Zes stappen naar een cost-to-serve-model

Figuur: © Gartner (April 2025)

Om inzicht te krijgen in de werkelijke kosten en winstgevendheid van de supply chain, zouden chief supply chain officers (CSCO’s) een cost-to-serve (CTS)-model in zes stappen moeten toepassen. Zo klinkt het althans bij onderzoeks- en adviesbureau Gartner. Aan de hand van dat stappenmodel kunnen ondernemingen hun indirecte en overheadkosten toewijzen op basis van de complexiteit die met elke afzonderlijke klant en elk afzonderlijk product gepaard gaat.

“Veel bedrijven zien differentiatie van diensten of productkenmerken over het hoofd wanneer ze de winstgevendheid van hun transacties berekenen”, zegt Marco Sandrone, VP analist bij de Supply Chain afdeling van Gartner. “Dat kan zorgen voor een misleidende perceptie van de winstgevendheid in een tijd waarin leiderschap steunt op de supply chain-functie om de levensvatbaarheid van producten en klanten te verduidelijken te midden van groeiende economische onzekerheid.”

Uit onderzoek van Gartner is gebleken dat traditionele accountingmethoden de kosten voor het ondersteunen van klanten en producten verwaarlozen vanwege de complexiteit die deze activiteiten genereren in de bedrijfsactiviteiten.

“Veel CSCO’s vermoeden wel dat sommige van hun producten en klanten niet winstgevend zijn, maar ze missen een gestructureerde aanpak om het probleem te definiëren en op te lossen,” zegt Marco Sandrone. “Om een duurzaam en aanpasbaar supply chain CTS-model te creëren, moeten uitdagingen op het vlak van data, modellering en technologische beperkingen worden overwonnen, terwijl de doelstellingen van stakeholders en de bedrijfsstrategie geheroriënteerd moeten worden op een duidelijker beeld van winstgevendheid.”

Om de invoering van een supply chain CTS-model te ondersteunen, heeft Gartner een meerstappenplan opgesteld dat CSCO’s kunnen implementeren (zie figuur).

Stap 1: Breng de kostencomponenten in kaart

De eerste stap bestaat erin de kostenstructuur van de organisatie te ontleden om de kosten te bepalen die traditioneel over transacties worden verdeeld op basis van inkomsten of fysieke volumes. Werk samen met het financiële team om inzichten en steun voor het initiatief te krijgen. Concentreer je op het identificeren van indirecte kosten zoals logistiek, opslag, verwerking en value-added services.

Stap 2: Maak afspraken over de scope

Succesvolle bedrijven kiezen vaak voor een gefaseerde, op pilots gebaseerde aanpak van CTS, beginnend bij een specifiek segment zoals een land of een productlijn, en richten zich in eerste instantie op een kleinere subset van directe product- en supply chain-kosten.

Stap 3: Koppel de kostencomponenten aan kostendrijvers

Om de toewijzing van supply chain-kosten beter af te stemmen op de werkelijke kostendrijvers, moet je de factoren die elke kostencomponent beïnvloeden goed begrijpen. Samenwerking met functionele experts is cruciaal om die relaties effectief in kaart te brengen. Door kostencomponenten te koppelen aan hun drivers kunnen organisaties de nauwkeurigheid van hun kostentoewijzing en hun besluitvormingsprocessen verbeteren.

Stap 4: Modelleer een benadering van de werkelijke kosten per activiteit

Het kwantificeren van de kosten per activiteit is een uitdaging, maar essentieel voor de CTS-analyse. Directe uitgaven, zoals direct-naar-de-klant transportkosten, zijn gemakkelijker te identificeren, terwijl indirecte kosten op veronderstellingen gebaseerde schattingen vereisen omdat er geen direct verband is tussen het kostenelement en een specifieke klant of product. Om de kosten per activiteit te definiëren is het essentieel om een tijdsframe vast te stellen voor het verzamelen van data, waarbij de focus vaak op het voorgaande kalenderjaar ligt.

Stap 5: Ontdek de werkelijke winstgevendheid op transactieniveau

CSCO’s moeten samenwerken met de financiële afdeling om een uitgebreide lijst van verkooptransacties van het afgelopen kalenderjaar te verzamelen. Voeg de werkelijke kosten samen om de ware winstgevendheid van elke factuurtransactie te achterhalen. CTS-modellen kunnen een meer genuanceerde benadering bieden om marges te definiëren door rekening te houden met de complexiteit die wordt veroorzaakt door klantgedrag en producteigenschappen.

Stap 6: Gebruik de resultaten om de bedrijfsprestaties te verbeteren

Met werkelijke data over de klant en de winstgevendheid van het product in de hand kunnen CSCO’s:

- het verkoopteam helpen bij het onderhandelen met nieuwe klanten of het heronderhandelen van onrendabele contracten;

- gegevens over producten gebruiken om het productportfolio te optimaliseren;

- markt- of kanaalgegevens gebruiken om strategische beslissingen te sturen;

- kostengegevens weergeven als percentage van de brutoverkoop voor strategische discussies;

- de kosten per eenheid benadrukken voor operationele verbeteringen (bv. logistiek en transport).

Klanten van Gartner kunnen meer lezen op Create Cost-to-Serve Model in 6 Steps, Part 1 — Scope Data Analysis en Create Cost-to-Serve Model in 6 Steps, Part 2 — Unveil the True Profitability. Niet-klanten vinden meer informatie op Supply Chain Costs

Recente nieuwsberichten

Intelligente software verhoogt efficiëntie en vermindert handwerk in foodretail

(Advertorial) De foodretail staat onder constante druk door de toenemende complexiteit van producten, snellere leveringen en hoge verwachtingen van klanten . Efficiënte full case-handling vraagt daarom om krachtige oplossingen waarbij slimme software de sleutel vormt.

Transport & Logistics 2025: Het kloppend hart van de sector

(Advertorial) Wie telt in de logistieke, transport- en maritieme wereld, komt op 14, 15 of 16 oktober naar Antwerp Expo. Tijdens Transport & Logistics 2025 ontmoet u meer dan 15.000 professionals: van supply chain managers en expediteurs tot logistiek vastgoedontwikkelaars, rederijen en innovatieve start-ups. Het is dé plek waar beslissingsnemers, beleidsmakers en pioniers samenkomen om kennis te delen en nieuwe samenwerkingen te smeden.

Dexion België presenteert MOVO verrijdbare palletstellingen op Transport & Logistics Antwerpen 2025

(Advertorial) Dexion België is opnieuw aanwezig op Transport & Logistics Antwerpen, hét toonaangevende evenement voor transport, distributie en warehousing in België. Van 14 tot en met 16 oktober 2025 kunnen bezoekers Dexion vinden in Antwerp Expo, Hal 1 – stand 1.12, waar MOVO, Dexions verrijdbare palletstelling, centraal staat.

Uw gratis tickets voor Demand Driven Days: Twee dagen leren over en ervaren van Demand Driven MRP!

(Advertorial) DDDays is hét evenement voor planners en supply chain managers die op zoek zijn naar meer intelligente planning processen. Leer over een nieuwe planningsaanpak door middel van concrete implementaties waar DDMRP en AI elkaar ontmoeten en samenwerken.

WDP ontwikkelt DC van 32.000m² in Boekarest

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP start met de ontwikkeling van een distributiecentrum van ongeveer 32.000m² in het WDP Park Bucharest – Ștefănești, voor FAN Courier Group, een toonaangevende koerier en logistiek dienstverlener in Roemenië. FAN Courier Group is een bestaande klant van WDP in Roemenië (Timișoara) en versterkt met dit project zijn partnership met het vastgoedbedrijf. De nieuwbouw zal de parcel activiteiten van FAN Courier Group ondersteunen.

Knapp automatiseert productiebevoorrading van SICK

Met de automatisering van de productiebevoorrading in de SICK-vestiging in Kunsziget, Hongarije, zetten Knapp en SICK een nieuwe stap in hun technologische samenwerking. Het gebruik van autonome mobiele Open Shuttle-robots in combinatie met een geautomatiseerd opslag- en ophaalsysteem garandeert een just-in-time bevoorrading van de productie en flexibele interne transporten. Een end-to-end SAP EWM-oplossing van Knapp zorgt voor de digitalisering van de interne productielogistiek en voor transparantie in het voorraadbeheer.

Rossmann kent inhoud van dozen dankzij Lydia Voice

Om zijn orderpickprocessen te optimaliseren maakt de Duitse drogisterijketen Rossmann gebruik van een eigen ontwikkelde oplossing. In samenwerking met EPG (Ehrhardt Partner Group), leverancier van de supply chain execution suite EPG One, heeft Rossmann het WIIEB-besturingssysteem geïmplementeerd. Dat systeem maakt gebruik van een intelligent algoritme om de optimale verdeling van artikelen in rolcontainers te berekenen op basis van parameters zoals productgrootte, gewicht en inhoud. Medewerkers ontvangen orderpickinstructies via Put-to-Light-displays en de spraakgestuurde oplossing Lydia Voice. Het WIIEB-systeem zorgt voor volledige transparantie door precies aan te geven welke artikelen in welke container zijn geplaatst. Dat optimaliseert niet alleen het laden, maar maakt ook een duidelijke etikettering mogelijk, wat vooral belangrijk is bij het transport van gevaarlijke stoffen.

‘AntOn by Jungheinrich’, nieuwe naam in heftruckwereld

Onder het merk ‘AntOn by Jungheinrich’ start Jungheinrich met de verkoop van een nieuw portfolio trucks voor het instapsegment. De lancering begint met de elektrische vorkheftrucks CBH 2.5 en 3.0 en de handpallettruck PTL 1.5.

UnisonIQ van OMP transformeert supply chain planning

OMP heeft de beschikbaarheid aangekondigd van UnisonIQ, een nieuw AI-orkestratieframework dat besluitvorming in de supply chain moet transformeren door middel van synergie tussen mens en AI. UnisonIQ is geïntegreerd in het Unison Planning-platform van OMP en biedt inzichtelijke, ‘always-on’ agents die gebruikmaken van Unison Companion, een generatieve AI-gebaseerde assistent, en toonaangevende AI-engines.

Laden en lossen: risico’s en oplossingen op het laadperron

(Advertorial) Het laadperron is een onmisbare schakel in de logistieke keten, maar ook een plek waar de veiligheid vaak onder druk staat. Dagelijks gebeuren er incidenten waarbij heftrucks, vrachtwagens en medewerkers betrokken zijn. Hoewel veel bedrijven vertrouwen op routine, is juist de wijze waarop de trailer aan een perron wordt gekoppeld een vaak risicovol.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.