Covid-19 maakt nieuwe businessmodellen noodzakelijk

Naarmate de pandemie voortwoekert, moeten business leaders zorgen voor een nieuwe strategie waarin een grotere weerbaarheid is ingebouwd. Gartner stelt dat het cruciaal is voor organisaties om strategische beslissingen te maken die hen door het nieuwe normaal kunnen loodsen.

Gartner spreekt van een ‘reset’, met drie fasen waar organisaties in de pandemie door moeten, met name ‘respond’, ‘recover’ en ‘renew’. De duur van elk van die fasen hangt af van het land, de sector en de organisatie, maar ook van de business unit, het product of de service.
Chris Howard, chief of research bij Gartner: “Er moet een reset komen van het hele business ecosysteem. De coronacrisis heeft roet gegooid in heel veel strategieën maar tegelijk waardevolle ervaringen opgeleverd. Nu is het moment om het executive team samen te brengen en die leerlessen te gebruiken bij de hervorming van de business en de operationele modellen binnen het nieuwe normaal.”

De drie te doorlopen fasen zijn:
Respond
Het gaat hier om directe acties om de veiligheid van de medewerkers en de noodzakelijke businessoperaties te waarborgen. Die gebeuren binnen een relatief korte periode, gekenmerkt door grote inspanningen en een zekere chaos.
Recover
Hier spreken we over meer georganiseerde en gecoördineerde inspanningen om de operaties te stabiliseren. Die periode zal meer tijd in beslag nemen. In die fase wordt een schaalbaar herstelplan opgezet. Tegelijk wordt geïdentificeerd wat nodig is om de activiteiten terug op te starten en stabiel te krijgen.
Renew
Deze fase bestrijkt een langere periode en kenmerkt zich door een strategische en duurzame uitvoering van de activiteiten. Hierbij wordt nagegaan hoe het mogelijk is om de processen en workflows uit te voeren op een nieuwe, herhaalbare en schaalbare manier. De lessen uit eerdere fasen worden samengevoegd om nieuwe fundamenten voor de toekomst te leggen.

Gartner benadrukt dat die fasen niet noodzakelijk sequentieel zijn. Ze kunnen elkaar overlappen.
C. Howard: “Het is ook mogelijk – en zelfs noodzakelijk – om al tijdens disrupties na te denken over de vernieuwingsfase. Een succesvolle reset zal zorgen voor een grotere organisatorische weerbaarheid. Als bedrijven zicht krijgen op hun zwakke punten en hun business en operating modellen kunnen versterken, zullen ze beter gepositioneerd zijn om een volgende disruptie te tackelen.”

Zolang er geen vaccin of geneesmiddel tegen Covid-19 is, kan elke heropleving gevolgd worden door elk van de drie fasen. Het is dus een must om snel de geleerde lessen te absorberen en zo duurzame veranderingen in de business en operationele modellen te verweven.
C. Howard: “Businessleiders moeten eerst bepalen waar en hoe de crisis hun bestaande modellen heeft geraakt en waar de risico’s en opportuniteiten liggen. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat producten of services worden geschrapt of dat wordt geschoven met capaciteit. Het is ook mogelijk dat fysieke centra plaats moeten maken voor nieuw verworven digitale alternatieven. Verder moet worden samengewerkt rond een agile en scenariogebaseerd planningsprotocol. Dat kan worden gebruikt om onzekerheden te identificeren en te evalueren op basis van hun belang voor de korte- en langetermijntoekomst van het bedrijf.”

Recente nieuwsberichten

Laden en lossen: risico’s en oplossingen op het laadperron

(Advertorial) Het laadperron is een onmisbare schakel in de logistieke keten, maar ook een plek waar de veiligheid vaak onder druk staat. Dagelijks gebeuren er incidenten waarbij heftrucks, vrachtwagens en medewerkers betrokken zijn. Hoewel veel bedrijven vertrouwen op routine, is juist de wijze waarop de trailer aan een perron wordt gekoppeld een vaak risicovol.

Transport & Logistics 2025: ontmoeten, verbinden, vooruitgaan

(Advertorial) In een sector die draait om samenwerking, is netwerken minstens zo belangrijk als kennis. Tijdens Transport & Logistics 2025 ontdekt u niet alleen de nieuwste trends, maar ontmoet u vooral de mensen die ze waarmaken. Drie dagen lang vormt Antwerp Expo het kloppend hart van de logistieke community.

Axfood neemt Witron in de arm voor nieuw logistiek centrum

De Zweedse supermarktketen Axfood is van plan een nieuw, volautomatisch logistiek centrum te bouwen in Frillesås, in de gemeente Kungsbacka. Het centrum, dat in 2030 klaar moet zijn, zal zorgen voor meer capaciteit en efficiëntie voor de toekomstige groei van de retailgroep in Zuid-Zweden. Als automatiseringspartner voor de nieuwe faciliteit werd gekozen voor Witron, met wie Axfood intussen een intentieverklaring ondertekende. Axfood en Witron werken al enkele jaren samen. Zo leverde Witron eerder al de automatiseringsoplossing voor het automatische logistieke centrum van de groep in Bålsta.

Groninger zet dubbel in op Kardex Mlog voor meegroeiende logistiek

Familiebedrijf Groninger uit het Zuid-Duitse Crailsheim levert als machinebouwer oplossingen voor het vullen en inpakken van kwetsbare producten voor de farmaceutische, zelfzorg- en cosmeticasector. Voor het nieuwe logistieke centrum van Groninger heeft Kardex Mlog een pallet- en kleingoedmagazijn gebouwd voor de productie- en reserveonderdelenlogistiek. Het volledig geautomatiseerde hoogbouwmagazijn met meer dan 3.000 palletplekken vormt een duo met een Bakken Shuttle System.

Bausch + Lomb kiest TGW Logistics voor automatisering van DC

Bausch + Lomb behoort tot de toonaangevende producenten van oogheelkundige technologie, waaronder contactlenzen, chirurgische instrumenten en geneesmiddelen. De healthcare specialist is actief in meer dan honderd landen en heeft ongeveer 13.500 mensen in dienst.

TVH breidt trainingscentrum TVH University uit

TVH, een wereldspeler in de markt van onderdelen en toebehoren voor heftrucks, industriële voertuigen en bouw- en landbouwmachines, heeft in het hoofdkwartier in Waregem nieuwe faciliteiten geopend voor zijn trainingscentrum TVH University, dat praktijkgerichte technische opleidingen biedt voor industriële voertuigen.

Modern douanemanagement schept ruimte voor hogere marges

Customs Support Group (CSG), een van de grootste onafhankelijke leverancier van douane- en handelsoplossingen in Europa, en Boston Consulting Group (BCG) presenteren een onderzoek waaruit blijkt dat douaneverplichtingen niet langer slechts draaien om het uitvoeren van regelgeving, maar dat deze een krachtige stimulans voor groei en marges kunnen betekenen. In 2024 inden douaneautoriteiten wereldwijd tussen de 600 en 900 miljard dollar aan douanerechten. Dat bedrag staat gelijk aan bijna één procent van het wereldwijde, economische verkeer. Tegelijkertijd neemt de complexiteit toe door nieuwe sancties, strengere regels over de oorsprong, CO2-regelgeving en dynamische invoerrechten.

Inefficiënte magazijnen belemmeren groei van handelsbedrijven

Belgische handelsbedrijven verwachten groei in 2025, maar kostenbeheersing blijft cruciaal. Door druk op de marges zetten bedrijven in op efficiëntieverbetering, geoptimaliseerde inkoopstrategieën en de automatisering van interne processen. Dat blijkt uit de sectoranalyse van de KMO Barometer 2025, die onderzoeksbureau Markteffect in opdracht van softwareontwikkelaar Exact bij 500 kmo’s uitvoerde. Tegelijk geeft 44% aan te investeren in automatisering, maar magazijn- en voorraadprocessen blijven opvallend inefficiënt.

Element Logic introduceert Automation as a Service: een flexibel abonnementsmodel voor magazijnautomatisering

(Advertorial) Geen hoge investeringen, wel gegarandeerde prestaties, schaalbaarheid en duurzaamheid. Ontdek hoe AaaS jouw bedrijf laat groeien.

Bedrijvencontactdagen: ontmoet BITO voor uw magazijninrichting.

(Advertorial) Bezoek BITO Systems in Hal 4 op stand 4235 tijdens de Bedrijvencontactdagen in Antwerp Expo op 1 & 2 oktober. Van eerste rek voor starters tot robotica en automatisering voor groeiende bedrijven: ons team adviseert je graag.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.