Belgen vinden prijs en bestelgemak het belangrijkst bij e-shoppen
Ruim driekwart van de Belgen vindt de verkoopprijs en de eenvoud waarmee online kan worden besteld de belangrijkste criteria bij online shoppen. Dat blijkt uit een onderzoek dat verpakkingsbedrijf DS Smith liet uitvoeren door Mintel bij in totaal 5.000 e-shoppers, verdeeld over negen landen. In een aparte white paper concentreert het bedrijf zich op de resultaten voor België en Nederland.
Verder biedt het onderzoek inzicht in de omvang van schade, de voorkeur van consumenten ten aanzien van verpakking en hoe de consument tegen duurzaamheid aankijkt.
Zowel in België als in Nederland staan het bestelgemak, de productprijs en een snelle levertijd in de top drie van de belangrijkste criteria bij online winkelen. Terwijl Nederlanders meer waarde blijken te hechten aan bestelgemak dan aan de laagste prijs, vinden Belgen de laagste prijs wel het belangrijkste. Driekwart van de respondenten zet de prijs van het product in de top 3, gevolgd door het bestelgemak (72%) en een korte levertermijn (57%).
Het onderzoek toont verder aan dat klanten wegblijven wanneer een e-tailer de verkeerde verpakking gebruikt. Met name te grote verpakkingen voor kleding en schoenen zorgen voor ergernis bij de consument. Wanneer een webwinkel meerdere keren een bestelling in onaangepaste verpakking verstuurt, zou één op de tien e-shoppers niet opnieuw bij hetzelfde bedrijf bestellen. Bovendien geven zes op de tien consumenten aan dat ze liever minder verpakking zouden zien en daar zelfs voor willen betalen. Ongeveer de helft van de bevraagde Belgen is bereid meer te betalen voor bepaalde extra’s bij de verpakking. Zo wil 25% van de respondenten meer betalen voor een stevigere doos en wil bijna 16% meer betalen voor makkelijk hersluitbare verpakkingen die dan eenvoudig te retourneren zijn.
Een ander opvallend onderzoeksresultaat is dat drie op de tien consumenten in het afgelopen jaar een beschadigd pakket hebben ontvangen. Ook komt het voor dat het product nog heel is, terwijl de verpakking beschadigd is. Een verrassend hoog percentage Belgen blijkt dat reden genoeg te vinden om de webshop de rug toe te keren (21%). Vaak melden ze het niet aan de e-tailer, maar blijkt 30% hun ervaringen wel met anderen te delen.
Foto: DS Smith