Gamification moet tekort aan logistiek personeel wegwerken

Omdat verladers en logistiek dienstverleners steeds moeilijker geschikt personeel vinden, zoals orderpickers of heftruckchauffeurs, heeft Logistic Workx een oplossing ontwikkeld om de ‘pre-boarding’ en ‘onboarding’ van nieuwe medewerkers te verbeteren. Nieuwe technologieën zoals Gamification, Virtual Reality en Augmented Reality spelen daarbij een cruciale rol.

Een groot probleem in de logistiek is dat veel nieuwe medewerkers afhaken voordat ze goed en wel zijn begonnen. Maar liefst 30% gaat binnen een paar weken alweer op zoek naar een andere baan. Omdat de werkgever dan opnieuw mensen moet inwerken, duurt het nog langer voordat hij beschikt over medewerkers die de vereiste productiviteitsnormen halen. Volgens Logistic Workx kan ‘pre-boarding’ veel problemen voorkomen. Het leidt ertoe dat nieuwe medewerkers al voor hun eerste werkdag vertrouwd raken met de nieuwe werkomgeving. Ze weten wat hen te wachten staat, waardoor ze minder snel weer uitstromen.
Zo biedt Virtual Reality nieuwe medewerkers de mogelijkheid om vooraf al een kijkje te nemen in het warehouse. Door elementen van Gamification daaraan toe te voegen, kunnen ze alvast virtueel een pallet wegzetten of een order picken. Zo ontdekken ze op een interactieve manier hoe hun toekomstige werkplek eruitziet en wat hun taken zijn. Tegelijkertijd krijgt de werkgever alvast een idee van de competenties van de nieuwe medewerker. Daardoor kan hij de inwerkprocedures daarop aanpassen en nieuwkomers direct op de meest geschikte werkplek inzetten.
 
Virtual Reality in combinatie met Gamification verbetert ook de ‘onboarding’ van nieuwe medewerkers omdat ze op een interactieve manier vertrouwd raken met de cultuur, normen, waarden, procedures en regels in het warehouse. Lastige taken kunnen in een virtuele omgeving worden getraind, zodat nieuwkomers sneller het vereiste productiviteitsniveau halen. Ook daarna kan Gamification worden toegepast om de productiviteit, kwaliteit en andere KPI’s op peil te houden.
 
Door moderne technologieën in te zetten voor pre-boarding en onboarding zijn bedrijven ook minder tijd kwijt aan het zoeken naar en inwerken van nieuwe uitzendkrachten en kunnen ze zich weer op hun kernactiviteiten concentreren. Daarnaast gaan volgens Logistic Workx de kosten flink omlaag. “In een warehouse met 500 uitzendkrachten die gemiddeld 30 weken blijven, leidt een reductie van de uitstoom met 25% en een versnelling van de inwerktijd met 10% tot een besparing van bijna 80.000 euro. En dat kan oplopen tot 200.000 euro. Daarmee zijn de benodigde investeringen snel terugverdiend.”

Recente nieuwsberichten

Coole logistiek. Frisse ideeën voor uw magazijn

(Advertorial) Daifuku - expert met meer dan 50 jaar expertise op het gebied van automatisering van de koelketen: Verhoog de efficiëntie in de diepvriessector.

Centrient digitaliseert supply chain planning met SAP IBP

Centrient Pharmaceuticals heeft zijn wereldwijde supply chain planning gemoderniseerd. De farmaceut, gespecialiseerd in antibiotica, vervangt handmatig beheer via spreadsheets door SAP Integrated Business Planning (SAP IBP). De nieuwe oplossing verhoogt de efficiëntie en versnelt het inzicht in scenario’s. SAP-partner Flexso begeleidde de implementatie.

PGS Group betreedt Britse markt met tweedehandspallets

De Frans-Belgische palletgroep PGS zet zijn Europese groei verder met de opening van de eerste site in het Verenigd Koninkrijk. In Grays, nabij Londen, verwerkt PGS uitsluitend tweedehandspallets voor LPR – La Palette Rouge, dat gespecialiseerd is in pallet pooling.

Tchibo haalt 22 nieuwe magazijnkranen van Kardex Mlog in huis

Systeemintegrator Kardex Mlog gaat 22 magazijnkranen vernieuwen in het hoogbouwmagazijn van het logistieke centrum van Tchibo in de Neustädter Hafen in Bremen (Duitsland). Tchibo telt ongeveer 900 winkels in acht landen, ruim 24.200 verkooppunten in de detailhandel evenals nationale online shops. Via zijn multichannel verkoopsysteem biedt Tchibo naast koffie en de portiesystemen Cafissimo en Qbo wekelijks wisselende non-foodproducten en -diensten aan.

Weiling verdubbelt omzet dankzij AutoStore

Weiling GmbH, een van de toonaangevende bio-groothandels in Duitsland, vertrouwt op geavanceerde logistiek om de groei en het steeds groter wordende productassortiment te beheren. In samenwerking met Swisslog heeft het bedrijf een toekomstbestendige oplossing geïmplementeerd: een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn in combinatie met een AutoStore-systeem dat zich flexibel aan veranderende eisen kan aanpassen.

Rossmann zet AI-gestuurd WMS in voor e-commerce

Om zijn e-commerce magazijnbeheer in Zgierz (Polen) aan te sturen, heeft de Duitse keten Rossmann gekozen voor Astro WMS. De oplossing van Consafe Logistics is bedoeld om de afhandeling van de snelgroeiende online bestellingen te optimaliseren.

Customs Assured boekt productiviteitswinst in douaneaangiften met Descartes en AiDock

Customs Assured, een douaneconsultancybedrijf uit het Verenigd Koninkrijk, heeft een groot deel van de documentatie bij aangiften voor klanten geautomatiseerd. Daarvoor doet het bedrijf een beroep op Descartes e-Customs van Descartes Systems Group. De oplossing maakt gebruik van artificiële intelligentie, aangeleverd door AiDock, en vermindert de tijd die nodig is voor repetitieve manuele taken bij het vervolledigen van aangiften. Dat vertaalt zich in een productiviteitswinst van 30% voor de organisatie.

Exotec en E80 Group bundelen krachten voor end-to-end magazijnautomatisering

Roboticabedrijf Exotec, leverancier van modulaire magazijnoplossingen, heeft een strategische samenwerking gesloten met E80 Group, een wereldwijde leverancier van geautomatiseerde en geïntegreerde end-to-end-oplossingen. Samen introduceren ze een geïntegreerde oplossing die de Skypod AS/RS van Exotec combineert met E80 Groups suite van palletverwerkingssystemen. Met die oplossing kunnen klanten de verwerking van dozen, kisten en pallets bundelen in één schaalbaar automatiseringssysteem.

Wibra verhuist DC naar grotere locatie in Apeldoorn

Discountwinkelketen Wibra verhuist zijn huidige distributieactiviteiten naar een nieuw, groter distributiecentrum op Bedrijvenpark Ecofactorij in Apeldoorn, Nederland. De sleuteloverdracht vond plaats op 1 september 2025. De eigenlijke verhuizing staat gepland in het eerste kwartaal van 2026, na verbouwing en inrichting van het pand. Het hoofdkantoor blijft in Epe, waar ook de roots van het bedrijf liggen.

Addverb ontwikkelt fabrieksautomatisering met Siemens Xcelerator

Addverb Technologies, een toonaangevend Indiaas bedrijf dat robotica en innovatieve oplossingen voor magazijnautomatisering levert, gebruikt software uit het Siemens Xcelerator-portfolio van Siemens Digital Industries Software om sneller en efficiënter intelligente automatiseringsoplossingen te leveren en om zijn automatiseringsaanbod wereldwijd naar diverse sectoren uit te breiden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.