Cabka: duurzame en individuele logistieke oplossingen voor de circulaire economie

Duurzaamheid speelt een steeds belangrijkere rol in logistiek – gebruikers focussen op de besparing van hulpbronnen om zo de CO2- uitstoot te verminderen en te voldoen aan de vereisten van de circulaire economie. De reden hiertoe is het groeiende bewustzijn in onze samenleving en in bedrijven, een toename van wetten en voorschriften en sterk stijgende energie- en grondstofprijzen. Als gespecialiseerd bedrijf voor ladingdragers gemaakt van gerecycleerd plastic is Cabka deze uitdaging aangegaan en ontwikkelt het bedrijf producten die voldoen aan alle aspecten van duurzaamheid en de circulaire economie. Dit leidde tot  oplossingen die in harmonie zijn met ecologie, economie en maatschappij.

Cabka’s visie bestaat erin dat logistiek niet enkel goederen vervoert, maar dat het ook fundamenteel opslag- en transportprocessen kan veranderen – wat zowel de klant als het milieu ten goede komt. Dit versterkt de focus van Cabka op herbruikbare producten met een lange levensduur, zoals de opvouwbare grote containers en nestbare pallets. Deze oplossingen hebben het voordeel dat de gebruikers niet alleen energie, transport- en opslagkosten besparen, maar ook de levenscyclusanalyse van hun bedrijf verbeteren.

Lichtgewichten gemaakt van plastic

Opgevouwen zijn de containers veel kleiner en wegen ze heel wat minder dan de gitterbox. De nestbare pallets zijn ook lichter dan de houten pallets en leeg hebben ze een kleiner volume. Met deze oplossingen uit kunststof van CABKA kunnen gebruikers nog meer grote ladingdagers en pallets vervoeren en stockeren. Dit zorgt ervoor dat hun logistieke processen kostefficiënt en duurzaam zijn.
 
 
Als materiaal heeft plastic tal van gunstige eigenschappen en is het uiterst veelzijdig. De vereiste voor een consequente lichtgewicht constructie is de optimale verdeling van het plastic in het ondersteuningssysteem van de pallet. Hier bepalen innovatieve productieprocessen eveneens de kwaliteit van het product – ongeacht of dit product gemaakt is van nieuw of gerecycleerd materiaal.
 
Cabka was één van de eerste bedrijven die de vraag van logistieke bedrijven erkende naar lichtere, gebruiksvriendelijke, verantwoorde en zuinige transportoplossingen en bood alternatieven aan die een meerwaarde betekenen voor bijvoorbeeld de detailhandel van de levensmiddelindustrie. Deze alternatieven omvatten nestbare en plastic hygiënepallets en een opvouwbare grote container op wielen die de efficiëntie van retourtransporten verhogen. De units beschermen de vervoerde goederen op doeltreffende wijze en dit resulteert in minder schade en afval. De uitvoering zonder wielen – de CabCube – is bedoeld voor zowel de detailhandel als de industrie. In lege toestand kan de CabCube opgevouwen worden tot een fractie van zijn volume en bijgevolg wordt de opslagruimte voor retourtransporten verminderd met 75%. Het assortiment bevat diverse modellen in verschillende afmetingen. Gebruikers kunnen de container kiezen die perfect bij hun behoeften past.

2022113164351909_cabka-advertorial-value-chain-magazine-01.jpg
Houten pallet en plastic pallet worden vergeleken: de nestbare pallets zijn lichter en hebben leeg een kleiner volume.

Producten met een lange levensduur

Voor Cabka zijn oude plastic producten geen afval, maar een grondstof waarmee nieuwe producten kunnen gemaakt worden. Dat is de reden waarom het bedrijf voornamelijk grote ladingdragers en pallets  maakt van gerecycleerd plastic. Cabka gebruikt dus afval na consumptie dat vele kunststofverwerkende bedrijven niet meer kunnen gebruiken. Hierdoor moet het kunststofafval niet thermisch gerecycled worden op een milieuonvriendelijke manier en wordt het gebruik van nieuwe materialen vermeden. Daarbovenop kunnen de producten meerdere keren gerecycleerd worden zonder dat daarbij hun technische en functionele eigenschappen worden opgeofferd. Aan het einde van de levensduur worden nieuwe oplossingen gecreëerd die zorgen voor een kleinere ecologische voetafdruk.
Inzake de circulaire economie is Cabka zijn tijd ver vooruit. In 1998 was het bedrijf reeds een pionier in de productie van plastic pallets gemaakt van ‘post-consumer’ afval. Vandaag verwerkt het bedrijf 70% van zijn gerecycleerd kunststof in het bedrijf zelf. Cabka verwerft een groot deel van dit materiaal uit gebruikt plastic afval van de privéhuishoudens. Tegenwoordig vragen duurzaamheidsbewuste consumenten naar producten die makkelijk te herstellen en te demonteren zijn. Daarom hebben specialisten ook oog voor het demonteren en herstellen van een product tijdens de ontwikkelingsfase – omdat dit efficiënte recyclage vergemakkelijkt als bijvoorbeeld metalen of glasvezel inzetstukken verwijderd moeten worden.

202211316484548_2.jpg
Nestbare en bijgevolg volume besparende plastic pallets van Cabka verminderen de opslag- en transportkosten. Ze zijn makkelijk hanteerbaar, uiterst stabiel en recycleerbaar.

Gebundelde know-how

Cabka bundelt de relevante know-how voor de verwerking van te recycleren plastic in zijn innovatiecentrum in Valencia, Spanje. Daar zijn meer dan 40 mensen tewerkgesteld, die o.a. een databank bijhouden van meer dan 3.000 mengsels, zodat de beste combinatie van stijfheid en schokweerstand bepaald kan worden voor een specifiek productontwerp.
 
De verantwoordelijken bij Cabka zijn ervan overtuigd dat creatieve manieren om plastic afval te benutten steeds belangrijker zullen worden in de toekomst. Waarom is dit van bijzonder belang? In Duitsland bijvoorbeeld is ongeveer 60% van het plastic afval afkomstig van  huishoudelijk verpakkingsafval.
 
Dit afval omzetten in grondstoffen om kwalitatief hoogwaardige producten te vervaardigen, blijft een enorme uitdaging. Wereldwijd bedraagt het recyclingpercentage van verpakkingsafval, zoals bijvoorbeeld folie, slechts 1,5 procent. De cijfers tonen duidelijk aan dat het hoogtijd is om deze uitdaging aan te gaan: de toekomst behoort toe aan gerecycleerde materialen en daar is nog veel werk aan de winkel. Daarom zijn de experten van Cabka continu bezig om materialen en verwerkingstechnologieën op punt te stellen en zijn ze op zoek naar nieuwe materialen en gebruiksscenario’s.

2022113165041640_3.jpg
de CabCube is een duurzame, robuuste en opvouwbare grote container die gemaakt wordt van gerecycleerd plastic.

In samenspraak met de markt voor de markt

Cabka heeft een ruim assortiment van standaardproducten, maar het bedrijf focust meer op oplossingen, die het ontwikkelt in samenspraak met de markt. Cabka heeft bijvoorbeeld een langetermijncontract ondertekend met het logistiekbedrijf CHEP voor de levering van herbruikbare containers uit gerecycleerd plastic. Door de overeenkomst wordt gebruik gemaakt van Cabka’s uitgebreide productontwikkeling en kennis van materiaal en  verwerkingstechnologieën. De containeroplossing is volledig aangepast aan de prestatievereisten van CHEP en is gericht op een optimaal gebruik van gerecycleerde materialen waardoor een volledig circulaire benadering gestimuleerd wordt.
 
Een ander succesverhaal van een op maat gemaakt project is de grote opvouwbare palletbox voor een bekende Amerikaanse retailer. Deze herbruikbare transportverpakking is een duurzame, opvouwbare palletbox die snel gemonteerd en gedemonteerd kan worden. De goederen worden beschermd in de container zelf en dit resulteert in minder beschadigde goederen en dus minder afval. Het is niet langer nodig om wegwerpverpakkingen te gebruiken of die te bewerken voor hergebruik. Daarbovenop wordt door het gebruik van de opvouwbare containers ruimte bespaard in de retourlogistiek en dit leidt tot een verminderde CO2-uitstoot. Cabka neemt ook ongebruikte containers terug en recycleert deze, waardoor de cirkel rond is. 
 
www.cabka.com

2022113165128205_cabka-advertorial-value-chain-magazine-05-cabroll.jpg
de CabRoll is een duurzame en robuuste grote container die met zes wieltjes nog ergonomischer te hanteren is.

Recente nieuwsberichten

Transform your procurement strategy: Elevate with insight

(Advertorial) Are you driving sustainability and resilience as procurement, setting industry benchmarks? To what extent is your procurement organisation automated and integrated, working with real-time insights, to drive significant value and innovation? What about your supplier and contract management, and the role AI can fulfil to support you?🔍

Ontdek hoe AI nieuwe niveaus van efficiëntie en nauwkeurigheid in uw toeleveringsketen kan ontsluiten

Magazijnen worden slimmer, sneller en veerkrachtiger, en AI staat centraal in deze evolutie. Ons nieuwste rapport, “AI: het belangrijkste in uw magazijn”, onderzoekt hoe kunstmatige intelligentie elk aspect van magazijnbeheer transformeert.

AI helpt postbedrijven tijdens recordpiekperiode

Nu het aantal pakketten tijdens het piekseizoen nieuwe hoogten bereikt, wenden postbedrijven zich steeds vaker tot AI om het hoofd te bieden aan de toenemende druk op nauwkeurigheid, personeelsbezetting en operationele kosten. Daarbij maken ze bij het sorteren gebruik van AI-gebaseerde softwaresuites zoals Minerva van Lockheed Martin.

Realtime simulatietool moet beladingsgraad optimaliseren

Twaalf transportbedrijven gaan met het distributienetwerk Netwerk Benelux (NBX) onderzoek doen naar hun optimale beladingsgraad. Het doel is om gezamenlijke capaciteit (transport-, magazijn- en personele capaciteit) zo efficiënt en duurzaam mogelijk te laten verlopen door middel van een dynamische planning. Technische Universiteit Eindhoven biedt daarbij ondersteuning met een realtime simulatietool waarbij capaciteitsbeheerfunctionaliteit beter wordt geïntegreerd en andere tools, zoals planningssoftware, chauffeursapplicaties en transportation management systemen (TMS), beter worden benut.

CLog 3.0: COOP en Witron starten derde bouwfase

De Noorse supermarktketen COOP Norge SA werkt al meer dan tien jaar samen met systeemintegrator Witron. Die samenwerking uit zich in het full-range logistieke centrum nabij de luchthaven Gardermoen in Oslo. De faciliteit heeft een oppervlakte van 84.000 vierkante meter en levert momenteel aan 1.200 winkels meer dan 13.000 verschillende droge, verse en diepvriesproducten. Centraal staat het OPM-systeem van Witron, met 42 COM-machines die in alle temperatuurzones worden ingezet.

Bijna 70% van expediteurs en douaneagenten vindt technologie essentieel voor groei

Descartes Systems Group, wereldwijd leverancier van on-demand SaaS-oplossingen voor logistiek-intensieve bedrijven in commerce, heeft de resultaten bekendgemaakt van zijn Global Forwarder/Broker Benchmark Study bij meer dan 400 bedrijven. Daaruit blijkt dat de sector te maken krijgt met een combinatie van onzekerheid en technologische opportuniteiten. Zo horen de wereldwijde instabiliteit (60%), wijzigende tarieven (42%) en de prijsdruk (61%) bij de grootste uitdagingen die expediteurs en douaneagenten in de komende vijf jaar verwachten.

Montea verwerft voormalige Euro Shoe-site in Beringen

De Belgische beursgenoteerde vastgoedgroep Montea breidt zijn aanwezigheid in het Limburgse Beringen uit met de acquisitie van de voormalige Euro Shoe-site. De strategische locatie langs de E313 en de E314 zorgt niet alleen voor een goede verbinding met Antwerpen, Luik en Brussel over de weg, maar biedt ook rechtstreekse toegang tot het Albertkanaal, wat bijdraagt aan de multimodale ontsluiting van de site.

Zes op de tien magazijnen gebruiken AI

Gebaseerd op een enquête bij ruim 2.000 logistieke leiders blijkt dat automatisering en AI snel terrein winnen. De gemiddelde terugverdientijd ligt tussen twee en drie jaar, terwijl de vraag naar hoogopgeleide magazijnmedewerkers verder blijft stijgen. De enquête kadert binnen een onderzoek van Mecalux, ontwikkelaar van geautomatiseerde opslagoplossingen, WMS en opslagsystemen, en het MIT Intelligent Logistics Systems (ILS) Lab van het Center for Transportation and Logistics.

TGW Logistics investeert 50 miljoen euro extra in hoofdkantoor

TGW Logistics, leverancier van intralogistieke oplossingen, investeert nog eens 50 miljoen euro in de uitbreiding van zijn productiecapaciteit op het hoofdkantoor in Marchtrenk (Oostenrijk). Concreet zal tegen de tweede helft van 2028 een vijf verdiepingen tellend gebouw 14.000 vierkante meter extra bruikbare ruimte opleveren. Het bedrijf streeft ernaar zijn omzet tegen 2030 te verdubbelen tot meer dan twee miljard euro. “De investering in ons hoofdkantoor in Marchtrenk vormt daarvoor de infrastructurele basis”, aldus CEO Henry Puhl.

‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ moet logistiek in Nederland helpen verbeteren

Hoe ga je als logistiek bedrijf om met files, personeelstekort en de druk om te moeten verduurzamen? Hoe zorg je voor vollere wagens, betere routes, minder CO2-uitstoot en betere marges? Omdat die vragen leven in de sector, zette het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het programma ‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ op. Het programma begeleidt bedrijven individueel om grip te krijgen op hun logistieke processen, wat hen moet helpen klaarstomen voor de toekomst. Sinds de opstart eind september 2025 nemen al meer dan dertig bedrijven aan het programma deel.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.