Heftrucks met palletshuttles: een krachtige logistieke combinatie

Laten we wel wezen: de heftruck blijft tot nader order onmisbaar in het magazijn, hoe verregaand geautomatiseerd die logistieke omgeving intussen ook mag zijn. Toch kan het soms lonen om die vaste waarde in het logistieke transport aan te vullen met andere, meer of minder geautomatiseerde transport- en opslagsystemen. Een combinatie die haar deugdelijkheid alvast heeft bewezen, is die van de heftruck en het palletshuttlesysteem.

Waar hebben we het precies over? De palletshuttle, het hart van het gelijknamige systeem, is een elektrisch aangedreven wagentje dat pallets vervoert. Het doet dat in een rekkenstructuur die speciaal is ontworpen om een optimale opslagcapaciteit te garanderen. Zo kan het gebruik van palletshuttles de productiviteit van je opslagruimte gevoelig verhogen.
 
Dat heeft niet alleen met de werking van de palletshuttles zelf te maken, maar ook met het feit dat het beschikbare volume in het magazijn efficiënter kan worden benut, m.a.w. met zo weinig mogelijk verlies aan ruimte. Bij palletshuttles denken we in de eerste plaats aan zo compact mogelijke opslag. De combinatie van heftruck en palletshuttles is in dat verband vooral populair bij de verwerking van grote volumes aan inkomende en uitgaande goederen op pallets, wat doorgaans in een hoge laad- en losactiviteit resulteert.

Compacte, snelle opslag

Tegelijk laat het gebruik van palletshuttles een sterkere diversifiëring en compartimentering van je opslagruimte toe. Zo kun je de verschillende productreferenties nu ook per opslagkanaal gaan groeperen, waarbij je in elk kanaal een andere referentie kunt opslaan. Je hoeft de referenties niet langer per volledig gangpad te groeperen, een beperking die bij andere, meer conventionele compacte opslagsystemen wel nog vaak voorkomt.
 
Dankzij de aangepaste structuur van de benodigde opslagrekken kan zo’n palletshuttle zich zeer snel over de rails in de opslaggangpaden verplaatsen. Daardoor verhoogt de snelheid van laden en lossen. Zo win je uiteraard kostbare tijd, wat ook weer je productiviteit ten goede komt.

Semiautomatische opslag

Hoe werkt zo’n palletshuttlesysteem precies? Zoals gezegd, de heftruck blijft onmisbaar in het magazijn. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat ook dit verhaal begint en eindigt bij de heftruckchauffeur. Die plaatst het palletwagentje in het opslagkanaal waarin het moet opereren en haalt het daar vervolgens ook weer op, als het werk eenmaal goed en wel is uitgevoerd.
 
In die zin gaat het hier slechts om een semiautomatisch systeem  waarbij de heftruck het zwaardere, complexere logistieke werk voor zijn rekening blijft nemen. Lees: die taken die niet of moeilijker te automatiseren vallen. Daarbij komt dat een operator – meestal de bestuurder van de heftruck – het opslagsysteem telkens nog moet aansturen. De instructies daarvoor kan hij vanop afstand doorgeven, bijvoorbeeld via een tablet met wifiverbinding.
 
Vanuit de beginpositie waarin de heftruckchauffeur de palletshuttle heeft geplaatst, kan de shuttle wel alle opgedragen laad- en lostaken zelfstandig uitvoeren, zonder ook maar enige menselijke tussenkomst. Zodra de taken voltooid zijn, keert het toestel automatisch terug naar de uitgangspositie. Daar pikt de heftruck het op en vervoert het naar een nieuw opslagkanaal voor een nieuwe opdracht.

Minder manoeuvres

Het palletshuttlesysteem neemt zo een deel van het werk voor zijn rekening dat vroeger ook door heftrucks werd uitgevoerd. Dat die heftrucks nu niet langer aan de slag moeten in de gangpaden waar goederen opgeslagen liggen en waar het per definitie moeilijker manoeuvreren is, terwijl palletshuttles er net sneller en efficiënter werken, kan best wat voordelen opleveren.
 
Naast kostbare verwerkingstijd win je om te beginnen ook kostbare opslagcapaciteit. Zowel in de breedte, aangezien je heftrucks zich niet langer in die gangpaden hoeven te begeven; die kun je dus een stuk smaller maken. Maar evengoed in de diepte, aangezien het palletshuttlesysteem zich bij uitstek leent tot palletopslag in diepe kanalen – in principe onbegrensd diep zelfs. Het systeem werkt bovendien met minieme tussenruimtes tussen de niveaus, waardoor opslag met een hoge dichtheid mogelijk is.
Een bijkomend voordeel is dat je de bewegingen van je operatoren kunt optimaliseren. En ‘last’, maar zeker niet ‘least’, kun je het risico op ongevallen en schade aan je metalen opslagrekken praktisch tot nul herleiden.
 
Voordelen genoeg in elk geval om te besluiten dat de combinatie van heftrucks met een palletshuttlesysteem een krachtige logistieke oplossing oplevert. Een intelligente oplossing ook, die je operationele kosten doet dalen en de prestaties van je logistieke keten verhoogt.

Recente nieuwsberichten

Toolstation kiest GXO als logistieke partner in Nederland

Pure-play logistiek dienstverlener GXO Logistics gaat in Nederland samenwerken met Toolstation, een leverancier van bouwmaterialen en gereedschap voor vakmensen en doe-het-zelvers. Voor Toolstation is het de eerste keer dat het activiteiten in Nederland uitbesteedt.

China Cargo Airlines vliegt voortaan tussen Liege Airport en Hefei

Met de komst van een nieuwe luchtvaartmaatschappij blijft de luchthaven van Luik zijn rol als belangrijk logistiek knooppunt in Europa uitbreiden. China Cargo Airlines legt sinds 23 mei 2025 een nieuwe cargoroute af tussen Liege Airport (LGG) en de Chinese luchthaven Hefei Xinqiao International Airport (HFE). De service wordt voortaan drie keer per week uitgevoerd met de Boeing 777 Freighter (B777F). Daarmee krijgt Hefei, een snel groeiend industrieel centrum in Oost-China, nu directe toegang tot het hart van Europa.

Prologis investeert ruim 6,4 miljard euro in Frankrijk

Logistiek vastgoedontwikkelaar Prologis heeft aangekondigd dat het meer dan 6,4 miljard euro gaat investeren in Frankrijk. De investering zal de ontwikkeling van nieuwe logistieke faciliteiten en datacenters in het hele land ondersteunen.

Eurocaution lanceert borgverzekeringssysteem voor transporteurs

Door de wet van 15 juli 2013 betreffende het goederenvervoer over de weg is elke transporteur verplicht over een borgstelling te beschikken van 9.000 euro voor het eerste voertuig en 5.000 euro voor elk bijkomend voertuig. Lange tijd was de bankwaarborg de standaardoplossing. De Deposito- en Consignatiekas bood een alternatief voor de bankwaarborg.

Eurocaution, een Luxemburgse makelaar en gespecialiseerde ondertekenaar op het gebied van financiële garanties, richt zich nu tot de Belgische markt met een nieuwe oplossing: E-Cautio.transport.

Metzger Autoteile bouwt logistiek centrum met Kardex Mlog

Het Zuid-Duitse familiebedrijf Metzger Autoteile levert al 45 jaar hoogwaardige voertuigonderdelen, elektronicaonderdelen en nicheproducten aan de groothandel in meer dan 55 landen. Het bedrijf heeft Kardex Mlog als hoofdaannemer aangetrokken voor de bouw van een automatisch hoogbouwmagazijn met vijf gangen en ongeveer 6.000 palletplaatsen evenals voor de uitbreiding van het AutoStore-systeem met ongeveer 80.000 bakken. Het project omvat daarnaast een omvangrijk transportsysteem voor pallets en bakken, meerdere orderverzamelstations en de implementatie van het WMS Kardex Control Center voor de besturing van het complete magazijn. Metzger Autoteile wil dat de software niet alleen de nieuwe oplossingen gaat beheren, maar ook het bestaande systeem volledig vervangt.

Eutraco kiest Körber Supply Chain voor magazijnautomatisering

In zijn streven naar volledige magazijnautomatisering heeft logistiek dienstverlener Eutraco gekozen voor Körber Supply Chain als automatiseringspartner voor een distributiecentrum in Krommebeek, Roeselare. De door Körber ontworpen oplossing maakt volledige automatisering van de palletverwerking mogelijk, vanaf het automatisch lossen bij aankomst tot de automatische opslag en het afleveren bij de laadperrons voor uitgaande distributie.

Panasonic en VNC Automotive vergroten voertuigconnectiviteit

In samenwerking met VNC Automotive, een Brits softwarebedrijf dat is gespecialiseerd in voertuigconnectiviteit, heeft de divisie Panasonic Connect Mobile Solutions de oplossing Toughbook Screen Mirroring gelanceerd. Die technologie dupliceert het scherm van een Toughbook-tablet of -laptop rechtstreeks op het OEM-touchscreen van een voertuig, zonder dat extra schermen of montagematerialen nodig zijn.

Jungheinrich boost flexibiliteit met nieuwe huurformule

Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen, heeft Full Flex Rental gelanceerd. Dat is een nieuwe huurformule die kmo’s moet helpen hun heftruckvloot snel en flexibel aan te passen aan markt- en bedrijfsontwikkelingen.

Christophe Campe krijgt nieuwe topfunctie bij Chep

Chep, leverancier van supply chain-oplossingen en een toonaangevende wereldspeler in herbruikbare logistieke ladingdragers, heeft de Belg Christophe Campe aangesteld als hoofd van de Automotive-divisie voor Europa en Noord-Amerika. Hij volgt Murray Gilder op, die recent is gestart als country general manager voor het Verenigd Koninkrijk en Ierland.

Manhattan Associates onthult Agentic AI-innovaties

Technologiebedrijf Manhattan Associates heeft uitgebreide Agentic AI-ondersteuning binnen de Manhattan Active-oplossingen aangekondigd. Die ondersteuning omvat onder meer intelligente, autonome digitale agents die de uitvoering, optimalisering en gebruikerservaring van supply chain commerce moeten transformeren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.