Dialog image

Engaging the Future - Dematic Event met toonaangevende futuroloog Max Tinius

(Advertorial) Digitaliteit is er al en zal de komende 5-15 jaar ons hele dagelijks leven in toenemende mate veranderen. Vooral het leven in de stad en op het platteland - en daarmee de logistieke benodigdheden. Want we krijgen niet alleen nieuwe technologie, maar ook eindeloos veel nieuwe structuren in onze samenleving. En niet alleen in onze industrie, maar op alle 17 levensgebieden die we kennen - mobiliteit, werk, huisvesting, voeding, gezondheid, consumptie, productie, politiek, financiën, klimaat, netwerken ... en ga zo maar door. Als voorbeeld: met het begin van de industrialisatie werden de stadscentra uitgevonden met hun winkels, de supermarkten, later de online handel, termen als vrije tijd, een belastingstelsel ... ongeveer 80% van ons dagelijks leven veranderde toen. Nu gebeurt het opnieuw.

Dematic nodigt klanten en journalisten uit voor de EMEA Hybrid Customer Day op 28 februari in haar Benelux hoofdkantoor in Antwerpen, België. Het centrale thema van het evenement is de toekomst van de economie en de samenleving onder invloed van de digitalisering en de daarmee gepaard gaande logistieke uitdagingen. De bekende futuroloog en bestsellerauteur Max Thinius zal over dit onderwerp een echte topspreker zijn. In zijn lezing zal hij verschillende toekomstscenario's schetsen en ook licht werpen op de mogelijke toepassingen van nieuwe technologieën. Daarna is er gelegenheid voor een virtuele rondleiding door een state-of-the-art Dematic intralogistieke faciliteit en een online tour met lokale gidsen door het bekroonde TechCenter van 's werelds toonaangevende specialist voor intelligente automatisering.

Het evenement begint om 10 uur. De nadruk ligt op structurele veranderingen in de economie en de samenleving en op het gebruik van nieuwe technologieën. Hoe die er precies uit zullen zien en hoe bedrijven nu het beste kunnen plannen, zal Max Thinius in zijn interactieve lezing toelichten. Hij doet daarbij voorspellingen over de gevolgen van de toenemende verstedelijking en leidt daaruit nieuwe, productieverhogende mogelijkheden af die een hogere economische efficiëntie en effectiviteit beloven. Daarbij verwijst hij herhaaldelijk naar de intralogistiek. Dematic is zeer verheugd dat zij Europa's toonaangevende futuroloog Max Thinius voor dit evenement heeft kunnen strikken. Na afloop zal de futuroloog ook beschikbaar zijn om vragen van deelnemers te beantwoorden in een vraag- en antwoordsessie en een paneldiscussie.

Daarnaast kunnen de deelnemers een informatief en gevarieerd programma verwachten op de EMEA Hybrid Customer Day. Bezoekers kunnen bijvoorbeeld een close-up indruk krijgen van het Dematic oplossingenportfolio - tijdens een virtuele live tour van een state-of-the-art logistieke faciliteit geautomatiseerd door Dematic. Het evenement wordt afgesloten met een virtuele rondleiding door het bekroonde Dematic TechCenter, een ander hoogtepunt van het evenement.

Het evenement eindigt om 13.00 uur. Alle presentaties worden in het Engels gehouden en tegelijkertijd in verschillende talen vertaald.

Registreer je hier gratis:

bit.ly/engaging-the-future

Max Thinius en Dematic tonen de toekomst van wonen, werken en logistiek

Nu worden de steden getransformeerd. Weg van industriële "autosteden", naar digitale steden met vooral levenskwaliteit voor mensen. Nieuwe mogelijkheden voor werk en verlangens naar een flexibelere indeling van het dagelijks leven maken het pakket compleet. Tegelijkertijd zullen metropolen hun centrale betekenis verliezen en zullen kleine en middelgrote steden zich onevenredig ontwikkelen. Wat zien we nu al in metropolen als Barcelona en Kopenhagen, maar ook in kleinere steden als Utrecht? Wat gebeurt er op het platteland? Daarnaast gonzen onderwerpen als de metaverse (en wat is dat eigenlijk?), kunstmatige intelligentie en blockchain door de publieke opinie. Zijn dit eigenlijk allemaal toekomstdromen of zijn hier echt concrete toepassingsgebieden voor?

In ieder geval betekent digitalisering dat ieders dagelijks leven zal veranderen. We zullen minder verhuizen, meer thuis en coworking offices hebben, steden worden 5-15 minuten steden (waar je je basisdiensten wilt doen), ze worden groener, leefbaarder, we zullen stadswijken en woonwijken beoordelen op aspecten voor gezondheid. Downtowns daarentegen verdwijnen of veranderen, retail komt terug in compleet nieuwe structuren op plaatsen die we voorheen niet voor mogelijk hielden, en online retail? Ja, ook dat zal veranderen.

Bovendien zijn er nieuwe produktiemogelijkheden. Dankzij kleinere, flexibelere machines kunnen goederen steeds vaker lokaal of regionaal worden geproduceerd. Nieuwe technologieën en ook valuta zoals de digitale euro kunnen traceerbaarheid mogelijk maken. Klinkt dit allemaal als de verre toekomst?

Met Max heeft u een futuroloog uitgenodigd, geen futuroloog. Max kijkt dus niet alleen naar studies en ontwikkelt grappige scenario's, maar hij kijkt (met zijn team) wereldwijd naar de ontwikkelingen die nu al effect zijn. Die niet alleen technisch-logisch werken, maar nieuwe structuren in de samenleving mogelijk maken. Die door mensen worden geaccepteerd, meer participatie en democratie implementeren - en meer kwaliteit van leven en economie. Het "komt" er dus al aan. De enige vraag is hoe intelligent we het kunnen oppakken en uitvoeren. En precies daarvoor is er een handleiding.

De lezing van Max zal niet zomaar een reeks saaie grafieken zijn, maar wordt gekenmerkt door een ongelooflijke amusementswaarde. Simpelweg omdat het leuker is en gemakkelijker te onthouden. Kijk dus uit naar wat vandaag al mogelijk is en wat we morgen onmiddellijk kunnen implementeren, met een beetje different denken.

Want, en dit is een heel belangrijke boodschap van Max: De toekomst komt niet! Die wordt gevormd - door onszelf. In deze lezing krijgt iedere luisteraar de weg naar de toekomst, de sensibilisering om de toekomstige zonnige mogelijkheden in zijn omgeving beter te herkennen en de toekomst vorm te kunnen geven. En goed vermaak ook!

EMEA Hybrid Event (dematic.com)

202321411546647_view-max-thinius-72-dpi-rechte-und-kostenfrei-3.jpeg

Recente nieuwsberichten

ÖBB Rail Cargo Group verbindt Wenen non-stop met Duisburg

Met de nieuwe TransFER Wenen-Duisburg verbindt ÖBB Rail Cargo Group (RCG), de vrachttransportafdeling van de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij, voortaan twee belangrijke logistieke knooppunten in Oostenrijk en Duitsland. Klanten zouden daardoor kunnen rekenen op een vaste dienstregeling, aantrekkelijke transittijden en directe transportverbindingen naar Hongarije en Italië en binnen Oostenrijk. Containers, wissellaadbakken, kraanbare trailers en gevaarlijke goederen worden ook vervoerd.

Markus Biemüller nieuwe general manager van Dachser in Willebroek

Sinds 1 april 2025 is Markus Biemüller (46) de nieuwe general manager van de Dachser-vestiging in Willebroek. Hij volgt daarmee Niels Tieleman op, die binnenkort nieuwe verantwoordelijkheden krijgt bij Dachser Nederland. Naast deze nieuwe functie blijft Markus Biemüller ook verantwoordelijk voor Food Logistics in België, een functie die hij bekleedt sinds de oprichting ervan in april 2022.

Montea en Weerts realiseren samen grootse ‘single-tenant’ ontwikkeling

Vastgoedinvesteerder en -ontwikkelaar Montea en logistieke vastgoedspeler Weerts Group zullen samen het nieuwe Europese distributiecentrum voor Skechers in Luik ontwikkelen. Montea neemt een belang van veertig procent in de projectvennootschap en wordt daarmee langetermijnpartner in deze investering.

Webfleet lanceert Secure Truck Parking in samenwerking met Bosch

Webfleet, de fleet management-oplossing van Bridgestone, lanceert Secure Truck Parking. Die nieuwe functie moet transportbedrijven helpen sneller beveiligde parkeerplaatsen te vinden en te reserveren. De functie, die is ontwikkeld in samenwerking met technologiebedrijf Bosch, verbindt vloten die Webfleet-telematica hebben met een uitgebreid netwerk van beveiligde parkeerlocaties. Dat moet zoektijden verkorten en het gemak voor chauffeurs verbeteren.

UPS Wereldwijd afrekenen maakt komaf met onverwachte importtarieven

UPS lanceert UPS Wereldwijd afrekenen, een nieuwe service die het consumenten gemakkelijker moet maken om online te shoppen bij verzenders over de hele wereld. Consumenten die internationale aankopen plaatsen, krijgen vaak een extra factuur voor onbetaalde importkosten gepresenteerd. UPS Wereldwijd afrekenen moet dat probleem oplossen door vooraf het bedrag te garanderen dat online shoppers betalen aan invoerrechten, douanekosten en belastingen.

Honda Motor Europe Logistics migreert bestaande systemen naar SAP

IT-dienstverlener Delaware gaat de komende vijf jaar alle verouderde systemen van Honda Motor Europe Logistics, die vandaag nog over verschillende silo’s verspreid zitten, migreren naar een groot, geïntegreerd SAP-systeem. Honda streeft daarmee naar een toekomstbestendige supply chain om klaar te zijn voor de elektrische auto-industrie van morgen.

Picnic kiest Simacan voor middle mile logistiek

De Nederlandse online supermarkt Picnic bezorgt uitsluitend aan huis en heeft geen eigen winkels. Het bedrijf is actief in Nederland, Duitsland en Frankrijk. Om zijn ‘middle mile’ logistiek te optimaliseren, heeft Picnic besloten gebruik te maken van het platform van Simacan. Dat platform voor realtime transportmonitoring en -sturing omvat functionaliteit zoals geavanceerde transportplanning, dynamische monitoring en proactieve sturing.

TJ Morris bouwt opnieuw DC met Witron

TJ Morris is een van de grootste privébedrijven in het Verenigd Koninkrijk en een van de snelst groeiende retailers in Europa. Het Britse familiebedrijf heeft systeemintegrator Witron de opdracht gegeven voor het ontwerp en de realisatie van een distributiecentrum voor food- en non-foodproducten met een oppervlakte van zo’n 93.000 vierkante meter. De sterk geautomatiseerde faciliteit in Doncaster (Yorkshire) is ontworpen voor een dagelijkse pickcapaciteit van 646.000 bakken en zal vanaf medio 2028 meer dan 300 winkels bevoorraden met een assortiment van 10.000 verschillende droge waren. Met de ondertekening van het contract versterkt TJ Morris zijn samenwerking met Witron. In mei 2025 neemt TJ Morris al een distributiecentrum van vergelijkbare omvang in gebruik in St Helens (Noord-West-Engeland), waarvoor de retailer ook al een beroep op Witron deed.

Sanders Parts zet stap naar Logistiek 4.0 met ASD Coddens

Sanders Parts uit Dendermonde is sinds 1993 gespecialiseerd in technische onderdelen voor vrachtwagens. Om zijn logistieke processen verder te moderniseren is het bedrijf gestart met de uitrol van een warehouse management systeem. Daarvoor doet het een beroep op logistiek adviesbureau ASD Coddens. De WMS-implementatie volgt op eerdere stappen naar meer optimalisering, zoals de herinrichting van het bestaande magazijn en de succesvolle introductie van vijf Vertical Lift Modules (VLM’s).

Vanas Engineering stelt nieuwe systemen én een partnership voor

Vanas Engineering lanceert twee nieuwe opslagsystemen: de Modula Flexibox en de HaiPick Climb. Daarmee wil Vanas zijn ambitie onderstrepen om logistieke processen in kleine en middelgrote magazijnen slimmer, sneller en efficiënter te maken. Tegelijk kondigt Vanas een strategisch partnership aan met Hai Robotics, een wereldspeler in robotgestuurde magazijnautomatisering.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.