8 praktische tips om niet in stockbreuk te gaan met Chinees Nieuwjaar

Jaarlijks rond eind januari legt bijna een zesde van de wereldbevolking het werk neer om samen Chinees Nieuwjaar te vieren. Daarbij komt een groot deel van de wereldwijde supply chain letterlijk stil te staan. Een erg mooie traditie voor Oost-Azië maar een hele lastige logistieke noot om te kraken in de rest van de wereld.

Met uitgebreide doorlooptijden van enkele maanden kan het importeren van goederen uit China zelfs in de beste tijden een uitdaging zijn. Maar als je bedenkt dat je mogelijk meer dan een maand in het duister wordt gelaten tijdens de vakantieperiode en dat de productie daarna nog steeds beperkt kan zijn totdat leveranciers de achterstand hebben ingehaald, is het van vitaal belang om stappen te ondernemen om de verstoring tijdens deze tijd te minimaliseren. Het niet nemen van de juiste maatregelen kan leiden tot gemiste omzet, teleurgestelde klanten en dode voorraad.

Dit artikel onderzoekt hoe organisaties hun operaties kunnen beschermen vóór, tijdens en na de Chinees Nieuwjaarperiode.

1. Werk aan een bedrijfsbreed gedragen voorraadstrategie

Voordat je een strategie bedenkt om met de sluiting van leveranciers om te gaan, is het belangrijk dat je volledig begrijpt wat het bredere bedrijf verwacht. Het management kan bijvoorbeeld risico's vermijden en daarom niet bereid zijn om te investeren in hoge voorraadniveaus, terwijl maximale verkoop of klanttevredenheid voor andere managers prioriteit heeft. Samenwerking tussen supply chain, marketing en verkoop is essentieel om promotionele activiteiten die door leverancierssluitingen kunnen worden beïnvloed, te plannen. Dit soort discussies zijn ook buiten Chinees Nieuwjaar een grote meerwaarde voor je bedrijfsvoering. We raden aan om ze te formaliseren in een S&OP overleg.

2. Differentieer uw tactische voorraadbeslissingen

Zonder duidelijke strategie is een vaak voorkomende tactiek in aanloop naar Chinees Nieuwjaar het lineair verhogen van het voorraadniveau. Hierbij wordt voorraad als een homogene massa aanzien. Besef echter dat je deze periode twee tot drie maanden verder in de toekomst moet kijken, wat de planhorizon op vijf tot negen maanden brengt. Zelfs buiten wereldwijde epidemieën gerekend is er veel dat in die periode met de vraag kan gebeuren. Niet alle categorieën en producten zullen per definitie in dezelfde richting evolueren.

De voorraadopbouw naar Chinees Nieuwjaar is hoe dan ook een kostelijke, kapitaalintensieve periode en we hopen allemaal dat die investering negen maanden later nog rendeert. Ruim voor je bestelt je assortiment op om het risico op dode voorraad te verkleinen. Verder helpt het om artikelen en assortimenten te segmenteren, bijvoorbeeld via een ABC analyse, en je voorraadbeslissingen hier op aan te passen. Door voorzichtiger te plannen op minder presterende categorieën en artikelen kan je financiële ruimte creëren om te investeren in rendabelere producten.

3. Opties verkennen via scenarioplanning

Beslissen hoe je het beste aan de behoeften van je klanten kunt voldoen, vereist zorgvuldig nadenken, vooral als het gaat om nieuwe items of items met volatiele vraagpatronen. Scenario planning kan helpen om geïnformeerde beslissingen te nemen en de focus te leggen op belangrijke producten, terwijl ook rekening wordt gehouden met financieel rendement en service level impact.

4. Voorspellen en anticiperen op de vraag

Het bepalen van je voorraadniveaus vereist inzicht in de toekomstige vraag. Gezien de lange doorlooptijden moet je historische vraagpatronen gebruiken om verre prognoses te maken. Het is belangrijk om hierbij gebruik te maken van nauwkeurige forecasttools, rekening houdend met factoren zoals trends en seizoensgebondenheid.

5. Werk aan een goede relatie met je leverancier

Een gemiddelde Belgische KMO is hooguit voor een handvol van haar Chinese leveranciers een belangrijke klant en zelden de grootste. Wanneer hun orderboek in de rush naar Chinees Nieuwjaar overloopt is het vechten voor een plek in de productieplanning. Eén bestelling van een grote internationale retailer bij je leverancier en je kent snel je plaats. Maar als de eerste plek onhaalbaar is, zorg dan dat je de tweede bent.

Ondanks de taalbarrière kan je goede relaties opbouwen met Chinese zakenpartners. Met het nodige respect en een vleugje humor zal je sneller boven je gewicht boksen. Communicatie mag ook informeel zijn zoals e-mails afwerken met emoji’s of over je huisdieren praten over de telefoon. Ben je soms in China, ga dan zeker in op een uitnodiging om te dineren. De liefde voor bourgondisch tafelen is er even groot als in België. Gānbēi! (proost!)

6. Begin op tijd en maak duidelijke afspraken met je leverancier.

Je goede leveranciersrelatie komt handig van pas bij noodgevallen maar begin vooral op tijd te plannen. Het is belangrijk om samen te werken en duidelijk te communiceren met leveranciers om problemen te voorkomen. Het overwegen van bufferstocks bij de leverancier en het delen van informatie over container en productieprioriteiten kan helpen om verstoringen te minimaliseren.

7. Borg continuïteit en zorg voor alternatieven

Leveranciersrelaties hoeven niet monogaam te zijn. Het is altijd handig om een back-up te hebben, liefst niet te ver van huis. Hoewel deze leveranciers mogelijk duurder zijn, kunnen de extra kosten opwegen tegen de risico’s van overvoorraad en gemiste verkopen.

8. Waakzaam blijven voor andere leveranciersverstoringen.

Naast de Chinees Nieuwjaar zijn er het hele jaar door evenementen zoals Kerstmis, het bouwverlof maar ook onvoorziene gebeurtenissen die tot leverancierssluitingen kunnen leiden. Het is van essentieel belang om een S&OP en S&OE proces in te stellen om dergelijke problemen adequaat aan te pakken.

Wil je meer weten over voorraadoptimalisatie surf naar www.slimstock.com

Recente nieuwsberichten

Corneel Geerts neemt nieuw magazijn in Venlo in gebruik

Corneel Geerts Transportgroup heeft zijn nieuwe CO₂-neutrale vestiging in Venlo (NL) officieel in gebruik genomen. Het nieuwe gebouw bevindt zich op een terrein van 1,2 hectare, vlak naast de autosnelweg, en beschikt over ruime kantoren en 6.000m² magazijnruimte, goed voor 8.000 palletplaatsen. Met een vrije hoogte van 12,5 meter moet de site niet alleen extra capaciteit bieden, maar ook zorgen voor maximale efficiëntie en flexibiliteit voor de toekomst.

Zalando kiest Nomagic om robotica in warehouses uit te breiden

Online retailer voor mode en lifestyle Zalando heeft Nomagic, leverancier van AI-aangedreven robotica voor warehouses en de fulfilment-sector, geselecteerd om de operational excellence in zijn fulfilmentcentra te versterken en medewerkers bij hun dagelijkse taken te ondersteunen. De samenwerking bouwt voort op een bewezen staat van dienst, waarbij de AI-aangedreven robotoplossingen van Nomagic aanzienlijke efficiëntieverbeteringen en betrouwbaarheid opleveren in bestaande implementaties.

Nieuwe COO bij Manhattan Associates

Manhattan Associates heeft Greg Betz aangesteld als chief operating officer (COO). Greg Betz heeft meer dan twintig jaar ervaring in het leiden van complexe wereldwijde organisaties.

Jungheinrich stelt elektrische handpallettruck AME 18 voor

Met de AME 18 lanceert Jungheinrich een compacte en krachtige elektrische handpallettruck voor de interne materiaalstromen. De handpallettruck is het resultaat van een nauwe ontwikkelingssamenwerking tussen de Jungheinrich-vestigingen in Norderstedt en Qingpu en is speciaal ontwikkeld voor de eisen van moderne logistieke processen.

DHL Express rust site in Keulen uit met SPOX-sorteerder van Vanderlande

DHL Express Duitsland gaat zijn nieuwe faciliteit in Keulen voorzien van de SPOX-sorteermachine van Vanderlande. Het is de eerste keer dat dit nieuwe type sorteermachine in een DHL-faciliteit wordt geïnstalleerd.

FlexBins AutoStore-systeem live bij QLS

QLS, de Nederlandse logistiek dienstverlener voor webshops, heeft als eerste het nieuwe FlexBins-systeem van AutoStore in gebruik genomen. De implementatie werd gerealiseerd door Lalesse Logistic Solutions.

PostNL test toepassing van robots in de bezorging

PostNL voert momenteel een reeks experimenten uit met verschillende types robots, zoals robothonden en service- en humanoïde robots. Daarmee onderzoekt het Nederlandse postbedrijf hoe robotica kan bijdragen aan de pakketbezorging met als doel de bezorger te ondersteunen en de dienstverlening met technologische innovatie te verbeteren. De tests worden uitgevoerd in samenwerking met Smartrobot Solutions.

Europese logistieke vastgoedmarkt kent structurele schaarste

Volgens een recente whitepaper van Prologis Research, getiteld Persistent Supply Constraints Position Europe For Value Growth, kampt de Europese logistieke vastgoedmarkt, met een omvang van 500 miljard euro, met een structureel tekort van meer dan 150 miljard euro. Over het hele continent zorgen aanhoudende obstakels zoals vergunningstrajecten, beperkte +grondbeschikbaarheid, arbeidskrapte en uitdagingen in het stroomnet ervoor dat het aanbod de vraag niet kan bijhouden.

Zó verleng je de levensduur van je magazijn: 5 tips

(Advertorial) 20 jaar: zo lang zou een magazijn meegaan voor het verouderd is. De levensduur hangt af van het oorspronkelijke ontwerp, de gebruikte materialen, het onderhoud en technologische updates. Maar hoe kunnen we de veroudering van gebouwen en installaties vertragen? En welke technologische, duurzame en innovatieve oplossingen helpen om verval te voorkomen? Met deze vijf tips kan je aan de slag om de levensduur van je magazijn te verlengen en logistieke processen te optimaliseren.

Euronics vereenvoudigt order fulfilment met ZetesMedea ImageID

Euronics Deutschland eG, een toonaangevende Europese retailer in consumentenelektronica, heeft ZetesMedea ImageID geïmplementeerd om de orderverwerking in zijn logistieke centrum in Ditzingen te optimaliseren. Deze machine vision-oplossing registreert en decodeert in één keer meerdere barcodes, serienummers en IMEI-nummers, wat moet zorgen voor meer efficiëntie, minder fouten en snellere verzending.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.