MAN automatiseert productielogistiek met robots van Magazino

Vrachtwagenconstructeur MAN gaat in zijn vestiging in Neurenberg een vloot van 12 SOTO-robots inzetten om de logistiek van kleine goederen volledig te automatiseren. De SOTO-robot is afkomstig van het Duitse roboticabedrijf Magazino, een dochteronderneming van Jungheinrich.

Magazino en MAN werken al sinds 2019 nauw en toepassingsgericht samen op het gebied van logistieke automatisering en hebben hun specifieke expertise gebundeld tijdens de ontwikkelingsfase van de SOTO-robots. Tijdens een proeffase van een jaar werd de functionaliteit van de robots uitgebreid getest en in de praktijk geoptimaliseerd. Na het proefproject zal het hele aanvoerproces van kleine ladingdragers voor de assemblage van motoren en de toekomstige productie van batterijen in de herfst van 2024 worden geautomatiseerd met 12 SOTO-robots.

De SOTO-robots halen de ladingdragers onafhankelijk van elkaar op in het geautomatiseerde miniloadmagazijn en elke robot brengt tot 18 containers tegelijk naar de individuele assemblagelijnen. De robots werken in dezelfde omgeving als de medewerkers en andere mobiele robots. Op de productielijn leveren de SOTO-robots de containers, die momenteel 12kg wegen, rechtstreeks in de rekken. De medewerkers kunnen eenvoudig bij de afzonderlijke onderdelen aan de andere kant van het rek voor assemblage. De SOTO-robots kunnen ook autonoom leeggoed ophalen en naar het centrale verzamelpunt brengen.

De fabriek in Neurenberg gebruikt standaard containers in overeenstemming met de VDA-norm. De adaptieve grijper van de robot past zich automatisch aan de grootte aan en beweegt zich, net als het personeel, flexibel naar verschillende hoogtes van de transferrekken. De robots gebruiken codes op de rekken en etiketten op de containers voor identificatie. Daarna ontvangt de robot de transportorders rechtstreeks van het WMS.

De SOTO-robot combineert deze elementaire logistieke processtappen in een enkele, volledig autonome oplossing. Het ophalen van de ladingdragers van verschillende grootte uit een magazijn, autonoom transporteren van meerdere ladingdragers van de bron naar de afzetbak en levering aan doorrolrekken dicht bij de lijn op verschillende hoogtes. Het verzamelen van leeggoed en het rouleren van ladingdragers maken deel uit van de mogelijkheden.

Foto: Jungheinrich

Recente nieuwsberichten

Intelligente software verhoogt efficiëntie en vermindert handwerk in foodretail

(Advertorial) De foodretail staat onder constante druk door de toenemende complexiteit van producten, snellere leveringen en hoge verwachtingen van klanten . Efficiënte full case-handling vraagt daarom om krachtige oplossingen waarbij slimme software de sleutel vormt.

Transport & Logistics 2025: Het kloppend hart van de sector

(Advertorial) Wie telt in de logistieke, transport- en maritieme wereld, komt op 14, 15 of 16 oktober naar Antwerp Expo. Tijdens Transport & Logistics 2025 ontmoet u meer dan 15.000 professionals: van supply chain managers en expediteurs tot logistiek vastgoedontwikkelaars, rederijen en innovatieve start-ups. Het is dé plek waar beslissingsnemers, beleidsmakers en pioniers samenkomen om kennis te delen en nieuwe samenwerkingen te smeden.

Dexion België presenteert MOVO verrijdbare palletstellingen op Transport & Logistics Antwerpen 2025

(Advertorial) Dexion België is opnieuw aanwezig op Transport & Logistics Antwerpen, hét toonaangevende evenement voor transport, distributie en warehousing in België. Van 14 tot en met 16 oktober 2025 kunnen bezoekers Dexion vinden in Antwerp Expo, Hal 1 – stand 1.12, waar MOVO, Dexions verrijdbare palletstelling, centraal staat.

Uw gratis tickets voor Demand Driven Days: Twee dagen leren over en ervaren van Demand Driven MRP!

(Advertorial) DDDays is hét evenement voor planners en supply chain managers die op zoek zijn naar meer intelligente planning processen. Leer over een nieuwe planningsaanpak door middel van concrete implementaties waar DDMRP en AI elkaar ontmoeten en samenwerken.

WDP ontwikkelt DC van 32.000m² in Boekarest

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP start met de ontwikkeling van een distributiecentrum van ongeveer 32.000m² in het WDP Park Bucharest – Ștefănești, voor FAN Courier Group, een toonaangevende koerier en logistiek dienstverlener in Roemenië. FAN Courier Group is een bestaande klant van WDP in Roemenië (Timișoara) en versterkt met dit project zijn partnership met het vastgoedbedrijf. De nieuwbouw zal de parcel activiteiten van FAN Courier Group ondersteunen.

Knapp automatiseert productiebevoorrading van SICK

Met de automatisering van de productiebevoorrading in de SICK-vestiging in Kunsziget, Hongarije, zetten Knapp en SICK een nieuwe stap in hun technologische samenwerking. Het gebruik van autonome mobiele Open Shuttle-robots in combinatie met een geautomatiseerd opslag- en ophaalsysteem garandeert een just-in-time bevoorrading van de productie en flexibele interne transporten. Een end-to-end SAP EWM-oplossing van Knapp zorgt voor de digitalisering van de interne productielogistiek en voor transparantie in het voorraadbeheer.

Rossmann kent inhoud van dozen dankzij Lydia Voice

Om zijn orderpickprocessen te optimaliseren maakt de Duitse drogisterijketen Rossmann gebruik van een eigen ontwikkelde oplossing. In samenwerking met EPG (Ehrhardt Partner Group), leverancier van de supply chain execution suite EPG One, heeft Rossmann het WIIEB-besturingssysteem geïmplementeerd. Dat systeem maakt gebruik van een intelligent algoritme om de optimale verdeling van artikelen in rolcontainers te berekenen op basis van parameters zoals productgrootte, gewicht en inhoud. Medewerkers ontvangen orderpickinstructies via Put-to-Light-displays en de spraakgestuurde oplossing Lydia Voice. Het WIIEB-systeem zorgt voor volledige transparantie door precies aan te geven welke artikelen in welke container zijn geplaatst. Dat optimaliseert niet alleen het laden, maar maakt ook een duidelijke etikettering mogelijk, wat vooral belangrijk is bij het transport van gevaarlijke stoffen.

‘AntOn by Jungheinrich’, nieuwe naam in heftruckwereld

Onder het merk ‘AntOn by Jungheinrich’ start Jungheinrich met de verkoop van een nieuw portfolio trucks voor het instapsegment. De lancering begint met de elektrische vorkheftrucks CBH 2.5 en 3.0 en de handpallettruck PTL 1.5.

UnisonIQ van OMP transformeert supply chain planning

OMP heeft de beschikbaarheid aangekondigd van UnisonIQ, een nieuw AI-orkestratieframework dat besluitvorming in de supply chain moet transformeren door middel van synergie tussen mens en AI. UnisonIQ is geïntegreerd in het Unison Planning-platform van OMP en biedt inzichtelijke, ‘always-on’ agents die gebruikmaken van Unison Companion, een generatieve AI-gebaseerde assistent, en toonaangevende AI-engines.

Laden en lossen: risico’s en oplossingen op het laadperron

(Advertorial) Het laadperron is een onmisbare schakel in de logistieke keten, maar ook een plek waar de veiligheid vaak onder druk staat. Dagelijks gebeuren er incidenten waarbij heftrucks, vrachtwagens en medewerkers betrokken zijn. Hoewel veel bedrijven vertrouwen op routine, is juist de wijze waarop de trailer aan een perron wordt gekoppeld een vaak risicovol.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.