Heftrucks met palletshuttles: een krachtige logistieke combinatie

Laten we wel wezen: de heftruck blijft tot nader order onmisbaar in het magazijn, hoe verregaand geautomatiseerd die logistieke omgeving intussen ook mag zijn. Toch kan het soms lonen om die vaste waarde in het logistieke transport aan te vullen met andere, meer of minder geautomatiseerde transport- en opslagsystemen. Een combinatie die haar deugdelijkheid alvast heeft bewezen, is die van de heftruck en het palletshuttlesysteem.

Waar hebben we het precies over? De palletshuttle, het hart van het gelijknamige systeem, is een elektrisch aangedreven wagentje dat pallets vervoert. Het doet dat in een rekkenstructuur die speciaal is ontworpen om een optimale opslagcapaciteit te garanderen. Zo kan het gebruik van palletshuttles de productiviteit van je opslagruimte gevoelig verhogen.
 
Dat heeft niet alleen met de werking van de palletshuttles zelf te maken, maar ook met het feit dat het beschikbare volume in het magazijn efficiënter kan worden benut, m.a.w. met zo weinig mogelijk verlies aan ruimte. Bij palletshuttles denken we in de eerste plaats aan zo compact mogelijke opslag. De combinatie van heftruck en palletshuttles is in dat verband vooral populair bij de verwerking van grote volumes aan inkomende en uitgaande goederen op pallets, wat doorgaans in een hoge laad- en losactiviteit resulteert.

Compacte, snelle opslag

Tegelijk laat het gebruik van palletshuttles een sterkere diversifiëring en compartimentering van je opslagruimte toe. Zo kun je de verschillende productreferenties nu ook per opslagkanaal gaan groeperen, waarbij je in elk kanaal een andere referentie kunt opslaan. Je hoeft de referenties niet langer per volledig gangpad te groeperen, een beperking die bij andere, meer conventionele compacte opslagsystemen wel nog vaak voorkomt.
 
Dankzij de aangepaste structuur van de benodigde opslagrekken kan zo’n palletshuttle zich zeer snel over de rails in de opslaggangpaden verplaatsen. Daardoor verhoogt de snelheid van laden en lossen. Zo win je uiteraard kostbare tijd, wat ook weer je productiviteit ten goede komt.

Semiautomatische opslag

Hoe werkt zo’n palletshuttlesysteem precies? Zoals gezegd, de heftruck blijft onmisbaar in het magazijn. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat ook dit verhaal begint en eindigt bij de heftruckchauffeur. Die plaatst het palletwagentje in het opslagkanaal waarin het moet opereren en haalt het daar vervolgens ook weer op, als het werk eenmaal goed en wel is uitgevoerd.
 
In die zin gaat het hier slechts om een semiautomatisch systeem  waarbij de heftruck het zwaardere, complexere logistieke werk voor zijn rekening blijft nemen. Lees: die taken die niet of moeilijker te automatiseren vallen. Daarbij komt dat een operator – meestal de bestuurder van de heftruck – het opslagsysteem telkens nog moet aansturen. De instructies daarvoor kan hij vanop afstand doorgeven, bijvoorbeeld via een tablet met wifiverbinding.
 
Vanuit de beginpositie waarin de heftruckchauffeur de palletshuttle heeft geplaatst, kan de shuttle wel alle opgedragen laad- en lostaken zelfstandig uitvoeren, zonder ook maar enige menselijke tussenkomst. Zodra de taken voltooid zijn, keert het toestel automatisch terug naar de uitgangspositie. Daar pikt de heftruck het op en vervoert het naar een nieuw opslagkanaal voor een nieuwe opdracht.

Minder manoeuvres

Het palletshuttlesysteem neemt zo een deel van het werk voor zijn rekening dat vroeger ook door heftrucks werd uitgevoerd. Dat die heftrucks nu niet langer aan de slag moeten in de gangpaden waar goederen opgeslagen liggen en waar het per definitie moeilijker manoeuvreren is, terwijl palletshuttles er net sneller en efficiënter werken, kan best wat voordelen opleveren.
 
Naast kostbare verwerkingstijd win je om te beginnen ook kostbare opslagcapaciteit. Zowel in de breedte, aangezien je heftrucks zich niet langer in die gangpaden hoeven te begeven; die kun je dus een stuk smaller maken. Maar evengoed in de diepte, aangezien het palletshuttlesysteem zich bij uitstek leent tot palletopslag in diepe kanalen – in principe onbegrensd diep zelfs. Het systeem werkt bovendien met minieme tussenruimtes tussen de niveaus, waardoor opslag met een hoge dichtheid mogelijk is.
Een bijkomend voordeel is dat je de bewegingen van je operatoren kunt optimaliseren. En ‘last’, maar zeker niet ‘least’, kun je het risico op ongevallen en schade aan je metalen opslagrekken praktisch tot nul herleiden.
 
Voordelen genoeg in elk geval om te besluiten dat de combinatie van heftrucks met een palletshuttlesysteem een krachtige logistieke oplossing oplevert. Een intelligente oplossing ook, die je operationele kosten doet dalen en de prestaties van je logistieke keten verhoogt.

Recente nieuwsberichten

AI helpt postbedrijven tijdens recordpiekperiode

Nu het aantal pakketten tijdens het piekseizoen nieuwe hoogten bereikt, wenden postbedrijven zich steeds vaker tot AI om het hoofd te bieden aan de toenemende druk op nauwkeurigheid, personeelsbezetting en operationele kosten. Daarbij maken ze bij het sorteren gebruik van AI-gebaseerde softwaresuites zoals Minerva van Lockheed Martin.

Realtime simulatietool moet beladingsgraad optimaliseren

Twaalf transportbedrijven gaan met het distributienetwerk Netwerk Benelux (NBX) onderzoek doen naar hun optimale beladingsgraad. Het doel is om gezamenlijke capaciteit (transport-, magazijn- en personele capaciteit) zo efficiënt en duurzaam mogelijk te laten verlopen door middel van een dynamische planning. Technische Universiteit Eindhoven biedt daarbij ondersteuning met een realtime simulatietool waarbij capaciteitsbeheerfunctionaliteit beter wordt geïntegreerd en andere tools, zoals planningssoftware, chauffeursapplicaties en transportation management systemen (TMS), beter worden benut.

CLog 3.0: COOP en Witron starten derde bouwfase

De Noorse supermarktketen COOP Norge SA werkt al meer dan tien jaar samen met systeemintegrator Witron. Die samenwerking uit zich in het full-range logistieke centrum nabij de luchthaven Gardermoen in Oslo. De faciliteit heeft een oppervlakte van 84.000 vierkante meter en levert momenteel aan 1.200 winkels meer dan 13.000 verschillende droge, verse en diepvriesproducten. Centraal staat het OPM-systeem van Witron, met 42 COM-machines die in alle temperatuurzones worden ingezet.

Bijna 70% van expediteurs en douaneagenten vindt technologie essentieel voor groei

Descartes Systems Group, wereldwijd leverancier van on-demand SaaS-oplossingen voor logistiek-intensieve bedrijven in commerce, heeft de resultaten bekendgemaakt van zijn Global Forwarder/Broker Benchmark Study bij meer dan 400 bedrijven. Daaruit blijkt dat de sector te maken krijgt met een combinatie van onzekerheid en technologische opportuniteiten. Zo horen de wereldwijde instabiliteit (60%), wijzigende tarieven (42%) en de prijsdruk (61%) bij de grootste uitdagingen die expediteurs en douaneagenten in de komende vijf jaar verwachten.

Montea verwerft voormalige Euro Shoe-site in Beringen

De Belgische beursgenoteerde vastgoedgroep Montea breidt zijn aanwezigheid in het Limburgse Beringen uit met de acquisitie van de voormalige Euro Shoe-site. De strategische locatie langs de E313 en de E314 zorgt niet alleen voor een goede verbinding met Antwerpen, Luik en Brussel over de weg, maar biedt ook rechtstreekse toegang tot het Albertkanaal, wat bijdraagt aan de multimodale ontsluiting van de site.

Zes op de tien magazijnen gebruiken AI

Gebaseerd op een enquête bij ruim 2.000 logistieke leiders blijkt dat automatisering en AI snel terrein winnen. De gemiddelde terugverdientijd ligt tussen twee en drie jaar, terwijl de vraag naar hoogopgeleide magazijnmedewerkers verder blijft stijgen. De enquête kadert binnen een onderzoek van Mecalux, ontwikkelaar van geautomatiseerde opslagoplossingen, WMS en opslagsystemen, en het MIT Intelligent Logistics Systems (ILS) Lab van het Center for Transportation and Logistics.

TGW Logistics investeert 50 miljoen euro extra in hoofdkantoor

TGW Logistics, leverancier van intralogistieke oplossingen, investeert nog eens 50 miljoen euro in de uitbreiding van zijn productiecapaciteit op het hoofdkantoor in Marchtrenk (Oostenrijk). Concreet zal tegen de tweede helft van 2028 een vijf verdiepingen tellend gebouw 14.000 vierkante meter extra bruikbare ruimte opleveren. Het bedrijf streeft ernaar zijn omzet tegen 2030 te verdubbelen tot meer dan twee miljard euro. “De investering in ons hoofdkantoor in Marchtrenk vormt daarvoor de infrastructurele basis”, aldus CEO Henry Puhl.

‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ moet logistiek in Nederland helpen verbeteren

Hoe ga je als logistiek bedrijf om met files, personeelstekort en de druk om te moeten verduurzamen? Hoe zorg je voor vollere wagens, betere routes, minder CO2-uitstoot en betere marges? Omdat die vragen leven in de sector, zette het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het programma ‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ op. Het programma begeleidt bedrijven individueel om grip te krijgen op hun logistieke processen, wat hen moet helpen klaarstomen voor de toekomst. Sinds de opstart eind september 2025 nemen al meer dan dertig bedrijven aan het programma deel.

Prologis maakt DC minder afhankelijk van elektriciteitsnet met microgrid

In een regio waar uitbreiden vrijwel onmogelijk is door netcongestie, heeft Prologis een nieuw logistiek pand van ongeveer 23.000m² ontwikkeld dat grotendeels onafhankelijk is van het elektriciteitsnet. De locatie in het Nederlandse Almere is uitgerust met een microgrid: een lokaal energiesysteem dat zonne-energie, energieopslag en noodvoorzieningen combineert. Dat maakt het gebouw operationeel op een plek waar geen volwaardige netaansluiting beschikbaar is.

Coole logistiek. Frisse ideeën voor uw magazijn

(Advertorial) Daifuku - expert met meer dan 50 jaar expertise op het gebied van automatisering van de koelketen: Verhoog de efficiëntie in de diepvriessector. Onze geautomatiseerde intralogistieke oplossingen voor diepvriesopslag en -distributie maken het mogelijk.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.