Zes stappen naar een cost-to-serve-model

Figuur: © Gartner (April 2025)

Om inzicht te krijgen in de werkelijke kosten en winstgevendheid van de supply chain, zouden chief supply chain officers (CSCO’s) een cost-to-serve (CTS)-model in zes stappen moeten toepassen. Zo klinkt het althans bij onderzoeks- en adviesbureau Gartner. Aan de hand van dat stappenmodel kunnen ondernemingen hun indirecte en overheadkosten toewijzen op basis van de complexiteit die met elke afzonderlijke klant en elk afzonderlijk product gepaard gaat.

“Veel bedrijven zien differentiatie van diensten of productkenmerken over het hoofd wanneer ze de winstgevendheid van hun transacties berekenen”, zegt Marco Sandrone, VP analist bij de Supply Chain afdeling van Gartner. “Dat kan zorgen voor een misleidende perceptie van de winstgevendheid in een tijd waarin leiderschap steunt op de supply chain-functie om de levensvatbaarheid van producten en klanten te verduidelijken te midden van groeiende economische onzekerheid.”

Uit onderzoek van Gartner is gebleken dat traditionele accountingmethoden de kosten voor het ondersteunen van klanten en producten verwaarlozen vanwege de complexiteit die deze activiteiten genereren in de bedrijfsactiviteiten.

“Veel CSCO’s vermoeden wel dat sommige van hun producten en klanten niet winstgevend zijn, maar ze missen een gestructureerde aanpak om het probleem te definiëren en op te lossen,” zegt Marco Sandrone. “Om een duurzaam en aanpasbaar supply chain CTS-model te creëren, moeten uitdagingen op het vlak van data, modellering en technologische beperkingen worden overwonnen, terwijl de doelstellingen van stakeholders en de bedrijfsstrategie geheroriënteerd moeten worden op een duidelijker beeld van winstgevendheid.”

Om de invoering van een supply chain CTS-model te ondersteunen, heeft Gartner een meerstappenplan opgesteld dat CSCO’s kunnen implementeren (zie figuur).

Stap 1: Breng de kostencomponenten in kaart

De eerste stap bestaat erin de kostenstructuur van de organisatie te ontleden om de kosten te bepalen die traditioneel over transacties worden verdeeld op basis van inkomsten of fysieke volumes. Werk samen met het financiële team om inzichten en steun voor het initiatief te krijgen. Concentreer je op het identificeren van indirecte kosten zoals logistiek, opslag, verwerking en value-added services.

Stap 2: Maak afspraken over de scope

Succesvolle bedrijven kiezen vaak voor een gefaseerde, op pilots gebaseerde aanpak van CTS, beginnend bij een specifiek segment zoals een land of een productlijn, en richten zich in eerste instantie op een kleinere subset van directe product- en supply chain-kosten.

Stap 3: Koppel de kostencomponenten aan kostendrijvers

Om de toewijzing van supply chain-kosten beter af te stemmen op de werkelijke kostendrijvers, moet je de factoren die elke kostencomponent beïnvloeden goed begrijpen. Samenwerking met functionele experts is cruciaal om die relaties effectief in kaart te brengen. Door kostencomponenten te koppelen aan hun drivers kunnen organisaties de nauwkeurigheid van hun kostentoewijzing en hun besluitvormingsprocessen verbeteren.

Stap 4: Modelleer een benadering van de werkelijke kosten per activiteit

Het kwantificeren van de kosten per activiteit is een uitdaging, maar essentieel voor de CTS-analyse. Directe uitgaven, zoals direct-naar-de-klant transportkosten, zijn gemakkelijker te identificeren, terwijl indirecte kosten op veronderstellingen gebaseerde schattingen vereisen omdat er geen direct verband is tussen het kostenelement en een specifieke klant of product. Om de kosten per activiteit te definiëren is het essentieel om een tijdsframe vast te stellen voor het verzamelen van data, waarbij de focus vaak op het voorgaande kalenderjaar ligt.

Stap 5: Ontdek de werkelijke winstgevendheid op transactieniveau

CSCO’s moeten samenwerken met de financiële afdeling om een uitgebreide lijst van verkooptransacties van het afgelopen kalenderjaar te verzamelen. Voeg de werkelijke kosten samen om de ware winstgevendheid van elke factuurtransactie te achterhalen. CTS-modellen kunnen een meer genuanceerde benadering bieden om marges te definiëren door rekening te houden met de complexiteit die wordt veroorzaakt door klantgedrag en producteigenschappen.

Stap 6: Gebruik de resultaten om de bedrijfsprestaties te verbeteren

Met werkelijke data over de klant en de winstgevendheid van het product in de hand kunnen CSCO’s:

- het verkoopteam helpen bij het onderhandelen met nieuwe klanten of het heronderhandelen van onrendabele contracten;

- gegevens over producten gebruiken om het productportfolio te optimaliseren;

- markt- of kanaalgegevens gebruiken om strategische beslissingen te sturen;

- kostengegevens weergeven als percentage van de brutoverkoop voor strategische discussies;

- de kosten per eenheid benadrukken voor operationele verbeteringen (bv. logistiek en transport).

Klanten van Gartner kunnen meer lezen op Create Cost-to-Serve Model in 6 Steps, Part 1 — Scope Data Analysis en Create Cost-to-Serve Model in 6 Steps, Part 2 — Unveil the True Profitability. Niet-klanten vinden meer informatie op Supply Chain Costs

Recente nieuwsberichten

Kosten besparen door te investeren in veiligheidsaccessoires?

(Advertorial) Het bouwen van een nieuw magazijn brengt, naast de nodige stress, vaak grote investeringen met zich mee. Er wordt veel tijd en moeite gestopt in het ontwikkelen van de juiste inrichting, de optimale pick- and pack processen, routing, lay-out en nog veel meer. Als ‘finishing touch’ wordt het systeem gecompleteerd met verlichting, klimaatsysteem, eventuele sprinklers én enkele veiligheidsaccessoires. Die laatsten worden toegevoegd omdat je je mensen en kersverse investering wilt beschermen. Toch zien we vaak, dat magazijnmanagers hier op willen besparen. De uitgaven voor het nieuwe magazijn zijn immers al zo fors? In dit stuk willen we laten zien, dat de juiste veiligheidsaccessoires paradoxaal genoeg vooral helpen om kosten te besparen. Tevens laten we het keuren van de stellingen niet onbesproken.

Duitsland vergunt eerste proefvaarten met binnenschepen op afstandsbediening

HGK Shipping (onderdeel van Häfen und Güterverkehr Köln AG, het logistieke bedrijf binnen de groep openbare nutsbedrijven van de stad Keulen) mag het eerste op afstand bediende binnenvaartschip op het Duitse kanalennetwerk exploiteren tijdens een zes maanden durende testperiode. Nadat de duwbakcombinatie bestaande uit het vrachtschip ‘Niedersachsen 2’ en de ‘Hannover’ begin mei 2025 zonder problemen testoperaties had uitgevoerd op een deel van de nu goedgekeurde route, heeft de binnenvaartrederij nu groen licht gekregen van het Duitse General Directorate for Waterways and Shipping (GDWS) voor deze nieuwe fase.

Fortwenger automatiseert warehouses vol koek met Mecalux

Het Elzasser bedrijf Fortwenger, gespecialiseerd in de productie van peperkoek en koekjes, heeft zijn twee logistieke faciliteiten geautomatiseerd met vier Mecalux opslagoplossingen en het Easy WMS magazijnbeheersysteem. Door technologie in zijn activiteiten te integreren, kan de fabrikant nu ongeveer 2.000 unit loads per dag verwerken, zijn tien winkels bevoorraden en zijn online klanten efficiënter bedienen.

Vita Zahnfabrik pickt tandprotheses met Lydia Voice

Tot het erg gespecialiseerde portfolio van Vita Zahnfabrik behoren tandheelkundige producten zoals protheses, bruggen en implantaten. Om aan de strenge eisen van zijn klanten – tandtechnici en tandartsen wereldwijd – te voldoen, volgt het Duitse familiebedrijf uit Bad Säckingen een rigoureuze ‘zero-error’ strategie. Zo moeten verschillende kwaliteitscontroles tijdens de orderverwerking helpen het risico op een foutieve levering van de kleine, complexe producten te minimaliseren. Om zijn strategie te ondersteunen, maakt Vita Zahnfabrik gebruik van Lydia Voice, de pick-by-voice oplossing van EPG (Ehrhardt Partner Group).

Linde lanceert Xi-heftrucks officieel op Belgische markt

Linde-verdeler Motrac heeft de nieuwe Linde Xi-heftrucks officieel aan het Belgische publiek voorgesteld. In de komende weken worden de eerste exemplaren van deze elektrische heftrucks met hefvermogens tot 2 ton aan klanten in ons land geleverd.

DroneLand stelt autonome drone-hub op wielen voor

DroneLand, die als aanbieder van professionele drone-oplossingen op DronePort in Sint-Truiden is gevestigd, heeft de Pick-Hub voorgesteld. Het betreft een mobiele oplossing waarmee drones snel en automatisch kunnen worden ingezet op om het even welke locatie. Deze innovatie is de eerste in zijn soort in België en moet nieuwe mogelijkheden openen voor bedrijven, hulpdiensten, landbouwers en andere organisaties.van EPG (Ehrhardt Partner Group).

Quicktron introduceert M5F-robot in Nederland

Het Chinese bedrijf Quicktron Robotics, ontwikkelaar van intelligente magazijnoplossingen en mobiele robotica (AMR’s), heeft zijn nieuwe M5F-containershuttle voor de Nederlandse markt gelanceerd. De M5F bin-mover robot versterkt de Quickbin+ oplossing van de robotbouwer en is geschikt voor een breed scala aan sectoren en toepassingen, gaande van 3PL, retail en e-commerce tot gezondheidszorg, food & beverage en productie.

EEVE onderscheidt zich op VPS-nauwkeurigheid

Het Belgische technologiebedrijf EEVE, bij menig tuinbezitter gekend van de Willow maairobot, is erin geslaagd een ‘visual positioning system’ (VPS) te ontwikkelen dat minstens 36 procent betere prestaties zou neerzetten dan het VPS van techgigant Google. Na vijf jaar ontwikkeling door een team van slechts twintig mensen en met meer dan zeven miljoen euro aan investeringen, werd het nieuwe VPS recent gelanceerd. Het systeem is niet alleen geschikt voor autonome positionering, maar bijvoorbeeld ook voor zelfrijdende innovaties zoals Tesla FSD.

INTERSPORT optimaliseert supply chain met TGW Logistics

(Advertorial) Met een ultramodern logistiek centrum in Wels zet INTERSPORT Oostenrijk een nieuwe standaard in sportretail. Het bedrijf tilt zijn supply chain naar een hoger niveru en streeft naar maximale efficiëntie. De grootste investering in de geschiedenis van het bedrijf staat symbool voor compromisloze prestaties, state-of-the-art automatiseringstechnologieën en een doorgedreven centralisatie. Op 40.000 m2 komen innovatieve IT-systemen, intelligente robotica en artificiële intelligentie samen in een krachtige en toekomstgerichte oplossing. Het resultaat: razendsnelle processen, volledige transparantie en duidelijke zakelijke voordelen.

Lidl investeert 122 miljoen euro in logistieke site in Herentals

Met het bereiken van het hoogste punt heeft supermarktketen Lidl de ruwbouwfase van zijn nieuwe distributiecentrum in Herentals zo goed als voltooid. Lidl investeert in totaal 122 miljoen euro in het project van 43.000 vierkante meter – vergelijkbaar met vijf voetbalvelden – langs de E313. Het complex is het zesde distributiecentrum van Lidl in ons land en komt er op de voormalige Henrad-site, waar vroeger radiatoren van de band rolden. Het distributiecentrum moet niet alleen erg duurzaam worden, maar ook meteen het meest toekomstgerichte logistieke knooppunt van de supermarktketen in België.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.