Met veel waste ben je er geweest

(Advertorial) Minimaliseren derving belangrijker dan ooit
Binnen voorraadbeheer zijn er 2 pertinente vragen: “wanneer bestellen we?” en “hoeveel bestellen we?”. Deze twee vragen staan centraal in het uitdenken van de juiste voorraadstrategie. Het juist beantwoorden van deze vragen hangt natuurlijk af van een aantal zaken. Zo wordt er veelal gekeken naar de service die we naar de klanten willen leveren en de kost van de voorraad die ons deze service moet kosten.

Vanaf de jaren 1960 is er enorm veel toewijding geweest vanuit de onderzoekswereld aan hoe we deze afweging zo goed mogelijk kunnen maken in de complexe realiteit waarin we ons bevinden. Er zijn dus vele theoretische concepten die ons in de praktijk helpen om zo kostenefficiënt mogelijk te werken. Echter, er zijn enkele zaken die nooit écht veel aandacht hebben gekregen, maar die steeds belangrijker worden voor bedrijven in de huidige tijd van leven. Eén van deze zaken is de derving van producten.
Derving bestaat natuurlijk al langer dan vandaag, maar de noodzaak om hier economisch beter mee om te gaan is groter dan ooit. Ondanks dat de meeste derving plaatsvindt bij de eindklant, wordt geschat dat Europese food retailers en groothandels verantwoordelijk zijn voor 3.6% van alle voedspelverspilling. Derving heeft daarnaast voor bedrijven gigantische kostennadelen. Derving verwerken kost geld en leidt tot een lagere beschikbaarheid, wat uiteindelijk leidt tot een enorme impact op het rendement van je voorraad.

Andere voorraadmodellen nodig
Beter omgaan met derving is dus een must. Maar hoe doe je dit? Enerzijds zijn er andere voorraadmodellen nodig. Niet enkel beschikbaarheid en de kost van voorraad, maar ook de kost van derving en de impact van derving op de beschikbaarheid, moeten meegenomen worden.
De huidige voorraadmodellen nemen deze dynamiek zelden mee. Andere voorraadmodellen zijn dus broodnodig. Zo moeten voorraadmodellen de verwachte derving kunnen berekenen en deze meenemen in de kostenvergelijking. Dit leidt tot het aanpassen van je veiligheids-en seriegrootte voorraden.
Dit is vooral een theoretisch verhaal en vraagt om heel wat berekeningen. We denken dan al snel aan professionele voorraadbeheersystemen die dit kunnen doen. Het wordt onmogelijk om derving en alle bijkomende complexiteit nog in de traditionele Excel-files te stoppen om vervolgens orderpunten en bestelhoeveelheden te bepalen. Maar ook de kennis om hier accuraat mee om te gaan is zeer specifiek. Dit allemaal maakt het moeilijk voor bedrijven om hier gedegen mee om te gaan zonder een kennis- en softwarepartner.

Derving verlagen vanuit operationeel perspectief
Het theoretisch juist bepalen van de voorraad in aanwezigheid van derving is één mogelijkheid om beter om te gaan met derving. Maar in het operationeel proces kan er ook gekeken worden naar het minimaliseren van derving.
Twee relevante vragen moeten gesteld worden:

  1. Welke artikelen hebben een hoge kans op derving?
  2. Welke acties kunnen derving verminderen?
Er zijn uit onderzoek enkele duidelijke kwantitatieve indicaties die een verband tonen met de relatieve hoeveelheid derving voor een item. Eén van deze indicaties is wat ze noemen, de “Fresh Case Cover” (FCC). Deze indicatie kan simpelweg berekend worden door je verpakkingshoeveelheid van een item te delen door de gemiddelde dagelijkse vraag gedurende de levensduur voor datzelfde item. Hoe hoger deze ratio, hoe hoger de verwachte derving is.
Ook is vanuit onderzoek de impact berekend van enkele verbeterprojecten omtrent derving. Hier kwam uit dat, in sectoren met verse producten, het verlengen van de levensduur van een item met slechts één dag al een enorme impact kan hebben op het verlagen van de derving. Maar ook het reeds uitpakken van verpakkingen op centraal niveau, en zo flexibele hoeveelheden naar de aansluitende winkels kunnen uitsturen, heeft een grote impact op het verlagen van de derving.

Managers, ‘t is aan U!
Ondanks dat er betere voorraadmodellen aanwezig zijn en er enkele snelle winsten te rapen vallen in het aanpassen van je proces, blijft de commitment van het management een cruciale factor. Dit is een rode draad doorheen voorraadbeheer in de praktijk, waar management vaak de sleutel in handen heeft. Zij moeten deze procesverbeteringen initiëren en de juiste voorraadmodellen via gespecialiseerde softwaresystemen aanreiken aan hun planners. Door de hoge economische noodzaak over de logistieke ketens heen om derving te minimaliseren, is het nu de tijd om te handelen. Managers, het is aan u!

Bronnen
Broekmeulen, R. A., & van Donselaar, K. H. (2019). Quantifying the potential to improve on food waste, freshness and sales for perishable in supermarkets. International Journal of Production Economics, 265-273.
Nahmias, S. (2011). Perishable Inventory Systems. Springer.
Rutten, M., Nowicki, P., Bogaardt, M.-J., & Aramyn, L. (2013). Reducing food waste by households and in retail and the EU.

Meer weten? Surf dan naar www.slimstock.com

Recente nieuwsberichten

Gofo Netherlands voorziet hub van sorteermachine met dubbele dwarsband

Gofo, een aanbieder van last-mile bezorging in de Verenigde Staten, Frankrijk, Nederland en Italië, heeft in zijn hub in Amsterdam (die in april 2025 werd geopend) een sorteermachine met dubbele dwarsband geïnstalleerd. Met het systeem wil het bedrijf de flexibiliteit en efficiëntie van zijn Nederlandse netwerk verbeteren, zodat het tegemoet kan komen aan de vraag tijdens het piekseizoen. De eerste resultaten zouden alvast een meetbare verbetering in de sorteersnelheid en -nauwkeurigheid bevestigen.

AWG plukt vruchten van magazijnautomatisering door Witron

Het Amerikaanse Associated Wholesale Grocers (AWG) is een ledencoöperatie waarin 1.100 winkeleigenaren meer dan 3.400 supermarkten exploiteren in 33 Amerikaanse staten. Daarbij zorgen ze voor een gezamenlijke jaaromzet van meer dan 25 miljard dollar. Naast de toenemende productdiversiteit en marktvolatiliteit, zetten het aanhoudende tekort aan geschoolde arbeidskrachten in magazijnen, stijgende transportkosten en strengere regelgeving het distributiemodel erg onder druk. Als antwoord op die uitdagingen besloot AWG zijn distributienetwerk te automatiseren en de activiteiten zo efficiënt mogelijk te optimaliseren. Verschillende leveranciers van geautomatiseerde systemen werden grondig geanalyseerd; uiteindelijk werd gekozen voor Witron uit Parkstein (Duitsland).

Swiss Post versterkt pakketnetwerk en logistiek met EAE Solutions

Omdat het aantal pakketten blijft toenemen en klantverwachtingen zich blijven ontwikkelen, investeert Swiss Post in de modernisering van zijn logistieke netwerk. De drie belangrijkste pakketcentra van het Zwitserse nationale postbedrijf vormen al meer dan twintig jaar de kern van de bedrijfsvoering. Als onderdeel van zijn langetermijnstrategie vernieuwt en vervangt Swiss Post verschillende sorteerfaciliteiten om de capaciteit uit te breiden, de efficiëntie te verbeteren en duurzame groei te ondersteunen. Daarvoor doet het bedrijf een beroep op systeemintegrator EAE Solutions.

Linde presenteert nieuwe automatiseringsoplossingen

In zijn Linde Experience Hub in Aschaffenburg (Duitsland) heeft Linde Material Handling verschillende nieuwe automatiseringsoplossingen gedemonstreerd die het portfolio moeten versterken. Blikvanger tijdens de Linde Automation Summit was een prototype van de Linde E-Matic, de eerste geautomatiseerde contragewichttruck voor buitengebruik. Deze heftruck met een hefcapaciteit tot 2,3 ton wordt in 2027 op de markt verwacht. De truck is uitgerust met een sideshift, lithium-ionbatterijen en de nodige navigatie- en veiligheidstechnologie. In een eerste fase zal de truck focussen op horizontaal transport, waarna hij gaandeweg meer taken, zoals het zijdelings laden en lossen van vrachtwagens, op zich zal nemen. De preprojecten bij geselecteerde klanten zullen worden meegenomen in de verdere ontwikkeling en serieproductie.

Tailormade Logistics versterkt positie in Zuid-Europa door overnames

De Belgische logistiek dienstverlener Tailormade Logistics, met hoofdkantoor in Gent, zet een volgende stap in zijn groei door de activiteiten verder te zetten die tot nu toe werden uitgevoerd door HSV Expeditie en Hansbeeks Snelvervoer, twee gespecialiseerde transportbedrijven met een sterke focus op Spanje en Portugal. Met deze strategische uitbreiding versterkt Tailormade Logistics (TML) zijn dienstverlening naar Zuid-Europa, wat het een logische volgende stap noemt na de sterke aanwezigheid in Frankrijk.

Active Ants neemt eerste robotarm met AI in gebruik

Als fulfilmentaanbieder verwerkt Active Ants – onderdeel van de 3PL-divisie van Bpostgroup – online bestellingen van webshops in zijn geautomatiseerde warehouses (opslag, pick & pack, verzending en retourbeheer). Het bedrijf experimenteert daarbij volop met technologie en robotica. Zo heeft het in het Active Ants-warehouse in Dorsten (Duitsland) met succes een eerste AI-gestuurde robotarm voor orderpicking in gebruik genomen.

Opname logistiek vastgoed stabiliseert volgens JLL

De opname van logistiek vastgoed normaliseert zich na de piek tijdens de COVID-pandemie. Dat blijkt uit de ‘Q3 Market Dynamics for Industrial & Logistics’ van Jones Lang Lasalle (JLL), gespecialiseerd in commercieel vastgoed.

Dynamisch pallets opslaan: ga je voor een shuttlesysteem of verrijdbare stellingen?

(Advertorial) Het maximaliseren van de palletopslagcapaciteit is een cruciale uitdaging voor veel magazijnen. Een eeuwig dilemma daarbij is dat meer compacte opslag altijd ten koste van verkeersruimte én flexibiliteit gaat. Vooral bij een beperkt vloeroppervlak en een groeiende voorraad is het essentieel om het juiste opslagsysteem te kiezen. Twee populaire oplossingen zijn het pallet shuttlesysteem en verrijdbare palletstellingen. Beide systemen verhogen de opslagcapaciteit aanzienlijk, maar ze verschillen in toegankelijkheid, flexibiliteit en efficiëntie. De keuze hangt verder af van factoren zoals producttype, omloopsnelheid, beschikbare ruimte en veiligheidsvereisten. In dit blog bespreken we de voor- en nadelen van beide opties, zodat u kunt bepalen welke oplossing beter bij uw toepassing past.

Veiligheidsplan voor magazijn en laadperrons: dé vergeten prioriteit

(Advertorial) Het is weer die tijd van het jaar waarin iedereen druk bezig is met plannen, begrotingen en prestatiedoelstellingen. Logischerwijze gaat daarbij veel aandacht uit naar productiviteit en efficiëntie. Orders moeten sneller verwerkt worden, doorlooptijden korter, marges hoger. Helaas raakt één cruciaal aspect soms een beetje ondergesneeuwd: veilig werken in het magazijn en op de laadperrons. Juist daar gebeuren de meeste incidenten, vaak met grote gevolgen voor medewerkers en bedrijfscontinuïteit en dat blijkt ook uit de bekende rapporten van de Arbeidsinspectie.

PGS Group en maatwerkbedrijf AJR produceren samen pallets

PGS Group, gespecialiseerd in houten pallets – nieuw en gereconditioneerd – en in reverse logistics-diensten, is een strategische samenwerking aangegaan met het maatwerkbedrijf Atelier Jean Regniers (AJR) in Wallonië. AJR draagt bij aan inclusief werk door ongeveer 300 medewerkers in te zetten voor productie- en commerciële opdrachten op het gebied van detergenten, kantoor- en schoolartikelen, textielproductie, maar ook door verpakkingsdiensten te leveren en werk in externe bedrijven aan te bieden. Het palletatelier produceert voornamelijk op maat gemaakte oplossingen voor de regio en Noord-Frankrijk.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.