8 praktische tips om niet in stockbreuk te gaan met Chinees Nieuwjaar

Jaarlijks rond eind januari legt bijna een zesde van de wereldbevolking het werk neer om samen Chinees Nieuwjaar te vieren. Daarbij komt een groot deel van de wereldwijde supply chain letterlijk stil te staan. Een erg mooie traditie voor Oost-Azië maar een hele lastige logistieke noot om te kraken in de rest van de wereld.

Met uitgebreide doorlooptijden van enkele maanden kan het importeren van goederen uit China zelfs in de beste tijden een uitdaging zijn. Maar als je bedenkt dat je mogelijk meer dan een maand in het duister wordt gelaten tijdens de vakantieperiode en dat de productie daarna nog steeds beperkt kan zijn totdat leveranciers de achterstand hebben ingehaald, is het van vitaal belang om stappen te ondernemen om de verstoring tijdens deze tijd te minimaliseren. Het niet nemen van de juiste maatregelen kan leiden tot gemiste omzet, teleurgestelde klanten en dode voorraad.

Dit artikel onderzoekt hoe organisaties hun operaties kunnen beschermen vóór, tijdens en na de Chinees Nieuwjaarperiode.

1. Werk aan een bedrijfsbreed gedragen voorraadstrategie

Voordat je een strategie bedenkt om met de sluiting van leveranciers om te gaan, is het belangrijk dat je volledig begrijpt wat het bredere bedrijf verwacht. Het management kan bijvoorbeeld risico's vermijden en daarom niet bereid zijn om te investeren in hoge voorraadniveaus, terwijl maximale verkoop of klanttevredenheid voor andere managers prioriteit heeft. Samenwerking tussen supply chain, marketing en verkoop is essentieel om promotionele activiteiten die door leverancierssluitingen kunnen worden beïnvloed, te plannen. Dit soort discussies zijn ook buiten Chinees Nieuwjaar een grote meerwaarde voor je bedrijfsvoering. We raden aan om ze te formaliseren in een S&OP overleg.

2. Differentieer uw tactische voorraadbeslissingen

Zonder duidelijke strategie is een vaak voorkomende tactiek in aanloop naar Chinees Nieuwjaar het lineair verhogen van het voorraadniveau. Hierbij wordt voorraad als een homogene massa aanzien. Besef echter dat je deze periode twee tot drie maanden verder in de toekomst moet kijken, wat de planhorizon op vijf tot negen maanden brengt. Zelfs buiten wereldwijde epidemieën gerekend is er veel dat in die periode met de vraag kan gebeuren. Niet alle categorieën en producten zullen per definitie in dezelfde richting evolueren.

De voorraadopbouw naar Chinees Nieuwjaar is hoe dan ook een kostelijke, kapitaalintensieve periode en we hopen allemaal dat die investering negen maanden later nog rendeert. Ruim voor je bestelt je assortiment op om het risico op dode voorraad te verkleinen. Verder helpt het om artikelen en assortimenten te segmenteren, bijvoorbeeld via een ABC analyse, en je voorraadbeslissingen hier op aan te passen. Door voorzichtiger te plannen op minder presterende categorieën en artikelen kan je financiële ruimte creëren om te investeren in rendabelere producten.

3. Opties verkennen via scenarioplanning

Beslissen hoe je het beste aan de behoeften van je klanten kunt voldoen, vereist zorgvuldig nadenken, vooral als het gaat om nieuwe items of items met volatiele vraagpatronen. Scenario planning kan helpen om geïnformeerde beslissingen te nemen en de focus te leggen op belangrijke producten, terwijl ook rekening wordt gehouden met financieel rendement en service level impact.

4. Voorspellen en anticiperen op de vraag

Het bepalen van je voorraadniveaus vereist inzicht in de toekomstige vraag. Gezien de lange doorlooptijden moet je historische vraagpatronen gebruiken om verre prognoses te maken. Het is belangrijk om hierbij gebruik te maken van nauwkeurige forecasttools, rekening houdend met factoren zoals trends en seizoensgebondenheid.

5. Werk aan een goede relatie met je leverancier

Een gemiddelde Belgische KMO is hooguit voor een handvol van haar Chinese leveranciers een belangrijke klant en zelden de grootste. Wanneer hun orderboek in de rush naar Chinees Nieuwjaar overloopt is het vechten voor een plek in de productieplanning. Eén bestelling van een grote internationale retailer bij je leverancier en je kent snel je plaats. Maar als de eerste plek onhaalbaar is, zorg dan dat je de tweede bent.

Ondanks de taalbarrière kan je goede relaties opbouwen met Chinese zakenpartners. Met het nodige respect en een vleugje humor zal je sneller boven je gewicht boksen. Communicatie mag ook informeel zijn zoals e-mails afwerken met emoji’s of over je huisdieren praten over de telefoon. Ben je soms in China, ga dan zeker in op een uitnodiging om te dineren. De liefde voor bourgondisch tafelen is er even groot als in België. Gānbēi! (proost!)

6. Begin op tijd en maak duidelijke afspraken met je leverancier.

Je goede leveranciersrelatie komt handig van pas bij noodgevallen maar begin vooral op tijd te plannen. Het is belangrijk om samen te werken en duidelijk te communiceren met leveranciers om problemen te voorkomen. Het overwegen van bufferstocks bij de leverancier en het delen van informatie over container en productieprioriteiten kan helpen om verstoringen te minimaliseren.

7. Borg continuïteit en zorg voor alternatieven

Leveranciersrelaties hoeven niet monogaam te zijn. Het is altijd handig om een back-up te hebben, liefst niet te ver van huis. Hoewel deze leveranciers mogelijk duurder zijn, kunnen de extra kosten opwegen tegen de risico’s van overvoorraad en gemiste verkopen.

8. Waakzaam blijven voor andere leveranciersverstoringen.

Naast de Chinees Nieuwjaar zijn er het hele jaar door evenementen zoals Kerstmis, het bouwverlof maar ook onvoorziene gebeurtenissen die tot leverancierssluitingen kunnen leiden. Het is van essentieel belang om een S&OP en S&OE proces in te stellen om dergelijke problemen adequaat aan te pakken.

Wil je meer weten over voorraadoptimalisatie surf naar www.slimstock.com

Recente nieuwsberichten

DHL en Deutsche Post volgen rolcontainers met smart trackers van Sensolus

Postbezorgers Deutsche Post en DHL versterken hun samenwerking met Sensolus, een Gentse IoT scale-up gespecialiseerd in het beheren van assets. De logistieke spelers hebben intussen bijna een miljoen rolcontainers en briefwagens uitgerust met smart trackers van Sensolus. Daardoor kunnen ze hun assets zo optimaal mogelijk inzetten en schommelingen in pakketvolumes beter opvangen. Niet alleen verlopen de leveringen efficiënter en betrouwbaarder, het wordt ook eenvoudiger om het gebruik van rolcontainers door derden te monitoren en verliezen te beperken.

Weerts Supply Chain huldigt logistieke hub van 68.000m² in

Weerts Supply Chain (WSC) heeft zijn nieuwe logistieke centrum aan de Rue Georges Tourneur in Charleroi ingehuldigd

Domino brengt Mx-Serie elektrisch aangedreven pallet-etiketteersysteem

Domino Printing Sciences, aanbieder van end-to-end codeeroplossingen, lanceert zijn nieuwe Mx-Serie elektrisch aangedreven pallet-etiketteersysteem, de Mx350i-eP. Met de nieuwe reeks wil Domino aan de veranderende behoeften van de internationale logistieke sector voldoen.

Tiago Conceição wordt president van Zetes Goods ID

Vanaf 1 april 2025 is Tiago Conceição (foto) de nieuwe president van de divisie Goods ID van Zetes, aanbieder van oplossingen voor supply chain optimalisering en persoonsidentificatie. In zijn nieuwe rol volgt Tiago Conceição zijn voorganger Juan José Martínez op, die de functie sinds 2012 bekleedt en zal terugtreden.

DP World stelt Edi Cioran aan als CEO van Antwerp Gateway

Edi Cioran (foto) is aangesteld als de nieuwe CEO van DP World in Antwerpen.

Edi Cioran staat al meer dan twintig jaar mee aan de leiding van DP World’s operaties in Europa. In 2022 werd hij CEO van DP World in Frankrijk. Daarvoor bekleedde hij senior functies zoals operations manager bij DP World Constanta in Roemenië en manager van Global Operations Efficiency bij het hoofdkantoor in Dubai. Eerder vervulde hij senior managementrollen bij bedrijven als A.P. Moller–Maersk en APM Terminals.

Bleckmann verviervoudigt zijn Kardex AutoStore

Logistiek dienstverlener Bleckmann, gespecialiseerd in fashion fulfilment en end-to-end supply chain management, heeft de uitbreiding van zijn Kardex AutoStore systeem in zijn Belgische warehouse in Grobbendonk versneld voltooid. Het oorspronkelijke plan bestond erin de uitbreiding gefaseerd over meerdere jaren uit te voeren, met als doel bijna 100.000 bins en 71 robots te bereiken. Bleckmann besloot echter de volledige uitbreiding naar eind 2024 te vervroegen. Kenmerkend voor Bleckmann is dat de logistiek dienstverlener een multi-client AutoStore oplossing aan meerdere klanten kan aanbieden.

Onderzoek Manhattan onthult succesfactoren voor unified commerce

Manhattan Associates en Google Cloud presenteren de bevindingen van de 2025 Unified Commerce Benchmark voor Specialty Retail. Het onderzoek, uitgevoerd door Incisiv, beoordeelde 220 retailers op meer dan 300 capaciteiten, verspreid over vier belangrijke ervaringsgebieden: winkelen, betalen, fulfilment en service. Op basis van aankopen, retouren en klantinteracties via digitale en fysieke kanalen, identificeert de Benchmark belangrijke kenmerken van goed presterende retailers en onthult het kansen voor merken om de klantwaarde te verbeteren en hun activiteiten te moderniseren.

Veelzijdig. Betrouwbaar. Rendabel.

(Advertorial) Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren, zowel binnen productie als in distributie. Daifuku’s all-in dienstverlening omvat planning, analyse, voorstel, ontwerp, fabricage, opbouw, integratie, aftersales en modernisering.

Roy Meter nieuwe managing director bij Lyreco Benelux

Lyreco Benelux, distributeur van werkplekproducten en -oplossingen, heeft Roy Meter (foto) aangesteld als nieuwe managing director. Hij volgt daarmee Paul Vieijra op die in april 2025 officieel met pensioen gaat.

Werkgevers in transport en logistiek blijven aanwerven

Volgens de nieuwste jobbarometer van ManpowerGroup zouden werkgevers in de transport- en logistieke sector ook in het tweede kwartaal van 2025 medewerkers blijven rekruteren. Maar liefst 45% van de werkgevers in de sector die in januari werden bevraagd, verwacht tegen eind juni 2025 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 17% een vermindering voorziet. Daarnaast verwacht 38% van de werkgevers geen enkele verandering.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.