UPTR onderzoekt financiële gezondheid Transport en Logistiek

Foto: Pixabay

Naar jaarlijkse traditie heeft UPTR, de belangenvereniging van Belgische vervoerders en logistieke spelers, een studie laten uitvoeren naar de financiële gezondheid van de transportsector, dit jaar geïntegreerd met de sector logistiek.

Daartoe heeft het audit- en financieel adviesbureau BDO de jaarrekeningen (eind juli 2024 ingediend bij de NBB) van Belgische bedrijven met als hoofd-NACE-code de code ‘494 – Goederenvervoer over de weg en verhuisdiensten’, maar ook de (logistieke) codes ‘521 – Opslag en opslagfaciliteiten’ en ‘522 – Aanvullende diensten voor transport’ onder de loep genomen.

UPTR deelt de volgende onderzoeksresultaten mee:

  1. Indicatoren van de liquiditeit

Als de liquiditeit in algemene zin blijft verbeteren in 2023, dan wordt de gemiddelde betalingstermijn van klanten nog strakker en bereikt 51 dagen (dat is vier dagen minder dan vier jaar geleden), wat overeenkomt met de termijn die door leveranciers wordt gehanteerd (48 dagen in 2023).

“De spelers in de sector Transport en Logistiek betalen dus in 2023 hun handelsschulden drie dagen eerder dan dat ze hun vorderingen innen, wat leidt tot een toename van de kasreserve die nodig is voor de goede werking van hun bedrijfscyclus”, aldus UPTR.

2. Indicatoren van de solvabiliteit

In 2023 blijft de solvabiliteitsratio (d.w.z. de verhouding tussen het eigen vermogen en het totaal van de activa) van de sector stabiel op 42%, nog steeds onder het Belgische gemiddelde – over alle sectoren heen. “Hoewel die schuld gebruik kan maken van een financieel hefboomeffect, vooral in perioden van lage rentetarieven, kan dat sommige spelers in gevaar brengen, met in 2023 gemiddelde sectorale financieringskosten van ongeveer 4% (tegenover 2% in 2022)”, aldus de onderzoekers. “Daarnaast neemt het aantal transport- en logistieke bedrijven met negatief eigen vermogen toe in 2023, wat zou kunnen wijzen op een ‘zwakte’ in de balans van sommige spelers.”

3. Indicatoren van de rentabiliteit

De EBITDA-marge van de sector, die in 2020 en 2021 recordniveaus bereikte – met name dankzij de impuls van online handel, nog versterkt tijdens de covidperiode – lijkt sinds 2022 te lijden onder de inflatoire context.

In 2022 was de stijging van de algemene kosten (elektriciteit, brandstof, huur...) de voornaamste factor die de marge van bedrijven in de transport- en logistieke sector verkleinde. In 2023 stabiliseren die algemene kosten zich, maar stijgen de personeelskosten met meer dan 10%.

In de sector bereikte het rendement op aangewend kapitaal een recordniveau in 2021, een weerspiegeling van de hoge operationele prestaties in de covidperiode. In 2023 nam die rentabiliteit licht af als gevolg van hogere operationele en financiële kosten.

Alexi Vangerven (partner) en Jens Bosmans (senior manager) van BDO vatten deze financiële balans samen: “Uit een covidperiode komende waarin zijn activiteiten zijn “versterkt”, vertoont de transport- en logistieke sector in 2023 enige tekenen van vertraging. De oorzaken zijn voornamelijk een stagnerende omzet, marges die zijn uitgehold door de toename van personeelskosten (+10% ongeveer), een vertraging in investeringen die vooral te wijten is aan de stijging van de rentevoeten en een krimpende arbeidsmarkt. De vorig jaar geuite bedenkingen over een “sectorale veerkracht die op de proef wordt gesteld in 2023”, zijn dus daadwerkelijk de realiteit.”

Michaël Reul, algemeen secretaris van UPTR, voegt toe: “Het dubbele BDO-rapport van vorig jaar over de transportsector en vervolgens de logistieke sector heeft het duidelijke verband aangetoond tussen bedrijven die actief zijn in deze twee bedrijfssegmenten. Transport en logistiek zijn de twee zijden van dezelfde medaille. Er is één sector: de T&L-sector en deze volgt de schommelingen van andere delen van de economie. Een vertraging van de economie heeft onmiddellijk invloed op de transportvolumes en logistieke activiteiten. Onze nieuwe en toekomstige Belgische politieke leiders kunnen de huidige economische situatie niet negeren. De cijfers spreken voor zich en ze zijn niet positief. Dit is niet het moment voor belastingverhoging, maar voor ondersteuning van de kmo’s bij de transitie naar duurzame energie, in een over het algemeen sombere context.”

Recente nieuwsberichten

Globalpesca kiest Dematic voor automatisering diepvriesmagazijn

Globalpesca S.p.A. is een Italiaanse leverancier van diepvriesproducten en foodservices voor de hotel-, restaurant- en cateringmarkt. Het familiebedrijf heeft zijn hoofdkantoor in Gravellona Toce, ten noordwesten van Milaan in de regio Piemonte, en bestaat intussen bijna 125 jaar. Om de operationele efficiëntie in zijn nieuwe diepvriesmagazijn te waarborgen, heeft Globalpesca een overeenkomst gesloten met Dematic, dat met zijn automatiseringsoplossing voor meer opslagcapaciteit zal zorgen door de hoogte van het magazijn te benutten.

Giesecke+Devrient bevordert tracking met ultradun Smart Label

Giesecke+Devrient (G+D), een wereldwijd ‘securitytech’-bedrijf met hoofdkantoor in München, heeft het G+D Smart Label gelanceerd, een trackingoplossing die van elk pakket een IoT-apparaat moet maken. Het nieuwe Smart Label is ultradun en net iets groter dan een creditcard. G+D ontwikkelde het label in samenwerking met zijn hardwarepartner Sensos met de bedoeling kosteneffectieve en nauwkeurige locatiebepaling mogelijk te maken voor een reeks toepassingen zoals pakketbezorging en -verzending, vlootbeheer en het monitoren van de beweging van luxegoederen.

Getac lanceert nieuwe generatie ZX10 robuuste 10-inch tablet

Getac, leverancier van robuuste computer- en mobiele video-oplossingen, heeft de nieuwe generatie ZX10 gelanceerd. Deze robuuste 10-inch Android-tablet combineert een lichtgewicht ontwerp met AI-ready prestaties en intuïtieve Android-functionaliteit voor prestaties in het veld. Het toestel is ontworpen voor professionals in sectoren zoals openbare veiligheid, nutsbedrijven en transport & logistiek.

Buck Consultants International stelt nieuwe partner aan

Het logistieke en locatie-adviesbureau Buck Consultants International (BCI) heeft Frank Hofstee in dienst genomen als partner Supply Chain Advice. Frank Hofstee heeft ruime ervaring als leider bij toonaangevende logistieke dienstverleners, hightech- en healthcare-bedrijven.

UPS rondt overname Frigo-Trans en BPL af

UPS heeft de overname van Frigo-Trans en het zusterbedrijf BPL afgerond. Beide bedrijven focussen zich op temperatuur- en tijdsgecontroleerde complexe logistieke oplossingen in de gezondheidszorg in Europa. Met de overname breidt UPS Healthcare de end-to-end mogelijkheden voor zijn klanten verder uit. Zij hebben volgens de dienstverlener een groeiende behoefte aan temperatuur- en tijdsgecontroleerde logistieke oplossingen wereldwijd.

Exotec benoemt Björn Joon als project operations manager Benelux

Exotec, wereldwijd actief in magazijnrobotica, heeft Björn Joon aangesteld als project operations manager voor de Benelux-regio, een belangrijke groeimarkt voor de robotbouwer.

WDP verwerft in Vilvoorde iconische site voor herontwikkeling

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP heeft de voormalige Renault-site in Vilvoorde verworven. De site, gelegen op een industriële, multimodale locatie aan de rand van Brussel, biedt een mix van industriële gebouwen en opslagruimtes voor meerdere klanten over een lengte van bijna anderhalve kilometer. De locatie heeft een oppervlakte van ongeveer 19ha en biedt volgens de vastgoedontwikkelaar een toekomstig langetermijn herontwikkelingspotentieel in een regio waar gronden van een dergelijke omvang vrijwel niet beschikbaar zijn.

Arvato neemt ATC Computer Transport & Logistics over

Arvato, een technologiegeoriënteerde wereldwijde 3PL-dienstverlener gespecialiseerd in supply chain management en e-commerce, heeft de overname afgerond van ATC Computer Transport & Logistics, na de voltooiing van alle wettelijke en antitrust-goedkeuringen. Het Ierse ATC Computer Transport & Logistics biedt gespecialiseerd ‘high-security’ transport, ‘white glove’ leveringen en technische diensten voor ‘hyperscale’ datacenter operators, hightech expediteurs, colocatie providers en Software-as-a-Service (SaaS) bedrijven.

Galp vergroot zichtbaarheid van leveringen met cloud-oplossing van Zetes

Galp is een Portugees bedrijf dat wereldwijd actief is in de olie- en gasindustrie. Voor de bulkdistributie van LPG, benzine en diesel naar de duizenden verkooppunten in Portugal maakt het energiebedrijf gebruik van een groot wagenpark dat tijdens piekperioden tot 150 trucks kan oplopen. Bij die operatie is het essentieel dat Galp realtime inzicht in het leveringsproces heeft om fouten te voorkomen en het serviceniveau te verhogen. Daarnaast wilde de organisatie ook de productiviteit bij leveringen verhogen met behulp van GPS-navigatie en monitoring processen.

NDQ Logistics plant nieuw crossdocking-magazijn in haven Zeebrugge

De Belgische logistieke speler NDQ Logistics heeft een vergunningsaanvraag ingediend voor de bouw van een nieuw crossdocking-magazijn in de haven van Zeebrugge. Met het nieuwe magazijn hoopt NDQ dagelijks goederen van 240 vrachtwagens – afkomstig uit heel Europa – te centraliseren om ze vervolgens snel en efficiënt te verschepen naar het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Dat zou een stijging van 140% betekenen t.o.v. de huidige capaciteit van 100 vrachtwagens.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.