Dubbel zoveel goederenvervoer over het spoor moet klimaat redden

Europese en Belgische spoorvrachtbedrijven zetten zich in voor een verdubbeling van de spoorvolumes om de klimaatimpact van goederentransport drastisch te verminderen. Het vrachtvervoer is vandaag, met 275 miljoen ton CO2-uitstoot per jaar waarvan 11 miljoen in België, verantwoordelijk voor bijna 10% van de totale CO2-uitstoot. De grootste oorzaak daarvan is dat 75% van alle vrachtvervoer over de weg gaat.

Het vrachtvervoer in Europa zal nog eens met minstens 30% procent groeien tegen 2030. Volgens Geert Pauwels, CEO van het Belgische Lineas, zal de CO2-uitstoot met een kwart toenemen en onze klimaatdoelstelling van -49% onmogelijk maken als er niet wordt ingegrepen. Hij pleit dan ook voor een dringende omschakeling naar het spoor.

Daarom bundelen de Europese spoorvrachtvervoerders hun krachten in de Rail Freight Forward coalitie. Samen leggen ze het actieplan ‘30 tegen 2030’ op tafel om de vrachtvolumes via het spoor tegen 2030 te verdubbelen naar 30%. Concreet betekent die verdubbeling een stijging van het spooraandeel van 18% naar 30% in Europa, en van 10% naar 16% in België.
Het actieplan legt de voorwaarden uit die nodig zijn om deze concrete klimaatgunstige ingreep mogelijk te maken. Het actieplan werd door het nieuwe Belgische Forum van Spoorvrachtoperatoren ook gedetailleerd op Belgisch niveau.
 
Een eerste belangrijke stap is dat spoorvrachtoperatoren verder inzetten op innovatieve oplossingen die competitief kunnen zijn met het wegtransport op het vlak van frequentie, betrouwbaarheid, flexibiliteit, prijs en service. De gebruikersvriendelijkheid voor de klant moet daarbij centraal staan alsook de verdere adoptie van nieuwe technologieën en de verdere modernisering van de sector.
 
Daarnaast wordt de overheid gevraagd om een klimaatgericht transportbeleid uit te werken dat de verschuiving naar het spoor mogelijk maakt. Concreet vragen de spoorvrachtoperatoren aan de overheid om op drie niveaus actie te ondernemen.
Een eerste niveau betreft de infrastructuurmanagers. “We moeten het rijden van een trein door België of Europa even gemakkelijk maken als het rijden van een vrachtwagen”, meent Geert Pauwels. De infrastructuurmanager (Infrabel in België) moet de opdracht, het mandaat en de middelen krijgen om een hoogst kwalitatief spoornetwerk uit te rollen en te beheren in functie van de noden van klanten en de mobiliteit.
 
Ten tweede moet de overheid het voor bedrijven gemakkelijker en goedkoper maken om voor spoortransport te kiezen. Dat kan door de overslagkosten van vrachtwagens naar de trein alsook de kosten voor de first en last mile deels te vergoeden. 
 
Ten derde moet de Belgische overheid een voorbeeld nemen aan landen als Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Nederland. Die landen hebben bewust de rijpadkosten (de kosten die operatoren betalen voor het gebruik van het spoor) drastisch naar beneden gehaald. “Spoorbedrijven betalen voor elke kilometer die ze op het spoor afleggen”, zegt Geert Pauwels. “In Duitsland halveerden ze recent die kosten en dat heeft een rechtstreeks effect op de competitiviteit van het spoor.”
 
De spoorvrachtoperatoren staan klaar, maar vragen dat beleidsverantwoordelijken tot concrete actie overgaan. “We moeten alle Belgen overtuigen om meer te sporen en te fietsen voor onze planeet, maar laten we ook bedrijven een klimaatvriendelijker transportmodel aanbieden. Het kán. En het kan relatief snel, goedkoop, en ten bate van iedereen”, besluit Geert Pauwels.

Recente nieuwsberichten

TGW Logistics automatiseert nieuw distributiecentrum voor Picnic

Na een eerste gezamenlijk project in Utrecht vertrouwt de Nederlandse online supermarket Picnic opnieuw op TGW Logistics: in Oberhausen (Duitsland) is onlangs een sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum in gebruik genomen. Daarmee wordt de basis gelegd voor de geplande groei van Picnic op de Duitse markt.

Jungheinrich automatiseert materiaalstroom bij Picanol

Picanol, de Belgische fabrikant van hoogtechnologische weefmachines, heeft Jungheinrich de opdracht gegeven om op zijn site in Ieper belangrijke materiaalstroomprocessen te automatiseren. Als onderdeel van het project worden zes autonome mobiele robots (AMR’s) van het type arculee M geïnstalleerd om het transport tussen de goederenontvangst, het geautomatiseerde magazijn voor kleine onderdelen (ASRS of Automated Storage and Retrieval System) en de orderverzamelstations af te handelen.

Weber-Hydraulik moderniseert op 3 weken tijd met Kardex Mlog

Het Duitse familiebedrijf Weber-Hydraulik is gespecialiseerd in hydraulische oplossingen op maat. Het bedrijf produceert op vijf bedrijfslocaties hoogwaardige cilinders, stuurventielen, stuur- en veringsystemen, ventielen en aggregaten voor mobiele werktuigen, bedrijfsvoertuigen en gereedschapsmachines. Op zijn hoofdkantoor in het Zuid-Duitse Güglingen heeft Weber-Hydraulik een hoogbouwmagazijn met twee gangen gemoderniseerd. Het moderniseringsproject van het magazijn, dat dienst doet als buffermagazijn voor de productie, werd uitgevoerd door Kardex Mlog, leverancier van geïntegreerde materiaalstroomsystemen en hoogbouwmagazijnen. Opvallend aan het project is dat het binnen een krap tijdsbestek van drie weken werd opgeleverd.

REWE Group schakelt Witron in voor reorganisatie van logistiek

REWE Group, een toonaangevende retailgroep in Oostenrijk, heeft de Witron Group de opdracht gegeven om een sterk geautomatiseerd logistiek centrum voor droge voeding te ontwerpen, te implementeren en te beheren. De faciliteit met een oppervlakte van 135.600 vierkante meter zal dagelijks meer dan 600.000 dozen verwerken en ongeveer 2.500 winkels bevoorraden met een assortiment van ongeveer 21.000 artikelen. Het hart van het project wordt gevormd door de nieuwste generatie van Witrons OPM-oplossing met 40 COM-machines.

WarmMark QR zorgt voor slim traceren in de koudeketen

Tilt-import, aanbieder van temperatuurregistratiesystemen voor traceerbaarheid, breidt zijn assortiment uit met WarmMark QR, een batterijloze temperatuursensor voor eenmalig gebruik die aangeeft wanneer een zending is blootgesteld aan onaanvaardbare temperaturen. De sensor moet alle spelers in de koudeketen, van fabrikanten tot klanten of patiënten, realtime inzicht bieden in de status van temperatuurgevoelige producten.

Igus stelt budgetvriendelijke humanoïde robot Iggy Rob voor

Igus, ontwikkelaar en producent van motion plastics, presenteert zijn eerste humanoïde robot, Iggy Rob. Kenmerkend voor de robot is het prijskaartje: voor minder dan 50.000 euro kan de tweearmige kunststof robot bedrijven ondersteunen in de industriële productie, dienstverlening of met transporttaken. Om ervaring op te doen met de nieuwe helper roept Igus bedrijven op om “te testen voordat ze investeren”.

Europa is koppositie in robotica kwijt

Volgens een rapport van Allianz Trade is Europa zijn koppositie in de wereldwijde robotica-race kwijt en dreigt het snel achterop te raken. “Zonder acute actie staat de Europese industrie dezelfde neergang te wachten zoals de Europese auto-industrie die doormaakt”, zo waarschuwt de kredietverzekeraar in zijn rapport ‘No country for old robots’.

Vijf goede redenen om over te schakelen op HVLS ventilatoren

(Advertorial) Allereerst, wat is een HVLS ventilator? De afkorting staat voor High Volume, Low Speed. Ze zijn uitgerust met extra grote bladen en draaien op een rustige snelheid rond. Je zou denken dat de omwentelsnelheid hoger kan, maar niets is minder waar. In combinatie met het speciale profiel van de bladen, zorgt deze snelheid juist voor een verplaatsing van de meeste lucht over het grootste gebied, tegen de laagste kosten.

Woolworths vertrouwt op Knapp voor e-grocery fulfilment

De Australische supermarktketen Woolworths heeft een beroep gedaan op systeemintegrator Knapp voor de bouw van het eerste volledig geautomatiseerde central fulfilment centre (CFC) van Woolworths in Western Sydney. De 22.000m² grote site in Auburn maakt gebruik van de E-Grocer-oplossing van Knapp en moet voor een belangrijke ommezwaai zorgen in de manier waarop boodschappen aan klanten worden geleverd. Het CFC zou de online capaciteit in Western Sydney met meer dan vijftig procent vergroten en kan tot 60.000 online bestellingen per week verwerken. Dankzij de Knapp Pick-it-Easy Robot stations kan het Woolworths-team in Auburn de bestellingen van klanten efficiënter en nauwkeuriger verzamelen.

WDP ontwikkelt duurzaam DC van 54.000m² in Roemenië

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP zal starten met de ontwikkeling van een nieuw, duurzaam distributiecentrum van ongeveer 54.000m² in het WDP Park Bucharest-Ștefănești in Roemenië. Deze ontwikkeling, gericht op een BREEAM Outstanding certificering, wordt gerealiseerd voor een bestaande klant en moet de verdere uitbouw weerspiegelen van WDP’s samenwerking met een internationale retailer. De ontwikkeling maakt gebruik van WDP’s grondbank en gaat gepaard met een investeringsbedrag van ongeveer veertig miljoen euro. Na de oplevering eind 2026 zal de nieuwbouw op lange termijn worden verhuurd op basis van een vast triple-net-huurcontract van minstens vijftien jaar.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.