Euro Pool System automatiseert identificatie van RTI’s met RFID van Aucxis

Euro Pool System (EPS) is een toonaangevende leverancier van herbruikbare kratten in de Europese distributieketen voor levensmiddelen. Zo poolt EPS alle RTI’s (returnable transport items) voor de fruit- en groenteveilingen in België en andere EU-landen.

Net als de winkels brengen de veilingen hun klapkratten terug naar de depots voor reiniging, waarna ze opnieuw uitgegeven worden in de keten. EPS werkt al enkele jaren aan de omschakeling van niet-plooibare kratten naar dunne klapkratten om op die manier zijn ecologische voetafdruk te verkleinen en de logistieke processen te vereenvoudigen. Doordat de nieuwe klapkratten niet volgens afmeting worden gesorteerd, was de stocktelling en inventarisatie van de verschillende types een moeilijke opgave. Daarom schakelde EPS Aucxis in voor de automatische identificatie en telling van de pallets die verwerkt worden in de depots in Sint-Katelijne-Waver en Roeselare. Aucxis implementeerde een RFID-totaalpakket met hardware, middleware en standaardsoftware die EPS in de komende jaren in meerdere Europese depots wil uitrollen.
 
Bij aankomst van de vuile kratten in de depots gaan ze door een automatische scantunnel met visieherkenning die leest hoeveel kratten van welk type er op de pallets staan. Daarna wordt er automatisch een RFID-label met alle nodige informatie over de kratten op de pallets aangebracht. Het gaat hier om 500.000 RFID-palletlabels per jaar.

De pallets met ongewassen kratten worden nadien weggereden naar de opslaghallen, waar twee mobiele RFID-scanners (Scan Buddy’s) rondrijden om de voorraad correct in kaart te houden. De Scan Buddy’s werken op basis van mobiele UHF-technologie en moeten een minimumaantal vooraf gedefinieerde detectiepunten per rijroute aandoen alvorens de inventaris wordt geprint. 
 
Op het moment dat een veiling een afroeporder plaatst, wordt het aantal gewenste pallets met vuile kratten naar de wasstraat gereden. Na het wassen wordt het RFID-label van de pallet opnieuw gescand door de RFID-reader met antennes zodat EPS weet hoeveel kratten er van welke types klaar staan voor uitlevering. Die stock wordt ook automatisch afgeboekt en met het ERP-systeem gecommuniceerd.

Behalve de uitgifte van gewassen kratten aan de veilingen, worden ook de logistieke en elektronische bewegingen van zowel vuile als gewassen kratten tussen de Europese depots geregistreerd.
 
Het resultaat is een duurzame retourlogistiek dankzij een daling van het aantal transporten. Er komen per transport nu een pak meer vuile klapkratten binnen dan vroeger. Hoewel de klapkratten met verschillende afmetingen op één pallet in de opslaghallen staan, wordt de stock dankzij de Scan Buddy’s correct geïdentificeerd en gemeten.
Een ander bevredigend resultaat is dat de inventarisatie en lokalisatie zo goed als foutloos zijn, dankzij diverse scanmomenten, zonder manuele tussenkomst van de logistieke medewerkers.
Tot slot is er sprake van tijdsbesparing omdat de pickers de gewenste kratten sneller terugvinden in de opslaghallen.

Foto: Aucxis / Euro Pool Systems

Recente nieuwsberichten

Søstrene Grene betrekt eerste DC buiten Denemarken

De Deense winkelketen Søstrene Grene verkoopt producten op het gebied van o.a. interieur, hobby, keukengerei en speelgoed. Sinds de opening van de eerste winkel in Nederland in 2012 is de populariteit van de winkelketen constant gegroeid, wat heeft geleid tot negentien vestigingen in Nederland en een online winkel. In België heeft de keten voorlopig drie winkels. Om de groei op te vangen, heeft Søstrene Grene een langdurige huurovereenkomst getekend voor een distributiecentrum in Nederland, meteen het eerste DC van het bedrijf buiten Denemarken.

BlueStar automatiseert magazijnen met Exotec

BlueStar, een wereldwijde distributeur van digitale identificatie-, mobiliteit-, Point-of-Sale- en RFID-technologieën, heeft gekozen voor Exotec om zijn distributiecentra in Europa en de Verenigde Staten te automatiseren. BlueStar opende in 2019 zijn EMEA-distributiecentrum in Eindhoven (NL). Sindsdien heeft het bedrijf een constante groei doorgemaakt. Om aan de toenemende vraag en hoge klantverwachtingen te voldoen, besloot het zijn infrastructuur uit te breiden en de bedrijfsprocessen verder te optimaliseren. Daarbij schakelde het Exotec in om het Skypod systeem in het magazijn te implementeren.

Raja stelt herbruikbare verzenddozen van Re-Zip voor

Raja, een van de toonaangevende distributeurs van verpakkingen in Europa, lanceert een concrete oplossing om e-commerce verpakkingen te hergebruiken. Daarvoor tekende het bedrijf een overeenkomst met de Deense start-up Re-Zip om diens herbruikbare dozen in diverse Europese landen te introduceren. De e-commerce dozen van Re-Zip kunnen tot tien keer opnieuw worden gebruikt dankzij een retoursysteem in samenwerking met verschillende postdiensten. Raja biedt de nieuwe verpakkingsoplossing aan in België, Nederland en sinds oktober 2024 ook in Frankrijk.

Belg verkiest levering door elektronische voertuigen, tenzij…

Als Belgische consumenten konden kiezen, zou één op de drie hun online bestelde producten of maaltijden laten leveren door een chauffeur met een elektrisch voertuig. Tenminste, als dat geen impact heeft op de levertijd of de prijs. Dat blijkt uit onderzoek door leverancier van telematica-oplossingen Geotab, waarbij ook werd nagegaan wat we zoal appreciëren aan elektrische voertuigen.

Ontwikkelingen in GenAI bepalend voor toekomst van Inkoop

Volgens een onderzoek van Gartner dat in juli 2024 bij 258 respondenten wereldwijd werd uitgevoerd, geeft 72% van de inkoopmanagers prioriteit aan de integratie van generatieve AI (GenAI) in hun strategieën. Dat toont aan dat inkoopmanagers zich bewust zijn van het potentieel van GenAI om aanzienlijke verbeteringen in efficiëntie en doeltreffendheid te realiseren en bijvoorbeeld ook het contract management proces te verbeteren.

De sleutel tot efficiëntie en flexibiliteit binnen 3PL? Automatisering!

(Advertorial) Third Party Logistics (3PL)-providers vormen een onmisbare schakel in de economie van vandaag. Hoewel ze vaak al efficiënter werken dan hun klanten, is er ook voor hen nog ruimte om verder te verbeteren. Slimme magazijnautomatisering biedt de oplossing. Robots zoals de Skypods van Exotec versnellen processen, minimaliseren fysieke belasting en bieden schaalbaarheid bij seizoenspieken. Het resultaat? Optimaal gebruik van ruimte en altijd voorbereid, ongeacht de vraag.

Haal meer uit je warehouse met de juiste software

(Advertorial) Software is onmisbaar in een moderne warehouse-omgeving, maar wat betekent het alfabet aan afkortingen? ERP, WMS, en WCS worden vaak door elkaar gehaald, terwijl ze heel verschillende functies vervullen.

Kuehne+Nagel lanceert logistieke oplossing voor cloudinfrastructuur-sector

Logistiek dienstverlener Kuehne+Nagel lanceert wereldwijd een logistieke oplossing die specifiek gericht is op de groeiende cloudinfrastructuur-sector. “De groei van die sector wordt verder versneld door de forse opkomst van AI. Zo voorspelt Gartner dat de uitgaven aan publieke clouddiensten in 2024 met 20,4% en in 2025 met 22,1% zullen groeien als gevolg van de opmars van AI”, aldus Kuehne+Nagel. “Klanten van cloudinfrastructuur hebben nood aan betrouwbare, veilige en schaalbare oplossingen die beantwoorden aan de specifieke behoeften van hun sector en die de veerkracht van hun supply chains vergroten.”

Uitbreiding UPS Healthcare bevordert reverse logistics en realtime monitoring

UPS heeft aangekondigd dat het twee van zijn healthcare-diensten voor Europese verzendingen uitbreidt. Enerzijds zijn de ‘UPS Pickup Point’-locaties voor laboratoriumklanten sinds kort beschikbaar in belangrijke Europese gezondheidszorgmarkten, waaronder België en Nederland. Anderzijds is ‘UPS Premier Platinum’ nu in heel Europa beschikbaar.

Plurima gestart met AutoStore-installatie van Dematic

Plurima is een Italiaanse 3PL die is gespecialiseerd in ziekenhuislogistiek en medisch datamanagement. Ook biedt de dienstverlener opslagdiensten voor particuliere ziekenhuizen. Om beter te kunnen voorzien in uitbestede farmaceutische producten en administratief voorraadbeheer, heeft Plurima aan Dematic gevraagd een automatiseringsoplossing te leveren voor zijn distributiecentrum in Caltignaga, in de Italiaanse regio Piëmont. Vanuit dat centrum worden ziekenhuizen en andere medische instellingen in de provincie Novara bevoorraad. Intussen heeft Dematic het automatiseringsproject met de installatie van een AutoStore-systeem afgerond. Het nieuwe systeem moet de prestaties van de operator voor zowel decanteren als picken verhogen en tegelijkertijd de ordernauwkeurigheid vergroten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.