Honda Motor Europe Logistics migreert bestaande systemen naar SAP

Foto: © Jeroen Willems

IT-dienstverlener Delaware gaat de komende vijf jaar alle verouderde systemen van Honda Motor Europe Logistics, die vandaag nog over verschillende silo’s verspreid zitten, migreren naar een groot, geïntegreerd SAP-systeem. Honda streeft daarmee naar een toekomstbestendige supply chain om klaar te zijn voor de elektrische auto-industrie van morgen.

Honda Motor Europe Logistics in Gent is Honda’s logistieke hoofdhub voor Europa, inclusief de volledige supply chain voor wisselstukken. Elk jaar passeren er meer dan een miljoen producten – wagens, motorfietsen, buitenboordmotoren, grasmaaiers, enzovoort – door de supply chain. De supply chain voor wisselstukken beheert de volledige ketting van bestelling aan de leverancier tot levering aan de klant en dit voor alle Honda-producten op Europese schaal. Het gaat dan ook om een groots langetermijnproject, waarbij op het hoogtepunt ervan meer dan 100 medewerkers van Delaware betrokken zullen zijn, met gevolgen voor het werk van ongeveer 1000 Honda-medewerkers in Europa en de ongeveer 7000 Europese verkooppunten.

“Onze legacy systemen zijn momenteel in aparte silo’s georganiseerd. Reserveonderdelen, accessoires voor auto’s en motorfietsen, industriële motoren voor power products, OEM-componenten, ... Elke productfamilie heeft haar eigen processen”, zegt Erik Chabot, logistiek directeur bij Honda Motor Europe Logistics (2e van links op foto). “Om een toekomstbestendige supply chain op te bouwen, wilden we vanaf nul beginnen en alle systemen harmoniseren.” Dat brengt niet alleen voordelen mee door voor efficiëntiewinst te zorgen in de veelheid aan systemen en processen, het is ook nodig om nieuw potentieel te ontsluiten en klaar te zijn voor de auto-industrie van morgen.

“Onze sector is in volle transformatie. Kijk bijvoorbeeld naar de aftermarket: die is al meer dan een eeuw gericht op service voor verbrandingsmotoren, maar evolueert nu naar softwarematige oplossingen voor elektrische voertuigen. Ook het verkoopproces en de rol van de dealer veranderen volledig. Als we onze systemen en logistieke processen daar vandaag niet op voorbereiden, missen we morgen de boot”, legt Erik Chabot uit.

Honda ging daarom op zoek naar een partner die samen met hen zou nadenken over de beste aanpak en daarnaast ook de volledige implementatie in goede banen kon leiden. Uiteindelijk werd er gekozen voor Delaware.

Delaware werkt nu al continu met meer dan vijftig consultants ter plaatse, die dagelijks met hun contacten bij Honda afstemmen. “Ons dedicated automotive team herkent de kritieke processen en begrijpt zowel de korte als lange termijnuitdagingen voor Honda’s business. Dat leidt tot een constructieve en respectvolle samenwerking”, klinkt het bij de IT-dienstverlener.

Het volledige project behelst zes aspecten, waarvoor een gedetailleerde roadmap werd uitgetekend: logistiek (units, wisselstukken, accessoires); aftermarket: verkoop van wisselstukken & accessoires; supply en planning; administratie en douane (stock en invoerrechten); masterdata en datamigratie; en systeemarchitectuur en veiligheid.

De eerste vier projecten zitten al in de conceptuele ontwerpfase. De volgende fasen zijn het maken van blauwdrukken en het realiseren van de nieuwe processen op elke locatie. Het is net zoals bij een openhartoperatie: alles moet te allen tijde blijven werken”, besluit Nico Claeys, programmamanager bij Honda Motor Europe Logistics (2e van rechts op foto).

Recente nieuwsberichten

Transform your procurement strategy: Elevate with insight

(Advertorial) Are you driving sustainability and resilience as procurement, setting industry benchmarks? To what extent is your procurement organisation automated and integrated, working with real-time insights, to drive significant value and innovation? What about your supplier and contract management, and the role AI can fulfil to support you?🔍

Ontdek hoe AI nieuwe niveaus van efficiëntie en nauwkeurigheid in uw toeleveringsketen kan ontsluiten

Magazijnen worden slimmer, sneller en veerkrachtiger, en AI staat centraal in deze evolutie. Ons nieuwste rapport, “AI: het belangrijkste in uw magazijn”, onderzoekt hoe kunstmatige intelligentie elk aspect van magazijnbeheer transformeert.

AI helpt postbedrijven tijdens recordpiekperiode

Nu het aantal pakketten tijdens het piekseizoen nieuwe hoogten bereikt, wenden postbedrijven zich steeds vaker tot AI om het hoofd te bieden aan de toenemende druk op nauwkeurigheid, personeelsbezetting en operationele kosten. Daarbij maken ze bij het sorteren gebruik van AI-gebaseerde softwaresuites zoals Minerva van Lockheed Martin.

Realtime simulatietool moet beladingsgraad optimaliseren

Twaalf transportbedrijven gaan met het distributienetwerk Netwerk Benelux (NBX) onderzoek doen naar hun optimale beladingsgraad. Het doel is om gezamenlijke capaciteit (transport-, magazijn- en personele capaciteit) zo efficiënt en duurzaam mogelijk te laten verlopen door middel van een dynamische planning. Technische Universiteit Eindhoven biedt daarbij ondersteuning met een realtime simulatietool waarbij capaciteitsbeheerfunctionaliteit beter wordt geïntegreerd en andere tools, zoals planningssoftware, chauffeursapplicaties en transportation management systemen (TMS), beter worden benut.

CLog 3.0: COOP en Witron starten derde bouwfase

De Noorse supermarktketen COOP Norge SA werkt al meer dan tien jaar samen met systeemintegrator Witron. Die samenwerking uit zich in het full-range logistieke centrum nabij de luchthaven Gardermoen in Oslo. De faciliteit heeft een oppervlakte van 84.000 vierkante meter en levert momenteel aan 1.200 winkels meer dan 13.000 verschillende droge, verse en diepvriesproducten. Centraal staat het OPM-systeem van Witron, met 42 COM-machines die in alle temperatuurzones worden ingezet.

Bijna 70% van expediteurs en douaneagenten vindt technologie essentieel voor groei

Descartes Systems Group, wereldwijd leverancier van on-demand SaaS-oplossingen voor logistiek-intensieve bedrijven in commerce, heeft de resultaten bekendgemaakt van zijn Global Forwarder/Broker Benchmark Study bij meer dan 400 bedrijven. Daaruit blijkt dat de sector te maken krijgt met een combinatie van onzekerheid en technologische opportuniteiten. Zo horen de wereldwijde instabiliteit (60%), wijzigende tarieven (42%) en de prijsdruk (61%) bij de grootste uitdagingen die expediteurs en douaneagenten in de komende vijf jaar verwachten.

Montea verwerft voormalige Euro Shoe-site in Beringen

De Belgische beursgenoteerde vastgoedgroep Montea breidt zijn aanwezigheid in het Limburgse Beringen uit met de acquisitie van de voormalige Euro Shoe-site. De strategische locatie langs de E313 en de E314 zorgt niet alleen voor een goede verbinding met Antwerpen, Luik en Brussel over de weg, maar biedt ook rechtstreekse toegang tot het Albertkanaal, wat bijdraagt aan de multimodale ontsluiting van de site.

Zes op de tien magazijnen gebruiken AI

Gebaseerd op een enquête bij ruim 2.000 logistieke leiders blijkt dat automatisering en AI snel terrein winnen. De gemiddelde terugverdientijd ligt tussen twee en drie jaar, terwijl de vraag naar hoogopgeleide magazijnmedewerkers verder blijft stijgen. De enquête kadert binnen een onderzoek van Mecalux, ontwikkelaar van geautomatiseerde opslagoplossingen, WMS en opslagsystemen, en het MIT Intelligent Logistics Systems (ILS) Lab van het Center for Transportation and Logistics.

TGW Logistics investeert 50 miljoen euro extra in hoofdkantoor

TGW Logistics, leverancier van intralogistieke oplossingen, investeert nog eens 50 miljoen euro in de uitbreiding van zijn productiecapaciteit op het hoofdkantoor in Marchtrenk (Oostenrijk). Concreet zal tegen de tweede helft van 2028 een vijf verdiepingen tellend gebouw 14.000 vierkante meter extra bruikbare ruimte opleveren. Het bedrijf streeft ernaar zijn omzet tegen 2030 te verdubbelen tot meer dan twee miljard euro. “De investering in ons hoofdkantoor in Marchtrenk vormt daarvoor de infrastructurele basis”, aldus CEO Henry Puhl.

‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ moet logistiek in Nederland helpen verbeteren

Hoe ga je als logistiek bedrijf om met files, personeelstekort en de druk om te moeten verduurzamen? Hoe zorg je voor vollere wagens, betere routes, minder CO2-uitstoot en betere marges? Omdat die vragen leven in de sector, zette het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het programma ‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ op. Het programma begeleidt bedrijven individueel om grip te krijgen op hun logistieke processen, wat hen moet helpen klaarstomen voor de toekomst. Sinds de opstart eind september 2025 nemen al meer dan dertig bedrijven aan het programma deel.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.