GenAI creëert frictie in supply chain organisaties

Figuur: ©Gartner (februari 2025)

Terwijl maar liefst 72% van de supply chain organisaties gebruik maakt van generatieve AI (GenAI), ondervinden de meeste bedrijven slechts middelmatige resultaten op het vlak van productiviteit en ROI, zo blijkt uit een rapport van onderzoeks- en adviesbureau Gartner. De productiviteitswinst die individuele medewerkers met een kantoorfunctie dankzij het gebruik van GenAI optekenen, vertaalt zich niet naar een hogere productiviteit op teamniveau, stellen de onderzoekers vast. Bovendien leidt de invoering van GenAI tools bij veel medewerkers tot groeiende ongerustheid, wat zelfs een negatief effect op hun productiviteit heeft.

Chief supply chain officers (CSCO’s) die GenAI inzetten, moeten zich volgens Gartner dan ook niet alleen op efficiëntie richten, maar op een strategie die de volledige productiviteit van de organisatie omvat. Die strategie moet meer rekening houden met eerstelijnsmedewerkers, de groeiende bezorgdheid van medewerkers over het gebruik van GenAI-tools wegnemen en zich richten op toepassingen die creativiteit en innovatie bevorderen, in plaats van enkel op tijdsbesparing. “Vroege GenAI-implementaties in de supply chain onthullen een productiviteitsparadox”, zegt Sam Berndt, senior director van Gartners Supply Chain afdeling. “Hoewel het gebruik ervan de individuele productiviteit van medewerkers met een kantoorfunctie heeft verbeterd, wordt die winst niet in de rest van het bedrijf doorgetrokken en wordt de werkomgeving voor veel medewerkers zelfs slechter. CSCO’s moeten hun implementatiestrategieën dan ook aanpassen om die negatieve resultaten aan te pakken.”

Voor zijn onderzoek peilde Gartner in augustus 2024 bij 265 respondenten wereldwijd naar de impact van GenAI in supply chain organisaties. Naast de enquête namen de onderzoekers 75 interviews met supply chain leiders af om meer inzicht te krijgen in de toepassing en de impact van GenAI op de productiviteit, de ROI en de ervaring van medewerkers. Daarbij werd zowel op kantoormedewerkers als op eerstelijnsmedewerkers gefocust.

De cijfers toonden aan dat GenAI een productiviteitsstijging opleverde bij kantoormedewerkers. Daarbij zorgden GenAI-tools bij die medewerkers voor een tijdsbesparing van 4,11 uur per week. De bespaarde tijd leidde ook tot een hogere output en kwaliteitsvoller werk. Die winst nam evenwel af wanneer de productiviteit op teamniveau werd beoordeeld. De hoeveelheid bespaarde tijd daalde tot 1,5 uur per teamlid per week en er was geen verband met een verbeterde output of een hogere kwaliteit van het werk (zie figuur).

De invoering van GenAI in de supply chain heeft nog een aantal andere negatieve gevolgen voor organisaties met zich meegebracht:

- Eerstelijnsmedewerkers zijn er niet in geslaagd een vergelijkbare productiviteitswinst te behalen als hun collega’s op kantoor, hoewel ze een vergelijkbare tijdsbesparing registreren door het gebruik van GenAI-tools;

- Medewerkers voelen zich steeds meer ongerust naarmate ze op het werk aan een groeiend aantal GenAI tools worden blootgesteld, waarbij de gemiddelde supply chain medewerker nu gemiddeld 3,6 GenAI tools gebruikt;

- De stijgende ongerustheid bij de medewerkers leidt tot een afname van de algehele productiviteit.

“In hun streven naar efficiëntie en tijdsbesparing creëren CSCO’s misschien onbewust een ‘doom loop’ op het vlak van productiviteit. Ze implementeren steeds nieuwe GenAI-tools, waardoor de angst bij de medewerkers toeneemt en dat tot een lagere productiviteit leidt”, meent Sam Berndt. “In plaats van nog meer GenAI-tools in de organisatie te introduceren, moeten CSCO’s hun algemene strategie tegen het licht houden.”

Gartner beveelt bedrijven daarom aan de focus te verleggen van individuele productiviteitswinsten naar een gerichte aanpak van de organisatorische productiviteit. Daarbij wordt prioriteit gegeven aan op creativiteit gebaseerde usecases die het strategisch denken en de innovatie van het hele personeelsbestand verbeteren, inclusief eerstelijnswerkers. Die usecases moedigen medewerkers aan GenAI-tools te gebruiken om hun strategische taken meer doordacht aan te pakken, met de nadruk op die taken die interactie met collega’s inhouden.

Om de organisatorische productiviteit te optimaliseren, moeten CSCO’s volgens Gartner hun GenAI-strategie op drie belangrijke gebieden herzien:

- Usecases: Door op creativiteit gebaseerde GenAI usecases aan te moedigen, kunnen supply chain teams heel wat voordelen realiseren die verder gaan dan alleen tijdsbesparing. Denk hierbij aan een betere algehele productiviteit (taken beter uitvoeren, niet alleen sneller) en de mogelijkheid om een bredere reeks usecases te identificeren die verder kijken dan enkel tijdsbesparing.

- Talentstrategie: Het bijscholen van medewerkers moet verder gaan dan louter het gebruik van GenAI-tools. Medewerkers hebben begeleiding nodig bij het uitvoeren van hun nieuwe strategische taken en bij het benutten van de tijd die ze besparen door GenAI tools te gebruiken.

- Managementaanpak: De focus moet verschuiven van het meten van automatisering naar het meten van innovatie. De meetcriteria moeten worden afgestemd op hoe GenAI wordt toegepast voor waardevolle taken, nieuwe taken die door GenAI worden gecreëerd en een oriëntatie op GenAI als jobcreator in plaats van eliminator.

Het volledige rapport ‘Supply Chain Executive Report: The GenAI Productivity Paradox’, is te vinden op de site van Gartner.

Recente nieuwsberichten

Cocus en Panasonic herdefiniëren connectiviteit met veilige private 5G-newerken

Panasonic Connect Europe is een samenwerking aangegaan met Cocus, een IT-dienstverlener gespecialiseerd in digitale transformatiediensten, beveiligde communicatiesystemen – waaronder private 5G-netwerken – en AI. Samen bieden de twee bedrijven hun klanten software, hardware en een betrouwbare infrastructuur voor private 5G-netwerken aan. De samenwerking moet o.a. de productiviteit verhogen en de operationele kosten verlagen voor gebruikers van de robuuste Toughbook-toestellen van Panasonic.

Witgoedfabrikant BSH Hausgeräte vertrouwt op TGW Logistics

In het Beierse district Dillingen is recent het startschot gegeven voor de bouw van een shuttlewarehouse voor witgoedfabrikant BSH Hausgeräte GmbH. Tegen het voorjaar van 2027 zal TGW Logistics er een sterk geautomatiseerd miniloadmagazijn opleveren dat de productie betrouwbaar en snel van componenten moet voorzien. Meer dan 50 shuttlerobots zullen ervoor zorgen dat de benodigde onderdelen precies op het juiste moment bij de assemblagewerkstations worden aangeleverd.

DSV rondt acquisitie van Schenker af

DSV A/S heeft de overname van Schenker van Deutsche Bahn voltooid. De transactie is de grootste in de geschiedenis van DSV en zorgt volgens het Deense transport- en logistiekbedrijf voor een aanzienlijke uitbreiding van het wereldwijde netwerk, de expertise en het concurrentievoordeel van alle drie de divisies. Met de overname, die wordt gewaardeerd op ongeveer 106,7 miljard DKK (ongeveer 14,3 miljard euro), verdubbelt DSV zijn omvang. De gecombineerde onderneming zal een omzet van ongeveer 310 miljard DKK (ongeveer 41,6 miljard euro) vertegenwoordigen en telt bijna 160.000 medewerkers in meer dan 90 landen.

Van Moer Logistics gaat logistieke oplossingen optimaliseren in Qatar

De Belgische logistiek dienstverlener Van Moer Logistics is een strategisch partnership aangegaan met Q-Fab, een dochteronderneming van Al Mahhar Holding Qatar, gespecialiseerd in onderhoud en reparatie van industriële apparatuur. De samenwerking heeft als doel de logistieke dienstverlening en het onderhoud van apparatuur in Qatar te verbeteren.

Jungheinrich introduceert lader serie SLH 700i

Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen, lanceert met zijn nieuwe hoogfrequentielader SLH 700i een oplossing die moet beantwoorden aan de specifieke eisen van moderne magazijnomgevingen.

Igus plaatst AI-robotadviseur voor RBTX.com online

Het Duitse familiebedrijf Igus, ontwikkelaar en producent van ‘motion plastics’, heeft een nieuwe AI-chatbot toegevoegd aan het online platform RBTX.com. De interactieve adviseur is ontworpen om bedrijven met weinig eerdere ervaring en technologische expertise in staat te stellen snel en betrouwbaar ‘low cost’ automatiseringsoplossingen (LCA) samen te stellen om hun concurrentiekracht te vergroten.

Bedrijven willen hogere tarieven doorberekenen aan klanten

Volgens een survey van onderzoeks- en adviesbureau Gartner is 45% van de supply chain leiders van plan kosten aan hun klanten door te berekenen als belangrijkste maatregel om de gevolgen van de nieuw opgelegde tarieven te beperken. Drieënveertig procent van de respondenten gaf aan dat ze de kosten vooral willen beperken door middel van verschillende supply chain-initiatieven (zie figuur).

Snelgroeiers zien ‘trade compliance’ als concurrentievoordeel

Descartes Systems Group, aanbieder van on-demand SaaS-oplossingen en actief in het verenigen van logistiek-intensieve bedrijven in de handel, deelt de resultaten van zijn studie ‘Top Three Traits of Companies with a Successful Approach to Trade Compliance’. Uit dat onderzoek blijkt dat 39% van de snelgroeiende bedrijven (bedrijven die de komende twee jaar meer dan 15% groei verwachten) ‘trade compliance’ als een concurrentievoordeel beschouwen en niet enkel als een wettelijke vereiste. Bij de trager groeiende bedrijven (met minder dan 5% verwachte groei) is dat 22%.

Logistiek in economisch onzekere tijden: het belang van periodiek onderhoud aan laad- en losapparatuur

(Advertorial) Het nieuws in 2025 wordt veelvuldig beheerst door (politieke) conflicten en economische onrust. Gelukkig rekent het CPB ons nog voor dat we in Nederland de komende jaren mogen rekenen op een bescheiden economische groei, maar bedrijven volgen de wereldwijde ontwikkelingen nauwlettend. Ook wordt er nu kritisch gekeken naar de uitgaven. Juist in deze periode is het van cruciaal belang om niet te besparen op zaken die ervoor zorgen dat het logistieke proces op rolletjes blijft lopen. Een voorbeeld daarvan is het periodieke onderhoud aan laad- en lossystemen, waaronder dock levellers, shelters en snelloopdeuren.

Wijzigingen in kilometerheffing vanaf 1 juli 2025

Vanaf dinsdag 1 juli zijn in België nieuwe tarieven van toepassing voor de kilometerheffing. Voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zullen de tarieven worden aangepast aan de index. Voor Vlaanderen zal naast een indexering een aanpassing van de tarieven plaatsvinden overeenkomstig artikel 54 van het Programmadecreet van 20/12/2025. Wat Wallonië betreft, is er geen verandering van de tarieven voorzien.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.