Kwaliteitsborging met AI in de autoproductie van BMW Group

Binnen AIQX-initiatief vertrouwt BMW Group op netwerkcamera's van Axis Communications voor innovatieve kwaliteitsinspectie in autoproductie

Als toonaangevend bedrijf in de auto-industrie is de BMW Group al vele jaren pionier op het gebied van innovatieve digitale ontwikkelingen. Een bijzondere focus ligt daarbij op kunstmatige intelligentie (AI) voor geautomatiseerde kwaliteitsborging tijdens productieprocessen. Netwerkcamera's van Axis Communications worden gebruikt in combinatie met in-house technologieën van de BMW Group - waaronder AIQX (Artificial Intelligence Quality Next).

Recente artikelen

Containers en bestelwagens met zonnecellen

Tegen 2050 wil Europa klimaatneutraal zijn en dus moeten we massaal gaan elektrificeren, ook in de logistiek. Maar moet de stroom daarvoor volledig van batterijen komen? Kunnen we er ook zonne-energie voor inzetten, via PV-panelen? Volgens Enfoil kan het, maar dan eerder via een PV-folie. Enfoil is een spin-off van Imec, UHasselt en TNO. Het bedrijf produceert een flexibele, robuuste PV-folie op maat. Daarmee kun je zonne-energie in transport inzetten op manieren die tot voor kort onmogelijk waren.

3PL-aanbieders zijn hefboom voor automatisering

E-commerce en de bijhorende vraag naar logistieke diensten lijken non-stop in een stroomversnelling te zitten. De dringende vraag om toenemende volumes almaar sneller en efficiënter verwerkt te krijgen, zorgt permanent voor nieuwe uitdagingen. Het gebruik van AI, robots, drones en andere digitale transformatietechnologieën brengt de sector voor logistiek en supply chain telkens weer naar een hoger niveau. Alleen vraagt het gebruik van die technologie iedere keer een sprong van zowel e-commercebedrijven als 3PL-aanbieders.

Ingrediënten voor succesvolle crossborder e-commercelogistiek

E-commerce gaat steeds vaker over de grenzen heen. Hoewel de groei momenteel getemperd wordt door de economische malaise, zijn de vooruitzichten op lange termijn rooskleurig. Maar ‘crossborder e-commerce’ brengt ook heel wat uitdagingen met zich mee, met hogere kosten en de naleving van een rist regels voorop. Hoe organisaties wereldwijd daarmee omgaan, werd onlangs uitgebreid onderzocht.

Het belangrijkste proces

In een conventioneel magazijn bestaat de belangrijkste activiteit in het verzamelen en verzendklaar maken van orders. Het magazijn wordt immers afgerekend op zowel service als kosten. Service levels worden veelal gemeten op basis van klachten van klanten. En die klachten hebben vaak betrekking op het niet ontvangen van het juiste product of van de juiste hoeveelheden. En wat de kostenzijde betreft: in het gemiddelde magazijn maakt de loonmassa zestig tot zeventig procent van de totale kosten uit. Van die zestig tot zeventig procent komt nog eens gemiddeld zestig procent op rekening van het orderverzamelen en verzendklaar maken. Als we de kosten willen drukken en efficiënter willen werken, kijken we best eerst naar de grootste kostenposten. Vandaar de drang om dit proces zo optimaal mogelijk, maar ook zo kwalitatief mogelijk uit te voeren.

Digitale bedrijfscultuur met focus op procesverbetering

De markt verandert snel en vraagt een versnelling hoger te schakelen, maar de locatie waarop je werkt laat niet toe verder uit te breiden. Dat was het vraagstuk dat Umicore in Hoboken op zijn bord kreeg. De business unit Precious Metals Refining gaat de uitdaging aan door in te zetten op ‘operational excellence’, ofwel operationele uitmuntendheid. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor digitalisering en automatisering.

Supply chains benchmarken met DEA

Jezelf met anderen vergelijken kan erg verrijkend zijn. Belangrijk daarbij is wel dat je het op de juiste manier doet. Zo zijn de traditionele methodes vaak op enquêtes gebaseerd en daardoor niet altijd even objectief. Een methode die meer betrouwbare resultaten oplevert, is Data Envelopment Analysis. Prof. dr. ir. Sander de Leeuw, chair in operations research and logistics aan de Wageningen University, legt uit hoe die methode werkt en wat de pro’s en contra’s zijn.

Recente video's

Recente nieuwsberichten

Bayer implementeert wereldwijd OMP Demand Planning

Bayer, een wereldspeler op het gebied van biotechnologie en farmaceutica, heeft de wereldwijde uitrol van Unison Planning, de software van OMP, met succes afgerond. Door demand planning op deze manier te implementeren, kan het bedrijf zijn supply chain beter beheren met behulp van AI-gestuurde forecasting-mogelijkheden die nu door meer dan 250 planners van Bayer over de hele wereld worden gebruikt.

SICK en Endress+Hauser sluiten partnership voor procesautomatisering

De Duitse leverancier van sensoroplossingen SICK en de Zwitserse specialist in meetoplossingen Endress+Hauser hebben een strategisch partnership gesloten op het vlak van procesautomatisering.

De energietransitie vraagt om nieuwe technologische oplossingen voor de decarbonisatie van de procesindustrie, iets waar de twee bedrijven naar streven door hun krachten te bundelen. Het strategische partnership is bedoeld om klanten betere ondersteuning te bieden en hen te begeleiden bij de duurzame transformatie van de procesindustrie.

Moderna Products verhoogt capaciteit met automatisch magazijn van Mecalux

Moderna Products produceert in zijn twee vestigingen in het West-Vlaamse Izegem en South Carolina (VS) duurzame spuitgegoten plastic producten voor huisdieren. Het familiebedrijf van de derde generatie biedt producten als manden, kattenbakken, reismanden, eet- en drinkkommen aan in meer dan 79 landen over de hele wereld. Omdat de onderneming van plan is de komende vijf jaar haar omzet in de sterk groeiende markt voor huisdieren te verdubbelen, heeft ze haar vestiging in Izegem uitgerust met een nieuw automatisch magazijn dat verbonden is met de productiehallen. Daarvoor deed Moderna Products een beroep op de intralogistieke groep Mecalux.

Igus maakt mobiele robots betaalbaar voor kmo’s

De markt voor automatisch geleide voertuigen (AGV’s) en autonome mobiele robots (AMR’s) is booming. Volgens Igus, producent van industriële apparatuur uit kunststof, bedraagt de wereldwijde markt voor mobiele robotica, inclusief servicerobots, momenteel ongeveer 20,3 miljard dollar en experts verwachten dat dit cijfer tegen 2028 bijna verdubbeld zal zijn. Mobiele robots zijn vooral wijdverspreid in materiaal handling en industriële toepassingen, maar ook bij cateringbedrijven en in ziekenhuizen doen ze steeds vaker hun intrede.

De kostprijs voor conventionele modellen op de markt begint bij ongeveer 25.000 euro, terwijl oplossingen met een geïntegreerde robotarm ongeveer 70.000 euro kosten. Vanwege de hoge prijzen is grootschalig gebruik voor kmo’s vaak onbetaalbaar. Omdat Igus daar verandering in wil brengen, lanceert het een nieuw aanbod van ‘low cost robotica’ en presenteert het een serie betaalbare mobiele robots van kunststof.

Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

Fly Khiva kiest Liege Airport als Europese gateway

Luchtvaartmaatschappij Fly Khiva Group is van start gegaan met cargovluchten op Liege Airport. Fly Khiva Group werd opgericht in de stad Khiva, Oezbekistan, met de bedoeling passagiers-, vracht- en zakenluchtvaart te ontwikkelen en binnenlandse en internationale vluchten uit te voeren. Begin 2023 besloot het management van Fly Khiva Group een cargo luchtvaartmaatschappij op te richten, wat resulteerde in de ondertekening van een leaseovereenkomst voor een Boeing 767-300 BCF vrachtvliegtuig in december 2023 en de start van het certificeringsproces als luchtvaartmaatschappij. Na het verkrijgen van het Operator’s Certificate begon de Fly Khiva Group op 23 februari 2024 als luchtvaartmaatschappij te opereren. De luchtvaartmaatschappij breidde in de loop van het jaar haar routenetwerk uit met vluchten naar Europa, China, Zuidoost-Azië, het GOS, het Midden-Oosten en Afrika. De luchtvaartmaatschappij biedt diensten aan voor het organiseren van chartervrachtvluchten met Boeing 767-300F vrachtvliegtuigen onder eigen vlag.

Logidis migreert Generix WMS-oplossing naar SaaS

Logistiek dienstverlener Logidis heeft zijn Generix WMS-oplossing gemigreerd naar SaaS om zijn 230.000 orderregels per maand in zijn twee magazijnen op Mauritius te beheren.

Logidis, een bedrijf van de IBL Group gevestigd op Mauritius, biedt een scala aan diensten voor de opslag van gespecialiseerde producten en de distributie ervan over het hele eiland, om efficiënt te kunnen voldoen aan de logistieke behoeften van groothandelaren, fabrikanten en grootschalige distributiebedrijven. Met een opslagcapaciteit van 26.500m² en een vloot van 50 voertuigen beheert Logidis meer dan 10.000 referenties en bereidt het bijna 25.000 pakketten per maand voor.

Bryan Beutels nieuwe managing director bij Element Logic Benelux

Sinds 1 augustus 2024 leidt Bryan Beutels (foto) als managing director de Benelux-business unit van Element Logic. Voorafgaand aan zijn komst naar Element Logic bekleedde hij leidinggevende functies in de 3PL-industrie, waarvan meest recent bij logistiek dienstverlener Kuehne+Nagel.

Pics Belgium reorganiseert samenstelling mandaathouders

Pics België heeft wijzigingen doorgevoerd onder zijn mandaathouders. De mandatarissen zijn belast met het dagelijkse bestuur van Pics Belgium, de Belgische ledenorganisatie voor de supply chain en logistieke professionals, gekoppeld aan ASCM (voorheen APICS).

Albert Heijn en Swisslog openen geautomatiseerd Home Shop Center in Zwolle

De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn heeft, in samenwerking met Swisslog, een nieuw state-of-the-art Home Shop Center (HSC) in Zwolle geopend. Na de succesvolle implementatie van zijn eerste geautomatiseerde HSC in Barendrecht zet Albert Heijn met deze tweede faciliteit zijn toewijding voort om e-commerce mogelijkheden te verbeteren door middel van geavanceerde automatiseringstechnologieën. Het is de bedoeling dat het HSC in Zwolle liefst 55.000 orders per week zal verwerken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.