Euro Gijbels
Euro Gijbels halveert derving groenten en fruit
Met Slim4 wist Euro Gijbels de derving van groenten en fruit te halveren. Bovendien biedt Slim4 een veel beter inzicht in seizoenpatronen en promoties bij klanten, waardoor er proactief kan worden gereageerd en de werkdruk bij de inkopers aanzienlijk daalt.
Al vier generaties lang is Euro Gijbels een gevestigde leverancier van groenten en fruit. Het familiebedrijf levert aan zelfstandige supermarkten, speciaalzaken en groothandels door heel België. Elke dag opnieuw bestellen 150 à 200 klanten al hun groenten en fruit bij Euro Gijbels. Naast het hoofdkantoor en het temperature controlled distributiecentrum in Geel beschikt Euro Gijbels over een eigen productiebedrijf in Spanje. In België biedt het bedrijf werk aan 150 mensen. “In totaal hebben we ongeveer 1.100 artikelen op voorraad. Dat aanbod varieert, aangezien groenten en fruit constant in beweging zijn en het assortiment per seizoen verschilt”, vertelt John Gijbels, inmiddels de vierde generatie aan het roer.
Uniforme leidraad
Als geen ander weet de Junior CEO dat versheid en kwaliteit cruciaal zijn in de sector. Minimaliseren van derving staat dan ook hoog op de prioriteitenlijst. Dat bleek niet altijd even eenvoudig. Inkopers bestelden lang op hun eigen manier. Er waren verschillende systemen en het overzicht ontbrak. “We zijn daarom op zoek gegaan naar één, uniform systeem dat als leidraad dient voor het plaatsen van onze bestellingen en het optimaliseren van de voorraden.”
Die zoektocht leidde Euro Gijbels naar Slimstock. Met Slim4 wist de groothandel in korte tijd fikse winsten te boeken. “Momenteel beheren we 70 tot 80 procent van onze artikelen met behulp van Slim4. De derving is al met 50 procent gedaald. Dat wordt nog meer als we straks de volledige voorraad met Slim4 beheren.”
Inzicht in promoties
John Gijbels ziet meer voordelen: “Slim4 maakt het mogelijk om een nóg breder assortiment aan onze klanten aan te bieden, zonder het risico te lopen op bederf van groenten of fruit. Bovendien biedt Slim4 een veel beter inzicht in seizoenpatronen en promoties bij klanten. Die promoties verschillen per week. Slim4 geeft een accuraat besteladvies, mede gebaseerd op historische data. Zo kunnen wij proactief reageren en neemt de werkdruk voor onze inkopers af.”
Voor de CEO is duidelijk dat de gerealiseerde winsten niet mogelijk waren geweest zonder Slim4. “Ik ben er bovendien zeker van dat we Slim4 hard nodig hebben om ook in de toekomst door te groeien en onze concurrentiepositie verder te versterken.”