GenAI creëert frictie in supply chain organisaties

Figuur: ©Gartner (februari 2025)

Terwijl maar liefst 72% van de supply chain organisaties gebruik maakt van generatieve AI (GenAI), ondervinden de meeste bedrijven slechts middelmatige resultaten op het vlak van productiviteit en ROI, zo blijkt uit een rapport van onderzoeks- en adviesbureau Gartner. De productiviteitswinst die individuele medewerkers met een kantoorfunctie dankzij het gebruik van GenAI optekenen, vertaalt zich niet naar een hogere productiviteit op teamniveau, stellen de onderzoekers vast. Bovendien leidt de invoering van GenAI tools bij veel medewerkers tot groeiende ongerustheid, wat zelfs een negatief effect op hun productiviteit heeft.

Chief supply chain officers (CSCO’s) die GenAI inzetten, moeten zich volgens Gartner dan ook niet alleen op efficiëntie richten, maar op een strategie die de volledige productiviteit van de organisatie omvat. Die strategie moet meer rekening houden met eerstelijnsmedewerkers, de groeiende bezorgdheid van medewerkers over het gebruik van GenAI-tools wegnemen en zich richten op toepassingen die creativiteit en innovatie bevorderen, in plaats van enkel op tijdsbesparing. “Vroege GenAI-implementaties in de supply chain onthullen een productiviteitsparadox”, zegt Sam Berndt, senior director van Gartners Supply Chain afdeling. “Hoewel het gebruik ervan de individuele productiviteit van medewerkers met een kantoorfunctie heeft verbeterd, wordt die winst niet in de rest van het bedrijf doorgetrokken en wordt de werkomgeving voor veel medewerkers zelfs slechter. CSCO’s moeten hun implementatiestrategieën dan ook aanpassen om die negatieve resultaten aan te pakken.”

Voor zijn onderzoek peilde Gartner in augustus 2024 bij 265 respondenten wereldwijd naar de impact van GenAI in supply chain organisaties. Naast de enquête namen de onderzoekers 75 interviews met supply chain leiders af om meer inzicht te krijgen in de toepassing en de impact van GenAI op de productiviteit, de ROI en de ervaring van medewerkers. Daarbij werd zowel op kantoormedewerkers als op eerstelijnsmedewerkers gefocust.

De cijfers toonden aan dat GenAI een productiviteitsstijging opleverde bij kantoormedewerkers. Daarbij zorgden GenAI-tools bij die medewerkers voor een tijdsbesparing van 4,11 uur per week. De bespaarde tijd leidde ook tot een hogere output en kwaliteitsvoller werk. Die winst nam evenwel af wanneer de productiviteit op teamniveau werd beoordeeld. De hoeveelheid bespaarde tijd daalde tot 1,5 uur per teamlid per week en er was geen verband met een verbeterde output of een hogere kwaliteit van het werk (zie figuur).

De invoering van GenAI in de supply chain heeft nog een aantal andere negatieve gevolgen voor organisaties met zich meegebracht:

- Eerstelijnsmedewerkers zijn er niet in geslaagd een vergelijkbare productiviteitswinst te behalen als hun collega’s op kantoor, hoewel ze een vergelijkbare tijdsbesparing registreren door het gebruik van GenAI-tools;

- Medewerkers voelen zich steeds meer ongerust naarmate ze op het werk aan een groeiend aantal GenAI tools worden blootgesteld, waarbij de gemiddelde supply chain medewerker nu gemiddeld 3,6 GenAI tools gebruikt;

- De stijgende ongerustheid bij de medewerkers leidt tot een afname van de algehele productiviteit.

“In hun streven naar efficiëntie en tijdsbesparing creëren CSCO’s misschien onbewust een ‘doom loop’ op het vlak van productiviteit. Ze implementeren steeds nieuwe GenAI-tools, waardoor de angst bij de medewerkers toeneemt en dat tot een lagere productiviteit leidt”, meent Sam Berndt. “In plaats van nog meer GenAI-tools in de organisatie te introduceren, moeten CSCO’s hun algemene strategie tegen het licht houden.”

Gartner beveelt bedrijven daarom aan de focus te verleggen van individuele productiviteitswinsten naar een gerichte aanpak van de organisatorische productiviteit. Daarbij wordt prioriteit gegeven aan op creativiteit gebaseerde usecases die het strategisch denken en de innovatie van het hele personeelsbestand verbeteren, inclusief eerstelijnswerkers. Die usecases moedigen medewerkers aan GenAI-tools te gebruiken om hun strategische taken meer doordacht aan te pakken, met de nadruk op die taken die interactie met collega’s inhouden.

Om de organisatorische productiviteit te optimaliseren, moeten CSCO’s volgens Gartner hun GenAI-strategie op drie belangrijke gebieden herzien:

- Usecases: Door op creativiteit gebaseerde GenAI usecases aan te moedigen, kunnen supply chain teams heel wat voordelen realiseren die verder gaan dan alleen tijdsbesparing. Denk hierbij aan een betere algehele productiviteit (taken beter uitvoeren, niet alleen sneller) en de mogelijkheid om een bredere reeks usecases te identificeren die verder kijken dan enkel tijdsbesparing.

- Talentstrategie: Het bijscholen van medewerkers moet verder gaan dan louter het gebruik van GenAI-tools. Medewerkers hebben begeleiding nodig bij het uitvoeren van hun nieuwe strategische taken en bij het benutten van de tijd die ze besparen door GenAI tools te gebruiken.

- Managementaanpak: De focus moet verschuiven van het meten van automatisering naar het meten van innovatie. De meetcriteria moeten worden afgestemd op hoe GenAI wordt toegepast voor waardevolle taken, nieuwe taken die door GenAI worden gecreëerd en een oriëntatie op GenAI als jobcreator in plaats van eliminator.

Het volledige rapport ‘Supply Chain Executive Report: The GenAI Productivity Paradox’, is te vinden op de site van Gartner.

Recente nieuwsberichten

Domino lanceert nieuw CO2-lasercodeersysteem voor drankenproductie

Domino Printing Sciences, een wereldwijde aanbieder van printoplossingen voor variabele data, heeft zijn portfolio van lasercodeeroplossingen uitgebreid met het Dx1060i CO2-lasercodeersysteem. Het nieuwe CO2-lasercodeersysteem heeft een vermogen van 100Watt en is ontworpen om drankenproducenten te helpen grotere, complexere ontwerpen duidelijk en snel te coderen op plastic, glas en andere uitdagende ondergronden voor dranken. Zodoende moet hun productie soepel verlopen en kunnen ze tegelijkertijd complexere codeereisen verwerken.

EyeOn International brengt wijziging in bestuur aan

Vanaf 1 januari 2026 trekt EyeOn-medeoprichter Freek Aertsen zich terug uit de dagelijkse gang van zaken binnen het bedrijf. Ruim 25 jaar geleden richtte hij samen met Loek Lemmens en Andries Mulder het bedrijf actief in supply chain planning en forecasting op.

Customs Support Group deelt douanetrends voor 2026

Na een turbulent 2025, waarin import- en exportheffingen in vrijwel elke sector een veelbesproken onderwerp waren, is één ding duidelijk voor 2026: onzekerheid blijft de enige constante. Dat voorspelt Customs Support Group, een toonaangevende onafhankelijke aanbieder van douane- en handelsoplossingen. “Geopolitieke spanningen, handelsgeschillen, nieuwe regelgeving en een fragiele wereldeconomie zullen de internationale handel blijven vormgeven – en de rol van douanebeheer veranderen”, klinkt het. De organisatie identificeert vijf belangrijke trends voor 2026, gebaseerd op klantprojecten, marktontwikkelingen en wetswijzigingen.

JLL maakt balans op van professionele vastgoedsector

JLL (Jones Lang LaSalle), gespecialiseerd in commercieel vastgoed, geeft een overzicht van de grote trends van 2025 op de Belgische professionele vastgoedmarkt. Daarbij wordt de markt opgedeeld in drie sectoren: de kantoormarkt, de retailmarkt en de markt van logistiek en semi-industrieel vastgoed. Voor die laatste zijn dit de belangrijkste bevindingen.

Volvo Trucks introduceert 14-tons Volvo FL Electric voor stadsdistributie

Volvo Trucks breidt zijn aanbod van elektrische vrachtwagens verder uit. Waar recent nog een elektrische truck voor de lange afstand werd aangekondigd, laat de vrachtwagenconstructeur nu weten dat de Volvo FL Electric beschikbaar komt in een 14-tons instapversie met een nieuwe accuconfiguratie. De batterij-elektrische middelzware vrachtwagen zou ideaal zijn voor binnenstedelijk transport.

Dematic integreert pallet-AS/RS in uitbreiding voor Velilla

Het Spaanse familiebedrijf Velilla ontwerpt, produceert en distribueert al ruim 75 jaar technische werkkledij en is actief in meer dan 70 internationale markten.

Omdat het leidende merk van de Velilla Group enkele jaren geleden zijn catalogus en verkoopvolume wenste uit te breiden, werd een geautomatiseerde palletopslag- en -ophaaloplossing (AS/RS) geïnstalleerd waarmee Velilla de capaciteit op een schaalbare manier kon vergroten. Dankzij de strategische uitbreidingsplannen en de daaruit voortvloeiende geleidelijke groei van het bedrijf, vereisten de langetermijnplannen voor het magazijn een extra fase om aan de groeiende omzet te voldoen. Dematic, leverancier van intelligente logistieke automatisering, rondde onlangs de derde fase van de grootschalige integratie van magazijnautomatisering voor Velilla af.

Drylock schakelt Körber in voor nieuw duurzaam warehouse

Drylock Technologies, een wereldspeler op het vlak van producten voor persoonlijke hygiëne, zoals luiers, dameshygiëne- en incontinentiemateriaal, bouwt een nieuw geautomatiseerd high-density warehouse op zijn productiesite in Hrádek nad Nisou, Tsjechië. Daarbij doet Drylock opnieuw een beroep op de supply chain oplossingen van Körber. Als oplossingsarchitect is Körber verantwoordelijk voor de coördinatie van de engineering en het toezicht op de naadloze integratie van structurele componenten, automatisering en softwaresystemen.

“China is het kloppend hart van logistieke innovatie”

“Als je de toekomst van material handling wil vormgeven, moet je daar zijn waar het elke dag opnieuw wordt uitgevonden – en dat is China.” Zo luidt de kerngedachte achter de China-strategie van Inther Group bij monde van beide CEO’s Martijn Herder en Paul Hermsen. De full-service systeemintegrator met hoofdkantoor in het Nederlandse Venray (foto) koos voor een sterke aanwezigheid in China en schakelde nog een versnelling hoger door er samen met Yugasum een joint venture voor hardware-productie te starten.

RFID-tags op bekers en eetgerei zorgen voor automatische waarborg op Gentse Winterfeesten

De organisatie achter de Gentse Winterfeesten werkte in 2024 al met herbruikbare bekers en eetgerei, maar dit jaar wordt voor het eerst de volledige stroom daarvan digitaal opgevolgd. Dankzij de RFID-technologie van Aucxis worden alle materialen traceerbaar gemaakt en wordt de waarborg voortaan volledig automatisch terugbetaald.

Bpostgroup verandert in Bnode

Bpostgroup neemt voortaan de naam Bnode aan als nieuwe corporate brand, ondersteund door drie commerciële merken: Paxon voor de 3PL-activiteiten, Landmark Global voor de cross-border activiteiten en Bpost voor de last mile in de Benelux. Volgens Chris Peeters, CEO van Bnode en Bpost, “weerspiegelt de nieuwe merkarchitectuur de strategische herpositionering van een postoperator met logistieke capaciteiten naar een logistieke speler die ook postdiensten aanbiedt”.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.