Belg behoort tot meest loyale e-shoppers van Europa
De nieuwste E-Shopper Barometer, een grootschalig pan-Europees onderzoek van DPDGroup, toont aan dat Belgen (88%) steevast bij dezelfde online shops kopen. Belgen gaan ook vaak virtueel over de grenzen heen shoppen. Zo kocht 71% van de Belgen al eens online bij een buitenlandse webshop, terwijl het Europese gemiddelde op 33% ligt. De grootste uitdaging voor geografisch breeddenkende webshops is wel om het lever- en retourproces optimaal naar de lokale behoeften van de markt te kneden.
Vooral de webshops van onze buurlanden Nederland, Frankrijk en Duitsland weten ons te verleiden. Meestal gaan Belgen ‘vreemd’ omdat ze betere koopjes op buitenlandse webshops (63%) of omdat ze er producten vinden die lokaal niet beschikbaar zijn (49%).
Groeipotentieel
Toch behoort Belg niet tot de meest fervente internetshoppers binnen Europa. België kent wel een erg hoog aantal internetverbindingen – 89% van de Belgen heeft toegang tot het internet – maar dat betekent niet automatisch een hoog aantal online aankopen. Slechts 46% van de Belgische e-shoppers doet geregeld een online aankoop. In andere landen een veel lagere internetpenetratie ligt het percentage regelmatige online shoppers veel hoger. Denken we maar Italië, Polen en Spanje.
Het aandeel online aankopen in het totaal te besteden shoppingbedrag benadert wel het Europese gemiddelde. Zo’n 7,6% van het totale bedrag dat Belgen besteden aan shoppen gaat naar online aankopen, terwijl het Europese gemiddelde op 9,6% ligt. Het zijn vooral de heavy buyers die vandaag verantwoordelijk zijn voor 88% van de online aankopen. Dat betekent dat er nog heel wat opwaarts potentieel is.
Oog voor flexibele levering
Wat de belevering betreft, blijft thuislevering de favoriet van Belgische e-shoppers. Toch winnen alternatieven zoals levering in parcelshops aan belang. Daarnaast geeft meer dan de helft aan eerder geneigd te zijn een aankoop te plaatsen op websites die een tijdsvenster voor hun leveringen kunnen garanderen. Verder geven ze aan dat retailers die hun pakje de dag na de bestelling afleveren, realtime tracking aanbieden en de mogelijkheid geven om het aflevertijdstip te kunnen wijzigen een streepje voor hebben. Bijna de helft van de bevraagde e-shoppers vertrouwt ook op de meldingen over het levertijdstip van de koerier.
Op Europees vlak gebeuren de meeste online aankopen nog steeds via een notebook laptop (63%) of via desktop (53%). Toch geeft 42% van de respondenten aan dat een gebruikersvriendelijke mobiele website doorslaggevend te vinden in het aankoopproces. Het aandeel aankopen dat helemaal via de smartphone wordt afgehandeld bedraagt 35%.
Belgische consumenten verkiezen om betalingen via een credit card (51%) of via Bancontact (28%) te regelen. Over heel Europa heen betalen consumenten liever met PayPal (42%) dan met kredietkaarten (35%). In Oost-Europa geven consumenten zelfs de voorkeur geven aan een cash betaling bij levering, wat het belang van een betrouwbare betaling benadrukt.
Dit onderzoek werd uitgevoerd door Kantar TNS. In 21 verschillende landen werden 23.450 personen online geïnterviewd. In België werden 1.000 personen bevraagd over hun online shopping gewoontes.