Covid-19 maakt nieuwe businessmodellen noodzakelijk

Naarmate de pandemie voortwoekert, moeten business leaders zorgen voor een nieuwe strategie waarin een grotere weerbaarheid is ingebouwd. Gartner stelt dat het cruciaal is voor organisaties om strategische beslissingen te maken die hen door het nieuwe normaal kunnen loodsen.

Gartner spreekt van een ‘reset’, met drie fasen waar organisaties in de pandemie door moeten, met name ‘respond’, ‘recover’ en ‘renew’. De duur van elk van die fasen hangt af van het land, de sector en de organisatie, maar ook van de business unit, het product of de service.
Chris Howard, chief of research bij Gartner: “Er moet een reset komen van het hele business ecosysteem. De coronacrisis heeft roet gegooid in heel veel strategieën maar tegelijk waardevolle ervaringen opgeleverd. Nu is het moment om het executive team samen te brengen en die leerlessen te gebruiken bij de hervorming van de business en de operationele modellen binnen het nieuwe normaal.”

De drie te doorlopen fasen zijn:
Respond
Het gaat hier om directe acties om de veiligheid van de medewerkers en de noodzakelijke businessoperaties te waarborgen. Die gebeuren binnen een relatief korte periode, gekenmerkt door grote inspanningen en een zekere chaos.
Recover
Hier spreken we over meer georganiseerde en gecoördineerde inspanningen om de operaties te stabiliseren. Die periode zal meer tijd in beslag nemen. In die fase wordt een schaalbaar herstelplan opgezet. Tegelijk wordt geïdentificeerd wat nodig is om de activiteiten terug op te starten en stabiel te krijgen.
Renew
Deze fase bestrijkt een langere periode en kenmerkt zich door een strategische en duurzame uitvoering van de activiteiten. Hierbij wordt nagegaan hoe het mogelijk is om de processen en workflows uit te voeren op een nieuwe, herhaalbare en schaalbare manier. De lessen uit eerdere fasen worden samengevoegd om nieuwe fundamenten voor de toekomst te leggen.

Gartner benadrukt dat die fasen niet noodzakelijk sequentieel zijn. Ze kunnen elkaar overlappen.
C. Howard: “Het is ook mogelijk – en zelfs noodzakelijk – om al tijdens disrupties na te denken over de vernieuwingsfase. Een succesvolle reset zal zorgen voor een grotere organisatorische weerbaarheid. Als bedrijven zicht krijgen op hun zwakke punten en hun business en operating modellen kunnen versterken, zullen ze beter gepositioneerd zijn om een volgende disruptie te tackelen.”

Zolang er geen vaccin of geneesmiddel tegen Covid-19 is, kan elke heropleving gevolgd worden door elk van de drie fasen. Het is dus een must om snel de geleerde lessen te absorberen en zo duurzame veranderingen in de business en operationele modellen te verweven.
C. Howard: “Businessleiders moeten eerst bepalen waar en hoe de crisis hun bestaande modellen heeft geraakt en waar de risico’s en opportuniteiten liggen. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat producten of services worden geschrapt of dat wordt geschoven met capaciteit. Het is ook mogelijk dat fysieke centra plaats moeten maken voor nieuw verworven digitale alternatieven. Verder moet worden samengewerkt rond een agile en scenariogebaseerd planningsprotocol. Dat kan worden gebruikt om onzekerheden te identificeren en te evalueren op basis van hun belang voor de korte- en langetermijntoekomst van het bedrijf.”

Recente nieuwsberichten

Transform your procurement strategy: Elevate with insight

(Advertorial) Are you driving sustainability and resilience as procurement, setting industry benchmarks? To what extent is your procurement organisation automated and integrated, working with real-time insights, to drive significant value and innovation? What about your supplier and contract management, and the role AI can fulfil to support you?🔍

Ontdek hoe AI nieuwe niveaus van efficiëntie en nauwkeurigheid in uw toeleveringsketen kan ontsluiten

Magazijnen worden slimmer, sneller en veerkrachtiger, en AI staat centraal in deze evolutie. Ons nieuwste rapport, “AI: het belangrijkste in uw magazijn”, onderzoekt hoe kunstmatige intelligentie elk aspect van magazijnbeheer transformeert.

AI helpt postbedrijven tijdens recordpiekperiode

Nu het aantal pakketten tijdens het piekseizoen nieuwe hoogten bereikt, wenden postbedrijven zich steeds vaker tot AI om het hoofd te bieden aan de toenemende druk op nauwkeurigheid, personeelsbezetting en operationele kosten. Daarbij maken ze bij het sorteren gebruik van AI-gebaseerde softwaresuites zoals Minerva van Lockheed Martin.

Realtime simulatietool moet beladingsgraad optimaliseren

Twaalf transportbedrijven gaan met het distributienetwerk Netwerk Benelux (NBX) onderzoek doen naar hun optimale beladingsgraad. Het doel is om gezamenlijke capaciteit (transport-, magazijn- en personele capaciteit) zo efficiënt en duurzaam mogelijk te laten verlopen door middel van een dynamische planning. Technische Universiteit Eindhoven biedt daarbij ondersteuning met een realtime simulatietool waarbij capaciteitsbeheerfunctionaliteit beter wordt geïntegreerd en andere tools, zoals planningssoftware, chauffeursapplicaties en transportation management systemen (TMS), beter worden benut.

CLog 3.0: COOP en Witron starten derde bouwfase

De Noorse supermarktketen COOP Norge SA werkt al meer dan tien jaar samen met systeemintegrator Witron. Die samenwerking uit zich in het full-range logistieke centrum nabij de luchthaven Gardermoen in Oslo. De faciliteit heeft een oppervlakte van 84.000 vierkante meter en levert momenteel aan 1.200 winkels meer dan 13.000 verschillende droge, verse en diepvriesproducten. Centraal staat het OPM-systeem van Witron, met 42 COM-machines die in alle temperatuurzones worden ingezet.

Bijna 70% van expediteurs en douaneagenten vindt technologie essentieel voor groei

Descartes Systems Group, wereldwijd leverancier van on-demand SaaS-oplossingen voor logistiek-intensieve bedrijven in commerce, heeft de resultaten bekendgemaakt van zijn Global Forwarder/Broker Benchmark Study bij meer dan 400 bedrijven. Daaruit blijkt dat de sector te maken krijgt met een combinatie van onzekerheid en technologische opportuniteiten. Zo horen de wereldwijde instabiliteit (60%), wijzigende tarieven (42%) en de prijsdruk (61%) bij de grootste uitdagingen die expediteurs en douaneagenten in de komende vijf jaar verwachten.

Montea verwerft voormalige Euro Shoe-site in Beringen

De Belgische beursgenoteerde vastgoedgroep Montea breidt zijn aanwezigheid in het Limburgse Beringen uit met de acquisitie van de voormalige Euro Shoe-site. De strategische locatie langs de E313 en de E314 zorgt niet alleen voor een goede verbinding met Antwerpen, Luik en Brussel over de weg, maar biedt ook rechtstreekse toegang tot het Albertkanaal, wat bijdraagt aan de multimodale ontsluiting van de site.

Zes op de tien magazijnen gebruiken AI

Gebaseerd op een enquête bij ruim 2.000 logistieke leiders blijkt dat automatisering en AI snel terrein winnen. De gemiddelde terugverdientijd ligt tussen twee en drie jaar, terwijl de vraag naar hoogopgeleide magazijnmedewerkers verder blijft stijgen. De enquête kadert binnen een onderzoek van Mecalux, ontwikkelaar van geautomatiseerde opslagoplossingen, WMS en opslagsystemen, en het MIT Intelligent Logistics Systems (ILS) Lab van het Center for Transportation and Logistics.

TGW Logistics investeert 50 miljoen euro extra in hoofdkantoor

TGW Logistics, leverancier van intralogistieke oplossingen, investeert nog eens 50 miljoen euro in de uitbreiding van zijn productiecapaciteit op het hoofdkantoor in Marchtrenk (Oostenrijk). Concreet zal tegen de tweede helft van 2028 een vijf verdiepingen tellend gebouw 14.000 vierkante meter extra bruikbare ruimte opleveren. Het bedrijf streeft ernaar zijn omzet tegen 2030 te verdubbelen tot meer dan twee miljard euro. “De investering in ons hoofdkantoor in Marchtrenk vormt daarvoor de infrastructurele basis”, aldus CEO Henry Puhl.

‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ moet logistiek in Nederland helpen verbeteren

Hoe ga je als logistiek bedrijf om met files, personeelstekort en de druk om te moeten verduurzamen? Hoe zorg je voor vollere wagens, betere routes, minder CO2-uitstoot en betere marges? Omdat die vragen leven in de sector, zette het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het programma ‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ op. Het programma begeleidt bedrijven individueel om grip te krijgen op hun logistieke processen, wat hen moet helpen klaarstomen voor de toekomst. Sinds de opstart eind september 2025 nemen al meer dan dertig bedrijven aan het programma deel.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.