Cabka: duurzame en individuele logistieke oplossingen voor de circulaire economie

Duurzaamheid speelt een steeds belangrijkere rol in logistiek – gebruikers focussen op de besparing van hulpbronnen om zo de CO2- uitstoot te verminderen en te voldoen aan de vereisten van de circulaire economie. De reden hiertoe is het groeiende bewustzijn in onze samenleving en in bedrijven, een toename van wetten en voorschriften en sterk stijgende energie- en grondstofprijzen. Als gespecialiseerd bedrijf voor ladingdragers gemaakt van gerecycleerd plastic is Cabka deze uitdaging aangegaan en ontwikkelt het bedrijf producten die voldoen aan alle aspecten van duurzaamheid en de circulaire economie. Dit leidde tot  oplossingen die in harmonie zijn met ecologie, economie en maatschappij.

Cabka’s visie bestaat erin dat logistiek niet enkel goederen vervoert, maar dat het ook fundamenteel opslag- en transportprocessen kan veranderen – wat zowel de klant als het milieu ten goede komt. Dit versterkt de focus van Cabka op herbruikbare producten met een lange levensduur, zoals de opvouwbare grote containers en nestbare pallets. Deze oplossingen hebben het voordeel dat de gebruikers niet alleen energie, transport- en opslagkosten besparen, maar ook de levenscyclusanalyse van hun bedrijf verbeteren.

Lichtgewichten gemaakt van plastic

Opgevouwen zijn de containers veel kleiner en wegen ze heel wat minder dan de gitterbox. De nestbare pallets zijn ook lichter dan de houten pallets en leeg hebben ze een kleiner volume. Met deze oplossingen uit kunststof van CABKA kunnen gebruikers nog meer grote ladingdagers en pallets vervoeren en stockeren. Dit zorgt ervoor dat hun logistieke processen kostefficiënt en duurzaam zijn.
 
 
Als materiaal heeft plastic tal van gunstige eigenschappen en is het uiterst veelzijdig. De vereiste voor een consequente lichtgewicht constructie is de optimale verdeling van het plastic in het ondersteuningssysteem van de pallet. Hier bepalen innovatieve productieprocessen eveneens de kwaliteit van het product – ongeacht of dit product gemaakt is van nieuw of gerecycleerd materiaal.
 
Cabka was één van de eerste bedrijven die de vraag van logistieke bedrijven erkende naar lichtere, gebruiksvriendelijke, verantwoorde en zuinige transportoplossingen en bood alternatieven aan die een meerwaarde betekenen voor bijvoorbeeld de detailhandel van de levensmiddelindustrie. Deze alternatieven omvatten nestbare en plastic hygiënepallets en een opvouwbare grote container op wielen die de efficiëntie van retourtransporten verhogen. De units beschermen de vervoerde goederen op doeltreffende wijze en dit resulteert in minder schade en afval. De uitvoering zonder wielen – de CabCube – is bedoeld voor zowel de detailhandel als de industrie. In lege toestand kan de CabCube opgevouwen worden tot een fractie van zijn volume en bijgevolg wordt de opslagruimte voor retourtransporten verminderd met 75%. Het assortiment bevat diverse modellen in verschillende afmetingen. Gebruikers kunnen de container kiezen die perfect bij hun behoeften past.

2022113164351909_cabka-advertorial-value-chain-magazine-01.jpg
Houten pallet en plastic pallet worden vergeleken: de nestbare pallets zijn lichter en hebben leeg een kleiner volume.

Producten met een lange levensduur

Voor Cabka zijn oude plastic producten geen afval, maar een grondstof waarmee nieuwe producten kunnen gemaakt worden. Dat is de reden waarom het bedrijf voornamelijk grote ladingdragers en pallets  maakt van gerecycleerd plastic. Cabka gebruikt dus afval na consumptie dat vele kunststofverwerkende bedrijven niet meer kunnen gebruiken. Hierdoor moet het kunststofafval niet thermisch gerecycled worden op een milieuonvriendelijke manier en wordt het gebruik van nieuwe materialen vermeden. Daarbovenop kunnen de producten meerdere keren gerecycleerd worden zonder dat daarbij hun technische en functionele eigenschappen worden opgeofferd. Aan het einde van de levensduur worden nieuwe oplossingen gecreëerd die zorgen voor een kleinere ecologische voetafdruk.
Inzake de circulaire economie is Cabka zijn tijd ver vooruit. In 1998 was het bedrijf reeds een pionier in de productie van plastic pallets gemaakt van ‘post-consumer’ afval. Vandaag verwerkt het bedrijf 70% van zijn gerecycleerd kunststof in het bedrijf zelf. Cabka verwerft een groot deel van dit materiaal uit gebruikt plastic afval van de privéhuishoudens. Tegenwoordig vragen duurzaamheidsbewuste consumenten naar producten die makkelijk te herstellen en te demonteren zijn. Daarom hebben specialisten ook oog voor het demonteren en herstellen van een product tijdens de ontwikkelingsfase – omdat dit efficiënte recyclage vergemakkelijkt als bijvoorbeeld metalen of glasvezel inzetstukken verwijderd moeten worden.

202211316484548_2.jpg
Nestbare en bijgevolg volume besparende plastic pallets van Cabka verminderen de opslag- en transportkosten. Ze zijn makkelijk hanteerbaar, uiterst stabiel en recycleerbaar.

Gebundelde know-how

Cabka bundelt de relevante know-how voor de verwerking van te recycleren plastic in zijn innovatiecentrum in Valencia, Spanje. Daar zijn meer dan 40 mensen tewerkgesteld, die o.a. een databank bijhouden van meer dan 3.000 mengsels, zodat de beste combinatie van stijfheid en schokweerstand bepaald kan worden voor een specifiek productontwerp.
 
De verantwoordelijken bij Cabka zijn ervan overtuigd dat creatieve manieren om plastic afval te benutten steeds belangrijker zullen worden in de toekomst. Waarom is dit van bijzonder belang? In Duitsland bijvoorbeeld is ongeveer 60% van het plastic afval afkomstig van  huishoudelijk verpakkingsafval.
 
Dit afval omzetten in grondstoffen om kwalitatief hoogwaardige producten te vervaardigen, blijft een enorme uitdaging. Wereldwijd bedraagt het recyclingpercentage van verpakkingsafval, zoals bijvoorbeeld folie, slechts 1,5 procent. De cijfers tonen duidelijk aan dat het hoogtijd is om deze uitdaging aan te gaan: de toekomst behoort toe aan gerecycleerde materialen en daar is nog veel werk aan de winkel. Daarom zijn de experten van Cabka continu bezig om materialen en verwerkingstechnologieën op punt te stellen en zijn ze op zoek naar nieuwe materialen en gebruiksscenario’s.

2022113165041640_3.jpg
de CabCube is een duurzame, robuuste en opvouwbare grote container die gemaakt wordt van gerecycleerd plastic.

In samenspraak met de markt voor de markt

Cabka heeft een ruim assortiment van standaardproducten, maar het bedrijf focust meer op oplossingen, die het ontwikkelt in samenspraak met de markt. Cabka heeft bijvoorbeeld een langetermijncontract ondertekend met het logistiekbedrijf CHEP voor de levering van herbruikbare containers uit gerecycleerd plastic. Door de overeenkomst wordt gebruik gemaakt van Cabka’s uitgebreide productontwikkeling en kennis van materiaal en  verwerkingstechnologieën. De containeroplossing is volledig aangepast aan de prestatievereisten van CHEP en is gericht op een optimaal gebruik van gerecycleerde materialen waardoor een volledig circulaire benadering gestimuleerd wordt.
 
Een ander succesverhaal van een op maat gemaakt project is de grote opvouwbare palletbox voor een bekende Amerikaanse retailer. Deze herbruikbare transportverpakking is een duurzame, opvouwbare palletbox die snel gemonteerd en gedemonteerd kan worden. De goederen worden beschermd in de container zelf en dit resulteert in minder beschadigde goederen en dus minder afval. Het is niet langer nodig om wegwerpverpakkingen te gebruiken of die te bewerken voor hergebruik. Daarbovenop wordt door het gebruik van de opvouwbare containers ruimte bespaard in de retourlogistiek en dit leidt tot een verminderde CO2-uitstoot. Cabka neemt ook ongebruikte containers terug en recycleert deze, waardoor de cirkel rond is. 
 
www.cabka.com

2022113165128205_cabka-advertorial-value-chain-magazine-05-cabroll.jpg
de CabRoll is een duurzame en robuuste grote container die met zes wieltjes nog ergonomischer te hanteren is.

Recente nieuwsberichten

ÖBB Rail Cargo Group verbindt Wenen non-stop met Duisburg

Met de nieuwe TransFER Wenen-Duisburg verbindt ÖBB Rail Cargo Group (RCG), de vrachttransportafdeling van de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij, voortaan twee belangrijke logistieke knooppunten in Oostenrijk en Duitsland. Klanten zouden daardoor kunnen rekenen op een vaste dienstregeling, aantrekkelijke transittijden en directe transportverbindingen naar Hongarije en Italië en binnen Oostenrijk. Containers, wissellaadbakken, kraanbare trailers en gevaarlijke goederen worden ook vervoerd.

Markus Biemüller nieuwe general manager van Dachser in Willebroek

Sinds 1 april 2025 is Markus Biemüller (46) de nieuwe general manager van de Dachser-vestiging in Willebroek. Hij volgt daarmee Niels Tieleman op, die binnenkort nieuwe verantwoordelijkheden krijgt bij Dachser Nederland. Naast deze nieuwe functie blijft Markus Biemüller ook verantwoordelijk voor Food Logistics in België, een functie die hij bekleedt sinds de oprichting ervan in april 2022.

Montea en Weerts realiseren samen grootse ‘single-tenant’ ontwikkeling

Vastgoedinvesteerder en -ontwikkelaar Montea en logistieke vastgoedspeler Weerts Group zullen samen het nieuwe Europese distributiecentrum voor Skechers in Luik ontwikkelen. Montea neemt een belang van veertig procent in de projectvennootschap en wordt daarmee langetermijnpartner in deze investering.

Webfleet lanceert Secure Truck Parking in samenwerking met Bosch

Webfleet, de fleet management-oplossing van Bridgestone, lanceert Secure Truck Parking. Die nieuwe functie moet transportbedrijven helpen sneller beveiligde parkeerplaatsen te vinden en te reserveren. De functie, die is ontwikkeld in samenwerking met technologiebedrijf Bosch, verbindt vloten die Webfleet-telematica hebben met een uitgebreid netwerk van beveiligde parkeerlocaties. Dat moet zoektijden verkorten en het gemak voor chauffeurs verbeteren.

UPS Wereldwijd afrekenen maakt komaf met onverwachte importtarieven

UPS lanceert UPS Wereldwijd afrekenen, een nieuwe service die het consumenten gemakkelijker moet maken om online te shoppen bij verzenders over de hele wereld. Consumenten die internationale aankopen plaatsen, krijgen vaak een extra factuur voor onbetaalde importkosten gepresenteerd. UPS Wereldwijd afrekenen moet dat probleem oplossen door vooraf het bedrag te garanderen dat online shoppers betalen aan invoerrechten, douanekosten en belastingen.

Honda Motor Europe Logistics migreert bestaande systemen naar SAP

IT-dienstverlener Delaware gaat de komende vijf jaar alle verouderde systemen van Honda Motor Europe Logistics, die vandaag nog over verschillende silo’s verspreid zitten, migreren naar een groot, geïntegreerd SAP-systeem. Honda streeft daarmee naar een toekomstbestendige supply chain om klaar te zijn voor de elektrische auto-industrie van morgen.

Picnic kiest Simacan voor middle mile logistiek

De Nederlandse online supermarkt Picnic bezorgt uitsluitend aan huis en heeft geen eigen winkels. Het bedrijf is actief in Nederland, Duitsland en Frankrijk. Om zijn ‘middle mile’ logistiek te optimaliseren, heeft Picnic besloten gebruik te maken van het platform van Simacan. Dat platform voor realtime transportmonitoring en -sturing omvat functionaliteit zoals geavanceerde transportplanning, dynamische monitoring en proactieve sturing.

TJ Morris bouwt opnieuw DC met Witron

TJ Morris is een van de grootste privébedrijven in het Verenigd Koninkrijk en een van de snelst groeiende retailers in Europa. Het Britse familiebedrijf heeft systeemintegrator Witron de opdracht gegeven voor het ontwerp en de realisatie van een distributiecentrum voor food- en non-foodproducten met een oppervlakte van zo’n 93.000 vierkante meter. De sterk geautomatiseerde faciliteit in Doncaster (Yorkshire) is ontworpen voor een dagelijkse pickcapaciteit van 646.000 bakken en zal vanaf medio 2028 meer dan 300 winkels bevoorraden met een assortiment van 10.000 verschillende droge waren. Met de ondertekening van het contract versterkt TJ Morris zijn samenwerking met Witron. In mei 2025 neemt TJ Morris al een distributiecentrum van vergelijkbare omvang in gebruik in St Helens (Noord-West-Engeland), waarvoor de retailer ook al een beroep op Witron deed.

Sanders Parts zet stap naar Logistiek 4.0 met ASD Coddens

Sanders Parts uit Dendermonde is sinds 1993 gespecialiseerd in technische onderdelen voor vrachtwagens. Om zijn logistieke processen verder te moderniseren is het bedrijf gestart met de uitrol van een warehouse management systeem. Daarvoor doet het een beroep op logistiek adviesbureau ASD Coddens. De WMS-implementatie volgt op eerdere stappen naar meer optimalisering, zoals de herinrichting van het bestaande magazijn en de succesvolle introductie van vijf Vertical Lift Modules (VLM’s).

Vanas Engineering stelt nieuwe systemen én een partnership voor

Vanas Engineering lanceert twee nieuwe opslagsystemen: de Modula Flexibox en de HaiPick Climb. Daarmee wil Vanas zijn ambitie onderstrepen om logistieke processen in kleine en middelgrote magazijnen slimmer, sneller en efficiënter te maken. Tegelijk kondigt Vanas een strategisch partnership aan met Hai Robotics, een wereldspeler in robotgestuurde magazijnautomatisering.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.