Markt voor logistiek vastgoed houdt stand in Vlaanderen

JLL focust op de industriële vastgoedmarkt in Vlaanderen en maakt de balans op na drie trimesters in 2020. In dit bijzondere jaar heeft de transactionele markt zelfs tijdens de lockdown niet stilgelegen, zo blijkt. Het wijzigende consumentengedrag en de vrees voor een wijdverspreide heropflakkering van het coronavirus hebben de marktvraag in de eerste jaarhelft sterk beïnvloed.

Logistieke ketens werden herzien en opslagruimtes werden – al dan niet tijdelijk – uitgebreid om grotere voorraden te creëren. Er werden transacties genoteerd op alle logistieke assen en ook de opname van semi-industriële units in kmo-parken bleef op een hoog peil.

Een overzicht:
 
Voor industrie en logistiek samen werd tot dusver dit jaar in Vlaanderen een opnamevolume van 983.000m² geregistreerd. Dat volume ligt 6% boven dat van dezelfde periode vorig jaar en vertegenwoordigt 83% van de 1.186.000m² die in heel België in dezelfde periode werden verhuurd of verkocht voor eigen gebruik. Tot op vandaag heeft de coronacrisis dus geen negatieve impact op de opnamecijfers. Van de opgenomen ruimtes in Vlaanderen was 46% voor logistiek, iets meer dan de gemiddelde 41% van de laatste 10 jaar, en 54% voor semi-industrie.
 
JLL stelt vast dat het logistieke opnamevolume standhoudt. Eind september stond het opnamevolume in de gebruikersmarkt van logistiek vastgoed in Vlaanderen op 453.000m², 1% boven het niveau van dezelfde periode vorig jaar. Vergeleken met het tienjarige gemiddelde, ligt het niveau zelfs 20% hoger. Het transactievolume van de eerste drie kwartalen van 2020 is het derde hoogste van het decennium, na dat van topjaren zoals 2011 en 2016. Of 2020 ook een topjaar wordt zal afhangen van het vierde kwartaal, het kwartaal waarin traditioneel het hoogste volume van het jaar wordt gerealiseerd. De marktvraag blijft groot, maar de onderhandeltijd van transacties loopt uit, onder meer door strengere financieringsvoorwaarden en lange vergunningstrajecten.
                                                                                               
In de eerste negen maanden van 2020 sprongen enkele transacties in het oog. De top drie wordt gevormd door drie verhuringen waarbij JLL betrokken was: de verhuring van een sleutel op de deur logistiek project van net geen 60.000m² in MG Park De Hulst in Willebroek aan Eutraco, 48.500m² verhuurd voor twee jaar aan Eddie Stobart Logistics in Genk Logistics en de huur van 34.000m² door Eutraco in Tri Access Logistics in Willebroek. Daarnaast begeleidde JLL ook ontwikkelaar Montea bij een primeur voor België: de langetermijn verhuring van het eerste crossdock-gebouw van 9000m², verspreid over twee niveaus met bijhorend terrein – 60.000m² – aan DPD Belgium in Vilvoorde.
 
Nog een vaststelling is dat de beschikbaarheid verder daalt. De leegstand op de logistieke assen in Vlaanderen bedraagt niet meer dan 2%. In de logistieke zones rond Antwerpen bereikt de leegstand momenteel een historisch laagtepunt van 1,2%. In de omgeving van Brussel en in Vlaams-Brabant is de logistieke leegstand quasi nihil. De lage beschikbaarheidsgraad in combinatie met de risico-averse strategie van ontwikkelaars oefenen een opwaartse druk uit op de huurprijzen.
 
De ‘prime rents’ of tophuurprijzen zijn in de eerste negen maanden van 2020 gestegen. De tophuurprijs op de as Antwerpen-Brussel steeg 9% van 55 naar 60 euro/m²/jaar, onder druk van de aanhoudende vraag en de extreem lage beschikbaarheid. De huurprijs reflecteert ook de gestegen bouwkosten van duurzame, kwalitatieve logistieke gebouwen. De tophuurprijs die voor de logistieke as Antwerpen-Gent geldt, steeg 2% op jaarbasis, naar 46 euro per m² en per jaar en komt zo op hetzelfde niveau als de tophuurprijs die geldt voor de as E313.
 
Nog een conclusie van JLL is dat investeerders en logistieke ontwikkelaars vertrouwensvol zijn. In totaal zijn 648.000m² logistieke ruimtes in aanbouw of met opleveringsdatum gepland in de komende 12 tot 15 maanden. Opmerkelijk is dat daarvan 205.000m² – bijna een derde – speculatief wordt ontwikkeld, waaronder Ghent Logistic Campus van Groep Heylen in de haven van Gent, een deel van Genk Green Logistics, de herontwikkeling van Ford Genk en 76.000m² van Lingang in Zeebrugge. Daarnaast zijn in de komende 12 maanden opleveringen gepland van grote ontwikkelingen op maat van gebruikers, zoals 82.000m² voor Kühne & Nagel in Tessenderlo, 60.000m² voor Barry Callebaut in Lokeren en 50.000m² voor H.Essers in Gent. Gemiddeld werd in de voorbije vijf jaar 331.000m² aan logistieke ruimte per jaar opgeleverd in Vlaanderen, wat ongeveer drie kwart van het jaarlijkse Belgische volume uitmaakt.
 
JLL besluit dat de vraag naar logistieke ruimtes als antwoord op de groei van e-commerce en on-line gestuurde operaties nadrukkelijk toeneemt aangezien dergelijke logistieke operaties extra ruimte nodig hebben voor de behandeling van retours, de individuele verpakking van de verzendingen en grotere stockvolumes. Nieuwe locaties worden geselecteerd in functie van snelle toelevering en de beschikbaarheid van personeel. Er komt ook meer vraag naar stadsdistributie en ‘last mile deliveries’ in grote steden. De vraagt stijgt ook omwille van bufferstocks die worden gecreëerd om in de toekomst disruptie in de supply chain op te vangen. Verder ziet JLL een duidelijke trend naar een beter grondgebruik door de constructie van hogere gebouwen, in combinatie met automatisering, meer laad- en loskades en een betere technische uitrusting inzake internet en data management. Ook binnen het warehouse wordt meer aandacht besteed aan een goede en veilige werkomgeving.

Recente nieuwsberichten

Laden en lossen: risico’s en oplossingen op het laadperron

(Advertorial) Het laadperron is een onmisbare schakel in de logistieke keten, maar ook een plek waar de veiligheid vaak onder druk staat. Dagelijks gebeuren er incidenten waarbij heftrucks, vrachtwagens en medewerkers betrokken zijn. Hoewel veel bedrijven vertrouwen op routine, is juist de wijze waarop de trailer aan een perron wordt gekoppeld een vaak risicovol.

Transport & Logistics 2025: ontmoeten, verbinden, vooruitgaan

(Advertorial) In een sector die draait om samenwerking, is netwerken minstens zo belangrijk als kennis. Tijdens Transport & Logistics 2025 ontdekt u niet alleen de nieuwste trends, maar ontmoet u vooral de mensen die ze waarmaken. Drie dagen lang vormt Antwerp Expo het kloppend hart van de logistieke community.

Axfood neemt Witron in de arm voor nieuw logistiek centrum

De Zweedse supermarktketen Axfood is van plan een nieuw, volautomatisch logistiek centrum te bouwen in Frillesås, in de gemeente Kungsbacka. Het centrum, dat in 2030 klaar moet zijn, zal zorgen voor meer capaciteit en efficiëntie voor de toekomstige groei van de retailgroep in Zuid-Zweden. Als automatiseringspartner voor de nieuwe faciliteit werd gekozen voor Witron, met wie Axfood intussen een intentieverklaring ondertekende. Axfood en Witron werken al enkele jaren samen. Zo leverde Witron eerder al de automatiseringsoplossing voor het automatische logistieke centrum van de groep in Bålsta.

Groninger zet dubbel in op Kardex Mlog voor meegroeiende logistiek

Familiebedrijf Groninger uit het Zuid-Duitse Crailsheim levert als machinebouwer oplossingen voor het vullen en inpakken van kwetsbare producten voor de farmaceutische, zelfzorg- en cosmeticasector. Voor het nieuwe logistieke centrum van Groninger heeft Kardex Mlog een pallet- en kleingoedmagazijn gebouwd voor de productie- en reserveonderdelenlogistiek. Het volledig geautomatiseerde hoogbouwmagazijn met meer dan 3.000 palletplekken vormt een duo met een Bakken Shuttle System.

Bausch + Lomb kiest TGW Logistics voor automatisering van DC

Bausch + Lomb behoort tot de toonaangevende producenten van oogheelkundige technologie, waaronder contactlenzen, chirurgische instrumenten en geneesmiddelen. De healthcare specialist is actief in meer dan honderd landen en heeft ongeveer 13.500 mensen in dienst.

TVH breidt trainingscentrum TVH University uit

TVH, een wereldspeler in de markt van onderdelen en toebehoren voor heftrucks, industriële voertuigen en bouw- en landbouwmachines, heeft in het hoofdkwartier in Waregem nieuwe faciliteiten geopend voor zijn trainingscentrum TVH University, dat praktijkgerichte technische opleidingen biedt voor industriële voertuigen.

Modern douanemanagement schept ruimte voor hogere marges

Customs Support Group (CSG), een van de grootste onafhankelijke leverancier van douane- en handelsoplossingen in Europa, en Boston Consulting Group (BCG) presenteren een onderzoek waaruit blijkt dat douaneverplichtingen niet langer slechts draaien om het uitvoeren van regelgeving, maar dat deze een krachtige stimulans voor groei en marges kunnen betekenen. In 2024 inden douaneautoriteiten wereldwijd tussen de 600 en 900 miljard dollar aan douanerechten. Dat bedrag staat gelijk aan bijna één procent van het wereldwijde, economische verkeer. Tegelijkertijd neemt de complexiteit toe door nieuwe sancties, strengere regels over de oorsprong, CO2-regelgeving en dynamische invoerrechten.

Inefficiënte magazijnen belemmeren groei van handelsbedrijven

Belgische handelsbedrijven verwachten groei in 2025, maar kostenbeheersing blijft cruciaal. Door druk op de marges zetten bedrijven in op efficiëntieverbetering, geoptimaliseerde inkoopstrategieën en de automatisering van interne processen. Dat blijkt uit de sectoranalyse van de KMO Barometer 2025, die onderzoeksbureau Markteffect in opdracht van softwareontwikkelaar Exact bij 500 kmo’s uitvoerde. Tegelijk geeft 44% aan te investeren in automatisering, maar magazijn- en voorraadprocessen blijven opvallend inefficiënt.

Element Logic introduceert Automation as a Service: een flexibel abonnementsmodel voor magazijnautomatisering

(Advertorial) Geen hoge investeringen, wel gegarandeerde prestaties, schaalbaarheid en duurzaamheid. Ontdek hoe AaaS jouw bedrijf laat groeien.

Bedrijvencontactdagen: ontmoet BITO voor uw magazijninrichting.

(Advertorial) Bezoek BITO Systems in Hal 4 op stand 4235 tijdens de Bedrijvencontactdagen in Antwerp Expo op 1 & 2 oktober. Van eerste rek voor starters tot robotica en automatisering voor groeiende bedrijven: ons team adviseert je graag.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.