DPD richt met ViaTim netwerk van particuliere afhaalpunten in België op

De coronacrisis heeft onmiskenbaar gezorgd voor een explosieve stijging van e-commerce. Om de stroom pakketten vanuit de webshops naar de consumenten te beheersen, riep de Nederlandse start-up ViaTim een netwerk van zogenaamde ‘buurtpunten’ in het leven. In Nederland bestaat zo’n net van ViaTim Punten al sinds 2016: vijfhonderd particulieren nemen er pakketten aan en verzorgen de retouren voor hun hele wijk. Vanaf januari gaat ViaTim ook van start in België. Om te beginnen is de ambitie om dit jaar 400 ViaTim Punten in Vlaanderen te openen. Daarvoor werd een samenwerking opgestart met DPD, dat als eerste gebruik zal maken van het netwerk om pakketten dicht bij de consument af te leveren. Is de geadresseerde niet thuis? Dan gaat het pakket naar het dichtstbijzijnde ViaTim punt, waar consumenten maandag t.e.m. vrijdag tussen 16.00 en 21.00 uur hun pakketten kunnen afhalen.

Bij het ViaTim Punten netwerk zijn het particulieren die als afhaalpunt pakjes aannemen voor hun straat of wijk. Zij bezorgen die daarna dagelijks bij de mensen thuis, of functioneren als parcel-service-punt. Met ruime openingstijden buiten kantooruren en altijd dichtbij huis. Zo komen pakketten op de bestemde dag nog aan, zelfs als het aantal pakjes verdrievoudigt. De piekdrukte bij de pakketbezorger wordt hierdoor immers verdeeld over tientallen extra helpende handen die een ronde lopen in een kleine straal rondom hun eigen huis.
 
De ViaTim Punten zijn vaak gepensioneerden, thuiswerkers, huismoeders en -vaders of studenten. In Nederland zijn er al 500 ViaTim Punten actief, die samen meer dan 100.000 pakketten per maand afhandelen. Zij vormen het fijnmazige distributienetwerk als alternatief voor de vele bestelwagens in de straat. Zo motiveert ViaTim om te voet of per fiets pakjes af te halen of in te leveren. Daardoor vermindert ook de druk op het verkeer een stukje. De Erasmus Universiteit in Rotterdam berekende dat de CO2-uitstoot in de wijk op deze manier zelfs tot 74% kan worden gereduceerd. 
 
ViaTim is intussen gestart met de werving van Vlaamse ViaTim Punten. Wie interesse heeft, kan zich aanmelden op viatim.be/aanmelden. Voor het ontvangen en retourneren van pakketten krijgen de ViaTim Punten een kleine vergoeding. Volgens ViaTim doen de meeste het overigens niet voor het geld, maar wel voor sociale contacten in de buurt. 
Foto: DPD

Recente nieuwsberichten

Eén op tien truckchauffeurs dommelde ooit al in achter het stuur

Maar liefst 90% van alle verkeersongevallen wordt veroorzaakt door menselijk gedrag, waarbij vermoeidheid een belangrijke factor is. Dat staat te lezen in een communiqué van Webfleet, dat op de Dag van de Vrachtwagenchauffeur (12 december) werd verspreid. Tussen de 10% en 25% van de verkeersongevallen heeft te maken met een vermoeide bestuurder. Tien procent van de chauffeurs geeft zelfs aan ooit in slaap te zijn gevallen achter het stuur. “Die zorgwekkende cijfers benadrukken de noodzaak om het werk van chauffeurs veiliger en eenvoudiger te maken”, aldus Webfleet, de dochteronderneming van Bridgestone die oplossingen voor wagenparkbeheer levert.

Manutan wisselt van integrator voor modernisering AutoStore

Aanbieder van automatiseringsoplossingen Dematic heeft recent de modernisering van een AutoStore-systeem voltooid voor Manutan, een Frans familieconcern dat apparatuur en werkbenodigdheden voor bedrijven, handelaren en lokale overheden in Europa levert. Manutan koos voor Dematic als integrator voor zijn bestaande AutoStore-oplossing met 60.000 bakken en 68 robots, op de logistieke locatie Gonesse, net buiten Parijs.

Atlas Copco Airpower transformeert productie met all-in-one-softwaresuite

Atlas Copco is een Zweedse multinational die wereldwijd actief is in de ontwikkeling van industriële B2B-toepassingen en producten, zoals compressoren, vacuümoplossingen, generatoren, pompen en elektrische gereedschappen. Atlas Copco Airpower in Wilrijk vormt de wereldwijde hoofdzetel van de compressorenafdeling en is met zijn ruim 3500 medewerkers, die compressoren ontwikkelen, produceren en distribueren, meteen ook de grootste fabriek van de groep. De kernelementen van de compressoren worden bij de Airtec-divisie vervaardigd in een ‘smart factory’.

Baoli introduceert nieuwe pallettruck voor binnentoepassingen

Baoli, aanbieder van robuuste industriële voertuigen en onderdeel van de Kion Group, lanceert met de Baoli KBP 14-20 een nieuwe, compacte pallettruck met Li-Ion-batterij.

Onze industrie slachtoffer van complexe regelgeving?

Audit- en adviesbureau Deloitte heeft een scorekaart ontwikkeld die inzicht biedt in de concurrentiekracht van de Europese industrie. Die analyse brengt niet alleen de huidige situatie in kaart, maar benadrukt ook zowel de uitdagingen als de kansen voor de sector.

De 5 grote uitdagingen van koel- en vrieshuizen

(Advertorial) Bedrijven in de koel- en vriessector werken al tientallen jaren aan de optimale complexe supply chain, die nodig is om producten gekoeld te houden, tot en met de eindbestemming. Uiteraard blijven er altijd risicovolle situaties, met ernstige financiële veiligheidsgevolgen als ze niet worden aangepakt.

Sector logistiek en transport blijft aanwerven

Volgens de nieuwste tewerkstellingsbarometer van ManpowerGroup zal de wervingsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het eerste kwartaal van 2025 stevig blijven. Meer dan één op de twee werkgevers in deze sector (53%) die in oktober 2024 werden bevraagd, verwachten tegen eind maart 2025 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 13% aangeeft het te willen verkleinen. Tot slot verwacht 34% van de bevraagde werkgevers geen verandering.

Exotec automatiseert magazijnen in de zorg in Frankrijk

Roboticabedrijf Exotec, gespecialiseerd in de bouw van robotoplossingen voor warehouses, kondigt aan dat het de warehouses van twee grote spelers in de Franse zorgsector automatiseert: Hartmann en de Hygie31 Group, moederbedrijf van Dhygietal. Volgens de robotbouwer markeert die samenwerking een belangrijke stap in de modernisering van de logistieke processen in de gezondheidszorg.

SBM focust op traceerbaarheid en serialisatie met ZetesAtlas

SBM Formulation is een Frans bedrijf dat is gespecialiseerd in het formuleren en verpakken van gewasbeschermingsmiddelen. Met 100 tot 150 medewerkers, afhankelijk van het seizoen, verwerkt het bedrijf jaarlijks ongeveer 20.000 ton aan producten, met pieken tot 3000 ton per maand. Tijdens perioden van grote vraag, vooral van december tot maart, voert SBM de productie op om de landbouwsector te bevoorraden voor het zaaien in het voorjaar.

Sector logistiek en transport blijft aanwerven

Volgens de nieuwste tewerkstellingsbarometer van ManpowerGroup zal de wervingsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het eerste kwartaal van 2025 stevig blijven. Meer dan één op de twee werkgevers in deze sector (53%) die in oktober 2024 werden bevraagd, verwachten tegen eind maart 2025 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 13% aangeeft het te willen verkleinen. Tot slot verwacht 34% van de bevraagde werkgevers geen verandering.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.