UPTR onderzoekt financiële gezondheid Transport en Logistiek

Foto: Pixabay

Naar jaarlijkse traditie heeft UPTR, de belangenvereniging van Belgische vervoerders en logistieke spelers, een studie laten uitvoeren naar de financiële gezondheid van de transportsector, dit jaar geïntegreerd met de sector logistiek.

Daartoe heeft het audit- en financieel adviesbureau BDO de jaarrekeningen (eind juli 2024 ingediend bij de NBB) van Belgische bedrijven met als hoofd-NACE-code de code ‘494 – Goederenvervoer over de weg en verhuisdiensten’, maar ook de (logistieke) codes ‘521 – Opslag en opslagfaciliteiten’ en ‘522 – Aanvullende diensten voor transport’ onder de loep genomen.

UPTR deelt de volgende onderzoeksresultaten mee:

  1. Indicatoren van de liquiditeit

Als de liquiditeit in algemene zin blijft verbeteren in 2023, dan wordt de gemiddelde betalingstermijn van klanten nog strakker en bereikt 51 dagen (dat is vier dagen minder dan vier jaar geleden), wat overeenkomt met de termijn die door leveranciers wordt gehanteerd (48 dagen in 2023).

“De spelers in de sector Transport en Logistiek betalen dus in 2023 hun handelsschulden drie dagen eerder dan dat ze hun vorderingen innen, wat leidt tot een toename van de kasreserve die nodig is voor de goede werking van hun bedrijfscyclus”, aldus UPTR.

2. Indicatoren van de solvabiliteit

In 2023 blijft de solvabiliteitsratio (d.w.z. de verhouding tussen het eigen vermogen en het totaal van de activa) van de sector stabiel op 42%, nog steeds onder het Belgische gemiddelde – over alle sectoren heen. “Hoewel die schuld gebruik kan maken van een financieel hefboomeffect, vooral in perioden van lage rentetarieven, kan dat sommige spelers in gevaar brengen, met in 2023 gemiddelde sectorale financieringskosten van ongeveer 4% (tegenover 2% in 2022)”, aldus de onderzoekers. “Daarnaast neemt het aantal transport- en logistieke bedrijven met negatief eigen vermogen toe in 2023, wat zou kunnen wijzen op een ‘zwakte’ in de balans van sommige spelers.”

3. Indicatoren van de rentabiliteit

De EBITDA-marge van de sector, die in 2020 en 2021 recordniveaus bereikte – met name dankzij de impuls van online handel, nog versterkt tijdens de covidperiode – lijkt sinds 2022 te lijden onder de inflatoire context.

In 2022 was de stijging van de algemene kosten (elektriciteit, brandstof, huur...) de voornaamste factor die de marge van bedrijven in de transport- en logistieke sector verkleinde. In 2023 stabiliseren die algemene kosten zich, maar stijgen de personeelskosten met meer dan 10%.

In de sector bereikte het rendement op aangewend kapitaal een recordniveau in 2021, een weerspiegeling van de hoge operationele prestaties in de covidperiode. In 2023 nam die rentabiliteit licht af als gevolg van hogere operationele en financiële kosten.

Alexi Vangerven (partner) en Jens Bosmans (senior manager) van BDO vatten deze financiële balans samen: “Uit een covidperiode komende waarin zijn activiteiten zijn “versterkt”, vertoont de transport- en logistieke sector in 2023 enige tekenen van vertraging. De oorzaken zijn voornamelijk een stagnerende omzet, marges die zijn uitgehold door de toename van personeelskosten (+10% ongeveer), een vertraging in investeringen die vooral te wijten is aan de stijging van de rentevoeten en een krimpende arbeidsmarkt. De vorig jaar geuite bedenkingen over een “sectorale veerkracht die op de proef wordt gesteld in 2023”, zijn dus daadwerkelijk de realiteit.”

Michaël Reul, algemeen secretaris van UPTR, voegt toe: “Het dubbele BDO-rapport van vorig jaar over de transportsector en vervolgens de logistieke sector heeft het duidelijke verband aangetoond tussen bedrijven die actief zijn in deze twee bedrijfssegmenten. Transport en logistiek zijn de twee zijden van dezelfde medaille. Er is één sector: de T&L-sector en deze volgt de schommelingen van andere delen van de economie. Een vertraging van de economie heeft onmiddellijk invloed op de transportvolumes en logistieke activiteiten. Onze nieuwe en toekomstige Belgische politieke leiders kunnen de huidige economische situatie niet negeren. De cijfers spreken voor zich en ze zijn niet positief. Dit is niet het moment voor belastingverhoging, maar voor ondersteuning van de kmo’s bij de transitie naar duurzame energie, in een over het algemeen sombere context.”

Recente nieuwsberichten

Volvo Trucks introduceert 14-tons Volvo FL Electric voor stadsdistributie

Volvo Trucks breidt zijn aanbod van elektrische vrachtwagens verder uit. Waar recent nog een elektrische truck voor de lange afstand werd aangekondigd, laat de vrachtwagenconstructeur nu weten dat de Volvo FL Electric beschikbaar komt in een 14-tons instapversie met een nieuwe accuconfiguratie. De batterij-elektrische middelzware vrachtwagen zou ideaal zijn voor binnenstedelijk transport.

Dematic integreert pallet-AS/RS in uitbreiding voor Velilla

Het Spaanse familiebedrijf Velilla ontwerpt, produceert en distribueert al ruim 75 jaar technische werkkledij en is actief in meer dan 70 internationale markten.

Omdat het leidende merk van de Velilla Group enkele jaren geleden zijn catalogus en verkoopvolume wenste uit te breiden, werd een geautomatiseerde palletopslag- en -ophaaloplossing (AS/RS) geïnstalleerd waarmee Velilla de capaciteit op een schaalbare manier kon vergroten. Dankzij de strategische uitbreidingsplannen en de daaruit voortvloeiende geleidelijke groei van het bedrijf, vereisten de langetermijnplannen voor het magazijn een extra fase om aan de groeiende omzet te voldoen. Dematic, leverancier van intelligente logistieke automatisering, rondde onlangs de derde fase van de grootschalige integratie van magazijnautomatisering voor Velilla af.

Drylock schakelt Körber in voor nieuw duurzaam warehouse

Drylock Technologies, een wereldspeler op het vlak van producten voor persoonlijke hygiëne, zoals luiers, dameshygiëne- en incontinentiemateriaal, bouwt een nieuw geautomatiseerd high-density warehouse op zijn productiesite in Hrádek nad Nisou, Tsjechië. Daarbij doet Drylock opnieuw een beroep op de supply chain oplossingen van Körber. Als oplossingsarchitect is Körber verantwoordelijk voor de coördinatie van de engineering en het toezicht op de naadloze integratie van structurele componenten, automatisering en softwaresystemen.

“China is het kloppend hart van logistieke innovatie”

“Als je de toekomst van material handling wil vormgeven, moet je daar zijn waar het elke dag opnieuw wordt uitgevonden – en dat is China.” Zo luidt de kerngedachte achter de China-strategie van Inther Group bij monde van beide CEO’s Martijn Herder en Paul Hermsen. De full-service systeemintegrator met hoofdkantoor in het Nederlandse Venray (foto) koos voor een sterke aanwezigheid in China en schakelde nog een versnelling hoger door er samen met Yugasum een joint venture voor hardware-productie te starten.

RFID-tags op bekers en eetgerei zorgen voor automatische waarborg op Gentse Winterfeesten

De organisatie achter de Gentse Winterfeesten werkte in 2024 al met herbruikbare bekers en eetgerei, maar dit jaar wordt voor het eerst de volledige stroom daarvan digitaal opgevolgd. Dankzij de RFID-technologie van Aucxis worden alle materialen traceerbaar gemaakt en wordt de waarborg voortaan volledig automatisch terugbetaald.

Bpostgroup verandert in Bnode

Bpostgroup neemt voortaan de naam Bnode aan als nieuwe corporate brand, ondersteund door drie commerciële merken: Paxon voor de 3PL-activiteiten, Landmark Global voor de cross-border activiteiten en Bpost voor de last mile in de Benelux. Volgens Chris Peeters, CEO van Bnode en Bpost, “weerspiegelt de nieuwe merkarchitectuur de strategische herpositionering van een postoperator met logistieke capaciteiten naar een logistieke speler die ook postdiensten aanbiedt”.

SaaS WMS: feiten en ervaringen uit de praktijk

(Advertorial) Veel bedrijven overwegen een overstap naar een SaaS-gebaseerd WMS, maar twijfelen over veiligheid, controle en flexibiliteit.

Transform your procurement strategy: Elevate with insight

(Advertorial) Are you driving sustainability and resilience as procurement, setting industry benchmarks? To what extent is your procurement organisation automated and integrated, working with real-time insights, to drive significant value and innovation? What about your supplier and contract management, and the role AI can fulfil to support you?🔍

Ontdek hoe AI nieuwe niveaus van efficiëntie en nauwkeurigheid in uw toeleveringsketen kan ontsluiten

Magazijnen worden slimmer, sneller en veerkrachtiger, en AI staat centraal in deze evolutie. Ons nieuwste rapport, “AI: het belangrijkste in uw magazijn”, onderzoekt hoe kunstmatige intelligentie elk aspect van magazijnbeheer transformeert.

AI helpt postbedrijven tijdens recordpiekperiode

Nu het aantal pakketten tijdens het piekseizoen nieuwe hoogten bereikt, wenden postbedrijven zich steeds vaker tot AI om het hoofd te bieden aan de toenemende druk op nauwkeurigheid, personeelsbezetting en operationele kosten. Daarbij maken ze bij het sorteren gebruik van AI-gebaseerde softwaresuites zoals Minerva van Lockheed Martin.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.