AI & E-invoicing: Generix’ oplossingen voor de toekomst van digitale facturatie

(Advertorial) Tijdens de openingsconferentie op de Solutions-beurs, die in het teken stond van AI & dematerialisatie, werden de discussies aangewakkerd met vragen als: “Welke grote trends kunnen leiden tot disruptieve verschuivingen tegen 2025? Wat onderscheidt Machine Learning (ML), Deep Learning (DL) en Generative AI (GenAI)? Hoe verschillen deze technologieën van de huidige algoritmische benaderingen?”

Kunstmatige intelligentie omvat verschillende, vaak complementaire methoden voor specifieke toepassingen, zoals Machine Learning, Deep Learning en Generative AI. Elke benadering is erop gericht menselijke cognitie na te bootsen, complexe bewerkingen uit te voeren en kennis en efficiëntie te bevorderen. Hoewel AI inderdaad functioneert als een soort algoritme, wordt het op unieke wijze ondersteund door een kennisbank, historische gegevens en voortdurend leren van gebeurtenissen, waardoor voortdurende verbetering mogelijk is. Op het gebied van e-invoicing is de sleutel het identificeren van hoogwaardige use cases die niet kunnen worden bereikt met traditionele algoritmische methoden of robotische procesautomatisering (RPA). In tegenstelling tot blockchain, dat nog op zoek is naar praktische toepassingen, heeft AI al meerdere impactvolle use cases binnen elektronische facturatie. In het AI Innovation Lab van Generix identificeerden brainstormsessies met strategische klanten vier belangrijke gebieden waarop AI-innovatie en -investeringen e-facturatie aanzienlijk verbeteren:

1. Productiviteit en efficiëntie verbeteren tijdens de hele factureringscyclus

Generix maakt gebruik van Machine Learning om mensen te assisteren in elke fase van factuurverwerking. Als een echte digitale assistent leert ML van menselijke interactie totdat het autonoom advies kan geven of de prestaties van gebruikers kan “verbeteren” op gebieden zoals OCR-extractie, fraudedetectie, probleemoplossing bij reconciliatie, geschillenbeheer, boekhouding en grootboekboekboeking, cashflowvoorspelling, beheer van financieringsmogelijkheden en nog veel meer.

2. Generatieve AI voor een naadloze gebruikerservaring in Generix Factuur Service

Door Generative AI te implementeren, helpt Generix gebruikers de Generix Invoice Service snel te gebruiken en te configureren. Een converserende agent biedt voortdurende ondersteuning en biedt eenvoudig toegang tot een kennisbank voor verbeterde gebruiksvriendelijkheid.

3. Naleving van de belastingwetgeving in het digitale tijdperk

Digitaal btw-beheer maakt realtime analyse van belastinggegevens mogelijk, waardoor activiteitstrends kunnen worden vastgesteld, mogelijke fraudepatronen kunnen worden opgespoord, kan worden geanticipeerd op belastingcontroles en men zich kan voorbereiden op de toekomst van btw-reconciliatie.

4. De toekomst van e-invoicing en diensten met toegevoegde waarde

Generix ziet toekomstige mogelijkheden voor e-facturatie, waarbij gestructureerde factuurgegevens worden geïntegreerd met andere referenties, aangedreven door datamining en next-gen AI, om nieuwe diensten met toegevoegde waarde mogelijk te maken..

Wilt u weten hoe AI uw e-facturatie kan veranderen?

Met Generix Invoice Service verhoogt u de productiviteit, stroomlijnt u processen en anticipeert u op de fiscale uitdagingen van morgen. Ontdek uitgebreide oplossingen voor e-facturatie en geef uw bedrijf een boost in het tijdperk van kunstmatige intelligentie.

Recente nieuwsberichten

Cocus en Panasonic herdefiniëren connectiviteit met veilige private 5G-newerken

Panasonic Connect Europe is een samenwerking aangegaan met Cocus, een IT-dienstverlener gespecialiseerd in digitale transformatiediensten, beveiligde communicatiesystemen – waaronder private 5G-netwerken – en AI. Samen bieden de twee bedrijven hun klanten software, hardware en een betrouwbare infrastructuur voor private 5G-netwerken aan. De samenwerking moet o.a. de productiviteit verhogen en de operationele kosten verlagen voor gebruikers van de robuuste Toughbook-toestellen van Panasonic.

Witgoedfabrikant BSH Hausgeräte vertrouwt op TGW Logistics

In het Beierse district Dillingen is recent het startschot gegeven voor de bouw van een shuttlewarehouse voor witgoedfabrikant BSH Hausgeräte GmbH. Tegen het voorjaar van 2027 zal TGW Logistics er een sterk geautomatiseerd miniloadmagazijn opleveren dat de productie betrouwbaar en snel van componenten moet voorzien. Meer dan 50 shuttlerobots zullen ervoor zorgen dat de benodigde onderdelen precies op het juiste moment bij de assemblagewerkstations worden aangeleverd.

DSV rondt acquisitie van Schenker af

DSV A/S heeft de overname van Schenker van Deutsche Bahn voltooid. De transactie is de grootste in de geschiedenis van DSV en zorgt volgens het Deense transport- en logistiekbedrijf voor een aanzienlijke uitbreiding van het wereldwijde netwerk, de expertise en het concurrentievoordeel van alle drie de divisies. Met de overname, die wordt gewaardeerd op ongeveer 106,7 miljard DKK (ongeveer 14,3 miljard euro), verdubbelt DSV zijn omvang. De gecombineerde onderneming zal een omzet van ongeveer 310 miljard DKK (ongeveer 41,6 miljard euro) vertegenwoordigen en telt bijna 160.000 medewerkers in meer dan 90 landen.

Van Moer Logistics gaat logistieke oplossingen optimaliseren in Qatar

De Belgische logistiek dienstverlener Van Moer Logistics is een strategisch partnership aangegaan met Q-Fab, een dochteronderneming van Al Mahhar Holding Qatar, gespecialiseerd in onderhoud en reparatie van industriële apparatuur. De samenwerking heeft als doel de logistieke dienstverlening en het onderhoud van apparatuur in Qatar te verbeteren.

Jungheinrich introduceert lader serie SLH 700i

Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen, lanceert met zijn nieuwe hoogfrequentielader SLH 700i een oplossing die moet beantwoorden aan de specifieke eisen van moderne magazijnomgevingen.

Igus plaatst AI-robotadviseur voor RBTX.com online

Het Duitse familiebedrijf Igus, ontwikkelaar en producent van ‘motion plastics’, heeft een nieuwe AI-chatbot toegevoegd aan het online platform RBTX.com. De interactieve adviseur is ontworpen om bedrijven met weinig eerdere ervaring en technologische expertise in staat te stellen snel en betrouwbaar ‘low cost’ automatiseringsoplossingen (LCA) samen te stellen om hun concurrentiekracht te vergroten.

Bedrijven willen hogere tarieven doorberekenen aan klanten

Volgens een survey van onderzoeks- en adviesbureau Gartner is 45% van de supply chain leiders van plan kosten aan hun klanten door te berekenen als belangrijkste maatregel om de gevolgen van de nieuw opgelegde tarieven te beperken. Drieënveertig procent van de respondenten gaf aan dat ze de kosten vooral willen beperken door middel van verschillende supply chain-initiatieven (zie figuur).

Snelgroeiers zien ‘trade compliance’ als concurrentievoordeel

Descartes Systems Group, aanbieder van on-demand SaaS-oplossingen en actief in het verenigen van logistiek-intensieve bedrijven in de handel, deelt de resultaten van zijn studie ‘Top Three Traits of Companies with a Successful Approach to Trade Compliance’. Uit dat onderzoek blijkt dat 39% van de snelgroeiende bedrijven (bedrijven die de komende twee jaar meer dan 15% groei verwachten) ‘trade compliance’ als een concurrentievoordeel beschouwen en niet enkel als een wettelijke vereiste. Bij de trager groeiende bedrijven (met minder dan 5% verwachte groei) is dat 22%.

Logistiek in economisch onzekere tijden: het belang van periodiek onderhoud aan laad- en losapparatuur

(Advertorial) Het nieuws in 2025 wordt veelvuldig beheerst door (politieke) conflicten en economische onrust. Gelukkig rekent het CPB ons nog voor dat we in Nederland de komende jaren mogen rekenen op een bescheiden economische groei, maar bedrijven volgen de wereldwijde ontwikkelingen nauwlettend. Ook wordt er nu kritisch gekeken naar de uitgaven. Juist in deze periode is het van cruciaal belang om niet te besparen op zaken die ervoor zorgen dat het logistieke proces op rolletjes blijft lopen. Een voorbeeld daarvan is het periodieke onderhoud aan laad- en lossystemen, waaronder dock levellers, shelters en snelloopdeuren.

Wijzigingen in kilometerheffing vanaf 1 juli 2025

Vanaf dinsdag 1 juli zijn in België nieuwe tarieven van toepassing voor de kilometerheffing. Voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zullen de tarieven worden aangepast aan de index. Voor Vlaanderen zal naast een indexering een aanpassing van de tarieven plaatsvinden overeenkomstig artikel 54 van het Programmadecreet van 20/12/2025. Wat Wallonië betreft, is er geen verandering van de tarieven voorzien.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.