De vijf meest voorkomende problemen bij automatisering en hun oplossing

Vroeger waren geautomatiseerde processen leuk om te hebben, tegenwoordig struikelen we over praktische vraagstukken omdat we automatisering over de hele organisatie willen uitrollen. Volgens Claudia Lannes, solution engineering manager bij Celonis, bestaat het pad over het algemeen uit vijf stappen en uitdagingen. Ze lijst die vijf meest voorkomende problemen op en geeft aan hoe we ze kunnen oplossen.

1. Automatisering wordt niet volledig omarmd
Een van de grootste uitdagingen waar process excellence managers tegenaan lopen bestaat volgens Claudia Lannes in het volhouden van veranderingen en het overkomen van weerstand tegen die veranderingen. Daarom moeten we ervoor zorgen dat onze organisatie de ernst en de noodzaak van digitale transformatie inziet.
 
Door een senior beleidsvoerder aan boord te hebben en zijn of haar support te voelen, overkomen we de helft van de uitdaging. Zij helpen het initiatief te promoten, procesverbeteringen te stroomlijnen met de bedrijfsstrategie en de focus op automatisering als lange termijn-doelstelling te garanderen.
 
2. Ingebruikname van processen is vaak giswerk
Leiders in process excellence spenderen bijna tien procent van hun tijd met het uitrollen van nieuwe technologieën. Dat is meer tijd dan ze aan kostenplaatjes of technische evaluaties spenderen. Hoe kunnen we de ingebruikname van nieuwe technologieën sneller laten verlopen en mislukte launches elimineren?
“Door de onderliggende processen te simuleren op basis van data”, weet Claudia Lannes. Als we verschillende digitale tests draaien die gebaseerd zijn op data uit onze organisatie, kunnen we onsuccesvolle lanceringen zoveel mogelijk voorkomen. Als we dan besluiten een nieuwe technologie in gebruik te nemen, weten we (zo goed mogelijk) dat het geen verspilde tijd is.
 
3. One size does not fit it all
Automatisering is een parapluterm waar veel verschillende soorten technologieën onder vallen. Toch vliegen veel organisaties het automatiseringsproces aan alsof er maar één manier is om het te doen. Volgens Claudia Lannes is dat een denkfout: we moeten de juiste technologie aan de juiste prioriteit matchen. Daarom moeten we bekijken welke deelprocessen voor onze organisatie het belangrijkst zijn en ons richten op het genezen van onderliggende problemen, in plaats van op pleisters plakken.
 
4. Werken op afstand komt traag op gang
In de maakindustrie zorgde de coronapandemie ervoor dat organisaties werken op afstand mogelijk moesten maken. Dat versnelde automatiseringsprocessen voor vooral grotere organisaties. Toch hebben veel organisaties ruim een jaar na het begin van de pandemie hun IT-structuur nog niet voldoende op orde: voor hun medewerkers is thuiswerken nog altijd een crime.
Daarom beveelt Claudia Lannes aan dat we onze belangrijkste problemen in kaart brengen, de onderliggende redenen zoeken en die oplossen. Meestal komen we er achter dat gebruikersgemak het belangrijkst is. Door ervoor te zorgen dat iedereen moeiteloos documenten kan openen, bewerken en delen, zijn we vaak al een eind op de goede weg.
 
5. Automatisering past niet automatisch in de infrastructuur
Automatisering moet in onze infrastructuur passen. We hebben een flexibele, schaalbare omgeving nodig waarin we processen kunnen integreren, terwijl die processen vaak verschillende andere systemen raken en beïnvloeden. De oplossing hiervoor ligt volgens Claudia Lannes in de cloud: als we automatisering alleen ‘on premise’ regelen, zullen we bij het aanpakken van een volgend werkproces opnieuw op problemen stuiten. Door vanuit de cloud te werken voorkomen we downtime en maken we integratie binnen de hele organisatie gemakkelijker.

Recente nieuwsberichten

Corneel Geerts neemt nieuw magazijn in Venlo in gebruik

Corneel Geerts Transportgroup heeft zijn nieuwe CO₂-neutrale vestiging in Venlo (NL) officieel in gebruik genomen. Het nieuwe gebouw bevindt zich op een terrein van 1,2 hectare, vlak naast de autosnelweg, en beschikt over ruime kantoren en 6.000m² magazijnruimte, goed voor 8.000 palletplaatsen. Met een vrije hoogte van 12,5 meter moet de site niet alleen extra capaciteit bieden, maar ook zorgen voor maximale efficiëntie en flexibiliteit voor de toekomst.

Zalando kiest Nomagic om robotica in warehouses uit te breiden

Online retailer voor mode en lifestyle Zalando heeft Nomagic, leverancier van AI-aangedreven robotica voor warehouses en de fulfilment-sector, geselecteerd om de operational excellence in zijn fulfilmentcentra te versterken en medewerkers bij hun dagelijkse taken te ondersteunen. De samenwerking bouwt voort op een bewezen staat van dienst, waarbij de AI-aangedreven robotoplossingen van Nomagic aanzienlijke efficiëntieverbeteringen en betrouwbaarheid opleveren in bestaande implementaties.

Nieuwe COO bij Manhattan Associates

Manhattan Associates heeft Greg Betz aangesteld als chief operating officer (COO). Greg Betz heeft meer dan twintig jaar ervaring in het leiden van complexe wereldwijde organisaties.

Jungheinrich stelt elektrische handpallettruck AME 18 voor

Met de AME 18 lanceert Jungheinrich een compacte en krachtige elektrische handpallettruck voor de interne materiaalstromen. De handpallettruck is het resultaat van een nauwe ontwikkelingssamenwerking tussen de Jungheinrich-vestigingen in Norderstedt en Qingpu en is speciaal ontwikkeld voor de eisen van moderne logistieke processen.

DHL Express rust site in Keulen uit met SPOX-sorteerder van Vanderlande

DHL Express Duitsland gaat zijn nieuwe faciliteit in Keulen voorzien van de SPOX-sorteermachine van Vanderlande. Het is de eerste keer dat dit nieuwe type sorteermachine in een DHL-faciliteit wordt geïnstalleerd.

FlexBins AutoStore-systeem live bij QLS

QLS, de Nederlandse logistiek dienstverlener voor webshops, heeft als eerste het nieuwe FlexBins-systeem van AutoStore in gebruik genomen. De implementatie werd gerealiseerd door Lalesse Logistic Solutions.

PostNL test toepassing van robots in de bezorging

PostNL voert momenteel een reeks experimenten uit met verschillende types robots, zoals robothonden en service- en humanoïde robots. Daarmee onderzoekt het Nederlandse postbedrijf hoe robotica kan bijdragen aan de pakketbezorging met als doel de bezorger te ondersteunen en de dienstverlening met technologische innovatie te verbeteren. De tests worden uitgevoerd in samenwerking met Smartrobot Solutions.

Europese logistieke vastgoedmarkt kent structurele schaarste

Volgens een recente whitepaper van Prologis Research, getiteld Persistent Supply Constraints Position Europe For Value Growth, kampt de Europese logistieke vastgoedmarkt, met een omvang van 500 miljard euro, met een structureel tekort van meer dan 150 miljard euro. Over het hele continent zorgen aanhoudende obstakels zoals vergunningstrajecten, beperkte +grondbeschikbaarheid, arbeidskrapte en uitdagingen in het stroomnet ervoor dat het aanbod de vraag niet kan bijhouden.

Zó verleng je de levensduur van je magazijn: 5 tips

(Advertorial) 20 jaar: zo lang zou een magazijn meegaan voor het verouderd is. De levensduur hangt af van het oorspronkelijke ontwerp, de gebruikte materialen, het onderhoud en technologische updates. Maar hoe kunnen we de veroudering van gebouwen en installaties vertragen? En welke technologische, duurzame en innovatieve oplossingen helpen om verval te voorkomen? Met deze vijf tips kan je aan de slag om de levensduur van je magazijn te verlengen en logistieke processen te optimaliseren.

Euronics vereenvoudigt order fulfilment met ZetesMedea ImageID

Euronics Deutschland eG, een toonaangevende Europese retailer in consumentenelektronica, heeft ZetesMedea ImageID geïmplementeerd om de orderverwerking in zijn logistieke centrum in Ditzingen te optimaliseren. Deze machine vision-oplossing registreert en decodeert in één keer meerdere barcodes, serienummers en IMEI-nummers, wat moet zorgen voor meer efficiëntie, minder fouten en snellere verzending.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.