Bedrijven willen hogere tarieven doorberekenen aan klanten

Figuur: Het doorberekenen van kosten aan de klant is de belangrijkste supply chain tariefstrategie – Bron: Gartner (april 2025)

Volgens een survey van onderzoeks- en adviesbureau Gartner is 45% van de supply chain leiders van plan kosten aan hun klanten door te berekenen als belangrijkste maatregel om de gevolgen van de nieuw opgelegde tarieven te beperken. Drieënveertig procent van de respondenten gaf aan dat ze de kosten vooral willen beperken door middel van verschillende supply chain-initiatieven (zie figuur).

Gartner heeft van 17 maart 2025 tot en met 7 april 2025 126 supply chain leiders bevraagd over hun geplande reacties op het nieuwe tariefbeleid en specifieke maatregelen om de gevolgen ervan te beperken. Organisaties die in aanmerking kwamen, rapporteerden een bedrijfsomzet van ten minste 50 miljoen dollar per jaar, waarbij 83% van de respondenten afkomstig was van organisaties met een omzet van 1 miljard dollar of meer.

“Supply chain leiders beschikken over verschillende instrumenten om nieuwe kosten als gevolg van de tarieven te beperken”, zegt Vicky Forman, senior director analyst bij de Supply Chain afdeling van Gartner. “Hoewel supply chain leiders meerdere initiatieven hebben lopen om de impact mogelijk te verminderen, moeten veel van die acties nog worden afgerond.”

“Hogere kosten” werd door 92% van de respondenten genoemd als het grootste risico in verband met de nieuwe tarieven. Daarnaast noemde 75% bezorgdheid over een teruglopende vraag van klanten als een van de drie belangrijkste risico’s voor hun bedrijf. Die risico’s omvatten een algemene daling van de consumentenvraag (aangehaald door 49%) en bezorgdheid over vergeldingsmaatregelen die een impact hebben op de internationale vraag van klanten (aangehaald door 45%).

Als gevolg van die bezorgdheid benadrukt Vicky Forman het belang van verschillende lopende initiatieven in de supply chain die organisaties kunnen helpen om de nieuwe tariefkosten te beperken en ze dus niet alleen door te berekenen aan klanten, vooral op de langere termijn. De initiatieven die gepland zijn (of al aan de gang zijn) en die het meest door de respondenten werden genoemd, zijn onder andere:

  • contracten met leveranciers heronderhandelen (47%);
  • mogelijkheden tot samenwerking met leveranciers onderzoeken (43%);
  • land van herkomst, waardebepaling en andere tactieken voor handelsbeheer aanpakken (40%);
  • toeleveringslocaties buiten de VS aanpassen (39%);
  • productielocaties buiten de VS aanpassen (26%).

Klanten van Gartner kunnen hier meer lezen.

Niet klanten vinden hier meer informatie.

Recente nieuwsberichten

Geekplus evolueert naar onbemande logistiek met Robot Arm Picking Station

Geekplus, wereldwijd leverancier van magazijnrobotica, heeft zijn nieuwe Robot Arm Picking Station gelanceerd. Het betreft een end-to-end onbemande pickingoplossing die een grote sprong voorwaarts betekent in de evolutie van gedeeltelijke automatisering naar ‘full-process intelligence’.

Transport & Logistiek Vlaanderen krijgt nieuwe CEO

Vanaf 1 januari 2026 wordt Johan Staes (44) de nieuwe CEO van Transport & Logistiek Vlaanderen (TLV), de beroepsvereniging voor ondernemingen in transport en logistiek. Hij volgt er Lode Verkinderen op.

Consafe Logistics lanceert GenAI-assistent ‘Astrid’ voor Astro WMS

Softwareproductbedrijf Consafe Logistics lanceert Astrid, een nieuwe generative AI-assistent die het werken met Astro WMS eenvoudiger, sneller en efficiënter moet maken. Astrid is ontworpen om gebruikers te helpen met het opzetten, configureren en oplossen van problemen in hun warehouse management systeem, op elk moment en vanaf elke locatie.

DSV en Schenker in België verenigd onder één merk

Sinds 1 november 2025 opereren transport- en logistiek dienstverlener DSV en Schenker in België als één team onder het DSV-merk.

DSV laat weten dat de integratie volgt op maanden van voorbereiding en nauwe samenwerking, waarbij er voor is gezorgd dat medewerkers, klanten en partners een vlotte overgang ervaren.

Slimmere magazijnautomatisering: inzichten van een internationale retailer

(Advertorial) Hoe transformeer je een magazijn van 100.500 m², zo groot als 14 voetbalvelden, om de groei van e-commercebestellingen aan te kunnen zonder uit te breiden?

Energiekosten beheersen met HVLS ventilatoren?

(Advertorial) De donkere dagen van november betekenen ook dat we langzaam toch echt richting de winter gaan. De dagen zijn niet alleen korter, maar ook guurder, natter en kouder.

Als beheerder van het magazijn of productiefaciliteit wil je je werknemers comfortabel en productief houden, dus de verwarming moet weer een paar stappen hoger. Echter, dat gaat ten koste van de energierekening!

Corneel Geerts neemt nieuw magazijn in Venlo in gebruik

Corneel Geerts Transportgroup heeft zijn nieuwe CO₂-neutrale vestiging in Venlo (NL) officieel in gebruik genomen. Het nieuwe gebouw bevindt zich op een terrein van 1,2 hectare, vlak naast de autosnelweg, en beschikt over ruime kantoren en 6.000m² magazijnruimte, goed voor 8.000 palletplaatsen. Met een vrije hoogte van 12,5 meter moet de site niet alleen extra capaciteit bieden, maar ook zorgen voor maximale efficiëntie en flexibiliteit voor de toekomst.

Zalando kiest Nomagic om robotica in warehouses uit te breiden

Online retailer voor mode en lifestyle Zalando heeft Nomagic, leverancier van AI-aangedreven robotica voor warehouses en de fulfilment-sector, geselecteerd om de operational excellence in zijn fulfilmentcentra te versterken en medewerkers bij hun dagelijkse taken te ondersteunen. De samenwerking bouwt voort op een bewezen staat van dienst, waarbij de AI-aangedreven robotoplossingen van Nomagic aanzienlijke efficiëntieverbeteringen en betrouwbaarheid opleveren in bestaande implementaties.

Nieuwe COO bij Manhattan Associates

Manhattan Associates heeft Greg Betz aangesteld als chief operating officer (COO). Greg Betz heeft meer dan twintig jaar ervaring in het leiden van complexe wereldwijde organisaties.

Jungheinrich stelt elektrische handpallettruck AME 18 voor

Met de AME 18 lanceert Jungheinrich een compacte en krachtige elektrische handpallettruck voor de interne materiaalstromen. De handpallettruck is het resultaat van een nauwe ontwikkelingssamenwerking tussen de Jungheinrich-vestigingen in Norderstedt en Qingpu en is speciaal ontwikkeld voor de eisen van moderne logistieke processen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.