Heftrucks met palletshuttles: een krachtige logistieke combinatie

Laten we wel wezen: de heftruck blijft tot nader order onmisbaar in het magazijn, hoe verregaand geautomatiseerd die logistieke omgeving intussen ook mag zijn. Toch kan het soms lonen om die vaste waarde in het logistieke transport aan te vullen met andere, meer of minder geautomatiseerde transport- en opslagsystemen. Een combinatie die haar deugdelijkheid alvast heeft bewezen, is die van de heftruck en het palletshuttlesysteem.

Waar hebben we het precies over? De palletshuttle, het hart van het gelijknamige systeem, is een elektrisch aangedreven wagentje dat pallets vervoert. Het doet dat in een rekkenstructuur die speciaal is ontworpen om een optimale opslagcapaciteit te garanderen. Zo kan het gebruik van palletshuttles de productiviteit van je opslagruimte gevoelig verhogen.
 
Dat heeft niet alleen met de werking van de palletshuttles zelf te maken, maar ook met het feit dat het beschikbare volume in het magazijn efficiënter kan worden benut, m.a.w. met zo weinig mogelijk verlies aan ruimte. Bij palletshuttles denken we in de eerste plaats aan zo compact mogelijke opslag. De combinatie van heftruck en palletshuttles is in dat verband vooral populair bij de verwerking van grote volumes aan inkomende en uitgaande goederen op pallets, wat doorgaans in een hoge laad- en losactiviteit resulteert.

Compacte, snelle opslag

Tegelijk laat het gebruik van palletshuttles een sterkere diversifiëring en compartimentering van je opslagruimte toe. Zo kun je de verschillende productreferenties nu ook per opslagkanaal gaan groeperen, waarbij je in elk kanaal een andere referentie kunt opslaan. Je hoeft de referenties niet langer per volledig gangpad te groeperen, een beperking die bij andere, meer conventionele compacte opslagsystemen wel nog vaak voorkomt.
 
Dankzij de aangepaste structuur van de benodigde opslagrekken kan zo’n palletshuttle zich zeer snel over de rails in de opslaggangpaden verplaatsen. Daardoor verhoogt de snelheid van laden en lossen. Zo win je uiteraard kostbare tijd, wat ook weer je productiviteit ten goede komt.

Semiautomatische opslag

Hoe werkt zo’n palletshuttlesysteem precies? Zoals gezegd, de heftruck blijft onmisbaar in het magazijn. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat ook dit verhaal begint en eindigt bij de heftruckchauffeur. Die plaatst het palletwagentje in het opslagkanaal waarin het moet opereren en haalt het daar vervolgens ook weer op, als het werk eenmaal goed en wel is uitgevoerd.
 
In die zin gaat het hier slechts om een semiautomatisch systeem  waarbij de heftruck het zwaardere, complexere logistieke werk voor zijn rekening blijft nemen. Lees: die taken die niet of moeilijker te automatiseren vallen. Daarbij komt dat een operator – meestal de bestuurder van de heftruck – het opslagsysteem telkens nog moet aansturen. De instructies daarvoor kan hij vanop afstand doorgeven, bijvoorbeeld via een tablet met wifiverbinding.
 
Vanuit de beginpositie waarin de heftruckchauffeur de palletshuttle heeft geplaatst, kan de shuttle wel alle opgedragen laad- en lostaken zelfstandig uitvoeren, zonder ook maar enige menselijke tussenkomst. Zodra de taken voltooid zijn, keert het toestel automatisch terug naar de uitgangspositie. Daar pikt de heftruck het op en vervoert het naar een nieuw opslagkanaal voor een nieuwe opdracht.

Minder manoeuvres

Het palletshuttlesysteem neemt zo een deel van het werk voor zijn rekening dat vroeger ook door heftrucks werd uitgevoerd. Dat die heftrucks nu niet langer aan de slag moeten in de gangpaden waar goederen opgeslagen liggen en waar het per definitie moeilijker manoeuvreren is, terwijl palletshuttles er net sneller en efficiënter werken, kan best wat voordelen opleveren.
 
Naast kostbare verwerkingstijd win je om te beginnen ook kostbare opslagcapaciteit. Zowel in de breedte, aangezien je heftrucks zich niet langer in die gangpaden hoeven te begeven; die kun je dus een stuk smaller maken. Maar evengoed in de diepte, aangezien het palletshuttlesysteem zich bij uitstek leent tot palletopslag in diepe kanalen – in principe onbegrensd diep zelfs. Het systeem werkt bovendien met minieme tussenruimtes tussen de niveaus, waardoor opslag met een hoge dichtheid mogelijk is.
Een bijkomend voordeel is dat je de bewegingen van je operatoren kunt optimaliseren. En ‘last’, maar zeker niet ‘least’, kun je het risico op ongevallen en schade aan je metalen opslagrekken praktisch tot nul herleiden.
 
Voordelen genoeg in elk geval om te besluiten dat de combinatie van heftrucks met een palletshuttlesysteem een krachtige logistieke oplossing oplevert. Een intelligente oplossing ook, die je operationele kosten doet dalen en de prestaties van je logistieke keten verhoogt.

Recente nieuwsberichten

Intelligente software verhoogt efficiëntie en vermindert handwerk in foodretail

(Advertorial) De foodretail staat onder constante druk door de toenemende complexiteit van producten, snellere leveringen en hoge verwachtingen van klanten . Efficiënte full case-handling vraagt daarom om krachtige oplossingen waarbij slimme software de sleutel vormt.

Transport & Logistics 2025: Het kloppend hart van de sector

(Advertorial) Wie telt in de logistieke, transport- en maritieme wereld, komt op 14, 15 of 16 oktober naar Antwerp Expo. Tijdens Transport & Logistics 2025 ontmoet u meer dan 15.000 professionals: van supply chain managers en expediteurs tot logistiek vastgoedontwikkelaars, rederijen en innovatieve start-ups. Het is dé plek waar beslissingsnemers, beleidsmakers en pioniers samenkomen om kennis te delen en nieuwe samenwerkingen te smeden.

Dexion België presenteert MOVO verrijdbare palletstellingen op Transport & Logistics Antwerpen 2025

(Advertorial) Dexion België is opnieuw aanwezig op Transport & Logistics Antwerpen, hét toonaangevende evenement voor transport, distributie en warehousing in België. Van 14 tot en met 16 oktober 2025 kunnen bezoekers Dexion vinden in Antwerp Expo, Hal 1 – stand 1.12, waar MOVO, Dexions verrijdbare palletstelling, centraal staat.

Uw gratis tickets voor Demand Driven Days: Twee dagen leren over en ervaren van Demand Driven MRP!

(Advertorial) DDDays is hét evenement voor planners en supply chain managers die op zoek zijn naar meer intelligente planning processen. Leer over een nieuwe planningsaanpak door middel van concrete implementaties waar DDMRP en AI elkaar ontmoeten en samenwerken.

WDP ontwikkelt DC van 32.000m² in Boekarest

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP start met de ontwikkeling van een distributiecentrum van ongeveer 32.000m² in het WDP Park Bucharest – Ștefănești, voor FAN Courier Group, een toonaangevende koerier en logistiek dienstverlener in Roemenië. FAN Courier Group is een bestaande klant van WDP in Roemenië (Timișoara) en versterkt met dit project zijn partnership met het vastgoedbedrijf. De nieuwbouw zal de parcel activiteiten van FAN Courier Group ondersteunen.

Knapp automatiseert productiebevoorrading van SICK

Met de automatisering van de productiebevoorrading in de SICK-vestiging in Kunsziget, Hongarije, zetten Knapp en SICK een nieuwe stap in hun technologische samenwerking. Het gebruik van autonome mobiele Open Shuttle-robots in combinatie met een geautomatiseerd opslag- en ophaalsysteem garandeert een just-in-time bevoorrading van de productie en flexibele interne transporten. Een end-to-end SAP EWM-oplossing van Knapp zorgt voor de digitalisering van de interne productielogistiek en voor transparantie in het voorraadbeheer.

Rossmann kent inhoud van dozen dankzij Lydia Voice

Om zijn orderpickprocessen te optimaliseren maakt de Duitse drogisterijketen Rossmann gebruik van een eigen ontwikkelde oplossing. In samenwerking met EPG (Ehrhardt Partner Group), leverancier van de supply chain execution suite EPG One, heeft Rossmann het WIIEB-besturingssysteem geïmplementeerd. Dat systeem maakt gebruik van een intelligent algoritme om de optimale verdeling van artikelen in rolcontainers te berekenen op basis van parameters zoals productgrootte, gewicht en inhoud. Medewerkers ontvangen orderpickinstructies via Put-to-Light-displays en de spraakgestuurde oplossing Lydia Voice. Het WIIEB-systeem zorgt voor volledige transparantie door precies aan te geven welke artikelen in welke container zijn geplaatst. Dat optimaliseert niet alleen het laden, maar maakt ook een duidelijke etikettering mogelijk, wat vooral belangrijk is bij het transport van gevaarlijke stoffen.

‘AntOn by Jungheinrich’, nieuwe naam in heftruckwereld

Onder het merk ‘AntOn by Jungheinrich’ start Jungheinrich met de verkoop van een nieuw portfolio trucks voor het instapsegment. De lancering begint met de elektrische vorkheftrucks CBH 2.5 en 3.0 en de handpallettruck PTL 1.5.

UnisonIQ van OMP transformeert supply chain planning

OMP heeft de beschikbaarheid aangekondigd van UnisonIQ, een nieuw AI-orkestratieframework dat besluitvorming in de supply chain moet transformeren door middel van synergie tussen mens en AI. UnisonIQ is geïntegreerd in het Unison Planning-platform van OMP en biedt inzichtelijke, ‘always-on’ agents die gebruikmaken van Unison Companion, een generatieve AI-gebaseerde assistent, en toonaangevende AI-engines.

Laden en lossen: risico’s en oplossingen op het laadperron

(Advertorial) Het laadperron is een onmisbare schakel in de logistieke keten, maar ook een plek waar de veiligheid vaak onder druk staat. Dagelijks gebeuren er incidenten waarbij heftrucks, vrachtwagens en medewerkers betrokken zijn. Hoewel veel bedrijven vertrouwen op routine, is juist de wijze waarop de trailer aan een perron wordt gekoppeld een vaak risicovol.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.