Platooning in de logistieke sector heeft bewezen potentieel

Het pilootproject van DB Schenker, MAN Truck & Bus en Fresenius University of Applied Sciences naar de toepassing van platooning op de Duitse snelwegen is met succes afgesloten. Uit de eerste praktijktest ter wereld met vrachtwagenkonvooien voor reële logistieke activiteiten blijkt dat elektronisch gekoppelde vrachtwagens een veilige en technisch betrouwbare oplossing vormen, die eenvoudig kan worden geïmplementeerd in de activiteiten van logistieke bedrijven.

Voor het onderzoeksproject reden professionele chauffeurs zeven maanden lang met twee elektronisch gekoppelde vrachtwagens op de Autobahn 9 tussen de vestigingen van de logistieke onderneming DB Schenker in Neurenberg en München. Na ongeveer 35.000 testkilometers, waarbij de vrachtwagens nauwelijks 15 tot 21 meter van elkaar reden, prezen de chauffeurs het rijcomfort en het   algemene veiligheidsgevoel. De praktijktest wees ook op een lager verbruik.
Volgens de projectpartners kunnen vrachtwagenkonvooien bijdragen tot een       efficiëntere ruimtebenutting op snelwegen, met minder files en een hogere verkeersveiligheid als resultaat.
 
Uit onderzoek door DB Schenker blijkt dat de logistiek dienstverlener in zijn Europese transportnetwerk ongeveer 40% van de kilometers met konvooien zou kunnen afleggen. Om dat te realiseren, zijn er echter bijkomende tests en een wettelijk kader nodig.
Het systeem in de MAN-vrachtwagens werkte onberispelijk gedurende 98% van de tijd. Gemiddeld was er slechts om de 2.000 kilometer een actieve interventie door de bestuurder nodig. Bovendien heeft het pilootproject uitgewezen dat het brandstofverbruik bij platooning 3 tot 4% lager ligt. De vrachtwagenconstructeur noemt platooning dan ook “een belangrijke stap op onze weg naar automatisering”.
 
Wetenschappers van de Fresenius University of Applied Sciences         onderzochten de psychosociale en neurofysiologische effecten op de chauffeurs. Uit hun inschatting van specifieke rijsituaties blijkt dat de chauffeurs een algemeen gevoel van veiligheid en vertrouwen in de technologie hebben. Ze omschreven andere weggebruikers die hen de pas afsneden bij het invoegen vanaf aanpalende of andere rijstroken als “onaangenaam”, maar niet kritiek. “Door de snelle responstijden van het systeem zouden chauffeurs een volgafstand van 10 tot 15 meter verkiezen”, aldus de onderzoekers. Wat de neurofysiologische druk (concentratie of vermoeidheid) op de chauffeurs betreft, toonden de EEG-metingen geen systematische verschillen tussen konvooiritten en normale ritten. Voor internationaal gebruik bevelen de wetenschappers wel meer onderzoeken met langere ritten in de platooning-modus aan.
De projectpartners zijn ervan overtuigd dat het potentieel van platooning nog verder kan worden uitgebreid door toekomstige ontwikkelingen. Bovendien zijn ook nieuwe digitale businessmodellen in de logistieke sector niet ondenkbaar.
 
De term ‘platooning’ verwijst naar een systeem dat voertuigen op de weg gebruiken en waarbij ten minste twee vrachtwagens in een konvooi samen rijden op de snelweg, ondersteund door technische rijhulp- en controlesystemen. Alle voertuigen in het konvooi zijn elektrisch gekoppeld met elkaar. Het eerste voertuig bepaalt de snelheid en rijrichting, de andere volgen.

Recente nieuwsberichten

Laden en lossen: risico’s en oplossingen op het laadperron

(Advertorial) Het laadperron is een onmisbare schakel in de logistieke keten, maar ook een plek waar de veiligheid vaak onder druk staat. Dagelijks gebeuren er incidenten waarbij heftrucks, vrachtwagens en medewerkers betrokken zijn. Hoewel veel bedrijven vertrouwen op routine, is juist de wijze waarop de trailer aan een perron wordt gekoppeld een vaak risicovol.

Transport & Logistics 2025: ontmoeten, verbinden, vooruitgaan

(Advertorial) In een sector die draait om samenwerking, is netwerken minstens zo belangrijk als kennis. Tijdens Transport & Logistics 2025 ontdekt u niet alleen de nieuwste trends, maar ontmoet u vooral de mensen die ze waarmaken. Drie dagen lang vormt Antwerp Expo het kloppend hart van de logistieke community.

Axfood neemt Witron in de arm voor nieuw logistiek centrum

De Zweedse supermarktketen Axfood is van plan een nieuw, volautomatisch logistiek centrum te bouwen in Frillesås, in de gemeente Kungsbacka. Het centrum, dat in 2030 klaar moet zijn, zal zorgen voor meer capaciteit en efficiëntie voor de toekomstige groei van de retailgroep in Zuid-Zweden. Als automatiseringspartner voor de nieuwe faciliteit werd gekozen voor Witron, met wie Axfood intussen een intentieverklaring ondertekende. Axfood en Witron werken al enkele jaren samen. Zo leverde Witron eerder al de automatiseringsoplossing voor het automatische logistieke centrum van de groep in Bålsta.

Groninger zet dubbel in op Kardex Mlog voor meegroeiende logistiek

Familiebedrijf Groninger uit het Zuid-Duitse Crailsheim levert als machinebouwer oplossingen voor het vullen en inpakken van kwetsbare producten voor de farmaceutische, zelfzorg- en cosmeticasector. Voor het nieuwe logistieke centrum van Groninger heeft Kardex Mlog een pallet- en kleingoedmagazijn gebouwd voor de productie- en reserveonderdelenlogistiek. Het volledig geautomatiseerde hoogbouwmagazijn met meer dan 3.000 palletplekken vormt een duo met een Bakken Shuttle System.

Bausch + Lomb kiest TGW Logistics voor automatisering van DC

Bausch + Lomb behoort tot de toonaangevende producenten van oogheelkundige technologie, waaronder contactlenzen, chirurgische instrumenten en geneesmiddelen. De healthcare specialist is actief in meer dan honderd landen en heeft ongeveer 13.500 mensen in dienst.

TVH breidt trainingscentrum TVH University uit

TVH, een wereldspeler in de markt van onderdelen en toebehoren voor heftrucks, industriële voertuigen en bouw- en landbouwmachines, heeft in het hoofdkwartier in Waregem nieuwe faciliteiten geopend voor zijn trainingscentrum TVH University, dat praktijkgerichte technische opleidingen biedt voor industriële voertuigen.

Modern douanemanagement schept ruimte voor hogere marges

Customs Support Group (CSG), een van de grootste onafhankelijke leverancier van douane- en handelsoplossingen in Europa, en Boston Consulting Group (BCG) presenteren een onderzoek waaruit blijkt dat douaneverplichtingen niet langer slechts draaien om het uitvoeren van regelgeving, maar dat deze een krachtige stimulans voor groei en marges kunnen betekenen. In 2024 inden douaneautoriteiten wereldwijd tussen de 600 en 900 miljard dollar aan douanerechten. Dat bedrag staat gelijk aan bijna één procent van het wereldwijde, economische verkeer. Tegelijkertijd neemt de complexiteit toe door nieuwe sancties, strengere regels over de oorsprong, CO2-regelgeving en dynamische invoerrechten.

Inefficiënte magazijnen belemmeren groei van handelsbedrijven

Belgische handelsbedrijven verwachten groei in 2025, maar kostenbeheersing blijft cruciaal. Door druk op de marges zetten bedrijven in op efficiëntieverbetering, geoptimaliseerde inkoopstrategieën en de automatisering van interne processen. Dat blijkt uit de sectoranalyse van de KMO Barometer 2025, die onderzoeksbureau Markteffect in opdracht van softwareontwikkelaar Exact bij 500 kmo’s uitvoerde. Tegelijk geeft 44% aan te investeren in automatisering, maar magazijn- en voorraadprocessen blijven opvallend inefficiënt.

Element Logic introduceert Automation as a Service: een flexibel abonnementsmodel voor magazijnautomatisering

(Advertorial) Geen hoge investeringen, wel gegarandeerde prestaties, schaalbaarheid en duurzaamheid. Ontdek hoe AaaS jouw bedrijf laat groeien.

Bedrijvencontactdagen: ontmoet BITO voor uw magazijninrichting.

(Advertorial) Bezoek BITO Systems in Hal 4 op stand 4235 tijdens de Bedrijvencontactdagen in Antwerp Expo op 1 & 2 oktober. Van eerste rek voor starters tot robotica en automatisering voor groeiende bedrijven: ons team adviseert je graag.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.