Heftrucks met palletshuttles: een krachtige logistieke combinatie

Laten we wel wezen: de heftruck blijft tot nader order onmisbaar in het magazijn, hoe verregaand geautomatiseerd die logistieke omgeving intussen ook mag zijn. Toch kan het soms lonen om die vaste waarde in het logistieke transport aan te vullen met andere, meer of minder geautomatiseerde transport- en opslagsystemen. Een combinatie die haar deugdelijkheid alvast heeft bewezen, is die van de heftruck en het palletshuttlesysteem.

Waar hebben we het precies over? De palletshuttle, het hart van het gelijknamige systeem, is een elektrisch aangedreven wagentje dat pallets vervoert. Het doet dat in een rekkenstructuur die speciaal is ontworpen om een optimale opslagcapaciteit te garanderen. Zo kan het gebruik van palletshuttles de productiviteit van je opslagruimte gevoelig verhogen.
 
Dat heeft niet alleen met de werking van de palletshuttles zelf te maken, maar ook met het feit dat het beschikbare volume in het magazijn efficiënter kan worden benut, m.a.w. met zo weinig mogelijk verlies aan ruimte. Bij palletshuttles denken we in de eerste plaats aan zo compact mogelijke opslag. De combinatie van heftruck en palletshuttles is in dat verband vooral populair bij de verwerking van grote volumes aan inkomende en uitgaande goederen op pallets, wat doorgaans in een hoge laad- en losactiviteit resulteert.

Compacte, snelle opslag

Tegelijk laat het gebruik van palletshuttles een sterkere diversifiëring en compartimentering van je opslagruimte toe. Zo kun je de verschillende productreferenties nu ook per opslagkanaal gaan groeperen, waarbij je in elk kanaal een andere referentie kunt opslaan. Je hoeft de referenties niet langer per volledig gangpad te groeperen, een beperking die bij andere, meer conventionele compacte opslagsystemen wel nog vaak voorkomt.
 
Dankzij de aangepaste structuur van de benodigde opslagrekken kan zo’n palletshuttle zich zeer snel over de rails in de opslaggangpaden verplaatsen. Daardoor verhoogt de snelheid van laden en lossen. Zo win je uiteraard kostbare tijd, wat ook weer je productiviteit ten goede komt.

Semiautomatische opslag

Hoe werkt zo’n palletshuttlesysteem precies? Zoals gezegd, de heftruck blijft onmisbaar in het magazijn. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat ook dit verhaal begint en eindigt bij de heftruckchauffeur. Die plaatst het palletwagentje in het opslagkanaal waarin het moet opereren en haalt het daar vervolgens ook weer op, als het werk eenmaal goed en wel is uitgevoerd.
 
In die zin gaat het hier slechts om een semiautomatisch systeem  waarbij de heftruck het zwaardere, complexere logistieke werk voor zijn rekening blijft nemen. Lees: die taken die niet of moeilijker te automatiseren vallen. Daarbij komt dat een operator – meestal de bestuurder van de heftruck – het opslagsysteem telkens nog moet aansturen. De instructies daarvoor kan hij vanop afstand doorgeven, bijvoorbeeld via een tablet met wifiverbinding.
 
Vanuit de beginpositie waarin de heftruckchauffeur de palletshuttle heeft geplaatst, kan de shuttle wel alle opgedragen laad- en lostaken zelfstandig uitvoeren, zonder ook maar enige menselijke tussenkomst. Zodra de taken voltooid zijn, keert het toestel automatisch terug naar de uitgangspositie. Daar pikt de heftruck het op en vervoert het naar een nieuw opslagkanaal voor een nieuwe opdracht.

Minder manoeuvres

Het palletshuttlesysteem neemt zo een deel van het werk voor zijn rekening dat vroeger ook door heftrucks werd uitgevoerd. Dat die heftrucks nu niet langer aan de slag moeten in de gangpaden waar goederen opgeslagen liggen en waar het per definitie moeilijker manoeuvreren is, terwijl palletshuttles er net sneller en efficiënter werken, kan best wat voordelen opleveren.
 
Naast kostbare verwerkingstijd win je om te beginnen ook kostbare opslagcapaciteit. Zowel in de breedte, aangezien je heftrucks zich niet langer in die gangpaden hoeven te begeven; die kun je dus een stuk smaller maken. Maar evengoed in de diepte, aangezien het palletshuttlesysteem zich bij uitstek leent tot palletopslag in diepe kanalen – in principe onbegrensd diep zelfs. Het systeem werkt bovendien met minieme tussenruimtes tussen de niveaus, waardoor opslag met een hoge dichtheid mogelijk is.
Een bijkomend voordeel is dat je de bewegingen van je operatoren kunt optimaliseren. En ‘last’, maar zeker niet ‘least’, kun je het risico op ongevallen en schade aan je metalen opslagrekken praktisch tot nul herleiden.
 
Voordelen genoeg in elk geval om te besluiten dat de combinatie van heftrucks met een palletshuttlesysteem een krachtige logistieke oplossing oplevert. Een intelligente oplossing ook, die je operationele kosten doet dalen en de prestaties van je logistieke keten verhoogt.

Recente nieuwsberichten

Volvo Trucks introduceert 14-tons Volvo FL Electric voor stadsdistributie

Volvo Trucks breidt zijn aanbod van elektrische vrachtwagens verder uit. Waar recent nog een elektrische truck voor de lange afstand werd aangekondigd, laat de vrachtwagenconstructeur nu weten dat de Volvo FL Electric beschikbaar komt in een 14-tons instapversie met een nieuwe accuconfiguratie. De batterij-elektrische middelzware vrachtwagen zou ideaal zijn voor binnenstedelijk transport.

Dematic integreert pallet-AS/RS in uitbreiding voor Velilla

Het Spaanse familiebedrijf Velilla ontwerpt, produceert en distribueert al ruim 75 jaar technische werkkledij en is actief in meer dan 70 internationale markten.

Omdat het leidende merk van de Velilla Group enkele jaren geleden zijn catalogus en verkoopvolume wenste uit te breiden, werd een geautomatiseerde palletopslag- en -ophaaloplossing (AS/RS) geïnstalleerd waarmee Velilla de capaciteit op een schaalbare manier kon vergroten. Dankzij de strategische uitbreidingsplannen en de daaruit voortvloeiende geleidelijke groei van het bedrijf, vereisten de langetermijnplannen voor het magazijn een extra fase om aan de groeiende omzet te voldoen. Dematic, leverancier van intelligente logistieke automatisering, rondde onlangs de derde fase van de grootschalige integratie van magazijnautomatisering voor Velilla af.

Drylock schakelt Körber in voor nieuw duurzaam warehouse

Drylock Technologies, een wereldspeler op het vlak van producten voor persoonlijke hygiëne, zoals luiers, dameshygiëne- en incontinentiemateriaal, bouwt een nieuw geautomatiseerd high-density warehouse op zijn productiesite in Hrádek nad Nisou, Tsjechië. Daarbij doet Drylock opnieuw een beroep op de supply chain oplossingen van Körber. Als oplossingsarchitect is Körber verantwoordelijk voor de coördinatie van de engineering en het toezicht op de naadloze integratie van structurele componenten, automatisering en softwaresystemen.

“China is het kloppend hart van logistieke innovatie”

“Als je de toekomst van material handling wil vormgeven, moet je daar zijn waar het elke dag opnieuw wordt uitgevonden – en dat is China.” Zo luidt de kerngedachte achter de China-strategie van Inther Group bij monde van beide CEO’s Martijn Herder en Paul Hermsen. De full-service systeemintegrator met hoofdkantoor in het Nederlandse Venray (foto) koos voor een sterke aanwezigheid in China en schakelde nog een versnelling hoger door er samen met Yugasum een joint venture voor hardware-productie te starten.

RFID-tags op bekers en eetgerei zorgen voor automatische waarborg op Gentse Winterfeesten

De organisatie achter de Gentse Winterfeesten werkte in 2024 al met herbruikbare bekers en eetgerei, maar dit jaar wordt voor het eerst de volledige stroom daarvan digitaal opgevolgd. Dankzij de RFID-technologie van Aucxis worden alle materialen traceerbaar gemaakt en wordt de waarborg voortaan volledig automatisch terugbetaald.

Bpostgroup verandert in Bnode

Bpostgroup neemt voortaan de naam Bnode aan als nieuwe corporate brand, ondersteund door drie commerciële merken: Paxon voor de 3PL-activiteiten, Landmark Global voor de cross-border activiteiten en Bpost voor de last mile in de Benelux. Volgens Chris Peeters, CEO van Bnode en Bpost, “weerspiegelt de nieuwe merkarchitectuur de strategische herpositionering van een postoperator met logistieke capaciteiten naar een logistieke speler die ook postdiensten aanbiedt”.

SaaS WMS: feiten en ervaringen uit de praktijk

(Advertorial) Veel bedrijven overwegen een overstap naar een SaaS-gebaseerd WMS, maar twijfelen over veiligheid, controle en flexibiliteit.

Transform your procurement strategy: Elevate with insight

(Advertorial) Are you driving sustainability and resilience as procurement, setting industry benchmarks? To what extent is your procurement organisation automated and integrated, working with real-time insights, to drive significant value and innovation? What about your supplier and contract management, and the role AI can fulfil to support you?🔍

Ontdek hoe AI nieuwe niveaus van efficiëntie en nauwkeurigheid in uw toeleveringsketen kan ontsluiten

Magazijnen worden slimmer, sneller en veerkrachtiger, en AI staat centraal in deze evolutie. Ons nieuwste rapport, “AI: het belangrijkste in uw magazijn”, onderzoekt hoe kunstmatige intelligentie elk aspect van magazijnbeheer transformeert.

AI helpt postbedrijven tijdens recordpiekperiode

Nu het aantal pakketten tijdens het piekseizoen nieuwe hoogten bereikt, wenden postbedrijven zich steeds vaker tot AI om het hoofd te bieden aan de toenemende druk op nauwkeurigheid, personeelsbezetting en operationele kosten. Daarbij maken ze bij het sorteren gebruik van AI-gebaseerde softwaresuites zoals Minerva van Lockheed Martin.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.