Heftrucks met palletshuttles: een krachtige logistieke combinatie

Laten we wel wezen: de heftruck blijft tot nader order onmisbaar in het magazijn, hoe verregaand geautomatiseerd die logistieke omgeving intussen ook mag zijn. Toch kan het soms lonen om die vaste waarde in het logistieke transport aan te vullen met andere, meer of minder geautomatiseerde transport- en opslagsystemen. Een combinatie die haar deugdelijkheid alvast heeft bewezen, is die van de heftruck en het palletshuttlesysteem.

Waar hebben we het precies over? De palletshuttle, het hart van het gelijknamige systeem, is een elektrisch aangedreven wagentje dat pallets vervoert. Het doet dat in een rekkenstructuur die speciaal is ontworpen om een optimale opslagcapaciteit te garanderen. Zo kan het gebruik van palletshuttles de productiviteit van je opslagruimte gevoelig verhogen.
 
Dat heeft niet alleen met de werking van de palletshuttles zelf te maken, maar ook met het feit dat het beschikbare volume in het magazijn efficiënter kan worden benut, m.a.w. met zo weinig mogelijk verlies aan ruimte. Bij palletshuttles denken we in de eerste plaats aan zo compact mogelijke opslag. De combinatie van heftruck en palletshuttles is in dat verband vooral populair bij de verwerking van grote volumes aan inkomende en uitgaande goederen op pallets, wat doorgaans in een hoge laad- en losactiviteit resulteert.

Compacte, snelle opslag

Tegelijk laat het gebruik van palletshuttles een sterkere diversifiëring en compartimentering van je opslagruimte toe. Zo kun je de verschillende productreferenties nu ook per opslagkanaal gaan groeperen, waarbij je in elk kanaal een andere referentie kunt opslaan. Je hoeft de referenties niet langer per volledig gangpad te groeperen, een beperking die bij andere, meer conventionele compacte opslagsystemen wel nog vaak voorkomt.
 
Dankzij de aangepaste structuur van de benodigde opslagrekken kan zo’n palletshuttle zich zeer snel over de rails in de opslaggangpaden verplaatsen. Daardoor verhoogt de snelheid van laden en lossen. Zo win je uiteraard kostbare tijd, wat ook weer je productiviteit ten goede komt.

Semiautomatische opslag

Hoe werkt zo’n palletshuttlesysteem precies? Zoals gezegd, de heftruck blijft onmisbaar in het magazijn. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat ook dit verhaal begint en eindigt bij de heftruckchauffeur. Die plaatst het palletwagentje in het opslagkanaal waarin het moet opereren en haalt het daar vervolgens ook weer op, als het werk eenmaal goed en wel is uitgevoerd.
 
In die zin gaat het hier slechts om een semiautomatisch systeem  waarbij de heftruck het zwaardere, complexere logistieke werk voor zijn rekening blijft nemen. Lees: die taken die niet of moeilijker te automatiseren vallen. Daarbij komt dat een operator – meestal de bestuurder van de heftruck – het opslagsysteem telkens nog moet aansturen. De instructies daarvoor kan hij vanop afstand doorgeven, bijvoorbeeld via een tablet met wifiverbinding.
 
Vanuit de beginpositie waarin de heftruckchauffeur de palletshuttle heeft geplaatst, kan de shuttle wel alle opgedragen laad- en lostaken zelfstandig uitvoeren, zonder ook maar enige menselijke tussenkomst. Zodra de taken voltooid zijn, keert het toestel automatisch terug naar de uitgangspositie. Daar pikt de heftruck het op en vervoert het naar een nieuw opslagkanaal voor een nieuwe opdracht.

Minder manoeuvres

Het palletshuttlesysteem neemt zo een deel van het werk voor zijn rekening dat vroeger ook door heftrucks werd uitgevoerd. Dat die heftrucks nu niet langer aan de slag moeten in de gangpaden waar goederen opgeslagen liggen en waar het per definitie moeilijker manoeuvreren is, terwijl palletshuttles er net sneller en efficiënter werken, kan best wat voordelen opleveren.
 
Naast kostbare verwerkingstijd win je om te beginnen ook kostbare opslagcapaciteit. Zowel in de breedte, aangezien je heftrucks zich niet langer in die gangpaden hoeven te begeven; die kun je dus een stuk smaller maken. Maar evengoed in de diepte, aangezien het palletshuttlesysteem zich bij uitstek leent tot palletopslag in diepe kanalen – in principe onbegrensd diep zelfs. Het systeem werkt bovendien met minieme tussenruimtes tussen de niveaus, waardoor opslag met een hoge dichtheid mogelijk is.
Een bijkomend voordeel is dat je de bewegingen van je operatoren kunt optimaliseren. En ‘last’, maar zeker niet ‘least’, kun je het risico op ongevallen en schade aan je metalen opslagrekken praktisch tot nul herleiden.
 
Voordelen genoeg in elk geval om te besluiten dat de combinatie van heftrucks met een palletshuttlesysteem een krachtige logistieke oplossing oplevert. Een intelligente oplossing ook, die je operationele kosten doet dalen en de prestaties van je logistieke keten verhoogt.

Recente nieuwsberichten

Skechers vangt groei op met verhuizing naar groter EDC in Luik

Het Amerikaanse schoenen- en lifestylemerk Skechers is van plan zijn Europese distributiecentrum (EDC) in Wallonië te verhuizen naar een grotere, moderne ‘single-structure’ faciliteit in Luik. De multinational, die al sinds 2002 in Wallonië aanwezig is, wil vanuit de nieuwe vestiging zijn activiteiten strategisch over het hele continent uitbreiden.

Belux verwacht 109 miljoen pakketbezorgingen in aanloop naar feestdagen

Exprestransportbedrijf FedEx heeft de resultaten gepubliceerd van een onafhankelijk onderzoek dat recent door Effigy Consulting werd uitgevoerd. Volgens dat onafhankelijke onderzoek zullen pakketbezorgers tussen oktober en december 2024 gezamenlijk 6,2 miljard zendingen in heel Europa afleveren. Dat is 9% meer dan in dezelfde periode in 2023.

Coles kiest opnieuw Witron voor realisatie distributiecentrum

De Australische supermarktketen Coles heeft opnieuw Witron in de arm genomen voor de realisatie van een nieuw geautomatiseerd distributiecentrum (ADC). Concreet investeert Coles 880 miljoen Australische dollar (zowat 54,25 miljoen euro) in een nieuw ADC in Truganina, in de zuidoostelijke staat Victoria.

Linde lanceert nieuwe reeks elektrische heftrucks van 1 tot 2 ton

Linde Material Handling heeft zijn vloot met hefcapaciteiten van 1 tot 2 ton volledig vernieuwd. Het gaat in totaal om liefst 26 nieuwe drie- en vierwielmodellen.

Optimaliseer je warehouse met waardevolle inzichten!

(Advertorial) Ontdek de grootste uitdagingen waar warehouses vandaag te maken hebben en hoe je deze kunt overwinnen met innovatieve oplossingen! Ons nieuwste artikel belicht drie belangrijke problemen en biedt praktische strategieën met behulp van een warehouse management systeem. Leer hoe je de flexibiliteit kunt verhogen, duurzamer kunt opereren en automatisering naadloos kunt integreren in je processen. Mis deze waardevolle inzichten niet!

Veiliger laden en lossen begint bij uw business plan (+ 3 tips!)

(Advertorial) In ons vorige artikel reageerden we op een verslag over de Monitor Arbeidsongevallen 2023 (van de Arbeidsinspectie). Wederom bleek de sector logistiek negatief te scoren als het gaat om het aantal ongevallen en een veilige werkomgeving.

Codeless moderniseert legacy software

(Advertorial) Codeless heeft talrijke klantcases waarin bedrijven hun software succesvol hebben gemoderniseerd. Met de Slim Software Nabouwen methode vernieuwen we verouderde software, zonder toegang tot de broncode en met minimale verstoring van uw processen. Dit alles doen we tegen een vaste prijs, zodat u precies weet waar u aan toe bent.

Montea investeert voor het eerst in Haven van Antwerpen

Montea, ontwikkelend belegger in logistiek vastgoed, investeert in een eerste site in de haven van Antwerpen. Het gaat om ruim 20.000 vierkante meter magazijnruimte in bedrijvenpark Luithagen die Montea wil renoveren en verduurzamen.

Agidens neemt Spaanse sectorgenoot AUGI over

Het Belgische Agidens, gespecialiseerd in industriële procesautomatisering, heeft het Spaanse Automatismes Girona (AUGI) overgenomen. Het bedrijf met hoofdzetel in het Catalaanse Girona is gespecialiseerd in industriële automatisering voor de papier- en metaalindustrie en levert complexe controlesystemen, motion control en bordenbouw. AUGI bedient klanten in zowel de proces- als de discrete industrie in Europa en Zuid-Amerika.

Cordeel Group lanceert maatconcept voor magazijn van de toekomst

Het Belgische familiale bouwbedrijf Cordeel Group introduceert Nexus Logistics: een nieuw maatconcept voor logistieke magazijnen. Daarin brengt het bedrijf zijn kennis en ervaring uit verschillende domeinen samen in een totaalpakket dat circulair en duurzaam is en mee moet evolueren met de klant.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.