UPTR onderzoekt financiële gezondheid Transport en Logistiek

Foto: Pixabay

Naar jaarlijkse traditie heeft UPTR, de belangenvereniging van Belgische vervoerders en logistieke spelers, een studie laten uitvoeren naar de financiële gezondheid van de transportsector, dit jaar geïntegreerd met de sector logistiek.

Daartoe heeft het audit- en financieel adviesbureau BDO de jaarrekeningen (eind juli 2024 ingediend bij de NBB) van Belgische bedrijven met als hoofd-NACE-code de code ‘494 – Goederenvervoer over de weg en verhuisdiensten’, maar ook de (logistieke) codes ‘521 – Opslag en opslagfaciliteiten’ en ‘522 – Aanvullende diensten voor transport’ onder de loep genomen.

UPTR deelt de volgende onderzoeksresultaten mee:

  1. Indicatoren van de liquiditeit

Als de liquiditeit in algemene zin blijft verbeteren in 2023, dan wordt de gemiddelde betalingstermijn van klanten nog strakker en bereikt 51 dagen (dat is vier dagen minder dan vier jaar geleden), wat overeenkomt met de termijn die door leveranciers wordt gehanteerd (48 dagen in 2023).

“De spelers in de sector Transport en Logistiek betalen dus in 2023 hun handelsschulden drie dagen eerder dan dat ze hun vorderingen innen, wat leidt tot een toename van de kasreserve die nodig is voor de goede werking van hun bedrijfscyclus”, aldus UPTR.

2. Indicatoren van de solvabiliteit

In 2023 blijft de solvabiliteitsratio (d.w.z. de verhouding tussen het eigen vermogen en het totaal van de activa) van de sector stabiel op 42%, nog steeds onder het Belgische gemiddelde – over alle sectoren heen. “Hoewel die schuld gebruik kan maken van een financieel hefboomeffect, vooral in perioden van lage rentetarieven, kan dat sommige spelers in gevaar brengen, met in 2023 gemiddelde sectorale financieringskosten van ongeveer 4% (tegenover 2% in 2022)”, aldus de onderzoekers. “Daarnaast neemt het aantal transport- en logistieke bedrijven met negatief eigen vermogen toe in 2023, wat zou kunnen wijzen op een ‘zwakte’ in de balans van sommige spelers.”

3. Indicatoren van de rentabiliteit

De EBITDA-marge van de sector, die in 2020 en 2021 recordniveaus bereikte – met name dankzij de impuls van online handel, nog versterkt tijdens de covidperiode – lijkt sinds 2022 te lijden onder de inflatoire context.

In 2022 was de stijging van de algemene kosten (elektriciteit, brandstof, huur...) de voornaamste factor die de marge van bedrijven in de transport- en logistieke sector verkleinde. In 2023 stabiliseren die algemene kosten zich, maar stijgen de personeelskosten met meer dan 10%.

In de sector bereikte het rendement op aangewend kapitaal een recordniveau in 2021, een weerspiegeling van de hoge operationele prestaties in de covidperiode. In 2023 nam die rentabiliteit licht af als gevolg van hogere operationele en financiële kosten.

Alexi Vangerven (partner) en Jens Bosmans (senior manager) van BDO vatten deze financiële balans samen: “Uit een covidperiode komende waarin zijn activiteiten zijn “versterkt”, vertoont de transport- en logistieke sector in 2023 enige tekenen van vertraging. De oorzaken zijn voornamelijk een stagnerende omzet, marges die zijn uitgehold door de toename van personeelskosten (+10% ongeveer), een vertraging in investeringen die vooral te wijten is aan de stijging van de rentevoeten en een krimpende arbeidsmarkt. De vorig jaar geuite bedenkingen over een “sectorale veerkracht die op de proef wordt gesteld in 2023”, zijn dus daadwerkelijk de realiteit.”

Michaël Reul, algemeen secretaris van UPTR, voegt toe: “Het dubbele BDO-rapport van vorig jaar over de transportsector en vervolgens de logistieke sector heeft het duidelijke verband aangetoond tussen bedrijven die actief zijn in deze twee bedrijfssegmenten. Transport en logistiek zijn de twee zijden van dezelfde medaille. Er is één sector: de T&L-sector en deze volgt de schommelingen van andere delen van de economie. Een vertraging van de economie heeft onmiddellijk invloed op de transportvolumes en logistieke activiteiten. Onze nieuwe en toekomstige Belgische politieke leiders kunnen de huidige economische situatie niet negeren. De cijfers spreken voor zich en ze zijn niet positief. Dit is niet het moment voor belastingverhoging, maar voor ondersteuning van de kmo’s bij de transitie naar duurzame energie, in een over het algemeen sombere context.”

Recente nieuwsberichten

TGW Logistics automatiseert nieuw distributiecentrum voor Picnic

Na een eerste gezamenlijk project in Utrecht vertrouwt de Nederlandse online supermarket Picnic opnieuw op TGW Logistics: in Oberhausen (Duitsland) is onlangs een sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum in gebruik genomen. Daarmee wordt de basis gelegd voor de geplande groei van Picnic op de Duitse markt.

Jungheinrich automatiseert materiaalstroom bij Picanol

Picanol, de Belgische fabrikant van hoogtechnologische weefmachines, heeft Jungheinrich de opdracht gegeven om op zijn site in Ieper belangrijke materiaalstroomprocessen te automatiseren. Als onderdeel van het project worden zes autonome mobiele robots (AMR’s) van het type arculee M geïnstalleerd om het transport tussen de goederenontvangst, het geautomatiseerde magazijn voor kleine onderdelen (ASRS of Automated Storage and Retrieval System) en de orderverzamelstations af te handelen.

Weber-Hydraulik moderniseert op 3 weken tijd met Kardex Mlog

Het Duitse familiebedrijf Weber-Hydraulik is gespecialiseerd in hydraulische oplossingen op maat. Het bedrijf produceert op vijf bedrijfslocaties hoogwaardige cilinders, stuurventielen, stuur- en veringsystemen, ventielen en aggregaten voor mobiele werktuigen, bedrijfsvoertuigen en gereedschapsmachines. Op zijn hoofdkantoor in het Zuid-Duitse Güglingen heeft Weber-Hydraulik een hoogbouwmagazijn met twee gangen gemoderniseerd. Het moderniseringsproject van het magazijn, dat dienst doet als buffermagazijn voor de productie, werd uitgevoerd door Kardex Mlog, leverancier van geïntegreerde materiaalstroomsystemen en hoogbouwmagazijnen. Opvallend aan het project is dat het binnen een krap tijdsbestek van drie weken werd opgeleverd.

REWE Group schakelt Witron in voor reorganisatie van logistiek

REWE Group, een toonaangevende retailgroep in Oostenrijk, heeft de Witron Group de opdracht gegeven om een sterk geautomatiseerd logistiek centrum voor droge voeding te ontwerpen, te implementeren en te beheren. De faciliteit met een oppervlakte van 135.600 vierkante meter zal dagelijks meer dan 600.000 dozen verwerken en ongeveer 2.500 winkels bevoorraden met een assortiment van ongeveer 21.000 artikelen. Het hart van het project wordt gevormd door de nieuwste generatie van Witrons OPM-oplossing met 40 COM-machines.

WarmMark QR zorgt voor slim traceren in de koudeketen

Tilt-import, aanbieder van temperatuurregistratiesystemen voor traceerbaarheid, breidt zijn assortiment uit met WarmMark QR, een batterijloze temperatuursensor voor eenmalig gebruik die aangeeft wanneer een zending is blootgesteld aan onaanvaardbare temperaturen. De sensor moet alle spelers in de koudeketen, van fabrikanten tot klanten of patiënten, realtime inzicht bieden in de status van temperatuurgevoelige producten.

Igus stelt budgetvriendelijke humanoïde robot Iggy Rob voor

Igus, ontwikkelaar en producent van motion plastics, presenteert zijn eerste humanoïde robot, Iggy Rob. Kenmerkend voor de robot is het prijskaartje: voor minder dan 50.000 euro kan de tweearmige kunststof robot bedrijven ondersteunen in de industriële productie, dienstverlening of met transporttaken. Om ervaring op te doen met de nieuwe helper roept Igus bedrijven op om “te testen voordat ze investeren”.

Europa is koppositie in robotica kwijt

Volgens een rapport van Allianz Trade is Europa zijn koppositie in de wereldwijde robotica-race kwijt en dreigt het snel achterop te raken. “Zonder acute actie staat de Europese industrie dezelfde neergang te wachten zoals de Europese auto-industrie die doormaakt”, zo waarschuwt de kredietverzekeraar in zijn rapport ‘No country for old robots’.

Vijf goede redenen om over te schakelen op HVLS ventilatoren

(Advertorial) Allereerst, wat is een HVLS ventilator? De afkorting staat voor High Volume, Low Speed. Ze zijn uitgerust met extra grote bladen en draaien op een rustige snelheid rond. Je zou denken dat de omwentelsnelheid hoger kan, maar niets is minder waar. In combinatie met het speciale profiel van de bladen, zorgt deze snelheid juist voor een verplaatsing van de meeste lucht over het grootste gebied, tegen de laagste kosten.

Woolworths vertrouwt op Knapp voor e-grocery fulfilment

De Australische supermarktketen Woolworths heeft een beroep gedaan op systeemintegrator Knapp voor de bouw van het eerste volledig geautomatiseerde central fulfilment centre (CFC) van Woolworths in Western Sydney. De 22.000m² grote site in Auburn maakt gebruik van de E-Grocer-oplossing van Knapp en moet voor een belangrijke ommezwaai zorgen in de manier waarop boodschappen aan klanten worden geleverd. Het CFC zou de online capaciteit in Western Sydney met meer dan vijftig procent vergroten en kan tot 60.000 online bestellingen per week verwerken. Dankzij de Knapp Pick-it-Easy Robot stations kan het Woolworths-team in Auburn de bestellingen van klanten efficiënter en nauwkeuriger verzamelen.

WDP ontwikkelt duurzaam DC van 54.000m² in Roemenië

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP zal starten met de ontwikkeling van een nieuw, duurzaam distributiecentrum van ongeveer 54.000m² in het WDP Park Bucharest-Ștefănești in Roemenië. Deze ontwikkeling, gericht op een BREEAM Outstanding certificering, wordt gerealiseerd voor een bestaande klant en moet de verdere uitbouw weerspiegelen van WDP’s samenwerking met een internationale retailer. De ontwikkeling maakt gebruik van WDP’s grondbank en gaat gepaard met een investeringsbedrag van ongeveer veertig miljoen euro. Na de oplevering eind 2026 zal de nieuwbouw op lange termijn worden verhuurd op basis van een vast triple-net-huurcontract van minstens vijftien jaar.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.