GenAI creëert frictie in supply chain organisaties

Figuur: ©Gartner (februari 2025)

Terwijl maar liefst 72% van de supply chain organisaties gebruik maakt van generatieve AI (GenAI), ondervinden de meeste bedrijven slechts middelmatige resultaten op het vlak van productiviteit en ROI, zo blijkt uit een rapport van onderzoeks- en adviesbureau Gartner. De productiviteitswinst die individuele medewerkers met een kantoorfunctie dankzij het gebruik van GenAI optekenen, vertaalt zich niet naar een hogere productiviteit op teamniveau, stellen de onderzoekers vast. Bovendien leidt de invoering van GenAI tools bij veel medewerkers tot groeiende ongerustheid, wat zelfs een negatief effect op hun productiviteit heeft.

Chief supply chain officers (CSCO’s) die GenAI inzetten, moeten zich volgens Gartner dan ook niet alleen op efficiëntie richten, maar op een strategie die de volledige productiviteit van de organisatie omvat. Die strategie moet meer rekening houden met eerstelijnsmedewerkers, de groeiende bezorgdheid van medewerkers over het gebruik van GenAI-tools wegnemen en zich richten op toepassingen die creativiteit en innovatie bevorderen, in plaats van enkel op tijdsbesparing. “Vroege GenAI-implementaties in de supply chain onthullen een productiviteitsparadox”, zegt Sam Berndt, senior director van Gartners Supply Chain afdeling. “Hoewel het gebruik ervan de individuele productiviteit van medewerkers met een kantoorfunctie heeft verbeterd, wordt die winst niet in de rest van het bedrijf doorgetrokken en wordt de werkomgeving voor veel medewerkers zelfs slechter. CSCO’s moeten hun implementatiestrategieën dan ook aanpassen om die negatieve resultaten aan te pakken.”

Voor zijn onderzoek peilde Gartner in augustus 2024 bij 265 respondenten wereldwijd naar de impact van GenAI in supply chain organisaties. Naast de enquête namen de onderzoekers 75 interviews met supply chain leiders af om meer inzicht te krijgen in de toepassing en de impact van GenAI op de productiviteit, de ROI en de ervaring van medewerkers. Daarbij werd zowel op kantoormedewerkers als op eerstelijnsmedewerkers gefocust.

De cijfers toonden aan dat GenAI een productiviteitsstijging opleverde bij kantoormedewerkers. Daarbij zorgden GenAI-tools bij die medewerkers voor een tijdsbesparing van 4,11 uur per week. De bespaarde tijd leidde ook tot een hogere output en kwaliteitsvoller werk. Die winst nam evenwel af wanneer de productiviteit op teamniveau werd beoordeeld. De hoeveelheid bespaarde tijd daalde tot 1,5 uur per teamlid per week en er was geen verband met een verbeterde output of een hogere kwaliteit van het werk (zie figuur).

De invoering van GenAI in de supply chain heeft nog een aantal andere negatieve gevolgen voor organisaties met zich meegebracht:

- Eerstelijnsmedewerkers zijn er niet in geslaagd een vergelijkbare productiviteitswinst te behalen als hun collega’s op kantoor, hoewel ze een vergelijkbare tijdsbesparing registreren door het gebruik van GenAI-tools;

- Medewerkers voelen zich steeds meer ongerust naarmate ze op het werk aan een groeiend aantal GenAI tools worden blootgesteld, waarbij de gemiddelde supply chain medewerker nu gemiddeld 3,6 GenAI tools gebruikt;

- De stijgende ongerustheid bij de medewerkers leidt tot een afname van de algehele productiviteit.

“In hun streven naar efficiëntie en tijdsbesparing creëren CSCO’s misschien onbewust een ‘doom loop’ op het vlak van productiviteit. Ze implementeren steeds nieuwe GenAI-tools, waardoor de angst bij de medewerkers toeneemt en dat tot een lagere productiviteit leidt”, meent Sam Berndt. “In plaats van nog meer GenAI-tools in de organisatie te introduceren, moeten CSCO’s hun algemene strategie tegen het licht houden.”

Gartner beveelt bedrijven daarom aan de focus te verleggen van individuele productiviteitswinsten naar een gerichte aanpak van de organisatorische productiviteit. Daarbij wordt prioriteit gegeven aan op creativiteit gebaseerde usecases die het strategisch denken en de innovatie van het hele personeelsbestand verbeteren, inclusief eerstelijnswerkers. Die usecases moedigen medewerkers aan GenAI-tools te gebruiken om hun strategische taken meer doordacht aan te pakken, met de nadruk op die taken die interactie met collega’s inhouden.

Om de organisatorische productiviteit te optimaliseren, moeten CSCO’s volgens Gartner hun GenAI-strategie op drie belangrijke gebieden herzien:

- Usecases: Door op creativiteit gebaseerde GenAI usecases aan te moedigen, kunnen supply chain teams heel wat voordelen realiseren die verder gaan dan alleen tijdsbesparing. Denk hierbij aan een betere algehele productiviteit (taken beter uitvoeren, niet alleen sneller) en de mogelijkheid om een bredere reeks usecases te identificeren die verder kijken dan enkel tijdsbesparing.

- Talentstrategie: Het bijscholen van medewerkers moet verder gaan dan louter het gebruik van GenAI-tools. Medewerkers hebben begeleiding nodig bij het uitvoeren van hun nieuwe strategische taken en bij het benutten van de tijd die ze besparen door GenAI tools te gebruiken.

- Managementaanpak: De focus moet verschuiven van het meten van automatisering naar het meten van innovatie. De meetcriteria moeten worden afgestemd op hoe GenAI wordt toegepast voor waardevolle taken, nieuwe taken die door GenAI worden gecreëerd en een oriëntatie op GenAI als jobcreator in plaats van eliminator.

Het volledige rapport ‘Supply Chain Executive Report: The GenAI Productivity Paradox’, is te vinden op de site van Gartner.

Recente nieuwsberichten

Gofo Netherlands voorziet hub van sorteermachine met dubbele dwarsband

Gofo, een aanbieder van last-mile bezorging in de Verenigde Staten, Frankrijk, Nederland en Italië, heeft in zijn hub in Amsterdam (die in april 2025 werd geopend) een sorteermachine met dubbele dwarsband geïnstalleerd. Met het systeem wil het bedrijf de flexibiliteit en efficiëntie van zijn Nederlandse netwerk verbeteren, zodat het tegemoet kan komen aan de vraag tijdens het piekseizoen. De eerste resultaten zouden alvast een meetbare verbetering in de sorteersnelheid en -nauwkeurigheid bevestigen.

AWG plukt vruchten van magazijnautomatisering door Witron

Het Amerikaanse Associated Wholesale Grocers (AWG) is een ledencoöperatie waarin 1.100 winkeleigenaren meer dan 3.400 supermarkten exploiteren in 33 Amerikaanse staten. Daarbij zorgen ze voor een gezamenlijke jaaromzet van meer dan 25 miljard dollar. Naast de toenemende productdiversiteit en marktvolatiliteit, zetten het aanhoudende tekort aan geschoolde arbeidskrachten in magazijnen, stijgende transportkosten en strengere regelgeving het distributiemodel erg onder druk. Als antwoord op die uitdagingen besloot AWG zijn distributienetwerk te automatiseren en de activiteiten zo efficiënt mogelijk te optimaliseren. Verschillende leveranciers van geautomatiseerde systemen werden grondig geanalyseerd; uiteindelijk werd gekozen voor Witron uit Parkstein (Duitsland).

Swiss Post versterkt pakketnetwerk en logistiek met EAE Solutions

Omdat het aantal pakketten blijft toenemen en klantverwachtingen zich blijven ontwikkelen, investeert Swiss Post in de modernisering van zijn logistieke netwerk. De drie belangrijkste pakketcentra van het Zwitserse nationale postbedrijf vormen al meer dan twintig jaar de kern van de bedrijfsvoering. Als onderdeel van zijn langetermijnstrategie vernieuwt en vervangt Swiss Post verschillende sorteerfaciliteiten om de capaciteit uit te breiden, de efficiëntie te verbeteren en duurzame groei te ondersteunen. Daarvoor doet het bedrijf een beroep op systeemintegrator EAE Solutions.

Linde presenteert nieuwe automatiseringsoplossingen

In zijn Linde Experience Hub in Aschaffenburg (Duitsland) heeft Linde Material Handling verschillende nieuwe automatiseringsoplossingen gedemonstreerd die het portfolio moeten versterken. Blikvanger tijdens de Linde Automation Summit was een prototype van de Linde E-Matic, de eerste geautomatiseerde contragewichttruck voor buitengebruik. Deze heftruck met een hefcapaciteit tot 2,3 ton wordt in 2027 op de markt verwacht. De truck is uitgerust met een sideshift, lithium-ionbatterijen en de nodige navigatie- en veiligheidstechnologie. In een eerste fase zal de truck focussen op horizontaal transport, waarna hij gaandeweg meer taken, zoals het zijdelings laden en lossen van vrachtwagens, op zich zal nemen. De preprojecten bij geselecteerde klanten zullen worden meegenomen in de verdere ontwikkeling en serieproductie.

Tailormade Logistics versterkt positie in Zuid-Europa door overnames

De Belgische logistiek dienstverlener Tailormade Logistics, met hoofdkantoor in Gent, zet een volgende stap in zijn groei door de activiteiten verder te zetten die tot nu toe werden uitgevoerd door HSV Expeditie en Hansbeeks Snelvervoer, twee gespecialiseerde transportbedrijven met een sterke focus op Spanje en Portugal. Met deze strategische uitbreiding versterkt Tailormade Logistics (TML) zijn dienstverlening naar Zuid-Europa, wat het een logische volgende stap noemt na de sterke aanwezigheid in Frankrijk.

Active Ants neemt eerste robotarm met AI in gebruik

Als fulfilmentaanbieder verwerkt Active Ants – onderdeel van de 3PL-divisie van Bpostgroup – online bestellingen van webshops in zijn geautomatiseerde warehouses (opslag, pick & pack, verzending en retourbeheer). Het bedrijf experimenteert daarbij volop met technologie en robotica. Zo heeft het in het Active Ants-warehouse in Dorsten (Duitsland) met succes een eerste AI-gestuurde robotarm voor orderpicking in gebruik genomen.

Opname logistiek vastgoed stabiliseert volgens JLL

De opname van logistiek vastgoed normaliseert zich na de piek tijdens de COVID-pandemie. Dat blijkt uit de ‘Q3 Market Dynamics for Industrial & Logistics’ van Jones Lang Lasalle (JLL), gespecialiseerd in commercieel vastgoed.

Dynamisch pallets opslaan: ga je voor een shuttlesysteem of verrijdbare stellingen?

(Advertorial) Het maximaliseren van de palletopslagcapaciteit is een cruciale uitdaging voor veel magazijnen. Een eeuwig dilemma daarbij is dat meer compacte opslag altijd ten koste van verkeersruimte én flexibiliteit gaat. Vooral bij een beperkt vloeroppervlak en een groeiende voorraad is het essentieel om het juiste opslagsysteem te kiezen. Twee populaire oplossingen zijn het pallet shuttlesysteem en verrijdbare palletstellingen. Beide systemen verhogen de opslagcapaciteit aanzienlijk, maar ze verschillen in toegankelijkheid, flexibiliteit en efficiëntie. De keuze hangt verder af van factoren zoals producttype, omloopsnelheid, beschikbare ruimte en veiligheidsvereisten. In dit blog bespreken we de voor- en nadelen van beide opties, zodat u kunt bepalen welke oplossing beter bij uw toepassing past.

Veiligheidsplan voor magazijn en laadperrons: dé vergeten prioriteit

(Advertorial) Het is weer die tijd van het jaar waarin iedereen druk bezig is met plannen, begrotingen en prestatiedoelstellingen. Logischerwijze gaat daarbij veel aandacht uit naar productiviteit en efficiëntie. Orders moeten sneller verwerkt worden, doorlooptijden korter, marges hoger. Helaas raakt één cruciaal aspect soms een beetje ondergesneeuwd: veilig werken in het magazijn en op de laadperrons. Juist daar gebeuren de meeste incidenten, vaak met grote gevolgen voor medewerkers en bedrijfscontinuïteit en dat blijkt ook uit de bekende rapporten van de Arbeidsinspectie.

PGS Group en maatwerkbedrijf AJR produceren samen pallets

PGS Group, gespecialiseerd in houten pallets – nieuw en gereconditioneerd – en in reverse logistics-diensten, is een strategische samenwerking aangegaan met het maatwerkbedrijf Atelier Jean Regniers (AJR) in Wallonië. AJR draagt bij aan inclusief werk door ongeveer 300 medewerkers in te zetten voor productie- en commerciële opdrachten op het gebied van detergenten, kantoor- en schoolartikelen, textielproductie, maar ook door verpakkingsdiensten te leveren en werk in externe bedrijven aan te bieden. Het palletatelier produceert voornamelijk op maat gemaakte oplossingen voor de regio en Noord-Frankrijk.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.