Bedrijven willen hogere tarieven doorberekenen aan klanten

Figuur: Het doorberekenen van kosten aan de klant is de belangrijkste supply chain tariefstrategie – Bron: Gartner (april 2025)
Volgens een survey van onderzoeks- en adviesbureau Gartner is 45% van de supply chain leiders van plan kosten aan hun klanten door te berekenen als belangrijkste maatregel om de gevolgen van de nieuw opgelegde tarieven te beperken. Drieënveertig procent van de respondenten gaf aan dat ze de kosten vooral willen beperken door middel van verschillende supply chain-initiatieven (zie figuur).
Gartner heeft van 17 maart 2025 tot en met 7 april 2025 126 supply chain leiders bevraagd over hun geplande reacties op het nieuwe tariefbeleid en specifieke maatregelen om de gevolgen ervan te beperken. Organisaties die in aanmerking kwamen, rapporteerden een bedrijfsomzet van ten minste 50 miljoen dollar per jaar, waarbij 83% van de respondenten afkomstig was van organisaties met een omzet van 1 miljard dollar of meer.
“Supply chain leiders beschikken over verschillende instrumenten om nieuwe kosten als gevolg van de tarieven te beperken”, zegt Vicky Forman, senior director analyst bij de Supply Chain afdeling van Gartner. “Hoewel supply chain leiders meerdere initiatieven hebben lopen om de impact mogelijk te verminderen, moeten veel van die acties nog worden afgerond.”
“Hogere kosten” werd door 92% van de respondenten genoemd als het grootste risico in verband met de nieuwe tarieven. Daarnaast noemde 75% bezorgdheid over een teruglopende vraag van klanten als een van de drie belangrijkste risico’s voor hun bedrijf. Die risico’s omvatten een algemene daling van de consumentenvraag (aangehaald door 49%) en bezorgdheid over vergeldingsmaatregelen die een impact hebben op de internationale vraag van klanten (aangehaald door 45%).
Als gevolg van die bezorgdheid benadrukt Vicky Forman het belang van verschillende lopende initiatieven in de supply chain die organisaties kunnen helpen om de nieuwe tariefkosten te beperken en ze dus niet alleen door te berekenen aan klanten, vooral op de langere termijn. De initiatieven die gepland zijn (of al aan de gang zijn) en die het meest door de respondenten werden genoemd, zijn onder andere:
- contracten met leveranciers heronderhandelen (47%);
- mogelijkheden tot samenwerking met leveranciers onderzoeken (43%);
- land van herkomst, waardebepaling en andere tactieken voor handelsbeheer aanpakken (40%);
- toeleveringslocaties buiten de VS aanpassen (39%);
- productielocaties buiten de VS aanpassen (26%).
Klanten van Gartner kunnen hier meer lezen.
Niet klanten vinden hier meer informatie.