Zes stappen naar een cost-to-serve-model

Figuur: © Gartner (April 2025)

Om inzicht te krijgen in de werkelijke kosten en winstgevendheid van de supply chain, zouden chief supply chain officers (CSCO’s) een cost-to-serve (CTS)-model in zes stappen moeten toepassen. Zo klinkt het althans bij onderzoeks- en adviesbureau Gartner. Aan de hand van dat stappenmodel kunnen ondernemingen hun indirecte en overheadkosten toewijzen op basis van de complexiteit die met elke afzonderlijke klant en elk afzonderlijk product gepaard gaat.

“Veel bedrijven zien differentiatie van diensten of productkenmerken over het hoofd wanneer ze de winstgevendheid van hun transacties berekenen”, zegt Marco Sandrone, VP analist bij de Supply Chain afdeling van Gartner. “Dat kan zorgen voor een misleidende perceptie van de winstgevendheid in een tijd waarin leiderschap steunt op de supply chain-functie om de levensvatbaarheid van producten en klanten te verduidelijken te midden van groeiende economische onzekerheid.”

Uit onderzoek van Gartner is gebleken dat traditionele accountingmethoden de kosten voor het ondersteunen van klanten en producten verwaarlozen vanwege de complexiteit die deze activiteiten genereren in de bedrijfsactiviteiten.

“Veel CSCO’s vermoeden wel dat sommige van hun producten en klanten niet winstgevend zijn, maar ze missen een gestructureerde aanpak om het probleem te definiëren en op te lossen,” zegt Marco Sandrone. “Om een duurzaam en aanpasbaar supply chain CTS-model te creëren, moeten uitdagingen op het vlak van data, modellering en technologische beperkingen worden overwonnen, terwijl de doelstellingen van stakeholders en de bedrijfsstrategie geheroriënteerd moeten worden op een duidelijker beeld van winstgevendheid.”

Om de invoering van een supply chain CTS-model te ondersteunen, heeft Gartner een meerstappenplan opgesteld dat CSCO’s kunnen implementeren (zie figuur).

Stap 1: Breng de kostencomponenten in kaart

De eerste stap bestaat erin de kostenstructuur van de organisatie te ontleden om de kosten te bepalen die traditioneel over transacties worden verdeeld op basis van inkomsten of fysieke volumes. Werk samen met het financiële team om inzichten en steun voor het initiatief te krijgen. Concentreer je op het identificeren van indirecte kosten zoals logistiek, opslag, verwerking en value-added services.

Stap 2: Maak afspraken over de scope

Succesvolle bedrijven kiezen vaak voor een gefaseerde, op pilots gebaseerde aanpak van CTS, beginnend bij een specifiek segment zoals een land of een productlijn, en richten zich in eerste instantie op een kleinere subset van directe product- en supply chain-kosten.

Stap 3: Koppel de kostencomponenten aan kostendrijvers

Om de toewijzing van supply chain-kosten beter af te stemmen op de werkelijke kostendrijvers, moet je de factoren die elke kostencomponent beïnvloeden goed begrijpen. Samenwerking met functionele experts is cruciaal om die relaties effectief in kaart te brengen. Door kostencomponenten te koppelen aan hun drivers kunnen organisaties de nauwkeurigheid van hun kostentoewijzing en hun besluitvormingsprocessen verbeteren.

Stap 4: Modelleer een benadering van de werkelijke kosten per activiteit

Het kwantificeren van de kosten per activiteit is een uitdaging, maar essentieel voor de CTS-analyse. Directe uitgaven, zoals direct-naar-de-klant transportkosten, zijn gemakkelijker te identificeren, terwijl indirecte kosten op veronderstellingen gebaseerde schattingen vereisen omdat er geen direct verband is tussen het kostenelement en een specifieke klant of product. Om de kosten per activiteit te definiëren is het essentieel om een tijdsframe vast te stellen voor het verzamelen van data, waarbij de focus vaak op het voorgaande kalenderjaar ligt.

Stap 5: Ontdek de werkelijke winstgevendheid op transactieniveau

CSCO’s moeten samenwerken met de financiële afdeling om een uitgebreide lijst van verkooptransacties van het afgelopen kalenderjaar te verzamelen. Voeg de werkelijke kosten samen om de ware winstgevendheid van elke factuurtransactie te achterhalen. CTS-modellen kunnen een meer genuanceerde benadering bieden om marges te definiëren door rekening te houden met de complexiteit die wordt veroorzaakt door klantgedrag en producteigenschappen.

Stap 6: Gebruik de resultaten om de bedrijfsprestaties te verbeteren

Met werkelijke data over de klant en de winstgevendheid van het product in de hand kunnen CSCO’s:

- het verkoopteam helpen bij het onderhandelen met nieuwe klanten of het heronderhandelen van onrendabele contracten;

- gegevens over producten gebruiken om het productportfolio te optimaliseren;

- markt- of kanaalgegevens gebruiken om strategische beslissingen te sturen;

- kostengegevens weergeven als percentage van de brutoverkoop voor strategische discussies;

- de kosten per eenheid benadrukken voor operationele verbeteringen (bv. logistiek en transport).

Klanten van Gartner kunnen meer lezen op Create Cost-to-Serve Model in 6 Steps, Part 1 — Scope Data Analysis en Create Cost-to-Serve Model in 6 Steps, Part 2 — Unveil the True Profitability. Niet-klanten vinden meer informatie op Supply Chain Costs

Recente nieuwsberichten

Geekplus evolueert naar onbemande logistiek met Robot Arm Picking Station

Geekplus, wereldwijd leverancier van magazijnrobotica, heeft zijn nieuwe Robot Arm Picking Station gelanceerd. Het betreft een end-to-end onbemande pickingoplossing die een grote sprong voorwaarts betekent in de evolutie van gedeeltelijke automatisering naar ‘full-process intelligence’.

Transport & Logistiek Vlaanderen krijgt nieuwe CEO

Vanaf 1 januari 2026 wordt Johan Staes (44) de nieuwe CEO van Transport & Logistiek Vlaanderen (TLV), de beroepsvereniging voor ondernemingen in transport en logistiek. Hij volgt er Lode Verkinderen op.

Consafe Logistics lanceert GenAI-assistent ‘Astrid’ voor Astro WMS

Softwareproductbedrijf Consafe Logistics lanceert Astrid, een nieuwe generative AI-assistent die het werken met Astro WMS eenvoudiger, sneller en efficiënter moet maken. Astrid is ontworpen om gebruikers te helpen met het opzetten, configureren en oplossen van problemen in hun warehouse management systeem, op elk moment en vanaf elke locatie.

DSV en Schenker in België verenigd onder één merk

Sinds 1 november 2025 opereren transport- en logistiek dienstverlener DSV en Schenker in België als één team onder het DSV-merk.

DSV laat weten dat de integratie volgt op maanden van voorbereiding en nauwe samenwerking, waarbij er voor is gezorgd dat medewerkers, klanten en partners een vlotte overgang ervaren.

Slimmere magazijnautomatisering: inzichten van een internationale retailer

(Advertorial) Hoe transformeer je een magazijn van 100.500 m², zo groot als 14 voetbalvelden, om de groei van e-commercebestellingen aan te kunnen zonder uit te breiden?

Energiekosten beheersen met HVLS ventilatoren?

(Advertorial) De donkere dagen van november betekenen ook dat we langzaam toch echt richting de winter gaan. De dagen zijn niet alleen korter, maar ook guurder, natter en kouder.

Als beheerder van het magazijn of productiefaciliteit wil je je werknemers comfortabel en productief houden, dus de verwarming moet weer een paar stappen hoger. Echter, dat gaat ten koste van de energierekening!

Corneel Geerts neemt nieuw magazijn in Venlo in gebruik

Corneel Geerts Transportgroup heeft zijn nieuwe CO₂-neutrale vestiging in Venlo (NL) officieel in gebruik genomen. Het nieuwe gebouw bevindt zich op een terrein van 1,2 hectare, vlak naast de autosnelweg, en beschikt over ruime kantoren en 6.000m² magazijnruimte, goed voor 8.000 palletplaatsen. Met een vrije hoogte van 12,5 meter moet de site niet alleen extra capaciteit bieden, maar ook zorgen voor maximale efficiëntie en flexibiliteit voor de toekomst.

Zalando kiest Nomagic om robotica in warehouses uit te breiden

Online retailer voor mode en lifestyle Zalando heeft Nomagic, leverancier van AI-aangedreven robotica voor warehouses en de fulfilment-sector, geselecteerd om de operational excellence in zijn fulfilmentcentra te versterken en medewerkers bij hun dagelijkse taken te ondersteunen. De samenwerking bouwt voort op een bewezen staat van dienst, waarbij de AI-aangedreven robotoplossingen van Nomagic aanzienlijke efficiëntieverbeteringen en betrouwbaarheid opleveren in bestaande implementaties.

Nieuwe COO bij Manhattan Associates

Manhattan Associates heeft Greg Betz aangesteld als chief operating officer (COO). Greg Betz heeft meer dan twintig jaar ervaring in het leiden van complexe wereldwijde organisaties.

Jungheinrich stelt elektrische handpallettruck AME 18 voor

Met de AME 18 lanceert Jungheinrich een compacte en krachtige elektrische handpallettruck voor de interne materiaalstromen. De handpallettruck is het resultaat van een nauwe ontwikkelingssamenwerking tussen de Jungheinrich-vestigingen in Norderstedt en Qingpu en is speciaal ontwikkeld voor de eisen van moderne logistieke processen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.