Bestelwagens aan opmars toe voor goederenvervoer over de weg

In Nederland wordt de bestelwagen steeds vaker ingezet voor goederenvervoer over de weg. Dat blijkt uit recente cijfers die het Nederlandse Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), in zijn Mobiliteitsbeeld 2017 publiceert.

Zo blijkt dat de Nederlandse bestelauto’s in 2016 ruim 64 miljoen ton goederen vervoerden, waarvan 63 miljoen ton binnen Nederland. Dat is 7,6% van het totaal vervoerde gewicht over de weg op Nederlands grondgebied. Dat aandeel is vergelijkbaar met het aandeel in de jaren 2005-2007. In 2008 daalde het aandeel beneden de 7% door de hogere groei van het overige wegvervoer. Tussen 2009 en 2014 bleef het aandeel van bestelauto’s vrij stabiel, namelijk rond de 7,1 en 7,2%. Sinds 2015 groeit het vervoer per bestelauto harder dan het overige wegvervoer, waardoor het aandeel steeg van 7,3% in 2015 naar 7,6% in 2016.
 
Het gebruik van bestelauto’s voor goederenvervoer, maar ook door dienstverlenende sectoren, zit in de lift. Dat blijkt uit het aantal bestelauto’s op de weg en het totale aantal kilometers dat ze rijden. Alle Nederlandse bestelauto’s samen reden in 2016 in totaal 15,8 miljard beladen voertuigkilometers, waarvan 14,8 miljard binnenlands. Nederlandse vrachtauto’s reden 5,5 miljard beladen voertuigkilometers, waarvan 3,1 miljard binnenlands. Nederlandse bestelauto’s rijden in totaal dus bijna drie keer zoveel beladen kilometers dan Nederlandse vrachtauto’s.
 
Volgens het KiM heeft de groei van het bestelautoverkeer meerdere oorzaken. Om te beginnen is er sprake van economisch herstel dat zich vertaalt in een toenemende vraag naar vervoer. Ook de bouwsector, een sector waar veel bestelauto’s worden gebruikt, trekt weer aan. Daarnaast wordt er meer online gekocht in combinatie met thuisbezorgen. En voor dat thuisbezorgen worden heel vaak bestelauto’s ingezet.
 
Van de 64 miljoen ton vervoerd gewicht is 10% (6,6 mio ton) goederenvervoer, 2% (1,5 mio ton) is post- en pakketvervoer, 34% (22 mio ton) is vervoer voor de bouwsector en 53% (34,1 mio ton) is vervoer voor servicebedrijven (reparatie, installatie en/of andere dienstverlening). Servicebedrijven en de bouwbedrijven vervoeren samen dus 87% van het vervoerde gewicht per bestelauto.
Het KiM weet dat servicebedrijven en bouwbedrijven goederen over kortere afstanden vervoeren dan wegvervoerders en post- en pakketvervoerders. Daardoor ligt hun aandeel in de vervoersprestatie (gemeten in tonkilometers) iets lager, namelijk 68% van het totale aantal tonkilometers per bestelauto. Het post- en pakketvervoer heeft daarin een aandeel van 7%. Het goederenvervoer heeft een aandeel van 25% in het totaalaantal tonkilometers per bestelauto.
Volgens het KiM relativeren die cijfers het belang van het bestelautogebruik door goederenvervoerders en in het bijzonder het post- en pakketvervoer. Connekt, het Nederlandse ‘onafhankelijk netwerk voor slimme, duurzame en sociale mobiliteit’, concludeert dat de sterke groei van e-commerce niet tot een forse toename van het totale bestelautogebruik leidt. Daarvoor is het aandeel van het post- en pakketvervoer te bescheiden.

Recente nieuwsberichten

Zó verleng je de levensduur van je magazijn: 5 tips

(Advertorial) 20 jaar: zo lang zou een magazijn meegaan voor het verouderd is. De levensduur hangt af van het oorspronkelijke ontwerp, de gebruikte materialen, het onderhoud en technologische updates. Maar hoe kunnen we de veroudering van gebouwen en installaties vertragen? En welke technologische, duurzame en innovatieve oplossingen helpen om verval te voorkomen? Met deze vijf tips kan je aan de slag om de levensduur van je magazijn te verlengen en logistieke processen te optimaliseren.

Euronics vereenvoudigt order fulfilment met ZetesMedea ImageID

Euronics Deutschland eG, een toonaangevende Europese retailer in consumentenelektronica, heeft ZetesMedea ImageID geïmplementeerd om de orderverwerking in zijn logistieke centrum in Ditzingen te optimaliseren. Deze machine vision-oplossing registreert en decodeert in één keer meerdere barcodes, serienummers en IMEI-nummers, wat moet zorgen voor meer efficiëntie, minder fouten en snellere verzending.

Van Herk Kaas ondergaat digitale transformatie met Aptean

Van Herk Kaas is een Rotterdams familiebedrijf dat gespecialiseerd is in kaas en zuivel. Onder nieuw leiderschap omarmt het bedrijf nu digitale transformatie om zijn groei en internationale ambities te stimuleren. Daarbij doet Van Herk Kaas een beroep op Aptean Food & Beverage, gebouwd op het Microsoft Dynamics 365 Business Central platform en volledig geïntegreerd met Microsoft AI en Copilot.

Daikin Reefer introduceert Planexia, telematica voor koelcontainers

Daikin Reefer, leverancier van koel- en klimaatbeheersingsoplossingen voor de koelcontainerindustrie en onderdeel van Daikin Industries, kondigt de lancering aan van Planexia. Het betreft een innovatief telematicamerk dat is ontworpen om waarde en geavanceerde functionaliteit te bieden aan de koelcontainerindustrie.

Coborg van Inetum helpt AI-pilots in resultaten om te zetten

Gefragmenteerde data, een lage adoptiegraad en losstaande workflows zorgen er vaak voor dat bedrijven AI-pilots niet kunnen omzetten in resultaten. Om die uitdagingen aan te pakken, ontwikkelde Inetum – een Europese aanbieder van digitale diensten – Coborg. Het betreft een geïntegreerd AI-framework dat bedrijven moet helpen te bepalen waar AI meetbare impact kan hebben, die in workflows te integreren en van pilots naar duurzame resultaten te gaan. M.a.w. Coborg verbindt AI-initiatieven met bedrijfsdoelstellingen en automatiseert datastructuren om de kloof tussen potentieel en praktijk te dichten.

Solid WMS wordt Astro Go WMS

Consafe Logistics, aanbieder van warehouse management-oplossingen, kondigt de rebranding aan van Solid WMS naar Astro Go WMS. De nieuwe naam markeert de volgende stap in de integratie van het Nederlandse, op SaaS gebaseerde WMS in het productportfolio van Consafe Logistics, na de overname in mei 2025.

Bpost lanceert Night Delivery voor levering aan professionals

Bpost lanceerde op 15 oktober 2025 officieel Night Delivery. Met de nieuwe B2B-dienst wordt technisch materiaal voor bedrijven vóór 7 uur ’s ochtends geleverd in bbox-automaten overal in België. Techniekers kunnen zo hun materiaal voor dag en dauw ophalen dicht bij hun woning of bij de locatie van hun eerste interventie. Het resultaat: minder verplaatsingen voor professionals, meer uitgevoerde interventies en een hogere klanttevredenheid. Volgens Bpost zou de nieuwe nachtdienst technici en professionals tot anderhalf uur tijdswinst per dag kunnen opleveren.

Gofo Netherlands breidt uit met twee nieuwe sorteercentra

Gofo, een last-mile-bezorgbedrijf met vestigingen in de VS, Frankrijk, Nederland en Italië, opende zijn eerste sorteercentrum in Amsterdam in april 2025. Recent breidde het bedrijf zijn netwerk in Nederland uit met twee nieuwe sorteercentra. Daarmee vergroot Gofo niet alleen zijn nationale dekking, maar wil het ook de dagelijkse bezorgcapaciteit verhogen en klanten en partners snellere en meer praktische bezorgopties bieden.

Zuivelbedrijf Nöm wordt toekomstbestendig met Kardex Mlog

Het Oostenrijkse zuivelbedrijf Nöm AG, gevestigd in Baden bij Wenen, heeft ongeveer 1.000 artikelen in zijn assortiment en levert aan klanten in heel Europa. De meeste producten gaan naar het oosten van Oostenrijk en naar Noord-Italië. Nu er gemiddeld 2.200 pallets per dag worden verwerkt, heeft het magazijn zijn grenzen bereikt. De bouw van een nieuw verzendmagazijn moet dan ook het dynamisch groeiende bestelvolume en de gestegen eisen aan snelheid en precisie in de supply chain opvangen.

Ceva Logistics rekent op cloud-native oplossingen van Manhattan

Als onderdeel van een wereldwijde strategie gericht op het opbouwen van een toekomstbestendige technologie-stack gaat 3rd party logistics dienstverlener Ceva Logistics cloud-native oplossingen van Manhattan Associates inzetten. Concreet gaat het om de implementatie van Manhattan Active Warehouse Management en Manhattan Active Order Management. Daarmee wil de logistiek dienstverlener veerkrachtiger kunnen inspelen op de veranderende en uiteenlopende behoeften van zijn internationale klantenbestand.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.