe samenwerking heeft als doel op AI gebaseerde toepassingen in de industrie te bevorderen.

Solid WMS in handen van Consafe Logistics

Softwarebedrijf Consafe Logistics, gespecialiseerd in warehouse management systemen (WMS), warehouse execution systemen (WES) en warehouse control systemen (WCS), heeft Solid WMS overgenomen, een Nederlandse aanbieder van SaaS-gebaseerde WMS-oplossingen gevestigd in Breda.

Helft van beroepschauffeurs overweegt andere job door stress

De overgrote meerderheid (91%) van de chauffeurs van bedrijfsvoertuigen in Europa zegt dat werkgerelateerde stress een negatieve invloed heeft op hun rijgedrag, terwijl 70% vindt dat stress een factor is die bijdraagt tot meer gevaar op de weg. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Geotab, een wereldwijde aanbieder van geconnecteerde transportoplossingen. Voor het onderzoek werden ruim 3.000 vrachtwagen- en bestelwagenchauffeurs bevraagd in Duitsland, Frankrijk, Ierland, Italië, Nederland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

Cocus en Panasonic herdefiniëren connectiviteit met veilige private 5G-newerken

Panasonic Connect Europe is een samenwerking aangegaan met Cocus, een IT-dienstverlener gespecialiseerd in digitale transformatiediensten, beveiligde communicatiesystemen – waaronder private 5G-netwerken – en AI. Samen bieden de twee bedrijven hun klanten software, hardware en een betrouwbare infrastructuur voor private 5G-netwerken aan. De samenwerking moet o.a. de productiviteit verhogen en de operationele kosten verlagen voor gebruikers van de robuuste Toughbook-toestellen van Panasonic.

Witgoedfabrikant BSH Hausgeräte vertrouwt op TGW Logistics

In het Beierse district Dillingen is recent het startschot gegeven voor de bouw van een shuttlewarehouse voor witgoedfabrikant BSH Hausgeräte GmbH. Tegen het voorjaar van 2027 zal TGW Logistics er een sterk geautomatiseerd miniloadmagazijn opleveren dat de productie betrouwbaar en snel van componenten moet voorzien. Meer dan 50 shuttlerobots zullen ervoor zorgen dat de benodigde onderdelen precies op het juiste moment bij de assemblagewerkstations worden aangeleverd.

DSV rondt acquisitie van Schenker af

DSV A/S heeft de overname van Schenker van Deutsche Bahn voltooid. De transactie is de grootste in de geschiedenis van DSV en zorgt volgens het Deense transport- en logistiekbedrijf voor een aanzienlijke uitbreiding van het wereldwijde netwerk, de expertise en het concurrentievoordeel van alle drie de divisies. Met de overname, die wordt gewaardeerd op ongeveer 106,7 miljard DKK (ongeveer 14,3 miljard euro), verdubbelt DSV zijn omvang. De gecombineerde onderneming zal een omzet van ongeveer 310 miljard DKK (ongeveer 41,6 miljard euro) vertegenwoordigen en telt bijna 160.000 medewerkers in meer dan 90 landen.

Van Moer Logistics gaat logistieke oplossingen optimaliseren in Qatar

De Belgische logistiek dienstverlener Van Moer Logistics is een strategisch partnership aangegaan met Q-Fab, een dochteronderneming van Al Mahhar Holding Qatar, gespecialiseerd in onderhoud en reparatie van industriële apparatuur. De samenwerking heeft als doel de logistieke dienstverlening en het onderhoud van apparatuur in Qatar te verbeteren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.