Ondernemingen verkiezen herindustrialisatie boven winstgevendheid op korte termijn

Foto: Pixabay

Volgens een nieuw rapport van het Capgemini Research Institute, ‘The Resurgence of manufacturing: Reindustrialization strategies in Europe and the US’, richten grote organisaties in Europa en de VS zich meer op herindustrialisatie om hun zorgen over de druk op supply chains, stijgende tarieven en handelsgeschillen te verminderen. De herschikking van de wereldwijde supply chains en productiecapaciteit, waaronder ‘reshoring’, ‘nearshoring’ en diversificatie, krijgt strategische prioriteit boven winstgevendheid op korte termijn. Zestig procent van de bedrijfsleiders is vastbesloten hun inspanningen voort te zetten ondanks de hoge kosten. De meeste ondernemingen (65%) verminderen hun afhankelijkheid van Chinese producten. In plaats daarvan zullen ze de komende drie jaar investeren in ‘friendshoring’ om hun supply chains minder risicovol te maken.

Het onderzoek, dat tussen 1 en 20 januari 2025 werd uitgevoerd, toont dat de spanningen op de markten ervoor zorgen dat grote Europese en Amerikaanse organisaties hun plannen om hun productie- en toeleveringsketens te diversifiëren versneld uitvoeren. Twee derde heeft een actieve of lopende strategie voor herindustrialisatie, een stijging ten opzichte van 59% in 2024.

“Na decennia van globalisering is de noodzaak om te herindustrialiseren duidelijk. Organisaties vergroten hun inspanningen om de risico’s te verminderen en hun productie- en toeleveringsketens te diversifiëren door middel van friendshoring om de nabijheid van markten te versterken”, zegt Capgemini CEO Aiman Ezzat. “De complexiteit en de kosten die gepaard gaan met het reorganiseren van supply chains mogen niet worden onderschat. Bedrijfsleiders doen investeringen om de onvoorspelbare macro-omgeving te doorkruisen en het concurrentievermogen op lange termijn te verbeteren. Ze maken daarbij gebruik van geavanceerde technologieën. In een wereldwijd landschap in beweging zal regionale samenwerking met leveranciers, technologieproviders en beleidsmakers essentieel zijn om een veerkrachtig en aanpasbaar productie-ecosysteem op te bouwen.”

Drijfveren voor herindustrialisatie

Veerkracht van de supply chain, geopolitieke zorgen en de wens om dichter bij de klant te zitten, komen naar voren als de belangrijkste drijfveren voor herindustrialisatie. De druk op de supply chain wordt genoemd door een overweldigende meerderheid (95%) van de bedrijfsleiders, een aanzienlijke stijging ten opzichte van 69% in 2024. De wens om dichter bij de klant te zitten wordt voor het eerst genoemd en komt op de tweede plaats (92%).

Stijgende tarieven zorgen voor nog grotere uitdagingen in de supply chain. Ruim negen op de tien (93%) bedrijfsleiders uiten hun bezorgdheid over de impact ervan. Herindustrialisatie wordt steeds meer gezien als een strategisch antwoord op het geopolitieke klimaat, met name voor de productie van batterijen/energieopslag, auto’s en telecom. Meer dan de helft van de bedrijfsleiders in alle regio’s verklaart dat handelstarieven hun inspanningen op het gebied van reshoring en herindustrialisatie versnellen.

Bedrijfsleiders erkennen de complexiteit en de kosten van herindustrialisatie. Meer dan zes op de tien (62%) verwachten stijgende kapitaalkosten in de komende drie jaar, maar de helft voorziet lagere logistieke en supply chain-kosten in dezelfde periode dankzij een grotere nabijheid tot klanten. Daarnaast ziet bijna twee derde de binnenlandse ‘skills gap’ nog steeds als een grote uitdaging, een status quo ten opzichte van 2024.

Stijging in nearshore en friendshore productie

Het afgelopen jaar hebben bedrijfsleiders in alle sectoren hun strategie verscherpt om hun productie en supply chain te verplaatsen. Meer dan de helft (56%) heeft geïnvesteerd in nearshoring of een combinatie van reshoring en nearshoring, tegenover 42% in 2024. Verwacht wordt dat die trend zich zal voortzetten. In de komende drie jaar zullen onshore en nearshore activiteiten naar verwachting toenemen tot respectievelijk 48% (een stijging van 7 procentpunten) en 24% (een stijging van 2 procentpunten) van de totale productiecapaciteit.

Volgens het rapport zal friendshoring voor de meeste organisaties (73%) een belangrijke strategie worden voor inkoop en productie. Het aandeel van friendshoring in de totale productiecapaciteit zal naar verwachting stijgen tot 41% in de komende drie jaar, tegenover 37% in 2024. Meer dan acht op de tien (82%) bedrijfsleiders geven aan hun afhankelijkheid van China in de supply chain te willen verminderen, een aanzienlijke stijging ten opzichte van 58% in 2024. In plaats daarvan richten de bevraagde organisaties hun herindustrialisatie op regio’s zoals Noord-Amerika, het Verenigd Koninkrijk, Mexico, Vietnam, India en Noord-Afrika.

Impact van geavanceerde technologieën

De meeste organisaties (62%) richten zich op het moderniseren van hun productiefaciliteiten om ze ‘smart’ en technologisch geavanceerd te maken. Meer dan de helft heeft dankzij digitale technologieën al meer dan 20% kostenbesparing gerealiseerd binnen hun herindustrialisatietrajecten. Bovendien is een grote meerderheid (84%) van plan te investeren in geavanceerde productietechnologieën om de kosten verder te verlagen.

Meer dan zes op de tien organisaties zetten in op cruciale technologieën zoals data analyse en AI/Machine Learning ter ondersteuning van hun herindustrialisatie in de komende drie jaar. Ook opkomende technologieën zoals Gen AI, 5G en edge computing, blockchain, digital twins en quantumtechnologieën staan op de radar.

Daarnaast verwacht bijna drie kwart (73%) van de ondernemingen dat herindustrialisatie zal bijdragen aan een verschuiving naar duurzame en milieuvriendelijke productiepraktijken, een aanzienlijke toename ten opzichte van 56% in 2024.

Het volledige rapport kunt u hier lezen.

Onderzoeksmethodologie

In de periode tussen 1 en 20 januari 2025 bevroeg het Capgemini Research Institute 1.401 bedrijfsleiders die werkzaam zijn bij organisaties met een jaaromzet van meer dan 1 miljard dollar in de VS, het VK en continentaal Europa (Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Scandinavië en Spanje). De deelnemende organisaties zijn actief in 13 belangrijke industriële en productiesectoren. De bevraagde bedrijfsleiders waren op directeursniveau en werken in verschillende bedrijfs-, technologie- en productiegerelateerde functies. Het Capgemini Research Institute bevroeg ook bedrijfsleiders en experts op het gebied van supply chain en productie bij grote organisaties wereldwijd.

Recente nieuwsberichten

Transform your procurement strategy: Elevate with insight

(Advertorial) Are you driving sustainability and resilience as procurement, setting industry benchmarks? To what extent is your procurement organisation automated and integrated, working with real-time insights, to drive significant value and innovation? What about your supplier and contract management, and the role AI can fulfil to support you?🔍

Ontdek hoe AI nieuwe niveaus van efficiëntie en nauwkeurigheid in uw toeleveringsketen kan ontsluiten

Magazijnen worden slimmer, sneller en veerkrachtiger, en AI staat centraal in deze evolutie. Ons nieuwste rapport, “AI: het belangrijkste in uw magazijn”, onderzoekt hoe kunstmatige intelligentie elk aspect van magazijnbeheer transformeert.

AI helpt postbedrijven tijdens recordpiekperiode

Nu het aantal pakketten tijdens het piekseizoen nieuwe hoogten bereikt, wenden postbedrijven zich steeds vaker tot AI om het hoofd te bieden aan de toenemende druk op nauwkeurigheid, personeelsbezetting en operationele kosten. Daarbij maken ze bij het sorteren gebruik van AI-gebaseerde softwaresuites zoals Minerva van Lockheed Martin.

Realtime simulatietool moet beladingsgraad optimaliseren

Twaalf transportbedrijven gaan met het distributienetwerk Netwerk Benelux (NBX) onderzoek doen naar hun optimale beladingsgraad. Het doel is om gezamenlijke capaciteit (transport-, magazijn- en personele capaciteit) zo efficiënt en duurzaam mogelijk te laten verlopen door middel van een dynamische planning. Technische Universiteit Eindhoven biedt daarbij ondersteuning met een realtime simulatietool waarbij capaciteitsbeheerfunctionaliteit beter wordt geïntegreerd en andere tools, zoals planningssoftware, chauffeursapplicaties en transportation management systemen (TMS), beter worden benut.

CLog 3.0: COOP en Witron starten derde bouwfase

De Noorse supermarktketen COOP Norge SA werkt al meer dan tien jaar samen met systeemintegrator Witron. Die samenwerking uit zich in het full-range logistieke centrum nabij de luchthaven Gardermoen in Oslo. De faciliteit heeft een oppervlakte van 84.000 vierkante meter en levert momenteel aan 1.200 winkels meer dan 13.000 verschillende droge, verse en diepvriesproducten. Centraal staat het OPM-systeem van Witron, met 42 COM-machines die in alle temperatuurzones worden ingezet.

Bijna 70% van expediteurs en douaneagenten vindt technologie essentieel voor groei

Descartes Systems Group, wereldwijd leverancier van on-demand SaaS-oplossingen voor logistiek-intensieve bedrijven in commerce, heeft de resultaten bekendgemaakt van zijn Global Forwarder/Broker Benchmark Study bij meer dan 400 bedrijven. Daaruit blijkt dat de sector te maken krijgt met een combinatie van onzekerheid en technologische opportuniteiten. Zo horen de wereldwijde instabiliteit (60%), wijzigende tarieven (42%) en de prijsdruk (61%) bij de grootste uitdagingen die expediteurs en douaneagenten in de komende vijf jaar verwachten.

Montea verwerft voormalige Euro Shoe-site in Beringen

De Belgische beursgenoteerde vastgoedgroep Montea breidt zijn aanwezigheid in het Limburgse Beringen uit met de acquisitie van de voormalige Euro Shoe-site. De strategische locatie langs de E313 en de E314 zorgt niet alleen voor een goede verbinding met Antwerpen, Luik en Brussel over de weg, maar biedt ook rechtstreekse toegang tot het Albertkanaal, wat bijdraagt aan de multimodale ontsluiting van de site.

Zes op de tien magazijnen gebruiken AI

Gebaseerd op een enquête bij ruim 2.000 logistieke leiders blijkt dat automatisering en AI snel terrein winnen. De gemiddelde terugverdientijd ligt tussen twee en drie jaar, terwijl de vraag naar hoogopgeleide magazijnmedewerkers verder blijft stijgen. De enquête kadert binnen een onderzoek van Mecalux, ontwikkelaar van geautomatiseerde opslagoplossingen, WMS en opslagsystemen, en het MIT Intelligent Logistics Systems (ILS) Lab van het Center for Transportation and Logistics.

TGW Logistics investeert 50 miljoen euro extra in hoofdkantoor

TGW Logistics, leverancier van intralogistieke oplossingen, investeert nog eens 50 miljoen euro in de uitbreiding van zijn productiecapaciteit op het hoofdkantoor in Marchtrenk (Oostenrijk). Concreet zal tegen de tweede helft van 2028 een vijf verdiepingen tellend gebouw 14.000 vierkante meter extra bruikbare ruimte opleveren. Het bedrijf streeft ernaar zijn omzet tegen 2030 te verdubbelen tot meer dan twee miljard euro. “De investering in ons hoofdkantoor in Marchtrenk vormt daarvoor de infrastructurele basis”, aldus CEO Henry Puhl.

‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ moet logistiek in Nederland helpen verbeteren

Hoe ga je als logistiek bedrijf om met files, personeelstekort en de druk om te moeten verduurzamen? Hoe zorg je voor vollere wagens, betere routes, minder CO2-uitstoot en betere marges? Omdat die vragen leven in de sector, zette het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het programma ‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ op. Het programma begeleidt bedrijven individueel om grip te krijgen op hun logistieke processen, wat hen moet helpen klaarstomen voor de toekomst. Sinds de opstart eind september 2025 nemen al meer dan dertig bedrijven aan het programma deel.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.