Honda Motor Europe Logistics migreert bestaande systemen naar SAP

Foto: © Jeroen Willems

IT-dienstverlener Delaware gaat de komende vijf jaar alle verouderde systemen van Honda Motor Europe Logistics, die vandaag nog over verschillende silo’s verspreid zitten, migreren naar een groot, geïntegreerd SAP-systeem. Honda streeft daarmee naar een toekomstbestendige supply chain om klaar te zijn voor de elektrische auto-industrie van morgen.

Honda Motor Europe Logistics in Gent is Honda’s logistieke hoofdhub voor Europa, inclusief de volledige supply chain voor wisselstukken. Elk jaar passeren er meer dan een miljoen producten – wagens, motorfietsen, buitenboordmotoren, grasmaaiers, enzovoort – door de supply chain. De supply chain voor wisselstukken beheert de volledige ketting van bestelling aan de leverancier tot levering aan de klant en dit voor alle Honda-producten op Europese schaal. Het gaat dan ook om een groots langetermijnproject, waarbij op het hoogtepunt ervan meer dan 100 medewerkers van Delaware betrokken zullen zijn, met gevolgen voor het werk van ongeveer 1000 Honda-medewerkers in Europa en de ongeveer 7000 Europese verkooppunten.

“Onze legacy systemen zijn momenteel in aparte silo’s georganiseerd. Reserveonderdelen, accessoires voor auto’s en motorfietsen, industriële motoren voor power products, OEM-componenten, ... Elke productfamilie heeft haar eigen processen”, zegt Erik Chabot, logistiek directeur bij Honda Motor Europe Logistics (2e van links op foto). “Om een toekomstbestendige supply chain op te bouwen, wilden we vanaf nul beginnen en alle systemen harmoniseren.” Dat brengt niet alleen voordelen mee door voor efficiëntiewinst te zorgen in de veelheid aan systemen en processen, het is ook nodig om nieuw potentieel te ontsluiten en klaar te zijn voor de auto-industrie van morgen.

“Onze sector is in volle transformatie. Kijk bijvoorbeeld naar de aftermarket: die is al meer dan een eeuw gericht op service voor verbrandingsmotoren, maar evolueert nu naar softwarematige oplossingen voor elektrische voertuigen. Ook het verkoopproces en de rol van de dealer veranderen volledig. Als we onze systemen en logistieke processen daar vandaag niet op voorbereiden, missen we morgen de boot”, legt Erik Chabot uit.

Honda ging daarom op zoek naar een partner die samen met hen zou nadenken over de beste aanpak en daarnaast ook de volledige implementatie in goede banen kon leiden. Uiteindelijk werd er gekozen voor Delaware.

Delaware werkt nu al continu met meer dan vijftig consultants ter plaatse, die dagelijks met hun contacten bij Honda afstemmen. “Ons dedicated automotive team herkent de kritieke processen en begrijpt zowel de korte als lange termijnuitdagingen voor Honda’s business. Dat leidt tot een constructieve en respectvolle samenwerking”, klinkt het bij de IT-dienstverlener.

Het volledige project behelst zes aspecten, waarvoor een gedetailleerde roadmap werd uitgetekend: logistiek (units, wisselstukken, accessoires); aftermarket: verkoop van wisselstukken & accessoires; supply en planning; administratie en douane (stock en invoerrechten); masterdata en datamigratie; en systeemarchitectuur en veiligheid.

De eerste vier projecten zitten al in de conceptuele ontwerpfase. De volgende fasen zijn het maken van blauwdrukken en het realiseren van de nieuwe processen op elke locatie. Het is net zoals bij een openhartoperatie: alles moet te allen tijde blijven werken”, besluit Nico Claeys, programmamanager bij Honda Motor Europe Logistics (2e van rechts op foto).

Recente nieuwsberichten

Domino lanceert nieuw CO2-lasercodeersysteem voor drankenproductie

Domino Printing Sciences, een wereldwijde aanbieder van printoplossingen voor variabele data, heeft zijn portfolio van lasercodeeroplossingen uitgebreid met het Dx1060i CO2-lasercodeersysteem. Het nieuwe CO2-lasercodeersysteem heeft een vermogen van 100Watt en is ontworpen om drankenproducenten te helpen grotere, complexere ontwerpen duidelijk en snel te coderen op plastic, glas en andere uitdagende ondergronden voor dranken. Zodoende moet hun productie soepel verlopen en kunnen ze tegelijkertijd complexere codeereisen verwerken.

EyeOn International brengt wijziging in bestuur aan

Vanaf 1 januari 2026 trekt EyeOn-medeoprichter Freek Aertsen zich terug uit de dagelijkse gang van zaken binnen het bedrijf. Ruim 25 jaar geleden richtte hij samen met Loek Lemmens en Andries Mulder het bedrijf actief in supply chain planning en forecasting op.

Customs Support Group deelt douanetrends voor 2026

Na een turbulent 2025, waarin import- en exportheffingen in vrijwel elke sector een veelbesproken onderwerp waren, is één ding duidelijk voor 2026: onzekerheid blijft de enige constante. Dat voorspelt Customs Support Group, een toonaangevende onafhankelijke aanbieder van douane- en handelsoplossingen. “Geopolitieke spanningen, handelsgeschillen, nieuwe regelgeving en een fragiele wereldeconomie zullen de internationale handel blijven vormgeven – en de rol van douanebeheer veranderen”, klinkt het. De organisatie identificeert vijf belangrijke trends voor 2026, gebaseerd op klantprojecten, marktontwikkelingen en wetswijzigingen.

JLL maakt balans op van professionele vastgoedsector

JLL (Jones Lang LaSalle), gespecialiseerd in commercieel vastgoed, geeft een overzicht van de grote trends van 2025 op de Belgische professionele vastgoedmarkt. Daarbij wordt de markt opgedeeld in drie sectoren: de kantoormarkt, de retailmarkt en de markt van logistiek en semi-industrieel vastgoed. Voor die laatste zijn dit de belangrijkste bevindingen.

Volvo Trucks introduceert 14-tons Volvo FL Electric voor stadsdistributie

Volvo Trucks breidt zijn aanbod van elektrische vrachtwagens verder uit. Waar recent nog een elektrische truck voor de lange afstand werd aangekondigd, laat de vrachtwagenconstructeur nu weten dat de Volvo FL Electric beschikbaar komt in een 14-tons instapversie met een nieuwe accuconfiguratie. De batterij-elektrische middelzware vrachtwagen zou ideaal zijn voor binnenstedelijk transport.

Dematic integreert pallet-AS/RS in uitbreiding voor Velilla

Het Spaanse familiebedrijf Velilla ontwerpt, produceert en distribueert al ruim 75 jaar technische werkkledij en is actief in meer dan 70 internationale markten.

Omdat het leidende merk van de Velilla Group enkele jaren geleden zijn catalogus en verkoopvolume wenste uit te breiden, werd een geautomatiseerde palletopslag- en -ophaaloplossing (AS/RS) geïnstalleerd waarmee Velilla de capaciteit op een schaalbare manier kon vergroten. Dankzij de strategische uitbreidingsplannen en de daaruit voortvloeiende geleidelijke groei van het bedrijf, vereisten de langetermijnplannen voor het magazijn een extra fase om aan de groeiende omzet te voldoen. Dematic, leverancier van intelligente logistieke automatisering, rondde onlangs de derde fase van de grootschalige integratie van magazijnautomatisering voor Velilla af.

Drylock schakelt Körber in voor nieuw duurzaam warehouse

Drylock Technologies, een wereldspeler op het vlak van producten voor persoonlijke hygiëne, zoals luiers, dameshygiëne- en incontinentiemateriaal, bouwt een nieuw geautomatiseerd high-density warehouse op zijn productiesite in Hrádek nad Nisou, Tsjechië. Daarbij doet Drylock opnieuw een beroep op de supply chain oplossingen van Körber. Als oplossingsarchitect is Körber verantwoordelijk voor de coördinatie van de engineering en het toezicht op de naadloze integratie van structurele componenten, automatisering en softwaresystemen.

“China is het kloppend hart van logistieke innovatie”

“Als je de toekomst van material handling wil vormgeven, moet je daar zijn waar het elke dag opnieuw wordt uitgevonden – en dat is China.” Zo luidt de kerngedachte achter de China-strategie van Inther Group bij monde van beide CEO’s Martijn Herder en Paul Hermsen. De full-service systeemintegrator met hoofdkantoor in het Nederlandse Venray (foto) koos voor een sterke aanwezigheid in China en schakelde nog een versnelling hoger door er samen met Yugasum een joint venture voor hardware-productie te starten.

RFID-tags op bekers en eetgerei zorgen voor automatische waarborg op Gentse Winterfeesten

De organisatie achter de Gentse Winterfeesten werkte in 2024 al met herbruikbare bekers en eetgerei, maar dit jaar wordt voor het eerst de volledige stroom daarvan digitaal opgevolgd. Dankzij de RFID-technologie van Aucxis worden alle materialen traceerbaar gemaakt en wordt de waarborg voortaan volledig automatisch terugbetaald.

Bpostgroup verandert in Bnode

Bpostgroup neemt voortaan de naam Bnode aan als nieuwe corporate brand, ondersteund door drie commerciële merken: Paxon voor de 3PL-activiteiten, Landmark Global voor de cross-border activiteiten en Bpost voor de last mile in de Benelux. Volgens Chris Peeters, CEO van Bnode en Bpost, “weerspiegelt de nieuwe merkarchitectuur de strategische herpositionering van een postoperator met logistieke capaciteiten naar een logistieke speler die ook postdiensten aanbiedt”.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.