Honda Motor Europe Logistics migreert bestaande systemen naar SAP

Foto: © Jeroen Willems

IT-dienstverlener Delaware gaat de komende vijf jaar alle verouderde systemen van Honda Motor Europe Logistics, die vandaag nog over verschillende silo’s verspreid zitten, migreren naar een groot, geïntegreerd SAP-systeem. Honda streeft daarmee naar een toekomstbestendige supply chain om klaar te zijn voor de elektrische auto-industrie van morgen.

Honda Motor Europe Logistics in Gent is Honda’s logistieke hoofdhub voor Europa, inclusief de volledige supply chain voor wisselstukken. Elk jaar passeren er meer dan een miljoen producten – wagens, motorfietsen, buitenboordmotoren, grasmaaiers, enzovoort – door de supply chain. De supply chain voor wisselstukken beheert de volledige ketting van bestelling aan de leverancier tot levering aan de klant en dit voor alle Honda-producten op Europese schaal. Het gaat dan ook om een groots langetermijnproject, waarbij op het hoogtepunt ervan meer dan 100 medewerkers van Delaware betrokken zullen zijn, met gevolgen voor het werk van ongeveer 1000 Honda-medewerkers in Europa en de ongeveer 7000 Europese verkooppunten.

“Onze legacy systemen zijn momenteel in aparte silo’s georganiseerd. Reserveonderdelen, accessoires voor auto’s en motorfietsen, industriële motoren voor power products, OEM-componenten, ... Elke productfamilie heeft haar eigen processen”, zegt Erik Chabot, logistiek directeur bij Honda Motor Europe Logistics (2e van links op foto). “Om een toekomstbestendige supply chain op te bouwen, wilden we vanaf nul beginnen en alle systemen harmoniseren.” Dat brengt niet alleen voordelen mee door voor efficiëntiewinst te zorgen in de veelheid aan systemen en processen, het is ook nodig om nieuw potentieel te ontsluiten en klaar te zijn voor de auto-industrie van morgen.

“Onze sector is in volle transformatie. Kijk bijvoorbeeld naar de aftermarket: die is al meer dan een eeuw gericht op service voor verbrandingsmotoren, maar evolueert nu naar softwarematige oplossingen voor elektrische voertuigen. Ook het verkoopproces en de rol van de dealer veranderen volledig. Als we onze systemen en logistieke processen daar vandaag niet op voorbereiden, missen we morgen de boot”, legt Erik Chabot uit.

Honda ging daarom op zoek naar een partner die samen met hen zou nadenken over de beste aanpak en daarnaast ook de volledige implementatie in goede banen kon leiden. Uiteindelijk werd er gekozen voor Delaware.

Delaware werkt nu al continu met meer dan vijftig consultants ter plaatse, die dagelijks met hun contacten bij Honda afstemmen. “Ons dedicated automotive team herkent de kritieke processen en begrijpt zowel de korte als lange termijnuitdagingen voor Honda’s business. Dat leidt tot een constructieve en respectvolle samenwerking”, klinkt het bij de IT-dienstverlener.

Het volledige project behelst zes aspecten, waarvoor een gedetailleerde roadmap werd uitgetekend: logistiek (units, wisselstukken, accessoires); aftermarket: verkoop van wisselstukken & accessoires; supply en planning; administratie en douane (stock en invoerrechten); masterdata en datamigratie; en systeemarchitectuur en veiligheid.

De eerste vier projecten zitten al in de conceptuele ontwerpfase. De volgende fasen zijn het maken van blauwdrukken en het realiseren van de nieuwe processen op elke locatie. Het is net zoals bij een openhartoperatie: alles moet te allen tijde blijven werken”, besluit Nico Claeys, programmamanager bij Honda Motor Europe Logistics (2e van rechts op foto).

Recente nieuwsberichten

TGW Logistics automatiseert nieuw distributiecentrum voor Picnic

Na een eerste gezamenlijk project in Utrecht vertrouwt de Nederlandse online supermarket Picnic opnieuw op TGW Logistics: in Oberhausen (Duitsland) is onlangs een sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum in gebruik genomen. Daarmee wordt de basis gelegd voor de geplande groei van Picnic op de Duitse markt.

Jungheinrich automatiseert materiaalstroom bij Picanol

Picanol, de Belgische fabrikant van hoogtechnologische weefmachines, heeft Jungheinrich de opdracht gegeven om op zijn site in Ieper belangrijke materiaalstroomprocessen te automatiseren. Als onderdeel van het project worden zes autonome mobiele robots (AMR’s) van het type arculee M geïnstalleerd om het transport tussen de goederenontvangst, het geautomatiseerde magazijn voor kleine onderdelen (ASRS of Automated Storage and Retrieval System) en de orderverzamelstations af te handelen.

Weber-Hydraulik moderniseert op 3 weken tijd met Kardex Mlog

Het Duitse familiebedrijf Weber-Hydraulik is gespecialiseerd in hydraulische oplossingen op maat. Het bedrijf produceert op vijf bedrijfslocaties hoogwaardige cilinders, stuurventielen, stuur- en veringsystemen, ventielen en aggregaten voor mobiele werktuigen, bedrijfsvoertuigen en gereedschapsmachines. Op zijn hoofdkantoor in het Zuid-Duitse Güglingen heeft Weber-Hydraulik een hoogbouwmagazijn met twee gangen gemoderniseerd. Het moderniseringsproject van het magazijn, dat dienst doet als buffermagazijn voor de productie, werd uitgevoerd door Kardex Mlog, leverancier van geïntegreerde materiaalstroomsystemen en hoogbouwmagazijnen. Opvallend aan het project is dat het binnen een krap tijdsbestek van drie weken werd opgeleverd.

REWE Group schakelt Witron in voor reorganisatie van logistiek

REWE Group, een toonaangevende retailgroep in Oostenrijk, heeft de Witron Group de opdracht gegeven om een sterk geautomatiseerd logistiek centrum voor droge voeding te ontwerpen, te implementeren en te beheren. De faciliteit met een oppervlakte van 135.600 vierkante meter zal dagelijks meer dan 600.000 dozen verwerken en ongeveer 2.500 winkels bevoorraden met een assortiment van ongeveer 21.000 artikelen. Het hart van het project wordt gevormd door de nieuwste generatie van Witrons OPM-oplossing met 40 COM-machines.

WarmMark QR zorgt voor slim traceren in de koudeketen

Tilt-import, aanbieder van temperatuurregistratiesystemen voor traceerbaarheid, breidt zijn assortiment uit met WarmMark QR, een batterijloze temperatuursensor voor eenmalig gebruik die aangeeft wanneer een zending is blootgesteld aan onaanvaardbare temperaturen. De sensor moet alle spelers in de koudeketen, van fabrikanten tot klanten of patiënten, realtime inzicht bieden in de status van temperatuurgevoelige producten.

Igus stelt budgetvriendelijke humanoïde robot Iggy Rob voor

Igus, ontwikkelaar en producent van motion plastics, presenteert zijn eerste humanoïde robot, Iggy Rob. Kenmerkend voor de robot is het prijskaartje: voor minder dan 50.000 euro kan de tweearmige kunststof robot bedrijven ondersteunen in de industriële productie, dienstverlening of met transporttaken. Om ervaring op te doen met de nieuwe helper roept Igus bedrijven op om “te testen voordat ze investeren”.

Europa is koppositie in robotica kwijt

Volgens een rapport van Allianz Trade is Europa zijn koppositie in de wereldwijde robotica-race kwijt en dreigt het snel achterop te raken. “Zonder acute actie staat de Europese industrie dezelfde neergang te wachten zoals de Europese auto-industrie die doormaakt”, zo waarschuwt de kredietverzekeraar in zijn rapport ‘No country for old robots’.

Vijf goede redenen om over te schakelen op HVLS ventilatoren

(Advertorial) Allereerst, wat is een HVLS ventilator? De afkorting staat voor High Volume, Low Speed. Ze zijn uitgerust met extra grote bladen en draaien op een rustige snelheid rond. Je zou denken dat de omwentelsnelheid hoger kan, maar niets is minder waar. In combinatie met het speciale profiel van de bladen, zorgt deze snelheid juist voor een verplaatsing van de meeste lucht over het grootste gebied, tegen de laagste kosten.

Woolworths vertrouwt op Knapp voor e-grocery fulfilment

De Australische supermarktketen Woolworths heeft een beroep gedaan op systeemintegrator Knapp voor de bouw van het eerste volledig geautomatiseerde central fulfilment centre (CFC) van Woolworths in Western Sydney. De 22.000m² grote site in Auburn maakt gebruik van de E-Grocer-oplossing van Knapp en moet voor een belangrijke ommezwaai zorgen in de manier waarop boodschappen aan klanten worden geleverd. Het CFC zou de online capaciteit in Western Sydney met meer dan vijftig procent vergroten en kan tot 60.000 online bestellingen per week verwerken. Dankzij de Knapp Pick-it-Easy Robot stations kan het Woolworths-team in Auburn de bestellingen van klanten efficiënter en nauwkeuriger verzamelen.

WDP ontwikkelt duurzaam DC van 54.000m² in Roemenië

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP zal starten met de ontwikkeling van een nieuw, duurzaam distributiecentrum van ongeveer 54.000m² in het WDP Park Bucharest-Ștefănești in Roemenië. Deze ontwikkeling, gericht op een BREEAM Outstanding certificering, wordt gerealiseerd voor een bestaande klant en moet de verdere uitbouw weerspiegelen van WDP’s samenwerking met een internationale retailer. De ontwikkeling maakt gebruik van WDP’s grondbank en gaat gepaard met een investeringsbedrag van ongeveer veertig miljoen euro. Na de oplevering eind 2026 zal de nieuwbouw op lange termijn worden verhuurd op basis van een vast triple-net-huurcontract van minstens vijftien jaar.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.